Sezónnost ovoce a zeleniny – aspekt, který ne vždy bereme v úvahu při výběru produktů. Ostatně v supermarketech je po celý rok zelenina a ovoce vyskládáno v úhledných hromádkách na chlazených policích, rovnoměrné a hladké, jakoby z vlastní vůle. Velké obchodní řetězce nás nutí méně přemýšlet o kvalitě produktů a více o širokém výběru a maximálním pohodlí nákupu: v kteroukoli roční dobu, kterýkoli den v týdnu a kteroukoli denní dobu. Pravidelně jíme krásnou zeleninu a ovoce ze supermarketu a podlehneme iluzi zdravého životního stylu.

Je zelenina a ovoce vždy zdravé?

Sice rádi naplníme své vozíky ovocem a zeleninou, ale zapomínáme, že se nám budou hodit jen v sezóně, která je u každého produktu jiná. Mimosezónní ovoce navíc může tělu škodit. Ale jak to může být? Copak nás od dětství neučili, že ovoce a zelenina, zvláště ty syrové, jsou zdrojem mnoha vitamínů?

Ano i ne. Sezónní ovoce, dozrálé podle přirozeného cyklu a sbírané na vrcholu, je maximálně bohaté na vitamíny a mikroelementy. Taková zelenina a ovoce mohou a měly by být konzumovány nezpracované, při zachování jejich prospěšného složení.

Moderní zemědělské technologie, uspokojující nekonečnou poptávku spotřebitelů, nám dodávají široký výběr mimosezónních produktů, které nejenže nejsou zdravé (zelenina a ovoce pěstované v umělých podmínkách nehromadí potřebné množství vitamínů), ale jsou škodlivý. Přísady, které stimulují růst a rané dozrávání, dusičnanová hnojiva, pesticidy, které se kvůli příliš krátkému cyklu nestihnou rozložit – to vše škodí našemu zdraví. Zvláště náchylné jsou k tomu děti do tří let a starší lidé.

Takovou zeleninu a ovoce je nutné před konzumací pečlivě zpracovat, aby se omezily škodlivé účinky. Doporučuje se je namočit do studené vody (nebo slabého roztoku octa), odříznout stonky a oloupat slupku. Ale i v tomto případě bude jejich přínos pro tělo minimální.

Zásoba vitamínů pro budoucí použití

Uvědomujeme si, že zima přichází po vydatném létě, vědomě či nevědomě upravujeme svůj jídelníček, snažíme se nabažit šťavnatých čerstvých chutí a nashromáždit více vitamínů v rezervě. Tato touha je posílena národními potravinářskými tradicemi: sezónní zelenina v létě neopouštějí stůl, střídají se v „zelených“ salátech a různých druzích okroshky. Touha po čerstvé zelenině a ovoci není náhodná: naše tělo si instinktivně vybírá, co se mu bude hodit. Mrkev tedy obsahuje betakaroten, který se tělesnými enzymy přeměňuje na vitamín A (retinol), který posiluje sítnici. Okurka se skládá z 95% vody, nasycené draslíkem a slouží jako vynikající prostředek k odstranění toxinů a toxických látek. A červenou barvu rajčete má na svědomí obsažený lykopen, který brání dělení některých rakovinných buněk.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody syrové slunečnice?

Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst denně minimálně 400 gramů ovoce a zeleniny, čerstvé nebo vařené (kromě brambor a podobné škrobové kořenové zeleniny), aby se předešlo chorobám, srdečním chorobám, rakovině, cukrovce a obezitě. Pro pohodlí si můžete zapamatovat univerzální „pravidlo pěti porcí“: měli byste sníst 5 nebo více různých „porcí“ ovoce a zeleniny denně. Jedna porce je přibližně 80–100 gramů, tedy množství, které se bez problémů vejde do složené dlaně: mrkev, rajče, pár mandarinek nebo malá miska zeleninového salátu.

Zavařování, sušení nebo mrazení?

Pro udržení správné rovnováhy ve vašem jídelníčku i v zimě si můžete připravit přípravky ze sezónní zeleniny, ovoce, lesních plodů, bylinek a hub. Nejoblíbenější, ale nejméně hodnotnou možností z hlediska zachování užitnosti je konzervování. Tímto způsobem můžete připravit spoustu zeleninových pokrmů, zcela připravených k podávání. Zavařování však vyžaduje tepelnou úpravu, proto je obsah vitamínů a minerálů ve finálním produktu minimální. V džemech a zavařeninách je také malý přínos, protože dlouhé vaření a kombinování s cukrem nemá nejlepší vliv na složení bobulí a ovoce.

