Kofein je často součástí krémů proti celulitidě a léků na spalování tuků. Přitom káva z kelímku je často obviňována ze vzniku celulitidy. Kde je pravda o kofeinu?

Pomůže vám kofein zhubnout a zbavit se celulitidy?

Kofein je nejznámější lipolytikum (lipolytikum je chemická látka, která „rozkládá“ molekuly tuku). Jak však každý ví, samotná káva nebo kofein vám k hubnutí nepomůže. Proč?

Odpověď je jednoduchá: kofein skutečně pomáhá rozkládat triglyceridy (molekuly tuku) uvnitř tukových buněk a stimuluje uvolňování těchto látek do krevního řečiště.

Pokud však tuk není oxidován („spalován“) na energii ve svalech nebo jiných orgánech, bude nevyhnutelně pohlcen jinou tukovou buňkou někde jinde v těle a tam se uloží.

Takže pokud nespálíte tuk cvičením nebo dietou, tuk uvolněný kofeinem se vrátí do jiné tukové buňky někde v těle. V tomto případě vám kofein pomůže s přesunem tuku z jedné tukové buňky do druhé.

Na druhou stranu, pokud budete méně jíst a více cvičit, tuk uvolněný díky kofeinu se oxiduje na oxid uhličitý a vodu. Oxid uhličitý a voda jsou pak z těla vyloučeny plícemi a močí/potem. To je důvod, proč většina pilulek na hubnutí obsahujících kofein nefunguje: stimulují odstraňování tuku z tukových buněk. Ale všechno ostatní (tedy spalování odstraněného tuku) je vaše práce.

  • Kofein + dieta + cvičení = výsledky.
  • Kofein sám o sobě = jen přesun tuku z jedné tukové buňky do druhé = ztráta času a nervozita.

Fungují kofeinové krémy?

Na druhou stranu kofein aplikovaný lokálně, jako v krémech proti celulitidě, je účinný při snižování tělesného tuku. Pomáhá vytěsňovat tuk z tukových buněk v konkrétní oblasti, kde je aplikován.

Samozřejmě, pokud při aplikaci krému na celulitidu necvičíte/nedržíte dietu, efekt bude zanedbatelný. A cokoli se uvolní, vstoupí do krevního oběhu a bude znovu uloženo někde jinde v těle (jak jsme vysvětlili výše). Ve skutečnosti mohou být některé z nich znovu připojeny ke stejné oblasti těla.

To je důvod, proč musíte cvičit a hlídat si stravu, když používáte krém proti celulitidě. Pokud to neuděláte, jednoduše snížíte účinnost krému a utratíte peníze.

Na druhou stranu, pokud cvičíte/držíte dietu A používáte krém proti celulitidě (s kofeinem nebo bez něj) na určitou oblast, můžete snížit celulitidu a místní tuk v této konkrétní oblasti. Tomu se říká cílená redukce tuku a nelze toho dosáhnout cvičením. .

ČTĚTE VÍCE
Jak se v Rusku říká jahodám?

Lze kofeinový krém aplikovat na celé tělo?

Pokud se budete koupat v kofeinové smetaně, pijte raději kávu. Natírat kofeinový krém na celé tělo nemá moc smysl, protože pak nedosáhnete lokalizovaného efektu a efekt celého těla bude v podstatě ekvivalentní pouhému pití kávy.

Buďte tedy chytří a používejte krém proti celulitidě lokálně (maximálně na jednu nebo dvě oblasti těla) a neutrácejte peníze za jeho nanášení na celé tělo. Tohle nebude fungovat.

  • Kofeinový krém + cvičení + dieta = cílené spalování tuků.
  • Samotný kofeinový krém = snížená účinnost.
  • Kofeinový krém po celém těle = jako pití kávy = přesun tuku z jedné tukové buňky do druhé.

Způsobuje káva celulitidu?

Ve skutečnosti kofein nezpůsobuje celulitidu. Myšlenka, že kofein způsobuje celulitidu, je jedním z těch městských mýtů, které šíří dezinformovaní „experti“ na krásu po celém světě.

Teorie, že kofein způsobuje celulitidu, je založena na schopnosti kofeinu potenciálně způsobit zadržování vody, když je konzumován v nadměrných dávkách, jako je 10 šálků kávy denně. Kofein působí na ledviny, má diuretický účinek. Při takové nadměrné konzumaci se mohou ledviny některých lidí stát závislými na určité dávce kofeinu, a tak když tito lidé nedostanou své obvyklé množství kávy, dojde u nich k zadržování vody.

Většina lidí však pije 2-3 šálky kávy nebo čaje denně, a to nestačí k zadržování vody. Většina žen navíc pociťuje mnohem větší zadržování tekutin při užívání antikoncepčních pilulek nebo při sedavém zaměstnání než při předávkování kofeinem. Cukr, alkohol, kouření jsou další důležité příčiny zadržování vody.

Zadržování vody je jen jedním z aspektů celulitidy. Hromadění tuku, ochablost kůže, záněty, poškození volnými radikály a glykace jsou stejně důležité aspekty a žádný z nich není způsoben kofeinem.

Kolik kávy můžete vypít

U žen, které nepijí více než 3 kofeinové nápoje denně (jako je káva, energetické nápoje, čaj, zelený čaj atd.), není kofein vůbec příčinou celulitidy.

