Skutečnost, že sušené ovoce je pro člověka velmi užitečným produktem, je již dlouho prokázána. Rozinky jsou jen jednou z nejoblíbenějších pochoutek mezi sušeným ovocem pro dospělé i děti. Ne nadarmo zaujímá takovou vedoucí pozici, protože má velké množství užitečných vlastností a má spoustu výhod. Rozinky jsou výbornou náhražkou sladkostí, mají široké uplatnění ve vaření i lidovém léčitelství a mají také pozitivní posilující účinek na lidský organismus.

Historie rozinek ve výživě

Od pradávna se hroznové bobule používaly především k vytvoření tak slavného nápoje, jako je víno. Rozinky vznikly úplnou náhodou, v důsledku toho, že někdo zapomněl odstranit zbytky hroznů přikryté utěrkou a odložené speciálně pro přípravu tohoto oblíbeného nápoje. Když byly po nějaké době hrozny objeveny, proměnily se již v známou pochoutku se sladkou chutí a vůní.

Rozinky čistí krev, jsou výborné při srdečních onemocněních, regenerují sportovce po vážné zátěži, aktivují mozek a urychlují průchod nervových vzruchů. Kromě toho konzumace rozinek pomáhá aktivovat produkci hemoglobinu, normalizovat proces krvetvorby, obnovit srdeční činnost, posílit krevní cévy, zabránit vzniku kazu a posílit zubní sklovinu.

Také se díky rozinkám můžete zbavit migrén a depresí, zlepšit spánek a zlepšit celkový stav těla.

Složení a obsah kalorií rozinek

Kalorie na 100 gramů 264 kcal
Proteiny 2,9 g
Tuky 0,6 g
Sacharidy 66 g

Škodlivost rozinek

Rozinky mají obrovské množství výhod a prospěšných vlastností. Tento produkt je však velmi kalorický, takže musíte pečlivě kontrolovat množství spotřeby. To platí zejména pro lidi, kteří pečlivě sledují svou váhu.

Lidé trpící cukrovkou by také neměli konzumovat rozinky ve velkém množství, protože tento produkt má poměrně vysoký obsah cukru.

Nedoporučuje se užívat rozinky pro ty, kteří mají žaludeční vředy, srdeční selhání nebo enterokolitidu.

Je také třeba připomenout, že rozinky mohou způsobit alergické reakce, takže pokud plánujete jíst rozinky často, měli byste se určitě poradit s odborníkem.

Je třeba si uvědomit, že při průmyslovém sušení mohou být rozinky ošetřeny speciálními škodlivými látkami, které je třeba před použitím z produktu důkladně omýt.

Použití v medicíně

Rozinky mají v lidovém léčitelství poměrně široké využití. Nejčastěji se používá ve formě odvaru, protože tento koncentrovaný komplex vitamínů je tělem mnohem lépe absorbován. Navíc ho zvládnou i děti.

ČTĚTE VÍCE
Kolik kalorií obsahuje hruška pstruha?

Díky vysokému obsahu draslíku a dalších minerálních látek pomáhá rozinkový odvar obnovit v těle rovnováhu voda-sůl. Taková nerovnováha v těle se vyskytuje u určitých onemocnění, ale může se objevit i u lidí, kteří nesledují svou stravu a životní styl, vytvářejí nadměrnou fyzickou aktivitu, mají špatné návyky nebo jsou starší.

O sušeném ovoci

V tomto případě může rozinkový odvar pomoci obnovit fungování organismu, neboť příznivě působí na krevní tlak a nervový systém.

Použití rozinek při zápalu plic nebo jiných onemocnění dýchacích cest podporuje lepší výtok sputa.

Při rotavirové infekci nebo jiných střevních onemocněních, která jsou doprovázena zvracením a průjmem, je užitečné užívat rozinky, aby se zabránilo procesu dehydratace.

Rozinky se také používají k pročištění organismu, protože díky svému močopudnému účinku dokonale odstraňují toxiny.

