Játra jsou velmi důležitým a víceúčelovým orgánem, který produkuje bílkoviny, cholesterol, žluč, ukládá vitamíny, minerály, sacharidy a odbourává toxiny (alkohol, léky a přirozené metabolické produkty). Fungování tohoto orgánu do značné míry závisí na výživě, a proto je tak důležité zařazovat do jídelníčku potraviny, které jsou dobré pro játra.

Naděžda Vidjakina
Gastroenterolog, Ph.D., lékař nejvyšší kvalifikační kategorie, Institute of Health LLC

Játra mají schopnost zotavení a dokážou se vyrovnat s vážným stresem. Pokud se v něm ale tukové buňky hromadí nadbytek, pak dochází k selhání. Je to jako robotický vysavač, který funguje efektivně, dokud není koš plný. Majitel se robotu nevěnuje a nepamatuje si, co je potřeba vyčistit. Jakmile však množství nečistot, které dokáže pojmout, dosáhne svého limitu, vysavač se zastaví a již nemůže plnit svou funkci. Totéž se děje s játry.

Jaké potraviny jsou dobré pro játra?

Jedním z nejčastějších požadavků na internetu jsou „potraviny, které obnovují játra“, takže pojďme zjistit, které potraviny jsou dobré pro játra.

1. Káva

Káva je jedním z nejlepších nápojů pro posílení a prevenci zdraví tohoto orgánu. Pravidelná konzumace kávy může dokonce pomoci zpomalit již existující onemocnění jater. Káva zabraňuje hromadění tuku a kolagenu, dvou hlavních příčin onemocnění jater, snižuje zánět a zvyšuje hladinu antioxidantu glutathionu.

Studie prokázaly, že pití kávy snižuje riziko cirhózy nebo nevratného poškození jater u lidí s chronickým onemocněním jater. A studie z roku 2021 ukazuje, že každodenní pití kávy snižuje riziko úmrtí na onemocnění jater o 49 %. Největší účinek kávy byl pozorován u těch, kteří pili 3-4 šálky denně. Přitom účinky všech druhů kávy (bezkofeinové, instantní i mleté) byly přibližně stejné.

Pro maximální užitek

Chcete-li získat co nejvíce výhod, nepřidávejte do kávy cukr a smetanu. Pijte s nízkotučným mlékem, sójovým nebo mandlovým, přidáním skořice.

2. Čaj

Čaj je zdraví prospěšný. Může mít také zvláštní účinek na játra.

Japonská studie zjistila, že pití 10 šálků zeleného čaje denně zlepšuje ukazatele zdraví jater. A studie zkoumající účinky zeleného čaje s vysokým obsahem antioxidantů na zdraví jater u lidí s nealkoholickým ztučněním jater (NAFLD) zjistila, že pití nápoje po dobu 12 týdnů zvyšuje hladiny jaterních enzymů, snižuje oxidační poškození a snižuje ukládání tuku v játrech. .

Další studie navíc potvrzuje, že lidé, kteří pravidelně pijí zelený čaj, mají menší pravděpodobnost vzniku rakoviny jater. Riziko je nejnižší u lidí, kteří pijí čtyři nebo více šálků denně.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit měsíčky Antigua?

3. Grapefruit

Grapefruit obsahuje antioxidant naringin, který přirozeně chrání játra. Studie ukázaly, že tento antioxidant snižuje rozvoj jaterní fibrózy, což je stav, při kterém se v játrech tvoří příliš mnoho pojivové tkáně. Obvykle k tomu dochází v důsledku chronického zánětu.

4. Hrozny

Hrozny, zejména červené a fialové, obsahují resveratrol, přirozeně se vyskytující fytoalexin známý pro své protizánětlivé a protirakovinné vlastnosti.

Bylo prokázáno, že hroznová šťáva snižuje zánět, zabraňuje poškození a zvyšuje hladinu antioxidantů. A studie provedená na lidech s NAFLD zjistila, že užívání extraktu z hroznových jader po dobu tří měsíců zlepšilo funkci jater.

5. Borůvky a brusinky

Borůvky a brusinky obsahují antokyany, antioxidanty, které dodávají bobulím jejich charakteristickou barvu. Studie provedená na myších zjistila, že celé brusinky a borůvky, stejně jako jejich výtažky nebo šťáva, podporují zdraví jater.

V důsledku tohoto experimentu bylo zjištěno, že konzumace těchto bobulí po dobu 21 dnů chrání játra před poškozením. Borůvky navíc pomohly zvýšit reakce imunitních buněk a antioxidační enzymy.

