Krásné ovoce a zelenina, které se vystavují na pultech supermarketů, jsou často bohaté nejen na prospěšné mikroelementy a vitamíny, ale také na pesticidy, dusičnany a další nebezpečné chemikálie.

Tato „chemie“ je přítomna téměř ve všech druzích ovoce a zeleniny, které nakupujeme na trzích a v obchodech, rozdíl je pouze v tom, jaké množství je v nich obsaženo.

Meloun nebo šťavnaté jablko, které je štědře nacpané pesticidy a dusičnany, může vyvolat nejen alergickou reakci, ale také způsobit těžkou otravu. „Chemie“ se zpravidla postupně hromadí v těle a podkopává imunitní systém. Bohužel je nepravděpodobné, že se bude možné zcela zbavit nebezpečných složek, ale je možné a nutné snížit obsah těchto látek v zelenině a ovoci.

Co jsou to pesticidy, dusičnany a herbicidy

Pesticidy. Aby ochránili rostliny před mnoha škůdci a chorobami, výrobci je postřikují toxickými chemikáliemi a pesticidy, což zabíjí škodlivý hmyz. Tyto stejné jedy, pokud se nedodržuje technologie, se hromadí v zelenině, zelenině a ovoci.

Herbicidy. Každý, kdo alespoň jednou něco pěstoval na své zahradě, ví, jak velké úsilí je potřeba k poražení plevele. A tady přicházejí na pomoc herbicidy – chemické přípravky, které stačí pole rozsypat a plevel vás už nebude obtěžovat.

Dusičnany. Velké množství dusičnanů lze stále nalézt v zelenině a ovoci. mohou způsobit i těžkou otravu. Zemědělci, aby zvýšili výnos svých polí, používají hnojiva, která obohacují rostliny o draselné soli.

Používání pesticidů, herbicidů a dusičnanů výrazně snižuje cenu, snadnost a jednoduchost produkce ovoce a zeleniny, a proto je naprostá většina výrobců ráda používá. Nejlepší ochranou proti takovým pesticidům je sběr zeleniny a ovoce z vašeho pozemku. Ale ten, kdo si ještě nepořídil vlastní zahrádku a nakupuje zeleninu, bylinky, ovoce v obchodech a na trhu, musí znát jednoduchá bezpečnostní pravidla.

Jak si vybrat bezpečnou zeleninu a ovoce

Dary přírody z našich vlastních záhonů, vypěstované bez dusičnanů a pesticidů, zpravidla nevypadají jako na reklamních obrázcích. Domácí zelenina příliš giganticky neroste. Domácí jablka mají nejčastěji drobné estetické nedostatky, červi domácí ovoce milují. Proto při výběru zeleniny na boršč a ovoce na sváteční stůl v supermarketu byste měli věnovat pozornost řadě důležitých znaků.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje dračí dívka?

1. Neměli byste kupovat zeleninu, která je příliš velká a má dokonale rovnoměrné proporce. Rostlinné a zahradní produkty natřené příliš jasnými barvami a hustými listy by měly zvednout červené vlajky. Ovoce a zelenina, které vypadají jako v glamour časopisech, jsou s největší pravděpodobností nabité různými hnojivy.

2. Nekupujte zelí s tmavými skvrnami a tlustými listy, stejně jako mrkev, která je příliš velká. Dobrá mrkev je taková, která není větší než 20 cm, s nazelenalým vrcholem. Rajčata je lepší kupovat s tenkou slupkou, s dužinou bez žilek a s malou stopkou. Vyhněte se nákupu velkých okurek, které mají příliš tmavou barvu nebo mají měkké dno.

3. Pokud ovoce a zelenina ničím nevoní, určitě byly ošetřeny „chemikáliemi“. Rajčata, jablka, meruňky a další zelenina a ovoce, i když slabě, musí vydávat svou specifickou vůni, jako všechno živé.

4. Nejlepší je kupovat sezónní zeleninu vypěstovanou ve vaší oblasti. Aby se zachovala prezentace dovážených produktů při dlouhodobém skladování a přepravě na dlouhé vzdálenosti, jsou ošetřeny speciální „chemií“ a dovezené ovoce se sklízejí ještě nezralé. Abyste nenarazili na cizí „vitamíny“, můžete si od prodejce vyžádat doklady k produktům, které se vám líbí, na kterých by mělo být uvedeno, kde byly vypěstovány, kdy byly sbírány a jak dlouho jsou na pultech.

Jak odstranit chemikálie ze zeleniny a ovoce

1. Každý ví od dětství, že zeleninu, bobule a ovoce je třeba umýt. Ovoce a zeleninu ze supermarketu se doporučuje umýt velmi důkladně, teplou vodou a mýdlem. To z nich pomůže odstranit vosk a škodlivé fungicidy. Pouhým mytím se ale pesticidů nezbavíte, protože se přímo konzumují v zelenině a ovoci.