Aplikace pro vaření

Chuť rozinek doplňuje a doplňuje mnoho jídel. Používá se například při přípravě pečiva, dezertů, teplých i studených jídel, salátů.

Tvarohové sušenky s rozinkami

Tvarohový syr 5% 400 g
rozinky 3 st. l.
Ovesná mouka Sklo 1
Egg 2 kus.
Prášek do pečiva 1 tsp.
Sladidlo chuť

Namočte rozinky na 30 minut do horké vody, dokud nezměknou. Mezitím smíchejte všechny ingredience a vyšlehejte je v mixéru do hladka. Do těsta přidejte sušené rozinky a dobře promíchejte. Položte lžíci našich sušenek a vložte je do předehřáté trouby na 180 °C na 30 minut.

Domácí granola s rozinkami

Ovesné vločky 200 g
Med 4 st. l.
skořice 1 tsp.
Vlašské ořechy 30 g
Арахис 50 g
rozinky 50 g
Sušené meruňky 50 g

V míse smícháme ovesné vločky a nasekané ořechy. V samostatné nádobě zahřejte med do tekutého stavu a smíchejte ho se skořicí. Výslednou směs přidejte k cereáliím, promíchejte a dejte na plech vyložený pečicím papírem. Pečeme 15-20 minut na 180°C za občasného míchání. Do hotové granoly přidejte rozinky a nadrobno nakrájené sušené meruňky.

Jak si vybrat a uložit

Při nákupu rozinek věnujte pozornost jejich vzhledu. Rozinky by měly být vrásčité a masité. Přírodní rozinky mají hnědou nebo světle hnědou barvu.

Při výběru tohoto sušeného ovoce věnujte pozornost přítomnosti řapíků. Pokud je bobule mají, můžete bezpečně vzít takové rozinky. Díky řapíkům je zachována celistvost produktu a taková bobule je vysoce kvalitní.

ČTĚTE VÍCE
Co se vyrábí z břízy?

Trvanlivost rozinek je 12 měsíců. Skladování rozinek ve vzduchotěsné nádobě v lednici prodlužuje trvanlivost na 18 měsíců.

Rozinky jsou sušené hroznové bobule. Kdysi ve starověkém Řecku byla hrst sklizených hroznů ponechána na slunci, pod palčivými paprsky se zmenšily a uschly. Sušené hrozny byly rychle oceněny a začaly se používat nejen jako doplněk stravy a lék, ale také jako místní platidlo a dokonce i cena ve sportovních soutěžích.

Předpokládá se, že na Rusi se první rozinky objevily v 10.–11. století u byzantských obchodníků, ale produkt se v Rusku rozšířil a proslavil již ve druhé polovině 16. století, a právě tehdy vznikl název „rozinky“. “ (s Turkic – Üzüm – přeloženo jako „hrozny“).

Kalorický obsah rozinek

Nutriční hodnota na 100 g:

Obsah kalorií – 276 kcal;

Sacharidy – 70,9 g.

Chemické složení rozinek obsahuje: draslík, fosfor, hořčík, železo, vápník, sodík a řadu dalších cenných minerálů. Rozinky obsahují přírodní glukózu a fruktózu, vlákninu a antioxidanty.

Rozinky

Existují 4 druhy rozinek:

Světlý bezsemenný – Jedná se o malé rozinky, které jsou vyrobeny ze zelených nebo bílých rozinek. Používá se hlavně při vaření na pečení, ale je také velmi užitečný jako nezávislý produkt: normalizuje fungování gastrointestinálního traktu, zmírňuje zácpu a také zlepšuje imunitu.

Tmavý bezsemenný – tato odrůda rozinek se získává z tmavých odrůd bez pecek. Zdá se, že má tmavě vínovou nebo tmavě modrou barvu. Tmavé hrozny mají na rozdíl od bílých hroznů málo cukru a mají příjemnou pižmovou vůni.

