Česnek je jednou z nejstarších plodin, kterou lidé začali využívat ve vaření a léčitelství. Přišel k nám z Asie. Před čtyřmi tisíci lety se pěstoval ve střední Asii, Íránu a Pákistánu. Byl povinným produktem ve stravě starých Egypťanů, krmili jím také otroci, kteří tvrdě pracovali, aby dodali sílu a zabránili výskytu nemocí. Při vykopávkách starověké hrobky faraona Tutanchamona byly nalezeny hlavy česneku.

Ne každý má rád výraznou vůni zeleniny. Indové hojně využívali jeho cenných vlastností k léčebným účelům, ale při vší lásce ke koření ho nepoužívali při vaření. Řekové a Římané také rostlině zpočátku nepřáli – vůně byla velmi štiplavá a vytrvalá. Ale již na počátku našeho letopočtu se česnek pěstoval téměř ve všech evropských zemích a stal se oblíbeným kořením ve vaření mnoha národů. V Bibli jsou dokonce zmínky o vonné rostlině.

Léčivé vlastnosti česneku:

  • Pomáhá zbavit se patogenní mikroflóry ve střevech, zlepšuje sekreci enzymů a sekreci žaludeční šťávy, zlepšuje stravitelnost potravy a urychluje metabolické procesy. Česnek se používá jako lék na plynatost, kolitidu a enterokolitidu, zácpu a záněty slepého střeva.
  • Posiluje imunitní systém. Při nachlazení, rýmě, angíně, infekčních onemocněních horních cest dýchacích včetně chřipky bude česnek vaším spolehlivým pomocníkem v boji s nemocí. Účinné látky česneku také ředí hlen a podporují jeho rychlé vylučování.
  • Zlepšuje kardiovaskulární systém. Snižuje hladinu špatného cholesterolu, činí stěny cév pružnějšími a tím předchází ateroskleróze, krevním sraženinám a infarktu. Používá se při hypertenzi, snižuje zátěž srdce, zvyšuje výkon srdečního svalu a zlepšuje krevní oběh.
  • Díky přítomnosti allicin, česnek může zabránit rozvoji rakoviny. Látka odstraňuje z těla volné radikály, které mohou negativně ovlivnit buňky a vyvolat jejich nesprávný vývoj.
  • Používá se při onemocněních jater a žlučníku, protože podporuje obnovu buněk, ředí žluč a zabraňuje tvorbě kamenů.
  • Pro muže i ženy je česnek užitečný při problémech v genitourinární oblasti. Díky svým dezinfekčním vlastnostem rychle odstraňuje zánětlivé procesy.
  • Užitečné pro normalizaci fungování nervového systému a při psychické zátěži. U starších lidí zabraňuje vzniku stařecké demence a mozkové mrtvice.
  • Používá se jako anthelmintikum. Pro děti je to nejpřijatelnější způsob prevence a léčby.
  • Za zmínku stojí, že česnek se používá k odstraňování mozolů a bradavic, při plešatosti a k ​​léčbě abscesů a hnisavých ran.
ČTĚTE VÍCE
Jak prořezávat Heliopsis?

(článek je sestaven na základě otevřených zdrojů)

Česnek je rostlina z čeledi Amaryllis. Nejbližšími příbuznými česneku jsou různé druhy cibule, o něco vzdálenější jsou cibulovité květy jako narcis a sněženka. Je to odolná rostlina, kterou lze snadno pěstovat v jakémkoli klimatu.

Co potřebujete vědět o česneku

Česnek je velmi oblíbený po celém světě a zaujímá důležité místo v mnoha národních kuchyních. Lídrem ve spotřebě této okopaniny je Čína, jejíž obyvatelé sní v průměru 14,3 kg česneku ročně. Na druhém místě je Jižní Korea, následovaná Indonésií, Indií a Bangladéšem. V Evropě je česnek oblíbený zejména ve Středomoří a na Balkáně.

Blahodárné vlastnosti česneku jsou známy již od starověku. Čínští a indičtí lékaři doporučovali česnek na dnu a nemoci související s parazity. Řekové věřili, že česnek dodává sílu, a krmili jím olympijské sportovce [1].

Ve středověké Evropě byly česnekové přípravky jedním z nejběžnějších léků [2]. Anglické pojednání z devátého století navrhovalo léčit oční choroby směsí vína, česneku, cibule a volské žluči. V roce 2015 vědci znovu vytvořili tento lék. Výsledek všechny ohromil – povedlo se.

