Recenze na svůj obchod můžete psát donekonečna, protože. Všechny produkty se nám moc líbí))).

O produktech

Porovnejte produkty

Aktuálně je ve srovnání 0 produktů.

Při odpočinku v přírodě nebo procházce lesem často ani netušíme, kolik jedlých divokých bylin nás obklopuje. I takzvaný plevel, který zahradníci neváhají odstranit ze svých záhonů, někdy svou hodnotou předčí a prospěje pěstovaným rostlinám, které tak pečlivě a pečlivě pěstujeme.

Proč jsou blahodárné vlastnosti divokých bylin tak jedinečné a dokonce lepší než hodnota pěstovaných rostlin? Faktem je, že během mnoha let přežití v přírodních podmínkách si divoké rostliny vyvinuly speciální mechanismy odolnosti vůči nepříznivým faktorům prostředí, škůdcům a chorobám. Tato vitalita a vytrvalost se přenáší do našeho těla, posiluje ho a léčí.

Od pradávna byly ve stravě našich předků přítomny potravinářské plané rostliny – kopřiva, quinoa, šťovík, medvědí česnek, čekanka, lopuch. Pro stravu Sibiřanů a obyvatel severu evropské části Ruska jsou dnes tyto přírodní dary tradiční. Během obléhání Leningradu bylo spotřebováno asi 40 druhů divokých bylin, které byly přidány do běžného jídla nebo byly použity jako samostatná zelenina.

Mnoho planě rostoucích rostlin má lepší nutriční hodnotu než pěstované. Například kopřiva obsahuje 8x více vitamínu C než kedlubnové zelí, obsah karotenu v kopřivě je jedenapůlkrát vyšší než v petrželce a obsah bílkovin v quinoi není horší než ve špenátu. Zelení jedlých planě rostoucích rostlin mají často vysokou léčivou aktivitu, díky které nacházejí své využití v bylinářství a lidovém léčitelství.

Jak můžete využít jedlé divoké rostliny?

1. Nejjednodušší je přidávat zelené jedlé bylinky do salátů. K tomuto účelu se hodí kopřiva, quinoa, angrešt, pampeliška, jitrocel, křídlatka, mochna, lopuch, dřevomorka, plicník, bolševník, šťavel, andělika. Zeleninu důkladně omyjte v nádobě se slanou vodou, opláchněte a osušte na ručníku. Některé bylinky budou vyžadovat dodatečné zpracování, například pampeliška se namočí na několik hodin do osolené vody, aby se zbavila hořkosti, a kopřiva se musí opláchnout vroucí vodou, aby ztratila své štiplavé vlastnosti.

2. Dalším dostupným a velmi zdravým způsobem konzumace čerstvých divokých rostlin, který je v poslední době stále populárnější, jsou zelené smoothies. Nasytí vaše tělo vlákninou a chlorofylem, které jsou tak bohaté na zelené listy rostlin. Používejte stejné divoké bylinky jako na saláty. Vyzkoušejte různé kombinace divokých rostlin, zahradních bylinek a různé zeleniny a kyselého ovoce – každý den můžete vytvořit nový recept na koktejl!

3. Do prvních chodů (polévky, boršč, okroška) a druhých chodů (kaše, dušená masa, kotlety, palačinky, náplně do koláčů) přidejte divoké bylinky 5-10 minut před přípravou. K tomuto účelu poslouží kopřiva, pampeliška, jitrocel, křídlatka, mochna, lopuch, přeslička, quinoa, prvosenka, škvor, ohnivák, plicník, bolševník a andělika. Jako koření se v malých množstvích přidávají rostliny s výraznou chutí a vůní, jako je třezalka, kapsička pastevecká a pelyněk.

4. Plané rostliny jsou nepostradatelné pro přípravu bylinných čajů a dalších nápojů (kvas, odvary, šťávy, sbitney atd.). Přes léto si můžete připravit a nasušit spoustu užitečných bylinek, ze kterých v zimě připravíte čajové směsi s jedinečnou chutí a vůní – kopřiva, ohnivák, listy lesního maliníku, lipový květ, jetel luční, heřmánek aj. K tomuto účelu jsou vhodné oregano, řebříček, luční, mateřídouška. A z kořenů lopuchu a čekanky můžete připravit užitečný analog kávového nápoje.

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy standardních růží existují?

5. Léčivá síla divokých bylin se bude hodit i pro vnější použití – použijte je k péči o pleť a vlasy, přidávejte je do různých masek a peelingů a koupelí na tělo. Například jakékoli zelené smoothie je hotová maska ​​na obličej a vlasy.