2. Ze zeleniny a ovoce odřízněte co nejhustší kůru, protože se pod ní hromadí nejvíce toxické látky.

3. Tepelná úprava zeleniny do jisté míry pomáhá. Po uvaření se voda slije. Proto je třeba zeleninu pro nakládání za studena vybírat se zvláštní péčí.

4. V boji s dusičnany pomůže teplý nepříliš koncentrovaný roztok octa, ve kterém můžete ovoce nebo zeleninu na 10-15 minut namočit, poté je dobře opláchnout čistou vodou. Okyselenou vodu lze nahradit osolenou – to také pomáhá.

ČTĚTE VÍCE
Proč suchý potěr praská?

5. A pokud omyté ovoce a zeleninu podržíte v octovém roztoku 2-3 minuty, můžete se zbavit salmonely, listerií a dalších parazitů.

K tomu přidejte půl sklenice 1% octa (nejlépe vína nebo jablek) nebo 9-2 polévkové lžíce do 3 litru vody. lžíce kyseliny citronové.

6. Pesticidy ze zeleniny a ovoce můžete částečně odstranit následujícím způsobem:

poté, co leží v okyselené vodě, je třeba je omývat 2-3 minuty vodou s přídavkem jedlé sody (1 polévková lžíce sody na litr vody).

Obvykle po alkalickém ošetření ovoce a zeleniny voda změní barvu, zežloutne nebo zešedne a na povrchu se objeví mastný povlak. Po alkalickém ošetření by měla být zelenina důkladně opláchnuta čistou vodou.

7. Největší množství škodlivých látek se hromadí v listové zelenině, jako je zelí, hlávkový salát a kořenová zelenina: mrkev, řepa, ředkvičky, ale i zelenina. Proto se doporučuje odstranit z nich nejproblematičtější části. Zelí má stopku a horní listy, řepa má ocas a vršek, ředkvičky mají slupku a ocas, okurky mají ocas a slupku a petržel a celer mají nať.

Draze na to doplatí ti, kteří svůj nedbalý přístup ke zdraví své i svých blízkých ospravedlňují nedostatkem času a finančních prostředků. Koneckonců, nemůžete si koupit zdraví! Čištění zeleniny a ovoce od škodlivých látek by se mělo stát zvykem pro každého.

Ovoce a zeleninu dnes najdete v supermarketu v kteroukoli roční dobu. Na jaře se na pultech obchodů objevuje raná zelenina z Íránu, Srbska, Uzbekistánu a dalších zemí. Mohou však být nezdravé, protože obvykle obsahují více dusičnanů než sezónní zelenina. Korespondent RIAMO se dozvěděl, jak dusičnany ovlivňují tělo, jak si vybrat správnou zeleninu a ovoce a jak minimalizovat škody způsobené dusičnany.

Jarní shon v prodejních odděleních semen v Podolsku. FOTO >> Co jsou dusičnany

Fotografie — © CIAT / Flickr.com

Dusičnany se nazývají soli kyseliny dusičné. V zemědělství se často používají k hnojení půdy. Dusíkatá hnojiva jsou báječní pomocníci, díky kterým rostliny rychleji dozrávají a přinášejí více úrody. Kvůli nesprávnému použití se však pomocníci mění ve škůdce: rostliny přijímají více dusičnanů, než je potřeba pro jejich vývoj. Samotná půda navíc často obsahuje spoustu dusíkatých sloučenin. V důsledku toho zůstávají dusičnany ve zralém ovoci a končí na stole. Dusičnany samy o sobě nejsou škodlivé. Když se však dostanou do lidského těla, přemění se na látky, které ničí střevní mikroflóru, blokují přísun kyslíku do mozku a při dlouhodobé expozici vyvolávají rakovinu žaludku, říká kandidát lékařských věd, pediatr, hlavní nezávislý specialista na poskytování primární zdravotní péče pro děti moskevského ministerstva zdravotnictví Larisa Kartavtseva. Dusitany také negativně ovlivňují nervový a kardiovaskulární systém a také významně ohrožují embryo u těhotných žen. Normy spotřeby dusičnanů

ČTĚTE VÍCE
Je možné odšťavňovač umýt?