Šetrnější úpravou je sušení při pokojové teplotě, na slunci nebo v troubě. Tato možnost je vhodná pro ovoce, bobule, houby a bylinky.

Konečně téměř ideálním způsobem přípravy jídla je zmrazení jídla. Umožňuje maximálně zachovat nejen blahodárné složení, ale také vzhled, chuť a vůni zeleniny a ovoce. Je třeba si uvědomit, že opětovné zmrazení je nežádoucí, takže je lepší distribuovat produkty do malých sáčků.

Sezónní kalendář zeleniny a ovoce

Chcete-li se snadno orientovat v ročních obdobích a vytvořit chutné a zdravé menu po celý rok, použijte náš sezónní kalendář.

Zelí: bílé, červené, růžičková kapusta. Šalotka a pórek, artyčoky, tuřín, pastinák

Citrusové plody (grapefruity, citrony, pomeranče, mandarinky), kdoule, tomel

Zelí: bílé, červené, růžičková kapusta. Šalotka, pastinák

Salát z řeřichy a čekanky. Chřest, špenát, ředkvičky, rebarbora

Chřest, špenát, ředkvičky, bílé zelí. Saláty: zelí, hlávkový salát, radicchio, rukola. Mladý hrášek

Chřest, špenát, ředkvičky a ředkvičky, rutabaga. Fazole, hrášek. Mrkev, cuketa, okurka, paprika. Květák, brokolice. Saláty: hlávkový salát, zelí, radicchio

Jahody a lesní jahody, třešně a třešně. Červený rybíz, angrešt, borůvky

ČTĚTE VÍCE
Kdy začínají kvést fíky?

Nové brambory, okurky a rajčata. Květák, brokolice. Mrkev, cuketa, lilek, paprika. Zelený hrášek a fazole. Celer, pórek a cibule. Řeřicha, salát, salát

Jahody, maliny, třešně a třešně. Černý a červený rybíz, borůvky, borůvky, angrešt. Broskve, meruňky, nektarinky

Brambory, rajčata a okurky, mrkev, lilek, cuketa a cuketa. Květák, červené zelí, brokolice, zelený hrášek. Paprika, kukuřice, cibule. Ředkvičky, ředkvičky, rutabaga, mangold.

Vodní melouny a melouny, švestky, broskve, nektarinky a meruňky. Angrešt, borůvky, rybíz, rakytník

Okurky a rajčata, paprika, mrkev, dýně, cuketa, lilek a cuketa. Květák a brokolice. Cibule a pórek, zelí, křen, ředkvičky a rutabaga

Jablka, švestky, fíky, hrušky. Melouny a vodní melouny. Rakytník

Rajčata, mrkev, dýně, brokolice, růžičková kapusta a květák. Pórek, rutabaga, tuřín, křen

Jablka, hrušky, fíky

Mrkev, dýně, tuřín. Květák a růžičková kapusta. Pórek, křen

Tomel, hruška, kdoule, brusinka

Růžičková kapusta, dýně, tuřín, pórek

Kdoule, tomel, granátové jablko. Brusinka. Citrus

Nyní je v Eco-Gourmand sezóna zeleniny a ovoce. Vaše objednávky budeme rádi přijímat!

Autor: Sofia Shuster

Čerstvé ovoce se v lidské stravě ve větší či menší míře vyskytuje neustále. Pokud se budeme řídit doporučeními Ministerstva zdravotnictví, měli bychom za rok sníst 100 kg ovoce a 140 kg zeleniny [1] Racionální normy pro spotřebu potravin. URL: https://minzdrav.gov.ru/. Sezónní zelenina a ovoce přináší tělu největší užitek [2] Khatko Z. N. Analýza konzumace ovoce a zeleniny u různých skupin obyvatelstva. Nové technologie. 2019. URL: https://www.elibrary.ru/.

Proč je sezónní zelenina a ovoce zdravé?

