Podzim, stejně jako jaro, je obdobím přechodu. Právě v této době lidské tělo nejvíce potřebuje vitamíny, takže může nastat nedostatek důležitých minerálů a živin.

Na podzim podle statistik lidé častěji trpí nachlazením a zhoršují se chronické nemoci. Proto je v této době velmi důležité věnovat zvláštní pozornost zdraví, včetně zdravého stravování. Jídlo by mělo být bohaté na různé vitamíny a prospěšné prvky.

Podzim má ale i pozitivní stránku, protože právě v tomto období dozrává mnoho zdravé zeleniny a ovoce. Na podzim najdete na trhu velký výběr různých odrůd jablek, hrušek, hroznů, zelí, červené řepy, mrkve, dýní, cuket a další sezónní zeleniny. Ale ne všechno, co je na policích, je skutečně užitečné a potřebné. Níže si povíme něco o tělu nejprospěšnějších podzimních potravinách.

Jablka jsou cenově dostupným zdrojem vitamínů

Jablka jsou skutečně velmi zdravým produktem nejen na podzim, ale v kteroukoli roční dobu. Není divu, že se říká, že k dlouhému životu je potřeba sníst alespoň tři jablka denně.

Jablka obsahují hodně vlákniny, která pomáhá zlepšit činnost střev a trávicího systému. Ovoce obsahuje také vitamíny A, B a C.

Jablka obsahují také hodně železa, takže lidé s nízkým hemoglobinem a chudokrevností by toto ovoce měli rozhodně zařadit do svého jídelníčku.

Jablka jsou výborným pomocníkem v boji proti špatnému cholesterolu, mrtvici a dokonce i riziku rozvoje Alzheimerovy choroby.

Toto ovoce lze nejen jíst v původní podobě, ale také z něj vyrábět zavařeniny, džemy, kompoty, šťávy, péct a sušit.

Jablka patří do kategorie nízkokalorických potravin a zrychlují metabolismus, a proto jsou ideální pro všechny druhy diet.

Červená řepa je jedničkou mezi zeleninou

Pokud lze jablko považovat za královské ovoce, pak je řepa královnou zeleniny.

Tato zelenina obsahuje velké množství minerálů a vitamínů. Červená řepa pomáhá při různých onemocněních žaludku a střev, odstraňuje zácpu a normalizuje metabolismus.

Zároveň je nízkokalorický, takže ho mohou konzumovat lidé, kteří se bojí přibírání na váze nebo trpí obezitou. Tato zelenina se bude hodit i při chudokrevnosti, obsahuje totiž železo, posiluje kardiovaskulární systém a je výborným antiseptikem.

Šťáva z červené řepy se doporučuje užívat při střevních a respiračních onemocněních. Například na angínu a angínu.

ČTĚTE VÍCE
K čemu se tapioka používá?

Dýně je zásobárnou nezbytných vitamínů

Dýně je známá nejen tím, že vyrábí velmi chutnou a zdravou kaši, ale je také skutečnou zásobárnou vitamínů a minerálů. Dýně obsahuje prakticky všechny nezbytné mikroprvky pro normální fungování těla.

V dužině této zeleniny najdete vitamíny všech skupin a semena obsahují vysokou koncentraci zinku, který tělo potřebuje zejména v období podzim-zima.

Dýně je také nízkokalorický produkt, takže sladká pečená dýně může úspěšně nahradit nezdravé sladkosti. Dýně je také silným antioxidantem.

Stejně jako mrkev obsahuje dýně mnoho karotenů, které se přeměňují na vitamíny A a jsou nezbytné pro zrak.

Dýně příznivě působí na střevní flóru, pomáhá v boji proti různým žaludečním onemocněním, odstraňuje zácpu a další zažívací potíže.

Mrkev – pro ostré vidění a zdravou pokožku

Od dětství si mnozí spojují tuto zeleninu se zrakovou ostrostí. Mrkev je skutečně lídrem v obsahu vitamínu A a karotenu, které pomáhají udržovat zdravý zrak.

Mrkev pomáhá zpevnit pokožku a obnovit její přirozenou barvu. Zelenina je také užitečná při onemocněních žlučníku a jater. Mrkev pomáhá bojovat proti různým gastrointestinálním onemocněním a má pozitivní vliv na normalizaci metabolismu obecně.

Čerstvá mrkev a šťáva z ní jsou pro děti výbornou zdravou svačinkou.

Hrozny – posiluje a tonizuje

Hrozny jsou již dlouho známé pro své blahodárné účinky na tělo. Tyto bobule obsahují velké množství vitamínu C.

Konzumace hroznů má na tělo celkový tonizující účinek. Pomáhá lidem, kteří trpí srdečními chorobami, posiluje cévy, pomáhá při nízké hladině hemoglobinu.

Hrozny je nejlepší konzumovat v období jejich zrání, tedy na podzim. V této době si můžete koupit nejen čerstvé bobule, ale také mladé víno. Dobré víno příznivě působí na kardiovaskulární systém.

Podzim je obdobím exacerbace nachlazení a virových onemocnění, ale naštěstí také obdobím sklizně. Nemůžeme zabránit všem problémům, ale můžeme pomoci svému tělu bojovat s nimi.

Sezónní ovoce a zelenina jsou nejlepším zdrojem vitamínů a prospěšných mikroelementů, stejně jako široká škála pokrmů. Vyzkoušejte letos na podzim naše ovocné koláče, zeleninové saláty a zdravé ovocné a zeleninové šťávy!

