Odborníci na výživu porovnali tmavé a bílé krůtí maso a nečekaně zjistili, že maso z paliček a stehen má lepší nutriční hodnotu než prsa a křídla.

“Který kousek si mám dát – prsa nebo paličky?” V 90 % případů si lidé sledující váhu vybírají prsní maso – je považováno za dietní maso. Tmavé krůtí maso – paličky a stehna – je tučnější a kaloričtější, takže si ho většinou vybírají ti, pro které je důležitější chuť než obsah kalorií. Mnoho lidí oceňuje tmavé krůtí maso pro jeho intenzivnější chuť, připomínající zvěřinu. Například restauratér Evgeny Gavrilov, zakladatel a šéfkuchař kavárny Indyka, preferuje paličky a věří, že tmavé maso chutná lépe než prsa.

Odborníci na výživu věřili, že hodnota krůtího masa přesahuje barvu a kalorie, porovnávali bílé a tmavé maso z hlediska dalších výhod. Vzali 100 gramů obou mas bez kůže a hodnotili jejich nutriční hodnotu.

Nutriční hodnota krůtího masa*

Bílé maso, 100 g

Tmavé maso, 100 g

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B9 (kyselina listová)

* nutriční hodnota do značné míry závisí na tom, jak je krůta jednotlivými výrobci chována, a může se lišit od produktů jiných výrobců.

Ve druhé fázi odborníci hodnotili chuť a vůni krůtího masa. Obecná shoda je, že prsní maso má hustší strukturu, ale spíše slabou chuť. Chuť tmavého krůtího masa se ukázala mnohem sytější a jeho aroma se znalcům zdálo přesvědčivější. „Maso s výraznou strukturou a vůní s dlouhými vlákny,“ říká o tmavém krůtím mase jeden z dotázaných kuchařů.

Všechno zlé je pro něco dobré

Zdálo by se, že z hlediska obsahu tuku je tmavé maso rozhodně horší než maso bílé, ale odborníci upozornili na jednu praktickou okolnost, která jejich přednosti vyrovnává. Kdo z dietních důvodů volí prsní maso, velmi často kompenzuje jeho suchost různými omáčkami, někdy i dost tučnými. Výsledkem je, že z porce dietního bílého masa s omáčkou získají stejné množství tuku a kalorií jako z tmavého masa. Maso z paličky by přitom mohli jíst v přírodní podobě, bez omáčky a ne nejzdravějších ingrediencí jako sůl, cukr, zvýrazňovače chuti.A další otázka je, co je zdravější – vařená prsa s omáčkou nebo jen palička pečená v bylinkách.

Krůta je velký pták, mršina obvykle váží tři až čtyři kilogramy i více. I když se shromažďují ve velkých skupinách, lidé ho jen zřídka snědí celý. A ne každý zvládne celou holeň sám. Obvykle se maso ponechá a dá do lednice. Vzhledem k tomu, že tmavé krůtí maso je tučnější, zůstává déle šťavnaté při skladování. Druhý den z něj můžete připravit lahodnou náplň do salátu nebo chlebíčku.

ČTĚTE VÍCE
Jak funguje kotel na pelety?

Výhody a nevýhody”

Jak se ukazuje, tmavé krůtí maso je ještě výživnější než maso bílé. Podívejte se, jaké množství obsahuje vitaminy skupiny B, kterým se pro jejich pozitivní vliv na nervový systém a duševní schopnosti říká „vitamíny ducha“. A kolik minerálních látek obsahuje – železo, zinek a selen! Lze jen hádat, kde vznikl mýtus, že tmavé maso není tak zdravé jako prsa.

Samozřejmě, že je z hlediska obsahu tuku horší než prsa, ale téměř dvě třetiny tohoto množství pochází ze zdravých polynenasycených a mononenasycených tuků a pouze třetina z nasycených tuků. Z hlediska kalorií je tmavá krůta také horší než prsa – zde tato skutečně nemá obdoby, a proto získala titul „dietní maso“.

