Plody manga cestovaly s prvními námořníky hodně: od Asie po Střední východ, východní Afriku a Jižní Ameriku. Vášeň námořníků pro exotické ovoce lze pochopit: přestože je dnes vnímáno jako druh dezertu, obsahuje pro takové jídlo neobvykle mnoho výhod. Dávní cestovatelé ocenili i to, že mango zažene žízeň i hlad zároveň, takže se jim na cestách hodilo svačit. Moderní věda je pro to: kromě všech ostatních výhod objevila v těchto plodech spoustu cenných vlastností. My vám o nich teď povíme.

Od Indie po Indonésii

Mango – také známé jako Mangifera indica – pochází z široké oblasti, která zahrnuje Myanmar, Bangladéš a severovýchodní Indii. Dnes je jedním z nejdůležitějších a široce pěstovaných plodů tropického světa s několika stovkami odrůd. Pěstuje se v zemích s teplým a vlhkým klimatem: Brazílie, Thajsko, Mexiko, Indonésie, Čína, Pákistán a Nigérie.

Existuje mnoho odkazů na mango v literatuře a umění středověkého období, včetně popisů, jak se ovoce připravovalo a podávalo. Je například známo, že ho miloval Alauddin Khalji, indický sultán, který vládl sultanátu Dillí v letech 1296 až 1316. A v Ain-i-Akbari, dokumentu ze XNUMX. století popisujícím Mughalskou říši, se zmiňuje, že mango se často podávalo s kořením a cukrem, nakládalo se a dělaly se z něj různé omáčky.

Podle statistik začali Rusové od roku 2016 kupovat mango 4krát častěji. A seznam dodavatelů se značně rozšířil. Plody k nám přicházejí z Brazílie, Peru, Thajska, Číny, Egypta a většinou jsou nezralé – to usnadňuje přepravu a dochází k menším ztrátám. Mango z Asie a Indie jsou malé velikosti a barvy – často zelené, ale velmi sladké. Druh pocházející z Floridy má červenou kůži.

Zemědělský průmysl se samozřejmě také snaží své produkty vylepšovat – v první řadě přesouváním plantáží blíže ke spotřebiteli, aby je bylo možné sklízet zralé a prodávat bez dlouhé přepravy. Takže jihoameričtí a asijští dodavatelé byli nedávno aktivně vytlačováni Izraelci a Španěly.

Zde se dostáváme k nejdůležitější otázce.

Proč byste měli jíst mango?

Existuje několik odpovědí najednou. Stojí za to začít s tím, že obsažený pektin je neobvykle dobrý pro trávení. Díky velkému množství vlákniny je i velké množství cukru obsaženého v tomto ovoci zdraví neškodné. Jeho obliba roste i proto, že jde o výborný zdravý materiál pro kulinářské experimenty! Mango se kupodivu hodí k masu – proteolytické enzymy obsažené v dužině pomáhají rozkládat bílkoviny a tuk z masa zase podporuje vstřebávání ovocného betakarotenu – což má velmi dobrý vliv na zrak.

ČTĚTE VÍCE
Kdy začíná ageratum kvést?

A mango má navíc zabijáckou dávku vitamínu C! Což vás nejen zachrání před nachlazením – je to také antioxidant s protizánětlivými a dokonce i protirakovinnými vlastnostmi. Průměrný plod manga obsahuje 57 mg vitamínu – a to je polovina preventivní denní hodnoty.

Pravda, otázka zní: vydrží křehký vitamín C tisíce kilometrů cesty a následné umělé dozrávání? Tento indikátor jsme měřili v laboratoři na úplně zeleném mangu. A znovu o týden později – na zralém ovoci. Ukázalo se, že v obou vzorcích bylo vše v pořádku! Určitě vám to prospěje.

Sušené mango v tomto smyslu je mimochodem celkem k ničemu – zbylo tam velmi málo vitamínu C a příliš mnoho cukru – no, alespoň vláknina nikde nezmizí.

Všechny výhody podle vědy

Vědci již dlouho diskutovali o potenciálních zdravotních přínosech manga samotného a jeho vedlejších produktů, jako je kůra a semena. Italští autoři z Institute of Food Sciences například poznamenávají, že mango obsahuje řadu živin a bioaktivních sloučenin, včetně vitamínů, minerálů a polyfenolů, které jsou spojeny s různými zdravotními přínosy, jako jsou antioxidační a protizánětlivé účinky.

Navíc vědci objevili v mangu přírodní polyfenolovou sloučeninu, která byla nakonec pojmenována po ní – mangiferin. Jak se ukázalo, rostliny obsahující mangiferin (a to není jen mango) se po staletí používají v lidovém léčitelství v Indii a Číně k léčbě a prevenci mnoha nemocí.

Moderní věda studuje tuto látku z pohledu jejích antioxidačních, protizánětlivých, protirakovinných a kardioprotektivních účinků. Výzkumy ukazují, že mangiferin má vlastnosti, které mohou pomoci chránit tělo před oxidačním stresem a chronickým zánětem a také indukovat apoptózu (programovanou buněčnou smrt) u rakovinných nádorů.

A v experimentu velkého týmu vědců ze Španělska byl zkoumán vliv této bioaktivní látky na fyzickou odolnost a výkon. Autoři zjistili, že po 15 dnech užívání extraktu z listů manga obsahujícího mangiferin (i když v kombinaci s extraktem z arašídových slupek) skupina zdravých studentů mužského pohlaví vykazovala zlepšení fyzického výkonu, které trvalo nejméně 48 hodin.

Pokud ovoce není zralé, existuje cesta ven!

Jak se v ruských podmínkách pozná dobré ovoce? Existují způsoby! Ideální mango je hladké, pevné a na svou velikost viditelně těžké.

Pokud je ovoce přezrálé, ale nedochází k poškození; pokud dobře voní, nelepí a nevytéká šťáva, můžete si takové mango vzít, pokud jste připraveni ho sníst právě teď. Nejintenzivnější vůně je obvykle blíže stopce. Je sladká, připomíná meloun, ale má i borové tóny.

ČTĚTE VÍCE
Jaký ořech jedí divočáci?

Nejčastěji však v regálech najdete nezralé mango. A existuje několik tajemství, jak je přimět, aby dosáhly stavu doma. Vyzkoušeli jsme dva oblíbené recepty. Za prvé: vložte ovoce do papírového sáčku spolu s jablkem (vypouští plyn etylen, který urychluje zrání). Druhým je položení nezralého manga na vrstvu rýže (takto to dělají v Indii). No a výsledek jsme porovnali s mangem, které jen tak leželo na stole při pokojové teplotě.

Která metoda fungovala lépe? Dva vzorky – ten, který jen ležel při pokojové teplotě a ten, který jsme dali do rýže podle indického receptu – se začaly kazit už čtvrtý den, o týden později dosáhly zcela neslušného stavu. Ovoce z papírového sáčku s jablkem bylo ale dokonale vyzrálé a dokonce i zhnědlé boky. Samozřejmě se to nedá srovnávat s mangem zrajícím na větvi, ale jíst se to dá!

Celkově, pokud jste ještě neobjevili mango, stojí za to to udělat. Jak syrové, tak v mnoha pokrmech, je to rozhodně živá strava, ne mrtvá!