Avokádo je široce používáno při vaření při přípravě studených předkrmů. Je nedílnou součástí vegetariánské kuchyně a lídrem mezi produkty proti stárnutí.

Měkké a šťavnaté avokádo je dnes ceněno po celém světě pro své blahodárné vlastnosti, podporuje hubnutí a odbourává přebytečný cholesterol v krvi. Toto exotické ovoce zlepšuje paměť a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. V Mexiku se používá jako afrodiziakum, věří, že avokádo má povzbuzující účinek, ale to nejsou všechny výhody tohoto ovoce.

18. října 2013, 17:30

Zelenina, ořech nebo ovoce?

Za domovinu avokáda je považováno Mexiko a Střední Amerika. Jeho název pochází z aztéckého jazyka a překládá se jako „varle“. Indiáni okamžitě zaznamenali, že plody mají stimulační účinek. Později k tomuto závěru dospěli španělští kolonialisté. Mimochodem, během dobyvatelských kampaní jim bylo zakázáno jíst avokádo. Vlastnosti tohoto ovoce velmi dobře znali i námořníci, kteří si před přistáním na břehu štědře namazali chleba avokádovým pyré.
Tato rostlina a její plody mají jiné jméno – „aligátor hruška“. Avokádový strom někdy dosahuje výšky 18 metrů. Kmen je obvykle rovný a vysoce rozvětvený.

© Flickr / MK Campbell Avokádo ovoce

Avokádo není tak sladké a spíše připomíná zeleninu, navíc chemické složení ovoce je jako u zeleniny.Dlouhou dobu bylo avokádo považováno za ořech, ale stále je to ovoce.

Užitečné vlastnosti

16. října 2013, 15:00

Avokádo blahodárně působí na mnoho orgánů lidského těla. Exotické ovoce koncentruje paměť, snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, a to vše díky polynenasyceným mastným kyselinám, které jsou jeho součástí. Právě jejich nedostatek se může stát jedním z důvodů rozvoje aterosklerózy. Draslík obsažený v avokádu podporuje správnou činnost srdce, normalizuje metabolismus voda-sůl v těle a zvyšuje odolnost vůči stresu. Avokádo se doporučuje lidem s vysokým krevním tlakem, protože má schopnost jej snižovat.

Výhody avokáda se projevují v normalizaci krevního oběhu a krvetvorby. Měď, která je součástí minerálního a vitamínového složení avokáda, zabraňuje anémii (chudokrevnosti), železo je nejdůležitějším krvetvorným prvkem a vitamín B2 (riboflavin) se podílí na tvorbě červených krvinek. Navíc měď a železo, ve vzájemné kombinaci, jsou tělem příznivě absorbovány.

Avokádo je dobré pro celý trávicí systém a pomáhá při zácpě. Ve Francii vznikl lék na bázi avokádového oleje, který se používá k léčbě sklerodermie, onemocnění parodontu a artrózy. Ve stáří se tato droga používá na ekzémy a odvápnění.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst hrášek při dietě?

12. srpna 2013, 10:00

Ovoce obsahuje živiny a neobsahuje škodlivé tuky ani cukr, proto je avokádo zařazeno do jídelníčku. Plody avokáda obsahují kyselinu olejovou, která zabraňuje tvorbě cholesterolu v krvi a také odbourává stávající cholesterol. Avokádo obsahuje poměrně hodně draslíku (více než banány), sodík, vápník, fosfor, mangan, hořčík a další minerály. Není také zbaven vitamínů: vitamín C, skupina vitamínů B, provitamín A, vitamíny PP a D, naznačují nepopiratelné výhody avokáda. Pokud jde o obsah vitaminu E, který pomáhá chránit buňky před stárnutím a obohacuje je o kyslík, jen málokteré ovoce se vyrovná avokádu. Navíc obsahuje biologicky aktivní látky, které obecně omlazují lidský organismus.

Avokádový olej se používá v parfémovém průmyslu.