Ale když se na to podíváte, rozdíl v obsahu kalorií mezi prsy a tmavým masem je zanedbatelný a je důležitý pouze pro ty, kteří bojují o každou kalorii. „Pokud bojujeme s nadváhou, volíme bílé maso. Pokud takový úkol nestojí za to, můžeme klidně jíst bílého i červeného krocana,“ tečkoval the i’s, vedoucí lékař kliniky Nutrition and Health, Ph.D. Michail Zeigarnik. Hlavní je z něj odstranit kůži, která obsahuje hodně tuku, připomíná. Ukazuje se, že při smažení se živočišné tuky mění na tuky, které jsou extrémně škodlivé pro cévy. „Lepší je smažit ptáka s kůží, ale pak ho určitě musíte odstranit,“ radí nutriční specialistka.

Krůtí maso nyní můžete zakoupit v našem internetovém obchodě. To je důvod pro nový článek. Řekneme vám, jaké výhody a škody má krůtí maso pro tělo, jak se liší od kuřecího, kdy by mělo a kdy by nemělo být zařazeno do jídelníčku.

Co je užitečné krůta

Pomáhá vám zhubnout bez pocitu hladu

Krůtí maso je proslulé nízkým obsahem tuku a minimálním obsahem kalorií. To ale není jeho hlavní výhoda, protože okurky a salát jsou ještě méně kalorické a neobsahují vůbec žádný tuk. Krůtí maso i přes malé množství kalorií pomáhá zahnat hlad díky velkému množství rychlých bílkovin. To z něj dělá žádaný produkt pro ty, kteří chtějí zhubnout. Rychlé proteiny jsou proteiny živočišného původu, které se vyznačují vysokou rychlostí trávení a zvýšenou stravitelností. Při konzumaci rychle vyvolávají pocit plnosti. To vám pomůže vyhnout se přejídání.

ČTĚTE VÍCE
Co umí sumec?

Posiluje imunitu

Krůtí maso je bohaté na vitamíny a minerály, jako je vitamín B6, niacin, selen a zinek. Tyto prvky jsou nezbytné pro udržení zdravého imunitního systému. Pomáhají tělu bojovat s infekcemi a nemocemi. Spolu s kuřecím masem se doporučuje přidávat do stravy při nachlazení krůtu. Zejména v polévkách.

Snižuje úroveň stresu

Další výhodou krůty je její vysoký obsah tryptofanu. Jedná se o aminokyselinu, která pomáhá při regulaci hladiny serotoninu (jeden z hormonů štěstí). Vysoká hladina serotoninu pomáhá zlepšit náladu a snížit stres. Vraťme se k prvnímu bodu o hubnutí. Tryptofan je také zodpovědný za regulaci chuti k jídlu, který v kombinaci s dobrou náladou funguje jako ochrana před emočním přejídáním.

Podporuje zdraví srdce

Bílé krůtí maso neobsahuje téměř žádné nasycené mastné kyseliny, což pomáhá snižovat riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Je také bohatý na nenasycené kyseliny, nezbytné pro zdraví srdce a cév, jako je Omega-3.

Posiluje svaly

Aminokyseliny obsahují lysin, který stimuluje růst svalové tkáně. Lysin je nezbytný pro děti v období aktivního růstu, sportovce a manuálně pracující.

Nemoci, u kterých se doporučuje jíst krůtu

  • Obezita. Nízkotučné a nízkokalorické maso ve stravě podporuje zdravé hubnutí.
  • Diabetes typu II. Potraviny s vysokým obsahem bílkovin pomáhají udržet hladinu cukru pod kontrolou.
  • Poruchy gastrointestinálního traktu. Při vředech, zánětech žaludku a dalších onemocněních žaludku a střev se doporučuje nízkotučná dieta. Pro takové menu se krůta hodí lépe než jiná masa.
  • Alergie na jídlo. Přítomnost reakce na bílkovinu kravského mléka, kuřecího masa, vajec a hovězího masa je přímou indikací pro přechod na krůtí stravu, jako nejvyváženější alternativu k obvyklému masu.

Jedinečná nutriční hodnota krůty

Až 24 gramů bílkovin na 100 gramů

Krůtí prsní filet je rekordmanem v obsahu bílkovin. 100 gramů produktu obsahuje 21 až 24 gramů bílkovin. Pro srovnání kuřecí prsní řízek má 20-21 gramů, hovězí jen 18-19 gramů a vepřové jen 15-18 gramů.

☝ Platí vzorec: čím méně tuku v mase, tím více bílkovin obsahuje. Stehenní filet je tučnější než prsa, takže v něm bude méně bílkovin – od 18 do 20,5 gramu.