Další studie provedená na potkanech potvrdila, že antioxidanty obsažené v borůvkách zpomalily rozvoj fibrózy (tvorba jizevnaté tkáně).

6. Šťáva z řepy

Bylo prokázáno, že řepná šťáva je zdrojem dusičnanů a antioxidantů nazývaných betalainy, které snižují oxidaci, snižují zánět, mají protirakovinné vlastnosti a zlepšují detoxikační procesy.

S největší pravděpodobností bude mít podobný účinek konzumace červené řepy. Většina studií však používá řepnou šťávu, kterou si můžete vyrobit sami nebo koupit.

7. Brukvovitá zelenina

Brukvovitá zelenina, jako je růžičková kapusta, brokolice a zelené hořčice, mají vysoký obsah vlákniny a živin. Studie na zvířatech prokázaly, že růžičková kapusta a extrakt z brokolice pomáhají zvýšit hladinu detoxikačních enzymů a chránit játra před poškozením.

Existují také důkazy, že dlouhodobá konzumace celé brokolice odolává jak rozvoji NAFLD, tak jaterním nádorům. A 400 g brokolice v denní stravě po dobu 12 týdnů výrazně snižuje hladinu LDL cholesterolu v krevní plazmě, což má příznivý vliv i na játra.

9. Vlašské ořechy

Ořechy jsou velmi výživné a obsahují velké množství zdravých tuků. Kromě podpory kardiovaskulárního zdraví snižují výskyt onemocnění jater.

Ze všech ořechů jsou vlašské ořechy jedním z nejpřínosnějších pro snížení tukových jaterních onemocnění. Mají vysoký obsah antioxidantů, omega-6 a omega-3 mastných kyselin.

ČTĚTE VÍCE
Jaký účinek má aloe?

Potvrzuje to studie provedená v roce 2021. Účastníci dostávali každý den 28 gramů (1 unce) vlašských ořechů jako součást středomořské stravy. Lidé, kteří jedli tyto ořechy alespoň 5-6krát týdně, měli větší snížení jaterního tuku ve srovnání s těmi, kteří jedli vlašské ořechy méně často.

Při sestavování jídelníčku je však velmi důležité zvážit poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Ve vlašských ořechách jsou v poměru (1:4) ve prospěch omega-6 kyselin. (Zde můžete uvést odkaz na článek Roskachestvo o omega-3 a omega-6)

10. Tučné ryby

Tučné ryby, jako je losos, snižují zánět a hromadění tuku v játrech a pomáhají snižovat celkové BMI. Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, což jsou zdravé nenasycené tuky, které jsou dobré pro zdraví srdce, mozku a jater.

Pokud budete jíst mastné ryby dvakrát nebo vícekrát týdně, sníží to hladinu špatného cholesterolu (LDL).

Studie z roku 2016 zjistila, že omega-3 mastné kyseliny pomohly snížit jaterní tuk a triglyceridy u lidí s nealkoholickým ztučněním jater nebo nealkoholickou steatohepatitidou.

A nedávná studie z roku 2021 naznačuje, že strava s vysokým obsahem tučných ryb snižuje riziko hepatocelulárního karcinomu, nejčastějšího typu rakoviny jater. Lidé, kteří jedli tučné ryby alespoň dvakrát týdně, měli o 54 % nižší riziko vzniku rakoviny jater.

10. Olivový olej

Dodržování středomořské stravy obsahující olivový olej snižuje steatózu jater.

Výzkumy ukazují, že olivový olej pomáhá snižovat hladiny jaterních enzymů a tuku v játrech, které přispívají k rozvoji onemocnění jater. Olivový olej může také zvýšit hladinu dobrého cholesterolu (HDL) v krvi, což je dobré pro játra.

Malá studie na 11 lidech s NAFLD zjistila, že pití jedné čajové lžičky (6,5 ml) olivového oleje denně zlepšilo ukazatele zdraví jater. Účastníci experimentu zaznamenali menší akumulaci tuku a zlepšili průtok krve do jater.

11. Avokádo

Avokádo je základní potravinou v mnoha kuchyních. Chrání játra tím, že snižuje hladinu špatného cholesterolu a tuků.

Podle studie mají lidé, kteří jedí avokádo, vyšší pravděpodobnost nižšího indexu tělesné hmotnosti (BMI) a vyšší hladiny HDL (dobrého cholesterolu).