Pravidla pro sběr, skladování a sběr divokých bylin.

  • Sběr planě rostoucích jedlých rostlin začíná brzy na jaře a pokračuje až do podzimu. Bylinky můžete sbírat mimo silnice, skládky a města v zalesněných, ekologicky příznivých oblastech. Nejlepší je sbírat za suchého jasného počasí, odpoledne, když jsou rostliny suché od rosy. Bylinky opatrně stříhejte nožem nebo nůžkami, dejte pozor, abyste nepoškodili kořenový systém. Sbírejte pouze ty rostliny, které dobře znáte, dodržujte stejné pravidlo jako při sběru hub: „Pokud si nejste jisti, nesbírejte!“
  • V jaké fázi vývoje by se měly sbírat užitečné plané rostliny? Záleží na účelu sběru a druhu rostliny: pokud na zeleň, je lepší před květem, na sušení a skladování – během a po odkvětu, a na jedlé kořeny a hlízy (například čekanka, lopuch, lučina) je lepší vykopat ke konci léta nebo na podzim.
  • Nasbírané bylinky by měly být vytříděny, aby se odstranily nečistoty a hmyz, a důkladně opláchnuty ve studené vodě. Je vhodné je zkonzumovat čerstvé v den odběru, v krajním případě je lze skladovat v lednici nejdéle 2 dny, zabalené do vlhkého hadříku nebo papíru a nahoře v igelitovém sáčku. Vyhněte se přímému kontaktu mezi bylinkami a plastovými obaly.
  • Pro přípravu zdravých bylinek na zimu můžete použít dva způsoby – sušení a mrazení. Šťavnatou zeleninu, určenou k pozdějšímu přidání do prvního a druhého chodu, je lepší zmrazit. Bylinky a kořeny můžete sušit ve stínu na čerstvém vzduchu nebo pomocí sušičky s řízenou teplotou, ne vyšší než 35-40ºС.
  • Usušené bylinky skladujte nejlépe ve skleněných dózách, těsně uzavřených víčkem, při pokojové teplotě, schované před slunečním zářením. V zimě lze sušené bylinky přidávat do jídla a připravovat z nich čaje a bylinné nálevy.

A teď – trochu více o nejběžnějších divokých rostlinách.

Knotweed (křídlatka) – čerstvá tráva obsahuje velké množství bílkovin (4,4 %), vlákniny (5,3 %), karoten, vitamín K, flavonoidy, glykosidy a stopové prvky. Obsahem vitamínu C je lepší než kedlubna.
Mladé stonky a listy lze použít k přípravě salátů a polévek a sušit na zimu.

Angelica officinalis (angelika) a andělikový les – Listy Angelica officinalis obsahují velké množství bílkovin, tuku a vlákniny. Všechny části rostliny obsahují organické kyseliny, silice, třísloviny a aromatické látky, kořeny jich však obsahují mnohem více. Angelika obsahuje méně aromatických látek a více bílkovin.

Pro léčebné účely se používají oddenky a kořeny anděliky lékařské, které se sklízejí na podzim v prvním roce růstu rostlin a lze je kombinovat s andělikou křemičitou.
Šťavnatější andělikový les se používá při vaření k přípravě salátů a polévek, zatímco andělika lékařská se používá pouze jako kořeněná a aromatická rostlina.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh ložiska je v kole kolečka?


Fireweed angustifolia (plativka) –
obsahuje 18,8 % bílkovin, 5,9 % tuku, 16,6 % vlákniny, dále velké množství vitamínu C, železa, manganu, mědi a dalších stopových prvků. Mladé výhonky a listy ohnivce se používají do salátů, pyré a zelné polévky, zkvašené a speciálním způsobem sušené nať s mladými listy k přípravě aromatického čaje Koporye.

Kopřiva dvoudomá – Téměř všechny vitamíny, mnoho mikroelementů, organických kyselin, stejně jako fytoncidy a třísloviny se nacházejí v jejích listech a mastný olej se nachází v jejích semenech. V této rostlině je 2,5krát více vitamínu C než v citronech.
Na jaře, když je kopřiva docela měkká, se mladé výhonky s listy používají do salátů. Vrcholy výhonků s listy jsou vhodné k přípravě zelné polévky a pyré až do pozdního podzimu. Sušené listy lze přidávat do různých pokrmů a používat je do čajových sbírek.