Uprostřed plodu avokáda je velké semínko. Jáma, stejně jako listy avokáda, obsahují škodlivé látky nebezpečné pro zvířata i lidi; tyto látky mohou narušit trávicí systém a vyvolat alergickou reakci. Avokádo může způsobit poškození v případě individuální nesnášenlivosti.

Syrové a poslední

Plody avokáda jsou hruškovitého, oválného nebo kulovitého tvaru, dlouhé asi 5–10 cm a váží od 200 gramů do jednoho a půl kilogramu. Slupka nezralého avokáda je tvrdá, tmavě zelené barvy a ve zralém stavu je téměř černá. Dužnina zralého avokáda je žlutozelená nebo zelená, velmi mastná, s konzistencí trochu jako máslo. Dužina zralého avokáda se používá při přípravě studených pokrmů: salátů, předkrmů a sendvičů, obvykle pokapaných limetkovou nebo citronovou šťávou, aby se zabránilo oxidaci a znehodnocení vzhledu a chuti avokáda. Nejoblíbenějším pokrmem z avokáda je mexická svačina guacamole, ve které je hlavní složkou rozmačkaná dužina avokáda.

Ve 100 gramech avokáda je přibližně 245 kalorií. Avokádo je oblíbené ve vegetariánské kuchyni, jako zálivka pro vegetariánské sushi a jako alternativa vajec a masa.

Avokádo dodá jemnou chuť salátům a osvěží sendviče. Dokonale se hodí k červeným rybám, krevetám a drůbeži. Dužnina z avokáda je dobrá namazat na kousky opečeného chleba. Avokádo je lepší jíst syrové, plody obsahují tinin, který při vaření způsobuje hořkost. Vzhledem k tomu, že oloupané ovoce na vzduchu rychle tmavne, je třeba je přidávat do pokrmů na poslední chvíli. Pro snadné oloupání avokáda proveďte řez ostrým nožem po celém průměru plodu tak, aby se nůž dotýkal pecky. Ovoce rozdělte na dvě poloviny a trochu je otočte – pokud je ovoce zralé, půjde to bez problémů. Nožem také opatrně vyřízněte kost a vyjměte ji. Poté proveďte další lehký řez shora dolů na každé půlce avokáda. Poté pomalu zatáhněte za špičku slupky, měla by se snadno sundat.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je nejkaloričtější ryba?

Pravidla výběru

Při výběru věnujte pozornost vzhledu plodů avokáda. Protože avokádo dozrává velmi pomalu, při nákupu avokáda, které neplánujete hned sníst, vybírejte takové, které je pevné a těžké, při pokojové teplotě dozraje do dvou dnů. Slupka musí být neporušená, čistá, bez skvrn a prasklin. Přítomnost tmavých skvrn je jasným znamením, že avokádo je přezrálé. Při stlačení prstem by zralý plod měl mírně povadnout, tzn. být měkké, ale ne drobivé.

Zralé avokádo lze skladovat v lednici pouze 5 dní, poté plody začnou tmavnout a ztrácet svěžest a vůni. Pamatujte, že nezralé plody avokáda nelze skladovat v lednici, nedozrají tam a pouze se kazí.

Materiál byl připraven na základě informací z otevřených zdrojů

Avokádo je stálezelený strom, který roste pouze v horkém podnebí. Jeho plody jsou hruškovitého tvaru s velkou peckou uvnitř. Výhody avokáda pro muže, ženy a děti jsou způsobeny vysokým obsahem živin v jeho dužině.

Historie avokáda

Plody mohou dosáhnout dvou kilogramů. Všechny části rostliny, kromě dužiny plodů, jsou jedovaté, včetně listů, pecky a slupky. Biologicky je považován za ovoce, ale často bývá mylně označován jako zelenina pro svou neobvyklou nutriční hodnotu a chuť, charakteristickou spíše pro zeleninu. Pro svou energetickou náročnost bylo v roce 1998 avokádo zapsáno do Guinessovy knihy rekordů.

Avokádu se někdy říká „aligátoří hruška“ kvůli svému tvaru a hrbolaté zelené slupce, podobné kůži krokodýla.

