Teplé září je nejlepší čas na posílení imunity vitamíny před chladným počasím a nejlepším zdrojem vitamínů, jak jistě víte, je ovoce. Redakce Zakon.kz vybrala 10 nejzdravějších plodů, které podle lékařů pomohou připravit vaše tělo na zimu.

Jablko

Náš seznam 10 nejzdravějších druhů ovoce začíná jablkem. Draslík, který je v ovoci obsažen, normalizuje rovnováhu kyselin, vody a elektrolytů, reguluje krevní tlak. Železo podporuje transport elektronů a kyslíku, zabraňuje anémii, atrofické gastritidě a myokardiopatii.

Jablko je jedním z nejzdravějších plodů pro ženy: připravuje se z něj kosmetika, která má omlazující účinek na pokožku. Také konzumace jablek má příznivý vliv na posílení zdraví srdce a kostí, snižuje riziko cukrovky, zmírňuje astma.

Hruška

Hruška je blízká příbuzná jablka. Koncentrace minerálních látek a vitamínů tohoto ovoce se v sušeném ovoci zvyšuje přibližně 4-5krát, ale zvyšuje se také množství cukru a obsah kalorií, takže sušené hrušky se nedoporučují lidem, kteří drží dietu na hubnutí.

Hruška obsahuje antioxidační vitamíny, draslík, křemík, železo, kobalt, měď. Bohatý obsah pektinu zlepšuje funkci střev, podporuje vylučování toxinů a snižuje hladinu cholesterolu.

Kiwi

Na rozdíl od hrušek odborníci na výživu doporučují, aby lidé, kteří hubnou, ovoce konzumovali kvůli nízkému obsahu kalorií. Kiwi obsahuje vysokou koncentraci vitamínů C a K a minerálních látek draslík a měď. Vitamin K příznivě působí na srážlivost krve, zvyšuje hladinu protrombinu, posiluje stěny cév.

Kiwi je jednou z nejzdravějších potravin pro těhotné ženy. Dodává nenarozenému dítěti vitamíny, zlepšuje přívod kyslíku do tkání, napomáhá vstřebávání železa a udržuje zdraví placenty.

Peach

Broskev má antimikrobiální, protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. Je bohatý na vitamíny A, C, E, K a skupiny B, minerály, esenciální oleje, pektin a organické kyseliny. Ovoce je užitečné používat při onemocněních gastrointestinálního traktu, ledvin, revmatismu, dně, osteochondróze, artritidě. Broskev je jedním z nejzdravějších druhů ovoce pro muže: obsahuje zinek, který má pozitivní vliv na fungování prostaty a hormonální hladinu.

oranžový

Díky vysokému obsahu dietní vlákniny ovoce zlepšuje trávení a stimuluje reprodukci prospěšné mikroflóry. Vláknina pomáhá při cukrovce 1. a 2. typu tím, že pomáhá snižovat hladinu cukru a vstřebávání glukózy.

ČTĚTE VÍCE
Který jetel přináší štěstí?

Konzumace pomeranče může zlepšit zdraví pokožky a zabránit předčasnému stárnutí. Živiny obsažené v ovoci urychlují tvorbu kolagenu, který eliminuje jemné vrásky, a také chrání před škodlivými účinky ultrafialového záření.

Nektarin

Konzumace tohoto ovoce podporuje činnost kardiovaskulárního systému. Fosfor obsažený v ovoci podporuje zdravou činnost ledvin a posiluje kosti. Zinek pomáhá při alergiích, zabraňuje šupinatění kůže, vráskám a urychluje hojení ran.

Nektarinka je prospěšná v těhotenství. Zrychluje metabolismus a je také přírodním antidepresivem. Pro nasycení těla se nastávající matce doporučuje jíst 2-3 plody denně.

Mandarin

Bratr pomerančovníku mandarinka je bohatý na vitamín A, který má příznivý vliv na zdraví očí, kostí a pokožky. Ovoce dále obsahuje antioxidanty – vitamíny C, E a flavonoidy, které pomáhají při léčbě obezity, cukrovky 2. typu, srdečních chorob. Mandarinky mají vysoký obsah limonenu a karotenoidů: tyto látky snižují riziko rakoviny.

Citrón

Díky koncentraci životně důležitých vitamínů a minerálů zařazují vědci citron mezi zdraví prospěšné ovoce. Citron obsahuje vitamíny B, E, PP a minerální látky – draslík, vápník, fosfor.

Jíst ovoce vám pomůže zhubnout, protože je to nízkokalorický produkt, který dobře zrychluje metabolismus. Citron zlepšuje tělesný tonus a snižuje únavu po cvičení. Šťáva a dužina ovoce posilují klouby a snižují zánět při artritidě. Ovoce také příznivě působí na nervový systém, zmírňuje podrážděnost a stres.

mango

Sladké šťavnaté ovoce se často používá k léčbě onemocnění gastrointestinálního traktu. Ovoce má laxativní, choleretické a diuretické vlastnosti. Díky vysoké koncentraci vitamínů B ovoce zlepšuje paměť a kvalitu spánku.

Díky vysokému obsahu vitamínů A a C je mango užitečné při prevenci onemocnění dýchacích cest, cukrovky, poruch nervového a kardiovaskulárního systému a zánětu ledvin. Mango obsahuje vysokou koncentraci vitamínu A, který má příznivý vliv na zdraví očí. Ovoce posiluje srdeční sval a zlepšuje činnost mozku. Mango pomáhá tělu žen během menstruace, eliminuje rozvoj anémie.

