Dřín vypadá jako malé hruškovité plody sytě červené barvy. Jejich chuť je nakyslá, která se zráním vyhladí. Hlavní přínosy dřínů pro zdraví pocházejí z jejich vysokého obsahu vitamínu C a antioxidantů. Pojďme zjistit, co je dřín, jak je jeho složení užitečné a co lze připravit z bobulí doma.

Co je to dřín

Foto: Tom Gill/Flickr

Dřín roste dobře v teplých klimatických podmínkách. V Rusku je toho hodně na pobřeží Černého moře

Dříny jsou malé, protáhlé, sytě červené, někdy žluté nebo růžové plody, které rostou na krátkých stromech. Dřín se obvykle nazývá bobule, i když v botanice je klasifikován jako peckovice [1]. Každý plod dřínu obsahuje jedno semínko, trochu připomínající semeno datle – je tmavé, podlouhlé, dlouhé až 2 cm. Název rostliny a jejích bobulí je vypůjčen z turkických jazyků, kde slovo „dřín“ znamená „červený“ [2].

Chuť zralého a čerstvého dřínu je nakyslá, podobná směsi třešní a brusinek. Dužnina je hustá a kolem semene jí není mnoho. Průměrná hmotnost jednoho plodu je do 3 g. Dřín se konzumuje syrový, připravují se z něj i zavařeniny, džemy, omáčky a něco jako pita chléb. U posledně jmenovaných jsou z bobulí odstraněna semena a plody jsou důkladně rozemlety. Ze vzniklé směsi se tvoří koláče nebo tenké pastilky, které se suší na slunci nebo v troubě.

Dřín dozrává ke konci léta. Sklizeň od poloviny srpna do začátku října.

Kalorie svída

Foto: Creative Commons

Dřín je alternativou k dalšímu čerstvému ​​ovoci a bobulím, kterých je s blížícím se podzimem čím dál vzácnější.

Dřín je nízkokalorický produkt s vysokým obsahem vitamínů. 100 g bobulí svídy obsahuje [3]:

  • 44 kcal;
  • 1 g bílkoviny;
  • 0 g tuku;
  • 10,5 g sacharidů.

Čerstvé plody svídy jsou dobrým zdrojem vitamínu C. Obsahují ho téměř dvakrát více než jahody nebo pomeranče [4]. Dřín obsahuje také minerály, jako je draslík, sodík, hořčík, železo a fosfor. Jeho plody jsou bohaté na organické kyseliny, třísloviny, antokyany a fenoly.

Zdravotní přínos dřínu

Fotografie: Shutterstock

Dřín se používal při horečce, zažívacích potížích a zánětech

Některé z nejstarších důkazů o použití dřínu jako léku se datují do roku 450 před naším letopočtem. do roku 100 našeho letopočtu [5]. Při takových praktikách se používaly nejen plody, ale také listy a květy rostliny. Jsou popsány zejména způsoby léčby horečky, poruch trávení a různých zánětů dřínem [6]. Některé z těchto vlastností dřínu mají moderní vědecké vysvětlení. Tady jsou některé z nich.

1. Obsahuje antioxidanty

Plody svídy jsou dobrým zdrojem antioxidantů. Obsahuje třísloviny, antokyany, flavonoidy a několik aromatických kyselin [6]. V lidském těle antioxidanty inhibují působení volných radikálů. Ty druhé se hromadí z různých důvodů – pocházejí například zvenčí kvůli špatné ekologii. Oxidace způsobená jejich působením vede k destrukci buněk – některé z nich se následně obnoví, jiné nikoli [7]. Pravidelná konzumace antioxidantů posiluje imunitní systém, zpomaluje stárnutí a chrání tělo před škodlivým zářením, včetně ultrafialového záření.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je nejsladší odrůda tomelu?

