Sezónnost ovoce a zeleniny – aspekt, který ne vždy bereme v úvahu při výběru produktů. Ostatně v supermarketech je po celý rok zelenina a ovoce vyskládáno v úhledných hromádkách na chlazených policích, rovnoměrné a hladké, jakoby z vlastní vůle. Velké obchodní řetězce nás nutí méně přemýšlet o kvalitě produktů a více o širokém výběru a maximálním pohodlí nákupu: v kteroukoli roční dobu, kterýkoli den v týdnu a kteroukoli denní dobu. Pravidelně jíme krásnou zeleninu a ovoce ze supermarketu a podlehneme iluzi zdravého životního stylu.

Je zelenina a ovoce vždy zdravé?

Sice rádi naplníme své vozíky ovocem a zeleninou, ale zapomínáme, že se nám budou hodit jen v sezóně, která je u každého produktu jiná. Mimosezónní ovoce navíc může tělu škodit. Ale jak to může být? Copak nás od dětství neučili, že ovoce a zelenina, zvláště ty syrové, jsou zdrojem mnoha vitamínů?

Ano i ne. Sezónní ovoce, dozrálé podle přirozeného cyklu a sbírané na vrcholu, je maximálně bohaté na vitamíny a mikroelementy. Taková zelenina a ovoce mohou a měly by být konzumovány nezpracované, při zachování jejich prospěšného složení.

Moderní zemědělské technologie, uspokojující nekonečnou poptávku spotřebitelů, nám dodávají široký výběr mimosezónních produktů, které nejenže nejsou zdravé (zelenina a ovoce pěstované v umělých podmínkách nehromadí potřebné množství vitamínů), ale jsou škodlivý. Přísady, které stimulují růst a rané dozrávání, dusičnanová hnojiva, pesticidy, které se kvůli příliš krátkému cyklu nestihnou rozložit – to vše škodí našemu zdraví. Zvláště náchylné jsou k tomu děti do tří let a starší lidé.

Takovou zeleninu a ovoce je nutné před konzumací pečlivě zpracovat, aby se omezily škodlivé účinky. Doporučuje se je namočit do studené vody (nebo slabého roztoku octa), odříznout stonky a oloupat slupku. Ale i v tomto případě bude jejich přínos pro tělo minimální.

Zásoba vitamínů pro budoucí použití

Uvědomujeme si, že zima přichází po vydatném létě, vědomě či nevědomě upravujeme svůj jídelníček, snažíme se nabažit šťavnatých čerstvých chutí a nashromáždit více vitamínů v rezervě. Tato touha je posílena národními potravinářskými tradicemi: sezónní zelenina v létě neopouštějí stůl, střídají se v „zelených“ salátech a různých druzích okroshky. Touha po čerstvé zelenině a ovoci není náhodná: naše tělo si instinktivně vybírá, co se mu bude hodit. Mrkev tedy obsahuje betakaroten, který se tělesnými enzymy přeměňuje na vitamín A (retinol), který posiluje sítnici. Okurka se skládá z 95% vody, nasycené draslíkem a slouží jako vynikající prostředek k odstranění toxinů a toxických látek. A červenou barvu rajčete má na svědomí obsažený lykopen, který brání dělení některých rakovinných buněk.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stupňů je v Ryzlinku?

Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst denně minimálně 400 gramů ovoce a zeleniny, čerstvé nebo vařené (kromě brambor a podobné škrobové kořenové zeleniny), aby se předešlo chorobám, srdečním chorobám, rakovině, cukrovce a obezitě. Pro pohodlí si můžete zapamatovat univerzální „pravidlo pěti porcí“: měli byste sníst 5 nebo více různých „porcí“ ovoce a zeleniny denně. Jedna porce je přibližně 80–100 gramů, tedy množství, které se bez problémů vejde do složené dlaně: mrkev, rajče, pár mandarinek nebo malá miska zeleninového salátu.

Zavařování, sušení nebo mrazení?

Pro udržení správné rovnováhy ve vašem jídelníčku i v zimě si můžete připravit přípravky ze sezónní zeleniny, ovoce, lesních plodů, bylinek a hub. Nejoblíbenější, ale nejméně hodnotnou možností z hlediska zachování užitnosti je konzervování. Tímto způsobem můžete připravit spoustu zeleninových pokrmů, zcela připravených k podávání. Zavařování však vyžaduje tepelnou úpravu, proto je obsah vitamínů a minerálů ve finálním produktu minimální. V džemech a zavařeninách je také malý přínos, protože dlouhé vaření a kombinování s cukrem nemá nejlepší vliv na složení bobulí a ovoce.

Šetrnější úpravou je sušení při pokojové teplotě, na slunci nebo v troubě. Tato možnost je vhodná pro ovoce, bobule, houby a bylinky.

