Ryby jsou jednou z nejvhodnějších potravin pro jídelníček hubnoucího člověka. Bohatý na prospěšné mikroelementy, vitamíny a také omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, nejen že uspokojuje mnoho tělesných potřeb, ale je také považován za lehký (obsahuje nízkokalorické bílkoviny) a uspokojující produkt.

Existuje však obrovské množství druhů ryb a také způsobů jejich přípravy. Přestože je užitečný, ne všechny jeho odrůdy jsou vhodné pro hubnutí. Kterému dát přednost a který naopak vyloučit ze svého jídelníčku?

Jak jsou ryby užitečné?

Kromě toho, že se jedná o lehce stravitelný produkt (stráví se za pouhé dvě hodiny), ryby obsahují vitamíny, zejména A a D, vápník, jód, fosfor, fluor a zinek. Nasycuje tělo aminokyselinami a slouží jako zdroj přírodních bílkovin.

Rybí tuky jsou také velmi zdravé: podporují srdce, cévy, imunitu, mozek, reprodukční systém a gastrointestinální trakt. Zlepšuje kvalitu nehtů, vlasů a stavu pokožky. Mastné kyseliny také čistí tělo od špatného cholesterolu, obnovují metabolismus, stimulují správnou činnost nervové soustavy a mozku.

Proč nejsou všechny ryby vhodné pro hubnoucí?

Různé ryby mají různé úrovně obsahu tuku. Čím je ryba tučnější, tím vyšší je její obsah kalorií. Ryby jako je úhoř, makrela, halibut, sleď, jeseter a saury při hubnutí raději nejezte. Procento tuku v nich přesahuje 8%. Obsah kalorií těchto odrůd může dosáhnout 300 kcal na 100 g, což je docela hodně.

Pstruh, růžový losos, tuňák, kapr, podustva, ančovičky – u těchto ryb se procento obsahu tuku pohybuje od 4 % do 8 %. To je řadí do středně tučné kategorie. Jejich obsah kalorií se pohybuje od 100 do 140 kcal na 100 g. Proto mohou občas zpestřit jídelníček.

Samozřejmě stojí za to pochopit, že způsob přípravy a konzumace ryb ovlivňuje jeho užitečnost. Například při hubnutí je nežádoucí jíst uzené, solené, nakládané nebo smažené ryby. Nejlepší je upéct nebo v páře.

Jaké ryby si vybrat do svého jídelníčku?

Nejlepší možností by byla bílá ryba. Patří sem druhy jako treska, štikozubce, treska pollock a platýs. Jsou nejméně kalorické: obsahují až 2 % tuku.

Cod
Kalorická hodnota: 78 kcal / 100 g
Tato ryba má jemnou chuť. Je užitečné jíst nejen jeho filé, ale také játra, ve kterých jsou koncentrovány mastné kyseliny. Treska pomáhá odstraňovat z těla špatný cholesterol a posiluje centrální nervový systém.

ČTĚTE VÍCE
Kolik let se koi kapři dožívají?

Heck
Kalorická hodnota:
86 kcal / 100 g
V této rybě nejsou vůbec žádné sacharidy, ale zároveň je tam hodně bílkovin. 100 g tohoto produktu obsahuje více, než je denní potřeba jódu, který zlepšuje činnost štítné žlázy. Štikozubec také odstraňuje endokrinní poruchy, snižuje hladinu glukózy v krvi a pomáhá v boji proti nervovým poruchám.

Pollock
Kalorická hodnota:
72 kcal / 100 g
Zlepšuje krevní oběh a látky v něm obsažené podporují tvorbu hlavního hormonu štítné žlázy – tyroxinu. Pravidelná konzumace tresky má proto pozitivní vliv na fungování endokrinního systému.

Platýs
Kalorická hodnota:
83 kcal / 100 g
Slouží jako zdroj polynenasycených mastných kyselin, které snižují hladinu krevních lipidů, stabilizují srdeční frekvenci, krevní tlak a zabraňují tvorbě krevních sraženin v cévách.

Jak správně vařit ryby?

Zde je recept na tresčí hřbet v pikantní kokosově limetkové omáčce.