Quinoa a vepřovice –
tyto dvě byliny jsou si navzájem velmi podobné jak vzhledem, tak svými léčivými vlastnostmi. Quinoa a listy angreštu obsahují velké množství vitamínu C, vitamínu E, karotenu, éterických olejů a saponinů.
Mladé listy, výhonky a květenství obou rostlin se konzumují a používají čerstvé, nakládané, nakládané i sušené. Saláty se připravují z čerstvých listů, navíc se vaří a mačkají. Zvláštní pochoutkou jsou sladce chutnající květinové kuličky měsíčku.

Velký lopuch – v evropských zemích a Japonsku se tato rostlina pěstuje jako zelenina. Sušené kořeny lopuchu obsahují až 69 % sacharidů (včetně asi 45 % polysacharidu inulinu, užitečného při léčbě cukrovky), až 12 % bílkovin, asi 7 % vlákniny, až 0,8 % látek podobných tuku, organické kyseliny a třísloviny. V listech bylo nalezeno velké množství kyseliny askorbové, silic, slizu a tříslovin.

Listy a stonky lopuchu v mladém věku jsou vhodné do salátů. Kořeny se používají do polévek místo brambor, vařené, smažené, nakládané a pečené. Mouka ze sušených kořenů smíchaná s obilnou nebo obilnou moukou se používá k výrobě plochých koláčů.


Moistwort (střední ptačinec)
– bohatý na kyselinu askorbovou, karoten, vitamín E, saponiny, minerální látky, zejména draslík. Zlepšuje činnost kardiovaskulárního a centrálního nervového systému, má hemostatický a analgetický účinek, je užitečný při gastrointestinálních onemocněních a různých vnitřních zánětlivých procesech.
Křehká zelenina se hodí do salátů, polévek a bylinkových čajů.

Pampeliška lékařská – Mladé listy této rostliny jsou bohaté na bílkoviny, sacharidy, tuk a vápník a do poloviny léta obsahují 17,8 % bílkovin, 12,0 % vlákniny a 6,4 % tuku. Kořeny pampelišky nashromáždí do podzimu až 40 % inulinu.
Mladé listy pampelišky se uchovávají ve studené osolené vodě po dobu 30 minut, aby se odstranila hořkost, a vyrábí se z nich saláty, polévky, marinády a koření, pražené kořeny se používají jako náhražka kávy. Jednou z nejcennějších vlastností této rostliny je její tonizující účinek a odstranění pocitu únavy.


Shepherd’s Bag
— listy obsahují vitamín C (více než kedlubny), karoten (více než mrkev), dále různé organické kyseliny, mastné a silice, třísloviny a další biologicky aktivní látky. V semenech bylo nalezeno značné množství oleje.
Mladé listy se používají jako potrava do salátů, polévek a pyré. Jako koření se používají sušené listy a semena.

ČTĚTE VÍCE
Které berušky jsou jedovaté?


Jitrocel velký –
Čerstvé listy jitrocele obsahují 20 % dusíkatých látek, 10 % hrubé vlákniny, 0,5 % tuku, flavonoidy, kyselinu citrónovou a olejovou, semena obsahují až 44 % slizu, asi 20 % mastného oleje.
Listy jitrocele lze přidávat do salátů, polévek a koření a používat do bylinkových čajů. Na rozdíl od jiných bylin tato rostlina nepůsobí projímavě na žaludek. Mladé listy se dobře hodí ke šťovíku, zejména do polévek z mladé zeleniny.

V dnešní době, kdy jsou téměř všechny produkty napěchované chemikáliemi, může být pro člověka snad jedinou záchranou nedotčená příroda. Mnoho divokých rostlin se dá jíst, lidé na to prostě zapomněli. Rozhodli jsme se promluvit o jedení „trávy“ s naší pravidelnou poradkyní, Vladimirovou výživovou poradkyní Julií Ereminou.

Kopřiva má více vitamínu C než citron

— Julie, je známo, že za války a hladomoru lidé často používali k jídlu divoké byliny. Navíc tito lidé nejen přežili, ale také zlepšili své zdraví. A dokonce i nyní obyvatelé Sibiře a dalších zalesněných oblastí naší planety využívají ke své stravě divokou vegetaci. Co na to říkají odborníci na výživu?

— Osobně zastávám názor, že nejlepším typem výživy je racionální výživa. Musí splňovat všechny lidské potřeby, pokud jde o látky, které konzumují. A některé z nejdůležitějších složek takové výživy jsou vláknina, mikroelementy a vitamíny. Mohou být dodávány rostlinnou stravou. Ale bohužel jen částečně. Proto je důležité jíst vyváženou stravu. Není tak úplně pravda tvrdit, že zdravější je ten, kdo jí výhradně rostlinnou stravu. Nenašla jsem žádné studie, které by to potvrzovaly.