Pro ženy, které pijí asi 10 nápojů obsahujících kávu denně, je kofein skutečně důležitým faktorem, ale více bychom se obávali cukru obsaženého v těchto šálcích kávy nebo energetických nápojů, sušenek a svačinek. A také o celkové nevyváženosti životního stylu, která vede k tak vysoké spotřebě kofeinu.

ČTĚTE VÍCE
Jaké typy bazénových mís existují?

U žen, které pijí 5-6 kofeinových nápojů denně a trpí celulitidou, může kofein potenciálně tvořit 10 % celulitidy, zbývajících 90 % je způsobeno nízkou fyzickou aktivitou, nezdravou stravou, hormonální antikoncepcí, kouřením a konzumací alkoholu.

Na závěr bych rád zmínil, že kofein má při lokální aplikaci jak lipolytické (uvolňující tuk), tak cirkulační účinky, proto se kofein používá v krémech proti celulitidě.

Antioxidanty obsažené v kávě, čaji a zeleném čaji mají navíc anticelulitidní účinky díky svým antioxidačním a protizánětlivým účinkům.

Káva se dnes často ocitá v centru pozornosti, a to z různých důvodů. Existuje například názor, že nápoj pomáhá spalovat tuky. Ať už je to pravda nebo ne, řekl lékař AiF.ru.

Účinky kofeinu na tělo aktivně studují vědci a lékaři. Lékaři se například začali zajímat o to, jak káva ovlivňuje spalování tuků. Objevily se výsledky jedné studie, které ukazují, že pití kávy půl hodiny před tréninkem pomáhá aktivněji bojovat proti tukovým zásobám. Jak účinný je takový nápoj z hlediska spalování tuků? Je pravda, že káva pomáhá zhubnout?

“Zpráva, že káva pomáhá bojovat a spalovat přebytečný tuk, má právo na existenci,” říká praktický lékař, endokrinolog, kardiolog Tatyana Romanenko. Lékař poznamenává, že kofein, který je obsažen v nápoji (přesněji v kávových semínkách), inhibuje enzym PDE (fosfodiesterázu). A to vede k hromadění cAMP (cyklický adenosinmonofosfát) uvnitř buněk, v důsledku čehož se zvyšuje odbourávání glykogenu, kterému se jinak říká snadno využitelný zdroj energie. A to za předpokladu, že kávová zrna obsahují 1-2 % kofeinu a čaj více než 2 %.

„Zásoby glykogenu tělo využívá různými způsoby. Vše závisí na funkčních charakteristikách buňky. Jaterní glykogen se odbourává při poklesu koncentrace glukózy v krvi, v první řadě mluvíme o přestávkách mezi jídly,“ říká Taťána Romanenko. Specialista zároveň poznamenává, že po 12–18 hodinách půstu jsou zásoby glykogenu v játrech zcela vyčerpány.

Ale ve svalech, zdůrazňuje Tatyana Romanenko, množství glykogenu obvykle klesá pouze během fyzické aktivity. Mluvíme o dlouhém a/nebo intenzivním tréninku. „Glykogen se zde používá k zajištění glukózy pro práci samotných myocytů. Svaly tak stejně jako ostatní orgány využívají glykogen pouze pro svou potřebu,“ říká lékař.

ČTĚTE VÍCE
Jaké houby je nejlepší sušit?

Mobilizace (odbourávání) glykogenu neboli glykogenolýza se aktivuje, pokud je v buňce, potažmo v krvi nedostatek glukózy. Tento stav se vyvíjí s hladověním, fyzickou aktivitou a svalovou prací. „Hladinu glukózy v krvi přitom „cíleně“ udržují pouze játra, která obsahují glukózo-6-fosfatázu, která hydrolyzuje fosfátový ester glukózy,“ říká Taťána Romanenko. A zde vstupuje do hry kofein. „Tím, že inhibuje enzym PDE, stimuluje metabolismus v orgánech a tkáních, včetně produkce energie z tuků,“ říká terapeut.

Kolik kofeinu je potřeba ke spalování tuků?

Přirozeně vyvstává otázka: kolik kofeinu musíte konzumovat, abyste dosáhli potřebného a požadovaného účinku? A jak nepřekročit hranici, když už se to stává nadměrné, a tedy zdraví škodlivé? Lékaři tento efekt nazývají „významný“.

„Tady stojí za to pochopit, že kromě „zrychlení metabolismu“ může kofein způsobit problémy, jako je úzkost, neklid, nespavost, tachykardie, arytmie, zvýšený krevní tlak, nevolnost a dokonce zvracení, což samozřejmě není zdravé. stavu,“ varuje Romaněnko. Zde je nesmírně důležité být opatrný.

„Při zneužívání (více než 300 mg denně, tedy čtyři šálky přírodní kávy, každý po 150 ml) může kofein způsobit úzkost, neklid, třes, bolesti hlavy, zmatenost, srdeční extrasystoly,“ zdůrazňuje Taťána Romanenko. A to je plné vážných zdravotních komplikací. Takže v takové situaci efekt spalování tuků vede k opačnému efektu, kdy se tělo jen zhoršuje.

Lidé, kteří mají kontraindikace k použití nápoje, by se měli zcela zdržet takových metod „hubnutí“. Opatrnější by s kávou měli být například lidé s onemocněním trávicího traktu, ti, kteří trpí kardiovaskulárními patologiemi atd.