Budete potřebovat:

  • hřbety tresky – 400 g;
  • tom yam pasta – 3-4 polévkové lžíce. l.;
  • husté kokosové mléko – 200 ml;
  • Česnek – 3 4-hřebíčkem;
  • vápno – 1 ks;
  • sojová omáčka – 1 lžíce. l.;
  • rybí omáčka – 2 lžičky;
  • kokosový olej – 15 ml.

Hřbety tresky rozmrazte a nakrájejte na kousky jako na videu. Oloupejte a rozdrťte několik stroužků česneku. Na oleji na středním plameni orestujte česnek. Přidejte kousky tresky a opékejte 2–3 minuty z každé strany. Poté přidejte kokosové mléko a tom yam pastu. Důkladně promíchejte. Udržujte v ohni další 2-3 minuty.

Podávejte jako na videu, ozdobené měsíčky limetky (některé lze na rybu vymačkat) a omáčkami.

Ryby mají několik hlavních předností, pro které je odborníci na výživu oceňují a doporučují je zařadit do jídelníčku. Jedná se o polynenasycené mastné kyseliny (omega-3 a omega-6), lehce stravitelné bílkoviny, vitamíny a jód, kterých je nedostatek každému čtvrtému obyvateli Ruska. Ale ne všechny ryby jsou stejně zdravé. Který z nich je nejlepší a zda jsou při konzervaci zachovány příznivé vlastnosti, uvedli odborníci.

Jak jsou ryby užitečné?

Odborníci na výživu doporučují jíst ryby alespoň dvakrát týdně. Protože je plná důležitých látek. Najdete zde vitamíny (A, E, D), a omega-3 mastné kyseliny, jód, vápník, zinek, selen, železo, fosfor, hořčík, bílkoviny. Díky tomu všemu jsou ryby považovány za prospěšné pro tělo, klouby i mozek. Zastavuje stárnutí buněk, stimuluje reprodukční funkce, snižuje hladinu cholesterolu – blahodárných vlastností je nespočet.

ČTĚTE VÍCE
Jak transplantovat Myrsinu?

Která ryba je zdravější – říční nebo mořská?

Odborníci radí dát přednost mořským rybám. Loví se daleko od břehu, což dává alespoň určitou záruku čistoty prostředí. Ale v řece je více škody. Zejména pokud jde o opisthorchiázu.

„Pokud budete jíst ryby z čeledi kaprovitých (cejn, cejn a vše ostatní), můžete snadno dostat opisthorchiázu, kterou nelze vařit,“ říká gastroenteroložka Galina Bartashevich. — Elementárně při přípravě rybí polévky z takové ryby budete muset třikrát až čtyřikrát vyměnit vodu, aby ryba prošla tepelnou úpravou. A je potřeba smažit alespoň 20 minut, ale pak vám zbudou jen uhlíky.

Galina Bartashevich je gastroenterolog nejvyšší kategorie, dětský gastroenterolog, odborník na výživu, kandidát věd, pracovní zkušenosti – více než 30 let.

Přírodní ohniska opisthorchida se nacházejí v rozsáhlých oblastech bývalého SSSR. Nejvyšší stupeň nákazy se vyskytuje na Sibiři, stejně jako v jihovýchodní Asii.

Pomineme-li parazity, kteří žijí ve sladkovodních útvarech, jsou mořské ryby, pokud jde o mastné kyseliny, před říčními. Ale říční voda obsahuje více bílkovin a železa. Kromě toho, aby bylo možné dodat mořské ryby do regálů, je obvykle zmrazeno, kvůli tomu ztrácí některé ze svých prospěšných vlastností. A pokud přišel druhý nebo třetí mráz, rozpoutalo se peklo.

„Nemám ideální ryby, beru různé, důležitá jsou pro mě kritéria čerstvosti a nezávadnosti, pověst dodavatele a výrobce,“ říká gastroenteroložka Veronika Cheraneva.

Veronika Cheraneva — gastroenteroložka, výživová poradkyně. Specialista na léčbu žaludečních a dvanáctníkových vředů, gastritidy, pankreatitidy, cholecystitidy, dysbakteriózy, plynatosti, kolitidy, zácpy, ezofagitidy a dalších onemocnění trávicího traktu.

Jaké ryby jsou dobré pro ty, kteří drží dietu?