— Jakou „bylinku“ byste doporučil jako první svým pacientům a našim čtenářům?

— Hovoříme-li obecně o rostlinách užitečných pro člověka, pak i v našich klimatických podmínkách se dají sbírat po celý rok (např. v zimě si můžete udělat zásoby kaliny a houby chaga). Právě teď, začátkem května, se ale v našich zeměpisných šířkách objevují první trávy. A právě toto roční období je důležité nevynechat, protože je lepší sbírat mladé rostlinky, koncentrace živin v nich je co nejvyšší.

Jednou z nejdostupnějších, ale zároveň velmi užitečných rostlin je kopřiva. Obsah vitaminu C je v něm dvakrát vyšší než v citronu nebo černém rybízu, přičemž je bohatý na další vitaminy a mikroprvky.

Mnoho lidí meduňku pěstuje na svých zahrádkách. Příznivé vlastnosti této rostliny jsou způsobeny přítomností esenciálních olejů v ní, které mají relaxační a uklidňující vlastnosti.

Neměli bychom také zapomínat na kopr a petržel – zelené části těchto rostlin obsahují spoustu užitečných látek a nejsou tam vůbec žádné pesticidy. Petržel a kopr proto můžete jíst bez obav, i když byly zakoupeny v obchodě.

Pokud se opět vrátíme k divoké vegetaci, pak pro posílení imunitního systému můžete použít řebříček, jetel sladký, jahody a maliny (listy), pampelišky, jetel a mnoho dalších bylin. Nezapomeňte na lipové květy, které sice nejsou bylinky, ale jsou také velmi užitečné.

ČTĚTE VÍCE
Jak pít měsíčky a proč?

— Většina rostlin je léčivých. To znamená, že mají kontraindikace.

— Ano, léčivé rostliny mohou být skutečně nebezpečné, ne všechny druhy rostlin lze využívat bez následků na zdraví. Nejdůležitější je vědět, že člověk není alergický na složky obsažené v tomto druhu byliny. A samozřejmě všeho užívat s mírou. Existují také kontraindikace pro děti, těhotné a kojící ženy. Pokud chcete použít jakoukoli rostlinu, je nejlepší se poradit se svým lékařem.

Bez masa by lidstvo nepřežilo

— Je možné jíst pouze „trávu“ nebo je potřeba ji kombinovat s jinými potravinami?

— Nemůžete jen jíst „trávu“. Člověk je tvor všežravý, ať mi vegetariáni prominou, ale evolučně to tak dopadlo. Bez masa by lidstvo nepřežilo. Pokud se přesto rozhodnete stát se vegetariánem, pak musíte tvrdě pracovat na vytvoření jídelníčku. Pokud není vegetariánská strava dobře promyšlená, častěji vede k anémii a proteinové podvýživě.

— Ale poměrně rozšířený „stolní“ výživový systém naznačuje, že člověk by měl jíst pouze rostlinnou stravu. A pak se polepší.

— V současné době existuje mnoho různých energetických systémů. Abych byl upřímný, s lékařským vzděláním je docela zajímavé číst takové teorie. Protože spojení s biochemií a stavbou těla se na prvních stránkách takových knih ztrácí. Lidé čekají na zázrak, zdá se jim, že mohou přejít na určitý výživový systém, „vyčistit tělo“ – a kvalita života se dramaticky zlepší: zdraví se zlepší a kila navíc zmizí samy . Tento „zázrak“ navrhují autoři nových teorií syrové stravy, úplné abstinence od soli, půstu a tak dále. Na internetu můžete často vidět následující výzvy: „vynech 3 potraviny a všechno se zlepší“ nebo „stačí přidat jablečný ocet do svého jídelníčku“. Ale „zázrak“ se nekoná. Správná výživa je každodenní práce, která vyžaduje od člověka úsilí, je to správná každodenní fyzická aktivita, je to sebekázeň.

Lidé za mnou často chodí a prosí o pomoc, alespoň s radou, jak zhubnout a stát se zdravým. Začneme mluvit a dotyčný použije následující frázi: „Ach, to je asi z kuřete (nebo vajec/masa/tvaroh), nemůžete toho jíst hodně, musíte to vyloučit, není tam nic přirozeného, ​​jen antibiotika. “, pak se ukázalo, že kuře bylo konzumováno se sladkostmi, zapíjeno vínem nebo whisky a na konci večeře byl salát s majonézou. A hned je jasné, že problém není v antibiotikách kuřete, ale v tom, s čím se jí.