Foto — © nociveglia / Flickr.com

Technické předpisy celní unie „O bezpečnosti potravinářských výrobků (TR CU 021/2011) definují normu obsahu dusičnanů pro každý potravinářský výrobek. Přípustná hladina pro zeleninu – rajčata, brambory, cibuli a pozdní mrkev – je od 80 do 250 mg/kg. U rané mrkve, zelí a okurek dosahuje přípustná hodnota 900 mg/kg. A nejvyšší obsah dusičnanů má řepa a listová zelenina – přes 2000 mg/kg. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace je přípustná denní dávka dusičnanů na 1 kilogram tělesné hmotnosti 3,7 mg. To znamená, že v průměru může dospělý člověk vážící asi 60 kilogramů sníst 250 mg dusičnanů bez újmy na zdraví. Vzhledem k tomu, že podle doporučení Výzkumného centra zdravé výživy by zelenina a ovoce měly tvořit pět porcí, tedy 400 gramů, v denní stravě, je nepravděpodobné, že budete moci jíst hodně dusičnanů. Ale dusičnany se do těla dostávají i s vodou (podle norem SanPiN je maximální přípustná koncentrace dusičnanů ve vodě 45 mg/l). Proto je lepší dbát na své zdraví a nadbytečný příjem dusičnanů do těla co nejvíce omezit. Bezpečnostní pravidla

Fotografie — © F Delventhal / Flickr.com

Podle Larisy Kartavtseva nelze obsah dusičnanů v zelenině jednoznačně určit podle vzhledu. Kupující si samozřejmě může dávat pozor na příliš hladký a rovný povrch rajčat nebo obří mrkve, ale dusičnany za to nemusí. Abyste se při nákupu a konzumaci zeleniny chránili před dusičnany, musíte dodržovat pět jednoduchých pravidel. 1. Kupujte zeleninu v sezóně

Fotografie — © masatoshi_ / Flickr.com

Nejméně dusičnanů obsahují plně vyzrálé plody. Proto v obchodě, když uvidíte krásnou zeleninu, je lepší nespěchat s nákupem, ale zjistit, odkud pochází a zda tam mohla plně dozrát, radí expertka Greens Ecobureau Elena Smirnova. Pokud opravdu chcete čerstvou zeleninu, pak je lepší zdržet se rané zeleniny a zelí bohaté na dusičnany a věnovat pozornost rajčatům a okurkám. 2. Umyjte a vyčistěte

Foto — © pixabay, didgeman

Podle Eleny Smirnové se dusičnany v rostlinách hromadí nerovnoměrně. U raných zelených se dusičnany nacházejí hlavně v řapících a žilkách listů. V okurkách – na obou koncích zeleniny. Nejjednodušší způsob, jak minimalizovat jejich obsah v pokrmech, je proto oloupat cuketu, okurky a brambory, nejíst stopku a vnější listy zelí a raději nejíst jádro rané mrkve – v ní se nejčastěji hromadí dusičnany . Také byste neměli jíst stonky zelených salátů, petržel, kopr a další zeleninu, upřesňuje odborník. „Například pro těhotné ženy je lepší dát přednost rajčatům, paprikám nebo cibuli a vyhnout se salátu, špenátu a kopru,“ radí Smirnová. Důkladné mytí zeleniny pod horkou tekoucí vodou také pomůže snížit dusičnany. „Zelenina se často dodává nezralá – dozrává už cestou. Aby si plody zachovaly svůj prodejný vzhled, jsou ošetřeny speciální chemií, proto je potřeba je důkladněji umýt,“ radí Vadim Krylov, odborník na výživu-endokrinolog z klinického diagnostického centra Medsi. 3. Namočte a osolte

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy bylinek existují?

Foto — © pixabay, klimkin

Namáčení zeleniny před konzumací také pomáhá snížit množství dusičnanů – „jdou“ do vody, vysvětluje Kartavtseva. Zeleninu přitom není vůbec nutné dlouze namáčet – stačí ji na 20–30 minut vložit do vody a nejlépe v řezané formě. Specialista radí i kvašení nebo solení rané zeleniny – všechny dusičnany z ní půjdou do nálevu. 4. Tepelné zpracování

Fotografie — © pixabay, 422737

V boji s dusičnany pomáhá i tepelná úprava – zeleninu lze vařit, dusit, smažit i dusit. Spolu s dusičnany však odcházejí i vitamíny, takže je třeba zvolit co nejšetrnější způsob zpracování, například použít dvojitý kotel. 5. Tester na dusičnany

Fotografie — © stránky internetového obchodu „Jednoduše užitečné“

Vzhledem k tomu, že je téměř nemožné určit množství obsahu dusičnanů v zelenině zrakem, lze tento úkol svěřit dusičnanovému testeru. Použití dusičnanového testeru není o nic obtížnější než použití mobilního telefonu. Jedná se o malé zařízení, jehož paměť ukládá přípustné úrovně dusičnanů v různých produktech. Je pravda, že k měření zeleniny je třeba ji propíchnout speciální sondou, což není vždy vhodné v obchodě nebo na trhu. Náklady na tester jsou asi 5500 XNUMX rublů. Alena Vodopjanová