Rostlina byla pěstována již ve třetím tisíciletí před naším letopočtem Aztéky, kteří ji nazývali „lesní olej“ a používali ji v tradiční medicíně. Například na léčbu svrabu nebo jako první doplňkové potraviny pro děti.

Výhody avokáda

Konzumuje se pouze dužina plodů, která obsahuje velké množství vitamínů (skupiny B, E, A, C, K, kyselina listová), minerálních látek (vápník, fosfor, draslík, železo, sodík, měď, jód, hořčík a mnoho dalších). Navzdory vysokému obsahu kalorií (asi 100 kcal na 200 g) podporuje avokádo hubnutí díky lehce stravitelným mononenasyceným tukům. Ovoce navíc neobsahuje cholesterol.

Odborníci na výživu doporučují tento produkt lidem s onemocněním kardiovaskulárního systému, gastrointestinálního traktu a také pro celkové zlepšení těla.

ČTĚTE VÍCE
Kdy se lanýže sklízejí?

Mannoheptulóza, která je nejvíce obsažena v avokádu, příznivě ovlivňuje stav nervové soustavy, snižuje pocit únavy a ospalosti. V budoucnu vědci plánují používat tuto látku jako „pilulku na lačno“ bez omezení skutečné stravy, protože mannoheptulóza snižuje sekreci enzymů nezbytných pro absorpci glukózy. Buňky tak při stejném množství potravy dostávají méně energie. Pozitivní vliv malého hladovění buněk se ukázal při pokusech na myších a opicích již ve třicátých letech minulého století – pokusné žily mnohem déle než jejich protějšky.

Složení avokáda

Kalorie na 100 g 200 kcal
Proteiny 2 g
Tuky 14,7 g
Sacharidy 1,8 g

Poškodit avokádo

Nezapomeňte na toxicitu slupky a pecky. Omezte konzumaci dužiny, protože obsahuje hodně tuku. Vzhledem ke specifickému složení avokáda může způsobit alergickou reakci, proto by se toto ovoce mělo zavádět do stravy postupně.

Alexander Voinov, Dietetický a wellness poradce v síti fitness klubů WeGym, uvádí:

— Při používání avokáda jako jídla pro kojící matky a podávání bramborové kaše jako doplňkové stravy svému dítěti byste měli být opatrní, protože to může u dítěte způsobit průjem. Lidé s akutním onemocněním jater by měli vyloučit avokádo ze svého jídelníčku, jako většinu tučných jídel. Občas je pozorována individuální nesnášenlivost k produktu a alergie – v tomto případě je lepší nejíst avokádo.

Využití avokáda v lékařství

— Avokádo je často součástí mnoha diet, protože úplné vyloučení tuků z jídla je extrémně škodlivé. Ovoce obsahuje hodně tuků a také L-karnitin, který zrychluje metabolismus a pomáhá „spálit“ přebytečná kila, — komentuje Alexander Voinov.

Pro lidi trpící gastrointestinálními chorobami a sklonem k zácpě je toto ovoce obzvláště užitečné. Půlka avokáda obsahuje 7 gramů vlákniny, což je téměř 30 % vaší denní hodnoty. Díky dietní vláknině se zlepšuje stav střev, protože slouží jako živná půda pro prospěšné bakterie.

Absence cholesterolu v avokádu, stejně jako vysoký obsah mononenasycených mastných kyselin, pomáhá snižovat hladinu celkového cholesterolu a také cukru v krvi. Pravidelná konzumace malého množství avokáda je prospěšná pro lidi s kardiovaskulárními chorobami a cukrovkou.

Avokádo se také používá v kosmetologii díky vysoké koncentraci tuků a vitamínů A a E. Pleťové masky se připravují z olejového nebo dužinového pyré, které mají hydratační, protizánětlivé, hojivé vlastnosti a vyhlazují vrásky. Masky se také aplikují na vlasy pro zvlhčení suchých a lámavých vlasů. Často je avokádový olej součástí krémů a balzámů.