Světlá oliva (s jednou peckou) – jedna z nejoblíbenějších odrůd, které lze zakoupit v obchodě. Rozinky se semínky jsou považovány za zdravější a bohatší než ty bez semínek. Přidává se nejen do pečiva, ale i do masitých pokrmů.

Velký (se dvěma nebo třemi semeny) – tato odrůda rozinek je největší, nejmasovější a velmi sladká. Vyrábí se z odrůd vinné révy, jako je ladyfingers a germiana. Barva čerstvých hroznů může být tmavá i světlá. Používá se k pečení, stejně jako k přípravě ovocných nápojů, kompotů a kvasu.

Výhody rozinek a jejich vliv na lidský organismus

Díky vysokému obsahu minerálů a vitamínů jsou rozinky prospěšné pro zdraví většiny lidí:

ČTĚTE VÍCE
Musím omývat sušené moruše?

1. Obsahuje hodně vlákniny, takže je velmi užitečný pro gastrointestinální trakt.

2. Toto sušené ovoce obsahuje fenoly a polyfenoly, které pomáhají chránit buňky před volnými radikály.

3. Rozinky jsou bohaté na železo, které pomáhá bojovat s anémií, která se často vyskytuje u těhotných žen.

4. Díky vitamínům B1, B2 a B5, které jsou uchovány v rozinkách, a mikroprvku hořčíku se zlepšuje činnost nervové soustavy, člověk se zklidňuje, zlepšuje se mu spánek.

5. Rozinky jsou bohaté na draslík, který příznivě působí na funkci ledvin a stav pokožky. Působí močopudně a pomáhá odstraňovat toxické látky z těla.

6. Odvary vyrobené z rozinek mají imunostimulační a baktericidní vlastnosti – pomáhají rychle se vyrovnat s nachlazením.

7. Rozinky čistí krev, jsou výborné při srdečních chorobách, regenerují sportovce po vážné zátěži, aktivují mozek a urychlují průchod nervových vzruchů.

Škodlivost rozinek a kontraindikace pro použití

Obecně jsou rozinky pro lidský organismus prospěšné, ale nemůžete je konzumovat přehnaně, navíc mají i řadu kontraindikací:

  • Dětský věk do 4 let;
  • poruchy střev;
  • Gastritida, žaludeční vřed, pankreatitida;
  • Obezita
  • Diabetes.

Doporučuje se používat opatrně pro alergiky.

Pravidla pro konzumaci rozinek

Jak a proč namáčet rozinky

Hlavním pravidlem pro konzumaci rozinek je pečlivé zpracování s předběžným namáčením po dobu 20-30 minut v teplé vodě. Za prvé se tím odstraní všechny nečistoty a prach, které se na ní mohly nalepit během sušení a skladování. Za druhé, namočené sušené ovoce pomáhá trávení. Stává se bohatým na vlákninu, která má příznivý vliv na činnost gastrointestinálního traktu.

Kolik rozinek můžete sníst denně?

Rozinky lze konzumovat jako samostatné jídlo, například jako svačinu, ale měli byste vzít v úvahu jeho vysoký obsah kalorií. Jako zdroj užitečných mikroelementů se rozinky doporučují přidávat do kaše, tvarohu a dezertů.

Denní norma pro dospělého při absenci kontraindikací je dvě polévkové lžíce.

Jíst rozinky pro diety a hubnutí

Konzumace rozinek pomáhá ulevit si od vysilujícího pocitu hladu, proto je dobré je používat při jakékoli dietě, ke svačině. Jen malá hrstka rozinek dokáže zahnat hlad a doplnit zásoby mikroprvků a vitamínů, které naše tělo potřebuje.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho žije květina?

Jelikož jsou rozinky velmi sladké, mohou být výbornou náhradou bílého cukru. Černé rozinky z modrých odrůd vinné révy jsou vhodnější pro diety. Má méně kalorií a vůbec žádný cholesterol.