Další studie provedená na potkanech zjistila, že avokádový olej pomáhá játrům zotavit se z poškození.

ČTĚTE VÍCE
Kdy a co koušou karas?

12. Komplexní sacharidy

Je velmi důležité udržovat rovnováhu sacharidů, bílkovin a zdravých tuků.

Komplexní sacharidy se tráví pomaleji a zabraňují náhlým výkyvům hladiny cukru v krvi. To je důvod, proč Národní institut pro diabetes a onemocnění trávicího traktu a ledvin (NIDDK) radí lidem s NAFLD, aby volili komplexní sacharidy před rychlými sacharidy.

Nerafinované sacharidy také obsahují základní živiny, jako je zinek, vitamíny B a zvýšené hladiny vlákniny, které jsou důležité pro zdraví jater a metabolismus.

Zařaďte do svého jídelníčku: divokou rýži, celozrnný chléb a těstoviny, hnědou rýži, ovesné vločky, žito, kukuřici, bulgur.

Šest potravin, kterým se vyhnout, pokud máte problémy s játry

Hlavními nepřáteli jater jsou alkohol, tučná jídla a sedavý způsob života.

Pokud již problémy s tímto orgánem máte, doporučí lékař dodržování vhodné diety při onemocnění jater, při které je nutné vyloučit potraviny přispívající k přibírání na váze a zvyšující hladinu cukru v krvi.

Mezi tyto produkty patří:

  • Alkohol. Často je hlavní příčinou ztučnění jater, stejně jako další onemocnění jater.
  • Cukr. Drž se dál od sladkých potravin, jako jsou bonbóny, sušenky, soda a ovocné šťávy. Vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje množství tuku, který se hromadí v játrech.
  • Smažené jídlo. Má vysoký obsah tuku a kalorií.
  • Sůl. Konzumace příliš velkého množství soli může zvýšit riziko rozvoje NAFLD. Doporučuje se omezit příjem sodíku na méně než 2300 1500 mg denně. Lidé s vysokým krevním tlakem by měli omezit příjem soli na XNUMX XNUMX mg denně.
  • Bílý chléb a rýže. Bílá mouka má tendenci být vysoce zpracovaná a výrobky vyrobené z bílé mouky mohou zvýšit hladinu cukru v krvi více než celozrnné kvůli nedostatku vlákniny.
  • Červené maso. Hovězí maso a lahůdky s vysokým obsahem nasycených tuků jsou kontraindikovány.

Důležité! Méně železa a soli!

Obecně se lidem s hemochromatózou doporučuje vyhýbat se železu, zatímco těm s hepatitidou C může být nutné omezit příjem železa a soli.

Obraťte se na svého lékaře, pokud jste i přes konzumaci potravin zdravých pro játra během krátké doby hodně zhubli. To může naznačovat, že nezpracovává živiny dostatečně efektivně.

Zdravá strava je přirozený a zdravý způsob, jak pomoci vašim játrům fungovat co nejlépe. Kromě dodržování jaterní diety se při nadváze doporučuje zhubnout. A pokud vám bude diagnostikováno ztučnění jater, měli byste se zdržet alkoholu.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst bobule s plísní?

Játra jsou jedním z nejdůležitějších orgánů lidského těla. Plní mnoho funkcí, včetně čištění těla od toxinů, syntézy živin a účasti na metabolických procesech. V moderním světě jsou však játra často vystavena negativním dopadům způsobeným špatnou stravou, stresem, léky a vlivy prostředí. To může vést k rozvoji různých onemocnění jater. Pro zachování jeho zdraví a fungování můžete použít bylinky, které mají čistící účinek. Čistící bylinky obsahují biologicky aktivní látky, které pomáhají odstraňovat toxiny a nahromaděný metabolický odpad z jater. Mohou pomoci zlepšit detoxikační funkce orgánu, stimulovat jeho fungování a obnovit poškozené buňky. Mnohé z těchto bylin mají navíc antioxidační, protizánětlivé a protirakovinné účinky. K pročištění jater a udržení jejich zdraví lze použít různé bylinky, včetně mléčnice, pampelišky, zázvoru, zimostrázu, petržele a mnoha dalších. Z těchto bylinek si můžete připravit odvary, nálevy nebo čaje a pravidelně je konzumovat. Než však začnete bylinky užívat, měli byste se poradit se svým lékařem nebo bylinkářem, abyste vyloučili možné nežádoucí účinky a kontraindikace.