ČTĚTE VÍCE
Co je bigos dish?

Použití avokáda při vaření

Dužnina avokáda se nejčastěji konzumuje čerstvá. Z ovoce se také vyrábí olej, který se používá jak v kosmetologii, tak jako užitečná náhrada slunečnicových a jiných olejů.

Měkká dužina se vyjme lžící, nakrájí se podél ovoce a vyjme se kost. Avokádo se používá do salátů, předkrmů, polévek nebo se jednoduše namaže na chleba jako pasta.

Salát s avokádem a rybou

Toto ovoce se hodí téměř ke všemu, od ryb po jogurt. Takový salát je užitečný pro dietní jídlo jako druhá snídaně nebo součást oběda.

avokádo 1 kus.
okurka 1 kus.
Konzervovaný tuňák (nebo jiné upravené mořské plody – červené ryby, krevety atd.)
Citronová nebo limetková šťáva a olivový olej na zálivku chuť
Sůl, mletý pepř, zelená cibule chuť

Avokádo rozpůlíme, zbavíme dužiny a nakrájíme na malé kostičky. Nakrájejte také okurku. Vmíchejte mořské plody. Umístěte na talíř nebo do prázdné poloviny avokáda. V misce smíchejte citronovou šťávu, olej, sůl a pepř. Zálivkou přelijeme salát a posypeme nasekanými bylinkami.

Avokádová omáčka

Výborná náhrada tradiční majonézy. Jeho obsah kalorií je také patrný – asi 190 kcal na porci, ale výhody jsou mnohem vyšší. Skvěle se hodí k celozrnnému pečivu nebo k namáčení kousků zeleniny nebo dresinků do salátů. Můžete přidat ořechy nebo semínka

Zralé avokádo 1 kus.
Zelení (kopr, petržel, trochu koriandru) malý svazek
česnek 1-2 malé hřebíčky
Olivový olej 1 tsp
Citronová šťáva 3 tsp
Voda 2 lžíce lžíce
Sůl a pepř chuť

Avokádo oloupejte, dužinu, bylinky a kopr rozmixujte v mixéru. Nakrájené ingredience smícháme v mixéru a rozmixujeme. Postupně přilévejte šťávu, olej a vodu, dávejte pozor, aby omáčka nebyla příliš řídká, a míchejte. Pokud chcete, přidejte některá z vašich oblíbených semínek – například dýňová.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak si vybrat a uložit avokádo

Vyplatí se vzít ovoce s neporušenou tmavě zelenou slupkou. Do evropských zemí se obvykle zasílají nezralá zelená a tvrdá avokáda, přičemž zralé plody mají velmi tmavou, téměř hnědou slupku a měkkou dužinu. Pokud se ale avokádo vymačká příliš snadno, pak je ovoce přezrálé a nemělo by se brát.

ČTĚTE VÍCE
Jak naklíčit hlízu?

Zelené avokádo dobře uchovávejte v lednici. Uvedení do zralého stavu pomůže okolí s dalším ovocem (banány, jablka) při pokojové teplotě na několik dní.

Dužnina rychle tmavne, posypání citronovou šťávou tento proces zpomalí. Nakrájené ovoce by mělo být skladováno velmi krátce a pouze v chladničce – kvůli vysokému obsahu tuku se rychle kazí.

Oblíbené otázky a odpovědi

Kdy je lepší jíst avokádo: ráno nebo večer?

Poslední jídlo by mělo být hotové nejméně dvě hodiny před spaním. To platí pro jakýkoli produkt, včetně avokáda.

Jak chutná avokádo?
Chuť a textura avokáda připomíná jemné máslo s tóny okurky a bylinek.
Jak používat avokádový olej?

Avokádový olej se používá při vaření a kosmetice. V prvním případě se jím ochucují saláty, vaření na takovém oleji (například smažení) se nedoporučuje. Ve druhém – hydratovat a vyživovat pokožku. Lze jej použít jak samostatně, tak jako součást krémů a balzámů.