ČTĚTE VÍCE
Kdo potřebuje kyselinu mléčnou?

Kalorie v Turecku Stehna a prsa

Krůtí maso má dva druhy masa: bílé (prsa a záda) a červené (stehna a křídla). Jejich obsah kalorií se liší v důsledku rozdílu v obsahu tuku.

Bílé maso obsahuje pouze 1,5 gramu tuku a asi 85 kcal na 100 gramů. Červené maso již obsahuje 3,5 gramu tuku a 115 kcal.

Hodně se diskutuje o tom, která část krůty je zdravější. Bílé maso jednak méně zatěžuje organismus. Na druhou stranu červené maso obsahuje více nenasycených kyselin a zdravých tuků, které naše tělo potřebuje. Ukazuje se, že nejzdravější část krůty je ta, která v tuto chvíli nejlépe vyhovuje potřebám vašeho těla. Pokud potřebujete zhubnout, vezměte si prsa. Zpevnit vlasy, pokožku, zbavit se chudokrevnosti – stehna.

Vitaminová a minerální složení

Obsah živin v krůtě závisí také na druhu masa. Prsní řízek obsahuje více vitamínů PP (50 % denní dávky ve 100 gramech) a B6 (41 %), hořčíku (7 %) a sodíku (8,7 %). Stehenní filet obsahuje vitamíny D (5 %), B2 (17 %), B5 (26 %) a B12 (72 %), síru (21 %), železo (7,9 %) a Omega-6 (13 %).

Oba druhy masa obsahují hodně selenu (39-41 %), fosforu (21-25 %), zinku (11-25 %) a mědi (7-8,3 %).

Více o vitamínech

  • Vitamin PP pomáhá tělu využívat živiny (sacharidy, bílkoviny a tuky) pro energii. Bez něj je plný metabolismus nemožný. Je také důležitý pro zdraví pokožky, normální trávení a podporu nervového systému.
  • Vitamin B2 je nezbytný v hlavním biochemickém procesu – přeměně potravy na energii. Ovlivňuje také zdraví zraku, kůže a nervového systému.
  • Vitamin B5 je zodpovědný za syntézu mastných kyselin, což má za následek tvorbu buněčných membrán a produkci energie. Pomáhá také při tvorbě některých hormonů.
  • Vitamin B6 se podílí na syntéze bílkovin a zpracování aminokyselin. Závisí na tom i zdraví imunitního a nervového systému.
  • Vitamin B12 se podílí na funkci krvetvorby. Je nezbytný pro tvorbu červených krvinek a pomáhá při léčbě anémie. Kromě toho je důležitý pro normální metabolismus a správnou činnost nervové soustavy.
  • Tělo potřebuje vitamín D ke vstřebávání vápníku a fosforu, které jsou zodpovědné za zdravé kosti a zuby. Je také důležitý pro aktivní imunitní systém a snižuje riziko vzniku rakoviny.
ČTĚTE VÍCE
Jak často můžete pít jedlovec?

Více o mikroživinách

  • Hořčík je základní stopový prvek, který se podílí na více než 300 biochemických reakcích v těle, včetně toho, že je zodpovědný za svalové kontrakce, kontroluje hladinu glukózy v krvi a udržuje zdraví srdce, cév a nervů.
  • Sodík udržuje rovnováhu tekutin a elektrolytů v těle a také reguluje fungování nervových a svalových vláken.
  • Selen je antioxidant, který je zodpovědný za imunitu a chrání tělesné tkáně a buňky před poškozením volnými radikály.
  • Síra je součástí aminokyselin a mnoha důležitých molekul, jako je glutathion, který hraje roli při detoxikaci těla a ochraně před oxidativním stresem.
  • Železo je zodpovědné za hladinu hemoglobinu, který přenáší kyslík v krvi. Tato funkce je důležitá pro prevenci anémie a udržení energie v celém těle. Při nedostatku železa pociťujeme neustálou únavu a závratě.
  • Omega-6 jsou mastné kyseliny důležité pro zdraví pokožky, vlasů a sliznic a také pro správnou činnost srdce a cév.
  • Fosfor je jedním z nejdůležitějších minerálů v těle. Je nezbytný pro růst a údržbu kostí a zubů a také pro správné fungování biochemických procesů, jako je syntéza DNA/RNA a tvorba adenosintrifosfátu (ATP), který dodává energii buňkám.
  • Zinek hraje důležitou roli v imunitním systému, hojení ran, zdraví kůže a tvorbě DNA. Může být také důležitý pro normální funkci prolaktinu, který je zodpovědný za hormonální rovnováhu.
  • Měď se podílí na tvorbě kolagenu a melaninu (hlavní složky mládí a zdravé pokožky) a také červených krvinek.