Výhody česneku

Česnek má mnoho prospěšných vlastností: posiluje imunitní systém, pomáhá v boji proti nachlazení, chrání kardiovaskulární systém a zabíjí bakterie.

Nutriční hodnota (na 100 g):

  • sacharidy – 33 g;
  • tuky – 0 g;
  • vláknina – 2 g;
  • bílkoviny – 6 g.

Vitamíny a stopové prvky (% denní potřeby) [3]:

  • Vitamin E – 0,1 g (1 %);
  • vitamín K – 1,7 mg (1 %);
  • cholin – 23,2 mg (4 %);
  • vitamín B6 – 1,2 mg (95%)
  • vitamín C – 31,2 mg (35%)
  • vápník – 181 mg (18%)
  • hořčík – 25 mg (7%)
  • fosfor – 153 mg (20 %)
  • železo – 1,7 mg (8%)
  • mangan – 1,67 mg (80 %)
  • měď – 300 mcg (30%).

Pomáhá bojovat proti bakteriím

Hlavní účinnou složkou česneku je allicin, který mu dodává jeho výraznou vůni. Jedná se o jedno z prvních antibiotik, které lidstvo začalo používat. Bylo prokázáno, že je účinný při zabíjení grampozitivních a gramnegativních bakterií, zlatého stafylokoka, hub a parazitů, jako jsou schistosomy nebo améby, které způsobují úplavici. Existují případy, kdy ještě před vynálezem antibiotik inhalace čerstvého česneku vyléčila tuberkulózu [4]. Allicin dokonce působí proti multirezistentním patogenům [5].

ČTĚTE VÍCE
Jak hyperion vypadá?

Allicin je přitom těkavá sloučenina, která se šíří plynným prostředím. Není tedy nutné na postižené místo aplikovat česnek. Při dýchání, včetně žaludku, se dostává do dýchacího traktu a plic.

Přísně vzato česnek neobsahuje samotný allicin, ale jeho prekurzor, který se na allicin přeměňuje mechanickým působením – žvýkáním, řezáním nebo mletím. Jedná se o velmi nestabilní látku, rychle těká nebo se rozkládá. Při teplotě 23 stupňů se zhroutí za 16 hodin a při vaření nad 80 stupňů – téměř okamžitě.

Pro dosažení antibakteriálního účinku se proto česnek musí jíst čerstvý. Nejjistější způsob, jak zjistit, zda je v česneku nějaký allicin, je cítit ho. Pokud je aroma slabé, přínosy budou mnohem menší.

Snižuje hladinu cholesterolu

Salo, šampión v obsahu cholesterolu, se obvykle jí s česnekem. Jde o velmi moudrou tradici – česnek snižuje zdravotní rizika spojená s tučnou stravou hned několika způsoby.

Česnek zpomaluje celkovou tvorbu cholesterolu a stimuluje vstřebávání „špatného“ cholesterolu, čímž snižuje riziko aterosklerózy a hypertenze [6]. Čtyřletá studie ukázala, že u lidí, kteří dostávali 4 mg česnekového prášku denně, se hladina „dobrého“ cholesterolu zvýšila o 900 %, hladina „špatného“ se snížila o 8 % a krevní tlak se snížil o 4 % [ 7].

Odbornice na výživu Maria Volchenková upozorňuje na to, že sádlo se nestane zdravou potravinou, ani když ho budete jíst s česnekem. Problém přitom není jen v samotném produktu, ale také v tom, s čím se jí: „Salo se obvykle jí s chlebem nebo bramborami, často jako svačina k silným alkoholickým nápojům. Příliš mnoho tuku v kombinaci s příliš velkým množstvím sacharidů nedělá nikomu dobře.“

Pomáhá bojovat proti nachlazení

Další zvláštní vlastností allicinu je jeho účinnost proti respiračním onemocněním. Velká studie zjistila, že každodenní užívání česnekových doplňků snížilo počet nachlazení o 63 %. Průměrná doba trvání symptomů nachlazení se také snížila o 70 %, z pěti dnů ve skupině s placebem na jeden a půl dne ve skupině s česnekem [8].

Jiný experiment ukázal, že 2,5 g vyzrálého česneku denně snížilo počet dnů nachlazení nebo chřipky o 61 % [9].