2. Bojuje s choroboplodnými zárodky

Výtažky z dřínového ovoce dokážou bojovat s různými mikroby a patogeny. Existují důkazy, že tyto extrakty jsou účinné proti grampozitivnímu Staphylococcus aureus a gramnegativní Escherichia coli. Také extrakty z bobulí mohou ovlivnit bakterie Pseudomonas aeruginosa [6]. Tato činnost podle vědců ospravedlňuje použití dřínu v lidovém léčitelství k léčbě gastrointestinálních poruch, průjmů, kožních onemocnění a infekcí močových cest.

3. Ovlivňuje hladinu inzulínu

V jedné studii bylo 60 pacientů s diabetem 6. typu náhodně rozděleno do dvou skupin: jedna dostávala extrakt z dřínu, druhá dostávala kapsle placeba dvakrát denně po hlavním jídle [XNUMX]. Po šesti týdnech zaznamenala kontrolní skupina výrazné zvýšení hladiny inzulínu. Tyto výsledky ukázaly, že konzumace dřínu může zlepšit intoleranci glukózy u pacientů s diabetem XNUMX. typu. Přesto se takovým lidem nedoporučuje konzumovat dřín ve velkém, říká Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, členka Ruské unie výživových poradců, dietologů a specialistů potravinářského průmyslu. Nejprve byste se měli poradit se svým lékařem.

4. Posiluje srdce a cévy

Jednou ze sloučenin v dřínu je kyselina loganová. Výzkum prokázal jeho schopnost regulovat hladiny triglyceridů a cholesterolu [8]. Konzumace těchto bobulí tedy může mít pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. V jednom experimentu jedna skupina žen po menopauze dostávala extrakt svídy třikrát denně po dobu dvou měsíců a druhá dostávala placebo [6]. Po léčbě kontrolní skupina snížila tělesnou hmotnost a také poměr „špatného“ a „dobrého“ cholesterolu.

5. Pomáhá při střevních poruchách

V lidovém léčitelství je dřín považován za přírodní lék na střevní poruchy. Zejména hovoří o své schopnosti zastavit průjem. Podle Alexandry Razarenové může mít dřín skutečně podobný účinek. Je to dáno především obsahem tříslovin – tříslovin, které dokážou zmírnit zánět a zkrátit dobu, kterou potravní hmoty projdou střevy.

Alexandra Razarenova dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

„Taniny se mohou vázat na bílkoviny ve střevech a vytvářet ochranný film, který může pomoci předcházet průjmu. Taniny mohou mít také antimikrobiální vlastnosti, zabíjet nebo inhibovat růst bakterií a jiných mikroorganismů. Ne všechny taniny však mají tyto vlastnosti a jejich účinnost jako antimikrobiálních látek se může lišit. Účinnost taninů jako protiprůjmového prostředku nebyla plně prokázána a vyžaduje další výzkum.“

Škodlivost dřínu a kontraindikace

Fotografie: Shutterstock

Jako každý jiný produkt, i dřín je nejlepší konzumovat s mírou

ČTĚTE VÍCE
Který prvek blokuje fosfor?

Studie toxicity dřínu na zvířatech a lidech neodhalily žádné škodlivé nebo nebezpečné abnormality. Denní dávka 100 g je považována za bezpečnou pro člověka [6].

Přesto by někteří lidé měli jíst tuto bobule s opatrností, říká Alexandra Razarenova. Například se zvýšenou kyselostí žaludku, žaludečními a dvanácterníkovými vředy, gastritidou, pankreatitidou, alergiemi na bobule a ovoce.

Navíc, dodává odborník, konzumace dřínu ve velkém množství může mít opačný účinek a způsobit zácpu. Proto, stejně jako v případě jiných produktů, je nutné sledovat množství zkonzumovaného dřínu a zohledňovat individuální vlastnosti těla.

Co vařit s dřívím

Fotografie: Shutterstock

Dřín se vyskytuje v mnoha kuchyních po celém světě – například Turecko, Írán, Balkán, Polsko a Česká republika

Kulinářské využití dřínu se neomezuje pouze na džem nebo kompot. Například v Polsku se z něj připravuje tradiční likér „Derenivka“. Dalším starým polským receptem jsou fermentované nezralé bobule svídy. Takové plody se pro svou barvu a chuť používaly místo oliv jako přísada do salátů [9]. Vhod přijdou i semena svídy. Drtí se a smaží a výsledná směs se používá jako alternativa kávy nebo jejího doplňku stravy [8].