Nejnovější články

Tenké nebo husté těsto na pizzu: co si vybrat?

Měkké nebo křupavé?

ČTĚTE VÍCE
Jaké léky obsahující měď?

Příroda je navržena tak, aby nám poskytla všechny složky potřebné pro tělo. Lidé žijící v regionech s odlišnými klimatickými podmínkami mají různé potřeby vitamínů, minerálů a živin a tam, kde je zvýšená potřeba specifických mikro- a makroprvků, se na podzim objevuje zdravá zelenina na ně bohatá.

Podzim je obdobím zvýšeného výskytu chřipek a nachlazení; To je také období, kdy se slunce schovává za mraky a tělo potřebuje více vitamínu D. Podzimní ovoce a zelenina jsou bohaté na vitamíny C, D, B, A a mnoho dalších.

Proto doporučujeme jíst podzimní ovoce a zeleninu pro posílení imunitního systému. Jsou levné a snadno dostupné.

Jaká zelenina a ovoce se sklízí na podzim?

Nyní musí náš jídelníček obsahovat sezónní podzimní produkty, protože je čas sbírat jablka, hrušky, dýně, řepu, zelí a také mnoho bylinek, které v jiných ročních obdobích nejsou dostupné, a ořechy. Také nezapomeňte, že houby (Odessa) jsou také jedním z cenných darů podzimu.

Veškerá sezónní podzimní zelenina je velmi zdravá a rozhodně by neměla chybět na vašem talíři. Sestavili jsme pro vás top 10 zdravé zeleniny, abyste se dozvěděli více informací o vlastnostech zeleniny a ovoce, které nám příroda na podzim naděluje.

Jakou zeleninu jíst na podzim:

  1. Dýně je podzimní zelenina, ze které lze připravit mnoho lahodných pokrmů. Dýňová polévka, plněná dýně, pečená dýně, dýňové sušenky, pražená dýňová semínka. Tato zelenina je bohatá na vitamíny: A, B1, B2, C, PP a minerální látky: fosfor, železo, vápník, draslík a hořčík.
  2. Cuketa – může být základem nebo doplňkem mnoha jídel: polévek, palačinek, kastrolů, salátů atd. Je bohatá na vitamíny a minerály. Cuketu lze přidat téměř bez povšimnutí do mnoha jídel, takže je to dobrý způsob, jak zacházet s dětmi, které ohrnují nos nad zeleninou.
  3. Brokolice je sezónní podzimní zelenina dostupná od září. Brokolice je skutečně bohatá na vitamíny a minerály: C a B6, vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík, zinek.
  4. Řepa je užitečná v různých formách: saláty, boršč. Obsahuje hodně železa a vitamínu C, které podporují imunitní systém a chrání před nachlazením.
  5. Papriky – zelené, červené, žluté, sladké a pálivé. Každý z nich je dobrý a každý obsahuje mnoho makro- a mikroživin. Může se jíst syrové nebo zpracované.
  6. Zelí je důležitou podzimní zeleninou: zelí, savojské zelí, květák a růžičková kapusta. Měly by být také součástí nabídky, zejména proto, že velkoobchod se zelím v Oděse je nyní za nejlepší cenu.
  7. Jablka a hrušky jsou ideální sezónní podzimní produkty ke konzumaci syrové, k přípravě různých pokrmů, ke konzervování a sušení. Je zdrojem vitamínů (C, K, B2, B6, E) a kyseliny listové.
  8. Hrozny jako jedno z mála ovoce obsahují jód, který podporuje činnost štítné žlázy. Dále obsahuje železo, hořčík, draslík, mangan a fluor. Jezte to syrové, připravte víno a šťávu.
  9. Mrkev je bohatým zdrojem vitamínů, včetně vitamínu C, který podporuje imunitní systém, a obsahuje i takové minerály. Přidává se do polévek, připravují se saláty, konzumuje se syrová, vyrábí se šťáva.
  10. Houby samozřejmě nejsou ovoce ani zelenina, ale doporučujeme je zařadit do jídelníčku, protože obsahují hodně bílkovin, až 4 %. vlákninu, dále vitamíny B1, B2, C a E. Obsahují také vitamín D, který se v rostlinné stravě prakticky nenachází. Jsou zdrojem draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku, mědi, železa, selenu a zinku.
ČTĚTE VÍCE
Jak chutná ostružina?

Sezónní podzimní potraviny jsou přirozeným a nejzdravějším způsobem, jak posílit organismus – můžete si díky nim zajistit imunitu, sílu a kondici v tomto nepříznivém, lehce depresivním a bolestivém období.

Nové články

  • Královské žampiony – jak se liší od těch běžných? — blog OtValentiny
  • Jaký je rozdíl mezi běžným avokádem a HAAS – OtValentiny
  • Jaké potraviny pomáhají při nachlazení?
  • 10 neobvyklých a chutných dárků na Nový rok 2024 – OtValentiny
  • Jaké exotické ovoce jíst v zimě – TOP 5 ✔️ otValentiny
  • Sezónní podzimní produkty – TOP 10 zeleniny a ovoce ✔️ To nejdůležitější
  • Avokádo pro zdraví – TOP 5 prospěšných vlastností ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Rajčata: výhody a škody pro lidské tělo ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Zdraví a paprika: přínos pro imunitní systém a celkovou pohodu ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Co je zdravější, marmeláda nebo zavařeniny? ✔️ To nejdůležitější v článku