Bez ohledu na to, jak je ryba zdravá, nezapomínejte, že je tučná. Pokud tedy sledujete svou postavu, věnujte pozornost tomuto ukazateli: některé odrůdy mohou obsahovat až 33% tuku. Nejtučnějšími držiteli rekordů jsou burbot, losos chinook, makrela, ivasi, síh, saury, omul, halibut a sleď.

— Pro ty, kteří drží dietu, jsou vhodné středně tučné odrůdy, které obsahují 4 až 8 procent tuku. Jsou to losos, růžový losos, chum losos, pstruh, tuňák, kapr, kapr,“ říká Galina Bartashevich. — Kromě toho existují odrůdy, které neobsahují více než 4 % tuku. Jsou to treska, platýs, štikozubce, štika, candát, okoun a treska.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst jeruzalémský artyčok syrový?

„Za nejlepší považuji tresku pro její nízký obsah kalorií, vysoký obsah bílkovin a velmi nízký obsah tuku,“ říká gastroenteroložka Světlana Fedorová. – Jedná se o „univerzální“ rybu, lze ji bezpečně konzumovat při cukrovce, pankreatitidě a gastritidě, protože pro absorpci nevyžaduje „zvyšování“ kyselosti žaludeční šťávy. Lze jej bezpečně použít i při dně.

Světlana Fedorová je gastroenteroložka v Nové nemocnici.

Jaká je nejzdravější ryba?

Výhody ryb nespočívají pouze v množství polynenasycených mastných kyselin. Roli zde hraje několik ukazatelů, včetně bílkovin, tuků a kalorií. S ohledem na to jsme sestavili tuto užitečnou tabulku, která seřadila deset druhů ryb, počínaje těmi nejzdravějšími.

Pokud jde o způsob vaření ryb, který pomůže zachovat všechny jeho prospěšné vlastnosti, odborníci na výživu nadále trvají na tom, že nejlepší je ryby vařit v páře.

Jsou nějaké výhody rybích konzerv?

Jednou z hlavních otázek o konzervovaných rybách je, co dávají do konzerv? Losos atlantický se může snadno ukázat jako pstruh, tuňák – makrela a treska – treska. Produkt je levnější než konkurence a zákazníci si ho s větší pravděpodobností vyberou.

Druhá otázka je sůl. Zvýrazňuje chuť produktu a působí jako konzervant. Často je v konzervách více soli než normálně. A to vede k zadržování tekutin v těle, zvýšenému krevnímu tlaku a otokům. Takové přípravky se nedoporučují pacientům s hypertenzí a lidem s poruchou funkce ledvin. Někteří lidé se navíc rybím konzervám s přidaným olejem raději vyhýbají. Takové produkty zvyšují obsah kalorií v produktu a stimulují uvolňování žluči. V souladu s tím jsou kontraindikovány u lidí s biliární dyskinezí a nadváhou.

„Při výběru rybích konzerv byste měli dát přednost těm, které jsou vyrobeny z chlazených surovin,“ říká Anna Plakhotnik, přední specialistka v expertním centru Consumer Union. — Tento produkt si zachovává téměř všechny prospěšné látky obsažené v čerstvých rybách. Výrobci konzerv jsou povinni na etiketě uvést, z jakého druhu ryby je výrobek vyroben. Neexistují žádné přímé laboratorní metody, které by přesně určily, zda byly suroviny zmrazeny. Ale pro játra (a také pro ryby, kaviár) vyrobená ze zmrazených surovin jsou některé rozdíly v organoleptických vlastnostech typické a normou povolené. Na základě nepřímých důkazů lze tedy předpokládat, že výrobce nebyl ke spotřebitelům zcela upřímný.

ČTĚTE VÍCE
Jaká semínka kopru vybrat?

Anna Plakhotnik je přední odbornicí v expertním centru Svazu spotřebitelů „Roskontrol“.

A úplně jiná otázka – šproty. Vyrábějí se z ryb uzených za tepla nebo s přídavkem tekutého kouře. Kouření nejen dává charakteristické kouřové aroma, ale také zvyšuje množství karcinogenů.

Přečtěte si ještě více o prospěšnosti ryb a o tom, co škodlivého v ní lze najít v naší velké rybí recenzi.