Yaroslav Klyuchevsky šéfkuchař nejvyšší kategorie, značkový kuchař, krizový manažer

„Přestože je dřín známý již velmi dlouho, světovou slávu si získává pouze ve vaření. Nejčastěji se používá v národních kuchyních Kavkazu a Asie, výborně se hodí k přípravě nápojů, marmelád, omáček, marinád na maso a ryby.“

Smoothie z dřínu a broskví

Na dvě porce budete potřebovat:

  • dřín – 200 g;
  • broskve – 4 ks;
  • med – 1 polévková lžíce. l.;
  • lněná semínka – 1 polévková lžíce. l.;
  • sezam – 1 polévková lžíce. l.;
  • máta – tři listy.

Jak vařit: Dřín a broskve oloupeme a dáme do mixéru se zbytkem ingrediencí, vše prošleháme. Podávejte vychlazené.

Dřínová omáčka k drůbeži a rybám

Co potřebujete:

  • dřín – 1 kg;
  • chmel-suneli – 1 polévková lžíce. l.;
  • chilli paprička – 1 lžička;
  • sušený česnek – 2 lžičky;
  • olivový olej – 1 lžící l .;
  • vinný ocet – 2 lžičky;
  • sůl – 1 lžičky;
  • cukr – 2 polévková lžíce. l.

Jak vařit: Dřín povařte v malém množství vody a protřete přes sítko, aby se oddělila semena a slupka. Poté přidejte zbytek ingrediencí a vařte 5 minut. Podávejte s jakoukoli rybou nebo drůbeží.

Jak vybírat a skladovat dřín

Foto: Rawpixel

Vybírejte bobule dřínu, které jsou zralé a jasně červené bez poškození.

Čerstvé bobule dřínu by měly mít bohatou barvu, bez důlků nebo tmavých skvrn na slupce. Po zakoupení bobulí podle hmotnosti je důkladně opláchněte pod tekoucí vodou a nechte je uschnout. Dřín můžete jíst okamžitě syrový nebo ho poslat a uložit do lednice. Tam bude ležet až deset dní [10].

ČTĚTE VÍCE
Proč rajčata na slunci vadnou?

Pro výrobu zásob na zimu lze dřín sušit nebo zmrazit. Sušení lze provést na slunci rozprostřením bobulí na gázu nebo silný papír. Pokud existuje speciální sušicí skříň, pak v ní nebo v troubě. Usušený dřín skladujte na tmavém a suchém místě, v této podobě vydrží až dva roky.

Před zmrazením se bobule také důkladně omyjí a vlhkost se nechá přirozeně odpařit. Poté se dříny rozloží na plech nebo velkou desku a vloží do mrazáku. Jakmile jsou bobule zmrazené, mohou být zabaleny a ponechány v mrazáku.

– Dřín má podlouhlý tvar, který je někdy mírně zaoblený až hruškovitý. Tím trochu připomíná šípek, který má také podobné tvarové variace. Dřín má protáhlou a tvrdou kost a šťavnatou dužinu. Chuť dřínu je kyselá, se zajímavým jasným buketem a nezapomenutelnou, neobvyklou dochutí.

Dřín roste ve střední Asii, na Krymu, ve východní Evropě a dokonce i v Itálii a Francii. V Rusku dřín zpravidla roste výhradně v jižních oblastech. Plody svídy se sbírají z keřů dosahujících výšky 3–5 m bez poškození dužniny, díky čemuž jsou dobře snášeny na dlouhých cestách.

Jaké vitamíny a minerály obsahuje dřín?

Dřín je považován za nízkokalorický produkt, 100 g bobulí obsahuje pouze 40,5 kcal. Kalorický obsah dřínového kompotu je asi 25 kcal (v závislosti na množství přidaného cukru) a 100 g dřínového džemu je asi 172 kcal.