Konečně téměř ideálním způsobem přípravy jídla je zmrazení jídla. Umožňuje maximálně zachovat nejen blahodárné složení, ale také vzhled, chuť a vůni zeleniny a ovoce. Je třeba si uvědomit, že opětovné zmrazení je nežádoucí, takže je lepší distribuovat produkty do malých sáčků.

Sezónní kalendář zeleniny a ovoce

Chcete-li se snadno orientovat v ročních obdobích a vytvořit chutné a zdravé menu po celý rok, použijte náš sezónní kalendář.

Zelí: bílé, červené, růžičková kapusta. Šalotka a pórek, artyčoky, tuřín, pastinák

Citrusové plody (grapefruity, citrony, pomeranče, mandarinky), kdoule, tomel

Zelí: bílé, červené, růžičková kapusta. Šalotka, pastinák

Salát z řeřichy a čekanky. Chřest, špenát, ředkvičky, rebarbora

Chřest, špenát, ředkvičky, bílé zelí. Saláty: zelí, hlávkový salát, radicchio, rukola. Mladý hrášek

Chřest, špenát, ředkvičky a ředkvičky, rutabaga. Fazole, hrášek. Mrkev, cuketa, okurka, paprika. Květák, brokolice. Saláty: hlávkový salát, zelí, radicchio

Jahody a lesní jahody, třešně a třešně. Červený rybíz, angrešt, borůvky

Nové brambory, okurky a rajčata. Květák, brokolice. Mrkev, cuketa, lilek, paprika. Zelený hrášek a fazole. Celer, pórek a cibule. Řeřicha, salát, salát

ČTĚTE VÍCE
Jak zabít bakterie salmonely?

Jahody, maliny, třešně a třešně. Černý a červený rybíz, borůvky, borůvky, angrešt. Broskve, meruňky, nektarinky

Brambory, rajčata a okurky, mrkev, lilek, cuketa a cuketa. Květák, červené zelí, brokolice, zelený hrášek. Paprika, kukuřice, cibule. Ředkvičky, ředkvičky, rutabaga, mangold.

Vodní melouny a melouny, švestky, broskve, nektarinky a meruňky. Angrešt, borůvky, rybíz, rakytník

Okurky a rajčata, paprika, mrkev, dýně, cuketa, lilek a cuketa. Květák a brokolice. Cibule a pórek, zelí, křen, ředkvičky a rutabaga

Jablka, švestky, fíky, hrušky. Melouny a vodní melouny. Rakytník

Rajčata, mrkev, dýně, brokolice, růžičková kapusta a květák. Pórek, rutabaga, tuřín, křen

Jablka, hrušky, fíky

Mrkev, dýně, tuřín. Květák a růžičková kapusta. Pórek, křen

Tomel, hruška, kdoule, brusinka

Růžičková kapusta, dýně, tuřín, pórek

Kdoule, tomel, granátové jablko. Brusinka. Citrus

Nyní je v Eco-Gourmand sezóna zeleniny a ovoce. Vaše objednávky budeme rádi přijímat!

Autor: Sofia Shuster

Jídlo by mělo být chutné, rozmanité a zdravé v každém ročním období. Dodržováním těchto pravidel si udržíte své zdraví a postavu bez diet a půstu. A aby jídlo přineslo radost a užitek, bez ohledu na datum v kalendáři, musíte věnovat pozornost sezónním produktům: obsahují největší množství látek nezbytných pro tělo.

Co je to sezónní jídlo a co byste měli jíst v různých měsících?

Sezónní produkty jsou ty, které rostly v přirozené oblasti růstu a dozrály na záhonech nebo stromech. V moderním světě koncept sezónnosti často ztrácí hranice. Dnes je v supermarketech každý den velký sortiment ovoce a zeleniny, nechybí ani exotické produkty. V zimě si můžete koupit jahody a meloun a v létě mandarinky a tomel.

Jaké jsou výhody stravování podle ročního období? Důvodů je několik.

Výběr sezónních produktů vám umožní ušetřit spoustu peněz, zvláště pokud máte možnost si je sami vypěstovat nebo si koupit místní zeleninu a ovoce. To je výhodné: místní potraviny jsou mnohem levnější než dovážené, zejména na trzích, v kioscích nebo na veletrzích.

Aby mimosezónní plodina po sklizni dozrála, na pultu vypadala dobře a zachovala si svou prezentaci po dlouhou dobu, je přihnojována dusičnany. Prodejcům se tak daří stimulovat zrání a při nákupu vás přesvědčí, že prosincová broskev nebo jahoda vypadají, jako by byly právě utržené ze stromu nebo zahradního záhonu.

Chuť takových produktů však postrádá bohatost a výhody jsou sporné: chemikálie mohou způsobit alergie a vyvolat rozvoj nemocí. Vybírejte produkty, které jsou v sezóně: ​​dozrávají ve svém přirozeném prostředí a jsou bezpečnější.