Snižuje riziko onemocnění žlučových kamenů

Skupina látek obsažených v česneku ředí žluč a zabraňuje tvorbě žlučových kamenů [10]. Nejčastěji se onemocnění žlučových kamenů vyvíjí kvůli příliš velkému množství tuku ve stravě. Toto je další vědecký nástroj ve prospěch konzumace česneku spolu se sádlem a jinými potravinami s vysokým obsahem tuku.

ČTĚTE VÍCE
Jak se páří kohouti a slepice?

Chrání játra

Studie prokázaly, že látky obsažené v česneku zvyšují tvorbu jaterních enzymů nezbytných pro metabolismus léčiv [11]. Bylo také prokázáno, že česnek chrání játra před toxiny nacházejícími se v drogách a těžkých kovech [12].

Jak rychle oloupat česnek

Pokud potřebujete vyčistit jeden nebo více hřebíčků, je lepší to udělat nožem. Ale i zde existuje life hack: pokud je česnek suchý, můžete přitlačit stranu nože na stopku a stroužky samy opadnou. To samé s jedním hřebíčkem – když ho přitlačíte nožem, slupka praskne a bude mnohem snazší ji sloupnout.

Pokud potřebujete oloupat několik hlávek česneku najednou, můžete to udělat mechanicky. Nalámejte je na hřebíček, vložte do sklenice nebo pánve a zavřete víko. Poté nádobou pár sekund energicky protřepávejte, jako šejkr na koktejl, většina stroužků se sama oloupe. Vytáhněte oloupané hřebíčky a pokračujte v protřepávání těch, které zbyly.

Funguje to se zralým, dobře vysušeným česnekem. Pokud je rostlina mladá, můžete hřebíček odříznout „zadek“ a namočit je na 10-15 minut do vody. Poté bude mnohem snazší je loupat, pokožka se vzdálí od dotyku.

Komentář odborníka

Maria Volchenkova, BestDoctor nutriční specialistka, členka Ruské unie dietologů, odborníků na výživu a specialistů potravinářského průmyslu

V jakých případech je česnek kontraindikován?

S exacerbacemi onemocnění gastrointestinálního traktu, jako je gastritida, žaludeční a duodenální vředy, gastroezofageální refluxní choroba (GERD). Možné jsou také individuální nesnášenlivosti a alergické reakce.

Je možné si velkými porcemi česneku ublížit?

Umět. Je nepravděpodobné, že bude existovat takový užitečný produkt, který nemůže být škodlivý, pokud se spotřebuje v příliš velkém množství. Česnek patří do skupiny potravin zvaných „hořké“: cibule, česnek, hořčice, medvědí česnek, rukola atd. Mají dobré choleretické vlastnosti. Ale také žluč by neměla být „hnaná“ nekontrolovatelně. Nemusíte zneužívat česnek s kameny ve žlučníku a kanálech. Je lepší se o tom poradit s gastroenterologem – ten bude schopen adekvátně posoudit možné přínosy a rizika.

Velké množství česneku může zvýšit riziko krvácení u lidí užívajících antikoagulancia. V tomto případě je nutné zacházet s potravinářskými přísadami s česnekem s extrémní opatrností.

Kdy je čerstvý česnek vhodný pro podporu zdraví a kdy se připravuje?

ČTĚTE VÍCE
Jak krmit bobule na podzim?

Většina studií, které prokázaly výhody česneku, jsou extrakty a doplňky. Černý (fermentovaný) česnek však může nabídnout zajímavé další výhody. Pravda, zatím byla většina těchto pozitivních vlastností prokázána ve studiích na zvířatech nebo na velmi malých vzorcích lidí. Existuje například studie, kdy byl extrakt z černého česneku podáván krysám na dietě s vysokým obsahem tuků po dobu pěti týdnů. Pomohl snížit hladinu triglyceridů a celkového cholesterolu. Další studie na 226 ženách zjistila, že fermentovaný česnek snižuje riziko rozvoje těhotenské cukrovky.

Podotýkám, že k posouzení potenciálních přínosů česneku je zapotřebí mnohem více výzkumu. Prospěšný může být jak fermentovaný, tak běžný syrový česnek. A použít česnekový prášek a čerstvý česnek jako koření je prostě dobrý nápad. Pomáhá obohatit chuť zdravých pokrmů. Budete je tedy jíst s mnohem větším potěšením. Což je samo o sobě přínosné.