Dřín má vysoký obsah vitamínů skupiny B, vitamínů C, E, K a D. Plody svídy obsahují také hodně glukózy, fruktózy, organických kyselin (zejména jablečné a nikotinové), tříslovin, dusíkatých a barvících látek, silic a fytoncidů. Z minerálních látek obsahuje dřín vápník, draslík, křemík, hořčík, sodík, fosfor, bor, molybden, železo a mangan. Bobule je přitom absolutním rekordmanem mezi ovocnými rostlinami co do množství železa.

Vitamin B9. Tento vitamín je důležitý pro normalizaci metabolismu nukleových kyselin a aminokyselin a také pro tvorbu amino a nukleových kyselin (DNA a RNA). Kromě toho je vitamin B9 zodpovědný za tvorbu červených krvinek a také za normalizaci růstu a fungování tělesných buněk. To je mimořádně důležité v raných fázích těhotenství, protože pravidelné užívání vitaminu snižuje riziko vzniku vrozených vad mozku a míchy u nenarozeného dítěte. 100 g plodů svídy obsahuje téměř 12 % doporučené denní dávky vitaminu B9.

Vitamin C. Kyselina askorbová je pro tělo nezbytná pro redoxní reakce, pro ochranu imunitního systému a také pro normální vstřebávání železa. Pouhých 100 g bobulí svídy obsahuje asi 27 % doporučené denní dávky vitaminu C.

Draslík. Je zodpovědný za rovnováhu vody, kyselin a elektrolytů v těle. Je také nezbytný pro vedení nervových vzruchů a normalizaci krevního tlaku.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená slovo šnek?

Křemík. Tato složka je nezbytná pro stimulaci přirozené syntézy kolagenu. Je známo, že kolagen je zodpovědný za udržení mládí a zdraví pokožky, vlasů a nehtů.

Železo Železo hraje klíčovou roli v transportu kyslíku a redoxních reakcích. Nedostatek železa v těle může vyvolat rozvoj závažných onemocnění, jako je anémie nebo myokardiopatie. U žen je zvláště důležité sledovat úroveň tohoto prvku.

Mangan Podílí se na procesu obnovy kostí a pojivové tkáně. Kromě toho je součástí enzymů odpovědných za metabolismus aminokyselin a sacharidů, které jsou prostě nezbytné pro syntézu cholesterolu a nukleotidů. Nedostatek manganu v těle může u dětí vést ke zpomalení růstu, zvýšené lámavosti kostí a také k vážným poruchám metabolismu sacharidů a lipidů.

Škody a kontraindikace

  1. Plody svídy mají tu vlastnost, že zvyšují krevní tlak, proto by hypertonici měli omezit jejich konzumaci na minimum, a pokud se jejich zdravotní stav zhorší, okamžitě se poradit s lékařem a dřín zcela vyřadit z jídelníčku.
  2. Dřín má tonizující účinek, a proto by se neměl konzumovat večer, aby se předešlo problémům se spánkem.
  3. Odborníci doporučují vyhýbat se dřínovým i dřínovým džemům, šťávám a džemům lidem s vysokou kyselostí žaludeční šťávy, trpícím zácpou a lidem se snadno podrážděným nervovým systémem.
  4. Dřín byste měli používat opatrně během těhotenství, kojení, stejně jako v dětství a stáří, protože jeho tonizační účinek a vysoká kyselost mohou způsobit zácpu, nespavost, zažívací potíže a alergické reakce.

Jak správně vybrat a skladovat dřín?

Při výběru dřínu dejte přednost výhradně zralým, jasně červeným plodům bez hniloby nebo viditelného mechanického poškození.

Čerstvý dřín lze skladovat v chladničce nejdéle 10 dní.

Sušený dřín by měl být skladován na tmavém a suchém místě, při dodržení všech pravidel může jeho trvanlivost dosáhnout dvou let. Pro samosušení je třeba vybrat zralé, ale ne přezrálé bobule. Aby se bobule vysušily, položí se na látku, gázu nebo silný papír, nejlépe na čerstvém vzduchu, ale ne na přímém slunci. Během procesu sušení je třeba ovoce pravidelně míchat. Dřín lze navíc sušit v troubě nebo elektrické sušičce.