Banán

Banán má vyvážené složení a obsahuje mnoho antioxidantů. Obsahuje vysokou koncentraci vitamínů B6, C, draslíku, křemíku a manganu. Banán chrání před mrtvicí, hypertenzí, pomáhá v boji s nadváhou a jako prevence diabetu XNUMX. typu.

Pravidelná konzumace banánů předchází riziku vzniku cukrovky 2. typu. Ovoce také chrání před stárnutím: obsahuje antioxidanty katechiny, které odolávají oxidačním procesům a regenerují buňky.

ČTĚTE VÍCE
Je možné vysadit túje na zimu?

Veškeré potraviny vypěstované na zahradě, neošetřené chemikáliemi, jsou zdravé, když jsou zralé. Jakékoli ovoce bez výjimky obsahuje mikroelementy, vitamíny, vlákninu a další látky potřebné pro tělo. Ale pro každého bude „soubor“ užitečných plodů jiný. Každý přece vstřebává bílkoviny, tuky, sacharidy, cukry a vitamíny jinak.

  • Na co si dát pozor při výběru ovoce
  • Jaké ovoce je nejzdravější?

Na co si dát pozor při výběru ovoce

Důležité je nezapomínat na genetiku. Pokud vaši předci například nejedli papáju, pak může vaše tělo při nadměrné konzumaci tohoto ovoce reagovat alergií nebo skrytou přecitlivělostí.

Rovněž stojí za to pamatovat na nemoci, u kterých může konzumace ovoce způsobit exacerbaci (například cukrovka, pankreatitida, gastrointestinální onemocnění, syndrom dráždivého tračníku).

Je mylným názorem, že z ovoce nelze přibrat. Příliš mnoho fruktózy ve stravě může nakonec vést k nealkoholickému ztučnění jater.

Jaké ovoce je nejzdravější?

Tyto plody pomohou snížit riziko onemocnění a zvýší imunitu, pokud se budou jíst pravidelně, ale nepřekračují normu.

jablka

Může posílit imunitní systém vitamínem C a antioxidanty. Obsahují také pektin, který napomáhá trávení a snižuje hladinu cholesterolu. Tyto plody mají vysokou hladinu draslíku, takže pomáhají regulovat krevní tlak.

Banány

Obsahují fosfor a vápník, které jsou důležité pro zdravé kosti. Obsahují také vitamíny B6 a C, hořčík, dietní vlákninu a antioxidanty, díky čemuž jsou vynikajícím zdrojem živin.

Draslík obsažený v banánech pomáhá snižovat hladinu sodíku v těle, což snižuje riziko vysokého krevního tlaku.

Черника

Hlavním přínosem borůvek je, že obsahují antokyany, látky, které pomáhají chránit oči před poškozením volnými radikály (buňky, které ničí jiné buňky) a celkově zlepšují vidění.

A antioxidanty, které jsou v borůvkách také bohaté, pomáhají zlepšovat kognitivní schopnosti. Borůvky navíc obsahují hodně vlákniny, která snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Hrozny

Za prvé, hrozny zlepšují zdraví srdce: obsahují antioxidanty, které pomáhají chránit kardiovaskulární systém před poškozením volnými radikály.

Pomáhá také snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Kromě toho hrozny zlepšují trávení a podporují odstraňování toxinů z těla díky velkému množství vlákniny.

jahody

Tato bobule je také bohatá na antioxidanty, které zpomalují proces stárnutí. Kromě toho mohou jahody zlepšit vidění: obsahují antokyany, které snižují riziko očních onemocnění, jako je šedý zákal.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh rostliny je Jida?

oranžový

Kromě toho, že pomeranč poskytuje vitamín C, draslík a vlákninu, obsahuje kyselinu listovou, která pomáhá snižovat riziko vrozených vad.

vodní meloun

Jedná se o nízkokalorický produkt a je vhodný pro ty, kteří si hlídají postavu. Meloun také pomáhá udržovat vodní rovnováhu, protože je z 90 % tvořen vodou. Obsahuje aminokyselinu citrulin, která pomáhá zvyšovat hladinu oxidu dusnatého v těle. To zlepšuje průtok krve a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

avokádo

Bohaté na zdravé tuky, které pomáhají snižovat cholesterol a pravděpodobnost srdečních onemocnění. Obsahuje také vlákninu, která zlepšuje trávení.

Mimochodem, Guinessova kniha rekordů v roce 1998 označila avokádo za nejzdravější ovoce na světě.

Papája

Obsahuje enzym papain, který pomáhá štěpit bílkoviny a zlepšuje trávení. Toto ovoce má pozitivní vliv na zdraví pokožky díky vysokému obsahu vitamínu A a C. Papája navíc zabraňuje zánětům díky enzymu chymopapain.

Pine

Toto exotické ovoce je výborným zdrojem vitamínu C a vlákniny, která příznivě působí na imunitní systém. Obsahuje také prvek bromelain, který má protizánětlivé vlastnosti.

Ananas navíc obsahuje mangan, který podporuje zdravé kosti a zuby.

Máme kanál Zen Lifestyle o správné výživě, fitness, kvalitním odpočinku a zábavě. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!