ČTĚTE VÍCE
Kolik dní trvá nasolení štiky?

S největší pravděpodobností jste si na dovolené v Egyptě nebo Izraeli všimli, že chuť místního manga nebo avokáda se liší od těch, které můžete koupit v obchodě poblíž vašeho domova. Je to stejný příběh s obvyklými zahradními meruňkami a malinami: každý ví, že ty zahradní jsou mnohem chutnější než ty z obchodu. Tajemstvím je sezónnost: zelenina a ovoce pěstované v oblasti dozrávání jsou chutnější a bohatší díky klimatickým podmínkám a době zrání.

Nutriční hodnota produktů z přírodních stanovišť je vyšší než u produktů, které byly dodány z jiných zemí nebo dozrály po montáži. Proto strava, která se skládá z místních produktů, účinněji podporuje metabolické procesy a napomáhá fungování orgánů a systémů. Sezónní zelenina pomáhá posilovat imunitu a blahodárně působí na trávicí systém.

Výživa nemůže být stejná po celý rok. Potřeby těla se v různých časech liší, proto při sestavování jídelníčku musíte vzít v úvahu přirozené potřeby v závislosti na počasí a režimu aktivity.

Зима

Méně se hýbeme a tělo vyžaduje hodně energie na zahřátí. Během zimních měsíců míváme často hlad a jíme ve velkém, takže riziko nabrání kil navíc je obzvlášť vysoké.

Chcete-li utišit svůj hlad, jezte polévky, cereálie, čaje, ovocné nápoje a kompoty a ořechy. Přidejte do jídla jižní koření: kurkuma, kari, gruzínské suneli, adjika, šafrán. Obohatí pokrmy chutí a zlepší vám náladu.

Neustálou potřebu něco jíst lze uspokojit pokrmy ze sezónních produktů. Kořenová zelenina a luštěniny jsou obzvláště důležité: jídelníček bohatý na sacharidy vás ušetří chuti na sladké a nezdravé jídlo.

Období od prosince do ledna v Rusku není dobou sklizně, ale situace ve světě je jiná. Jde o období aktivního zrání citrusových plodů, ovoce z oblastí Středomoří, zejména ze Španělska, a zeleniny z Turecka, Egypta, Izraele a dalších teplých zemí.

Prosinec: avokádo, mandarinky, pomeranče, citrony, grapefruity, brambory, květák a růžičková kapusta, červená řepa, mrkev, pórek, cibule a šalotka.

Leden: květák a růžičková kapusta, mrkev, pórek, šalotka, cibule, avokádo, mandarinky, pomeranče, grapefruity, citrony.

Únor: banány, kiwi, zelí, brambory, mrkev, pórek, šalotka, cibule, pomeranče, mandarinky, citrony, grapefruity.

Jaro

Tělo je oslabené a chybí mu vitamíny a živiny. To nevyhnutelně ovlivňuje vaši pohodu: hlavními společníky tohoto ročního období jsou ospalost a únava, ARVI a chřipka.

Na jaře je potřeba podpořit imunitní systém, aby se vyrovnal s nachlazením a zhoršením chronických onemocnění. Výživa by se měla zaměřit na celozrnné cereálie, ořechy, sušené ovoce a mléčné výrobky. Naučte se jíst více zeleniny a zeleniny po celý den: od dubna jsou k dispozici místní ruské odrůdy na začátku sezóny! Pro nápoje zvolte bylinné čaje a nálevy s přídavkem sušeného ovoce a bobulí: tělo podpoří sušený nebo kupovaný heřmánek, máta a další bylinky.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit aktinomycety?

Co jíst na jaře
Březen: brambory, cibule a pórek, mrkev, česnek, avokádo, citrusové plody, jablka.
Duben: mango, citrusové plody, avokádo, mrkev, brambory, zelí.
Květen: mango, jahody, rukola, špenát, petržel, šťovík, chřest, brambory, mrkev, salát.

Léto

V létě tělo vyžaduje méně energie než v chladném období, takže stojí za to přehodnotit svůj jídelníček směrem k nízkokalorickým pokrmům: salátům, smoothies, polévkám. Nevzdávejte se bílkovin: Stále jezte maso, ryby, vejce a mléčné výrobky, ale vyhýbejte se přílohám s vysokým obsahem sacharidů. Například místo brambor připravte na gril smaženou místní cuketu a rajčata. Nahraďte nezdravé sladkosti jako dezert ovocnými saláty a uzeninami.

V létě je nutné jídlo s velkým množstvím vody, aby se zabránilo dehydrataci.