Faktory, které ovlivňují prospěšné vlastnosti krůty

Jaké výhody krůtí maso našemu tělu přinese, závisí na tom, jak zdravý byl krůta. Pokud pták během života nedostával živiny, neměli byste počítat s tím, že se objeví v jeho mase.

Výhody krůtího masa závisí na několika faktorech:

  • výživa – kvalita a složení krmiva, které krůty konzumují, mají přímý vliv na složení a nutriční hodnotu jejich masa;
  • podmínky zadržení – neustálý přístup k čerstvé vodě, správný režim, volnost pohybu a nedostatek stresu mají pozitivní vliv na složení masa;
  • genetika a selekce – existují druhy krůt, které jsou chovány speciálně pro maso, maso z jiných druhů bude méně vyvážené.

☝ Tyto faktory ovlivňují i ​​obsah kalorií v krůtím mase. Pokud se pták pohyboval málo a hodně jedl, jeho tuková vrstva bude silnější a obsah kalorií v mase bude vyšší. Pokud chcete získat maximální užitek, vyberte si důvěryhodného výrobce.

ČTĚTE VÍCE
Kam přidat sušené oregano?

Krůtí nebo kuřecí – je v tom rozdíl?

Navzdory tomu, že kuře a krůta patří do stejné kategorie (dietní drůbež), mají různé nutriční hodnoty. Jakákoli část krůty má vždy o něco více bílkovin a o něco méně tuku ve srovnání s kuřecím masem.

Kuřecí prsa navíc obsahují více hořčíku (3x) a vitamínu E (9x) a kuřecí stehno obsahuje více Omega-6 (2x) a sodíku (4x). Ale krůta obsahuje více vitamínů B2 (2krát), B12 (3krát) a PP (1,5krát).

Co dalšího je třeba vzít v úvahu při porovnávání:

  • chuť – krůtí je bohaté a specifické, zatímco kuře je lehké, sotva postřehnutelné;
  • textura – krůtí maso je hutnější a sušší, opět díky poměru bílkovin a tuku;
  • intolerance – kuře obsahuje mnohem více sérového albuminu, takže je pravděpodobnější, že způsobí alergie, krůtí maso je považováno za hypoalergenní.

☝ Výživoví poradci nedoporučují upřednostňovat jeden druh masa: bílé nebo červené, kuřecí nebo krůtí, stehno nebo prsa. Rozmanitost je lepší! V ideálním případě by se maso mělo jíst denně, střídat jeho druhy. Bílá minimálně každý den, červená – 1-2x týdně.

Možné poškození krůtím masem: rizikové skupiny

Je krůta zdravá? Určitě ano. Je vhodný pro každého? Samozřejmě že ne. Vždyť i superzdravý výrobek může škodit.

Existuje jen málo kontraindikací pro konzumaci krůty, ale stojí za to si je zapamatovat.

  • Alergická reakce. Navzdory skutečnosti, že krůtí maso je pro většinu lidí považováno za hypoalergenní maso, ve vzácných případech dochází k individuální nesnášenlivosti tohoto druhu masa.
  • Nestravitelnost bílkovin. Existují nemoci, při kterých tělo nestráví bílkoviny a stávají se škodlivými a dokonce nebezpečnými potravinami. Taková porušení jsou kontraindikací pro konzumaci jakéhokoli druhu masa.
  • Selhání ledvin. Zpracování bílkovin klade další zátěž na ledviny, takže krůta jako lídr v obsahu bílkovin musí být ze stravy vyloučena jako první.
  • Dna (podtyp artritidy). Turecko obsahuje puriny. Ty při nesprávném odbourávání v důsledku dny tvoří kyselinu močovou, která se pak ukládá a krystalizuje v kloubech.

Pokud nemáte žádné kontraindikace, určitě zařaďte do svého jídelníčku krůtí maso. S jeho pomocí je snadné udržet denní rovnováhu KBJU a dodat tělu životně důležité vitamíny a mikroelementy.