Pro delší skladování lze čerstvé plody svídy zmrazit. Za tímto účelem se bobule nejprve důkladně umyjí a vysuší a poté zmrazí na plechu na pečení. Když je dřín zcela zmrzlý, měl by být rozdělen na malé porce, vložen do sáčků a uložen do mrazáku.

Jak správně jíst dřín?

Dřín se obvykle používá k výrobě džemů, želé, zavařenin, sirupů, omáček, džemů, šťáv, kompotů a někdy se také přidává do různých pečiv. Dřín lze nakládat. Na Kavkaze se lavash vyrábí z plodů dřínu, k tomu se odstraní semena, plody se melou a tvoří se koláče, které se suší v peci.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zalévat sazenice během dne?

Málokdo ví, že kromě bobulí mají blahodárné vlastnosti i semena, květy, listy a kořeny této rostliny. Listy, květy a větvičky je lepší spařit nebo vyluhovat. Takové infuze pomáhají posílit ochranné funkce těla a zlepšit celkovou pohodu.

Zdravá jídla z dřínu

Bude požadováno: 2 litry vody, 500 g bobulí dřínu, 1 polévková lžíce. l. cukr, 0,5 g vanilkového extraktu.

Plody dřínu opláchněte pod tekoucí vodou a poté je oddělte od řapíků.

Do kastrůlku nalijte dva litry vody, přidejte do vody cukr a na středním plameni přiveďte směs k varu.

Do vroucího sirupu nasypte bobule dřínu, směs znovu přiveďte k varu, poté snižte plamen a dřínový kompot vařte dalších pět minut. V případě potřeby odstraňte pěnu.

Do připraveného kompotu přidejte vanilkový cukr nebo vanilkový extrakt, kompot ještě minutu až dvě povařte a pánev stáhněte z plotny.

Nechte kompot 1-2 hodiny, aby se stihl vylouhovat a vychladnout.

Koláč s dřínem a jablky

Na těsto: 180 g másla, 2 slepičí vejce, 400 g mouky, 200 g cukru, půl lžičky prášku do pečiva.

Na náplň: 3 jablka, 150 g dřínu, 2 polévkové lžíce. l. cukr, 2 polévkové lžíce. l. škrob.

Připravte všechny potřebné produkty. Máslo a vejce je lepší vyjmout z lednice předem, pro pohodlnější vaření by máslo mělo změknout a vejce zahřát na pokojovou teplotu.

V hluboké misce smíchejte vejce s měkkým máslem a důkladně promíchejte metličkou. Do vzniklé hmoty přidejte cukr a vše znovu důkladně prošlehejte.

Mouku smícháme s práškem do pečiva a poté po částech prosijeme do vyšlehané směsi. Po každém přidání mouky těsto promíchejte. Mělo by být elastické, pružné, ale ne příliš tekuté a měkké.

Těsto rozdělte na dvě stejné části a dejte na 30-35 minut do lednice.

Jablka opláchneme pod tekoucí vodou, zbavíme jádřinců a nakrájíme na malé kousky libovolného tvaru. Z omytého dřínu odstraňte semínka.

Spojte jablka s dřínem, přidejte škrob a cukr. Náplň důkladně promícháme.

Předehřejte troubu na 180 stupňů (je lepší to udělat předem).

První polovinu těsta vyjměte z lednice a rovnoměrně rozetřete po dně pekáče. Výslednou náplň položte na těsto.

Poté vyjměte druhou polovinu těsta z lednice a nastrouhejte ji na horní část koláče pomocí hrubého struhadla, snažte se rovnoměrně pokrýt náplň.

Koláč vložíme do trouby vyhřáté na 180 stupňů a koláč pečeme 35–45 minut.

Růžový, chutný a aromatický koláč s dřínem a jablky je připraven. Koláč necháme mírně vychladnout, poté nakrájíme na kousky a v případě potřeby prohřejeme po dávkách.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.