Pokud si hlídáte postavu, nepijte v horku sodu a kvas s obsahem cukru, rozhodněte se pro vodu, domácí ovocné nápoje a kompoty, bylinné nálevy, kefír nebo ayran. Vyhnete se tak přejídání a extra kaloriím: tyto nápoje uhasí vaši žízeň a nepřidají vám kila navíc. S touhou pít pomůže i sezónní zelenina obsahující vodu: okurky, ledový salát, celer.

Červen: rajčata, okurky, třešně, jahody, celer, všechny druhy zelí, brambory, paprika, cuketa, salát, meruňka, rybíz, borůvky, šťovík.

Červenec: rajčata, okurky, celer, maliny, angrešt, všechny druhy zelí, salát, jahody, třešně, cuketa, lilek, paprika, šťovík, jablka.

Srpen: jablka, rajčata, okurky, všechny druhy zelí, salát, hrášek, cuketa, celer, lilek, paprika, švestky, meruňky, hrušky, melouny, melouny, kukuřice.

podzim

Na podzim tělo hromadí energii, proto jsou potřeba především tuky a bílkoviny. Chuť k jídlu se zvyšuje, chcete hutnější a tučnější jídlo. Nedělejte to na sobě, ale dejte přednost správným tukům: ořechy, vejce, mořské plody.

Podzim je obdobím nachlazení, sezónní potraviny pomáhají posilovat imunitní systém. V tomto ročním období máme přístup k veškerému bohatství místních, levných produktů. Velmi sytí je například i dýně, která obsahuje velké množství vlákniny a hořčíku. Mrkev má vysoký obsah vitamínu A, dále B5, B6, B9 a kyseliny listové. Sladké papriky jsou bohaté na vitamín C (dokonce více než citrony).

Mimochodem, světlé podzimní ovoce také pomůže vyrovnat se s blues: jen pohled na jasnou dýni nebo pepř zlepšuje náladu.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně vybrat dýni?

Co jíst na podzim

Září: jablka, rajčata, kukuřice, zelí, brambory, řepa, mrkev, dýně, paprika, tuřín, fazole, hroznové víno, hrušky, meloun, meloun, brusinky, ostružiny, jeřáb, rakytník.

Říjen: jablka, kaki, fazole, dýně, zelí, rakytník, jeřáb, brusinky, kdoule, hroznové víno, kukuřice, brambory, cuketa, lilek, mrkev.

Listopad: kaki, dýně, jablka, zelí, tuřín, brambory, tykev, paprika, řepa, mrkev, kdoule, fíky, brusinky.

Při plánování zdravé výživy byste měli použít několik životních hacků. Pomohou vám jíst pestrou stravu a nasytit tělo užitečnými látkami.

Vzpomeňte si na zeměpis

Známá situace: koupili jste jablka v supermarketu, ale jsou bez chuti. Zjistěte, odkud zelenina nebo ovoce pocházejí, ověřte si, ve které zemi se právě sklízí úroda. Při výběru jahod v zimě věnujte pozornost Egyptu a Maroku: sezóna je v lednu až únoru; nejlepší citrusové plody v chladných měsících jsou ze Španělska a Itálie a jablka z Řecka nebo Argentiny.

Zmrazte a vysušte

V létě se vyplatí vynakládat energii na zmrazení nebo sušení zeleniny, ovoce a bobulovin. Tyto přípravky vás zachrání v mrazech a dodají tělu více živin než dovážené produkty ze supermarketu.

Transport z míst růstu trvá 3 až 30 dní, proto se některé plody sbírají před přirozeným dozráním, obsahují o 75 % méně mikroprvků než mražené nebo sušené letní ovoce.

Nezapomeňte na zeleninu: petržel nebo kopr připravené v létě je vhodné přidat do polévek na podzim av zimě.

Rostou na parapetu

Pozdní podzim, zima a brzké jaro samozřejmě není sezónou zeleně a zeleniny, ale přírodní zákony můžete oklamat, když si na parapetu založíte malou zahrádku.

Obzvláště pracovití lidé mohou dokonce pěstovat domácí rajčata a okurky, ale to vyžaduje velké úsilí. Ale dostat voňavou zeleninu na stůl po celý rok je docela možné.

Prozkoumejte nové odrůdy

Jahody, které plodí až do prvního mrazu, červnové melouny jsou realitou, nikoli fantazií genetiků. Podívejte se blíže na neobvyklé odrůdy, které nabízejí vědci agronomové, a zkuste je zasadit do své dači: výsledek vás potěší.

Při nákupu na trhu se ujistěte, že si u prodejce ověříte, jakou odrůdu vám nabízí: to vám dá představu o době zrání a chuti produktu.

Co se dá dělat?

Prostudujte si encyklopedii Food.ru, ať vám neunikne jediný zdravý produkt a dozvíte se mnoho o své oblíbené zelenině a ovoci.