Byliny na čištění jater: názvy, výhody, recepty na vaření

Přínos očisty jater bylinkami spočívá v jejich schopnosti aktivovat odstraňování odpadu a toxinů z těla. Mohou také pomoci snížit zánět jater, zlepšit celkové trávení a posílit imunitní systém. Existuje mnoho bylin, které lze použít k čištění jater. Některé z nich zahrnují: Mladá kopřiva. Je bohatý na vitamíny a minerály, jako je železo, draslík a vápník. Mladé listy kopřivy lze uvařit jako čaj a použít k čištění jater. Petržel. Tento aromatický zelený kořen obsahuje flavonoidy, které pomáhají chránit jaterní buňky před poškozením. Listy a kořen můžete použít k přípravě petrželové natě. Mléčná pampeliška. Tato bylina obsahuje mnoho bioaktivních sloučenin, které mohou pomoci zlepšit celkové fungování jater. Mléčné květy a kořen pampelišky se často používají k výrobě nálevů. K přípravě záparu se doporučuje používat čerstvé nebo sušené bylinky. Vezměte 1-2 lžičky bylinky a zalijte je vroucí vodou. Necháme asi 10-15 minut louhovat, poté přecedíme a výsledný nálev vypijeme. Používejte tento nálev 1-2x denně po dobu několika týdnů. Buďte opatrní při používání bylin k čištění jater. Před zahájením kurzu bylinného čištění se doporučuje konzultovat s lékařem, aby se ujistil, že neexistují žádné kontraindikace nebo možné vedlejší účinky.

ČTĚTE VÍCE
Jaký celer je nejlepší zasadit?

Výhody bylinné očisty jater

  • Vlaštovičník mléčný – účinně čistí játra a podporuje detoxikační proces.
  • Kořen čekanky – má protizánětlivé vlastnosti a zlepšuje vylučování žluči.
  • Petržel list – obsahuje antioxidanty a vitamín C, pomáhá čistit játra a ledviny.
  • Květy heřmánku – zklidňují játra a působí protizánětlivě.

Chcete-li připravit bylinný čaj na pročištění jater, můžete smíchat několik druhů bylinek nebo je použít samostatně. Výsledky čištění jater pomocí bylin závisí na individuálních vlastnostech těla, takže před zahájením procesu byste se měli poradit s lékařem nebo homeopatem.

Výhody očisty jater bylinkami jsou v tom, že může pomoci tělu zbavit se toxinů a odpadů, zlepšit celkové zdraví a funkčnost jater a také zvýšit imunitu a celkovou vitalitu. Pravidelná bylinná očista jater může být součástí zdravého životního stylu a udržovat tělo v optimální kondici.

Názvy bylin na očistu jater

Tráva popis
ostropestřec mariánský Podporuje regeneraci jater a zlepšuje jejich činnost.
Tansy Působí protizánětlivě a cholereticky, pomáhá čistit játra.
Gang bang Zklidňuje játra a žlučník, snižuje záněty.
Goldenrod Podporuje činnost jater a žlučníku, zvyšuje sekreci žluči.
máta Zlepšuje trávení, podporuje vylučování toxinů.
kurkuma Má protizánětlivé vlastnosti a pomáhá čistit játra.

To jsou jen některé z mnoha bylin, které se používají k čištění jater. Každá bylina má své vlastní vlastnosti a výhody. Před použitím jakékoli bylinky na čištění jater byste se měli poradit se svým lékařem, abyste se vyhnuli možným vedlejším účinkům.

Recepty na vaření bylin na pročištění jater

K čištění jater bylinkami můžete použít následující recepty:

číslo Tráva Recept na vaření
1 Mléčný oves Vezměte 2 polévkové lžíce mléčného ovsa a zalijte 500 ml vroucí vody. Nechte působit 2 hodiny. Pijte 1/2 sklenice 2x denně před jídlem po dobu 2 týdnů.
2 Royal Jelly Vezměte 1 lžičku sušené mateří kašičky a spařte ji 200 ml vroucí vody. Nechte působit 20 minut. Pijte 1/3 sklenice 3x denně po jídle po dobu 3 týdnů.
3 Čekankový kořen Vezměte 1 lžičku nasekané čekanky a zalijte 250 ml vroucí vody. Nechte působit 30 minut. Pijte 1/4 šálku 3x denně před jídlem po dobu 4 týdnů.

Tyto recepty jsou účinné bylinné pročištění jater. Je důležité si uvědomit, že než začnete užívat bylinky, měli byste se poradit se svým lékařem, zvláště pokud máte chronická onemocnění.