— Je „tráva“ ve stravě určena pouze těm, kteří chtějí zhubnout?

— Ne, každý potřebuje rostlinnou potravu: kdo si chce váhu udržet, kdo hubne, i ten, kdo přibírá. Je nemožné jíst pouze bílkoviny (z nichž se skládá především živočišná strava), které se tak často používají v módních dietách. Rostlinná strava obsahuje kromě vitamínů vlákninu, kterou každý potřebuje pro normální trávení a pohyb potravy střevy. Vláknina je nestravitelná část potravy, která stimuluje střeva, zvláště užitečná pro ty, kteří trpí zácpou.

Sbíráme a připravujeme správně

— Kde a jak sbírat trávu?

ČTĚTE VÍCE
Mohu jíst zelenou cibuli?

— V současnosti lze bylinné nálevy koupit v lékárnách. Ale je velmi zajímavé sbírat trávu sami. Je však třeba dodržovat některá pravidla. Za prvé, můžete sbírat pouze rostliny, které dobře znáte. Pokud jste někdy slyšeli, že rostlina může být jedovatá, neberte ji.

Trávu nemůžete sbírat v blízkosti skládek, průmyslových podniků nebo silnic nebo pohřebišť dobytka. Je lepší volit místa mimo město, na loukách.

Pokud plánujete sbírat listy, stonky nebo květy rostlin, vydejte se na ně za suchého a jasného počasí, jinak může rostlina sušením uhnít. Kořeny a oddenky je ale lepší vykopat z vlhké půdy.

Nasbírané bylinky dejte volně do košíku, nestlačujte je. Při sušení je potřeba zajistit bylinkám také přístup vzduchu.

Rostlinu byste neměli vytrhávat s kořeny, pokud plánujete sklízet pouze její listy, nebo otrhávat celou větev, pokud potřebujete pouze květy. Pamatujte, že přírodě trvá dlouho, než se vzpamatuje, a je stále obtížnější najít nová místa ke sběru.

Léto ubíhá velmi rychle, doba vzhledu a vadnutí bylinek je ještě rychlejší, proto je lepší vyrazit na sběr bylinek zítra.

— Jak správně připravit trávu? Nebo můžete jíst jen „z buše“?

— Nejlepší je samozřejmě „z keře“. Aby ale mohli bylinkovou lékárnu využívat i v zimě, přišli s nápadem bylinky sušit nebo mrazit. Sušit by se měly na volném prostranství, daleko od silně páchnoucích a hlavně toxických látek. Nyní existují elektrické sušičky, ve kterých můžete sušit houby, ovoce a bylinky. Jsou velmi pohodlné, protože každá rostlina v závislosti na látkách, které obsahuje, potřebuje svou teplotu a v těchto sušičkách ji lze upravit.

— Prosím, dejte mi několik univerzálních receptů, které jsou určitě užitečné pro každého.

— Bohužel neexistují univerzální recepty, protože existuje individuální nesnášenlivost rostlinných složek. Ale například velmi roztomilou rostlinou, která je velmi prospěšná našemu zdraví, je pampeliška. Dnes je dokázáno, že nejlepší léčivý účinek mají čerstvé listy pampelišky, sbírané před rozkvětem. Obsahují moře vitamínů a živin. Nenechte si proto ujít sezonu pampelišek, která již začala, a salát z této rostliny určitě zařaďte do svého jídelníčku. Zkuste ji vařit, dokud jsou listy pampelišky měkké a neztuhlé.

— Vždy se mi zdálo, že pampeliška je hořká rostlina.

— Listy pampelišky jsou sice mírně nahořklé, ale podle mého názoru to dodává salátu originální chuť. Pokud nemáte rádi hořkost, snadno se jí zbavíte tak, že listy na hodinu namočíte do studené vody.

Tak tady je recept. Vezměte 1 okurku, svazek pampeliškových listů, 1 polévkovou lžíci slunečnicových semínek nebo mandlí a žitných sušenek. Na zálivku budete potřebovat: 1 lžíci olivového oleje, 1 lžičku vinného octa, 1 lžičku hořčice, 1 lžičku medu, 1 lžičku sójové omáčky. Zeleninu opláchněte ve studené vodě a osušte, nakrájejte nadrobno. Okurku nakrájíme na tenké plátky spolu se slupkou. Smíchejte okurky s bylinkami. Suroviny na zálivku smícháme do homogenní emulze, přelijeme na salát, posypeme semínky, ořechy nebo krekry.