Supermarkety nás naučily, že čerstvé ovoce lze koupit kdykoli. Kupující proto přestali přemýšlet nad tím, v jakém ročním období dozrává konkrétní ovoce či zelenina. A marně! Sezónní bobule, ovoce a zelenina jsou pěstovány bez chemie. Jsou sbírány zralé a okamžitě dodávány do regálů obchodů bez dalšího zpracování. Tyto plody neobsahují žádné dusičnany ani pesticidy a obsahují maximum užitečných látek.

Jaké jsou výhody sezónního ovoce kromě vysokého obsahu vitamínů?

  • sezónní ovoce je levnější než dovážené;
  • vhodné pro mrazení a konzervování;
  • dobře se vstřebává.

Lékaři doporučují jíst více místního ovoce. Nevyžadují zvláštní podmínky skladování, ale nevydrží dlouho čerstvé, proto je vhodné sezonní zeleninu a ovoce zkonzumovat ihned po nákupu.

ČTĚTE VÍCE
Jak urychlit růst juky?

Kalendář sezónní zeleniny a ovoce

Každé roční období má jinou zeleninu a ovoce.

Léto

Teplo tělo vysušuje, v tuto dobu potřebujete šťavnaté vitamínové plody. Například salát ze sezónní zeleniny, který zároveň posiluje imunitu a bojuje proti zánětlivým onemocněním [3] Rospotrebnadzor doporučuje: sezónní produkty června. URL: https://77.rospotrebnadzor.ru/. Mnoho čerstvého ovoce se na začátku léta přiváží z teplých oblastí Ruska.

Sezónní zelenina, ovoce a bobule dozrávají v létě

Měsíc

Zelenina

Ovoce a bobule

červen

Zelený hrášek, okurka, ředkev, celer, zelené fazolky, salát, cuketa

Meruňka, nektarinka, broskev, třešeň, borůvka, lesní jahoda, jahoda, rybíz, angrešt

červenec

Brambory, mrkev, rajče, okurka, zelí, cuketa, lilek, ředkev, cibule

Třešeň, borůvka, malina, jablko, meloun

Augustus

Kukuřice, cuketa, rajče, okurka, ředkev, řepa

Hrozny, švestka, hruška, meloun, obr

podzim

Podzim je obdobím sklizně pozdně dozrávajících plodů. V této době začíná sezónní obchod se zeleninou od ruských farmářů.

Podzimní zelenina, ovoce a bobule

Lilek, cuketa, tykev, dýně, mrkev, fazole, křen, česnek, kukuřice, batáty, ředkvičky, tuřín, rutabaga, brambory

Rakytník, brusinky, ostružiny, fíky, hrozny, kdoule

Řepa, cibule, celer

Brusinka, šípek, kalina, jablko, hruška, feijoa

Různé druhy zelí, papriky

Tomel, pomeranč, mandarinka, citron, kiwi

Зима

Je čas posílit imunitní systém, zařadit do jídelníčku sezónní zimní zeleninu bohatou na vitamíny C, D a A, ale i zinek a selen. V této době v Rusku nic nezraje na otevřeném prostranství, ovoce se dodává ze skleníků a teplých zemí, prodávají se zásoby podzimní zeleniny a ovoce.

Sezónní zelenina, ovoce a bobule v zimě

Měsíc

Zelenina

Ovoce a bobule

prosinec

Všechny druhy zelí, dýně, cibule, mrkev, brambory, řepa

Mandarinka, pomeranč, jablko, tomel, granátové jablko, kdoule, hroznové víno, banán, avokádo, mango, brusinka, šípek

leden

Rajče, ředkvičky, mrkev, zelí

Kiwi, mandarinka, pomeranč, citron

únor

Brokolice, dýně, pepř

Hrozny, hrušky, jablko, pomeranč

Jaro

V tuto dobu doděláváme staré zásoby a na konci jara se na pultech objevuje první zelenina a bobule. Sezónní zelenina na jaře pomáhá vyrovnat se s nedostatkem vitamínů.

Jarní sezónní zelenina

Všechny druhy zelí, česnek, ředkvičky, tuřín, celer, červená řepa, mrkev, brambory

Pomeranč, kiwi, citron, jablko

ČTĚTE VÍCE
Jaký zvuk děsí šváby?

Pórek, zelí, ředkvičky

Avokádo, banán, citron

Okurka, ředkvičky, zelený hrášek, brambory

Jahoda, třešeň, nektarinka, broskev, meruňka

Čerstvé ovoce nám dodává vitamíny a pomáhá zlepšovat imunitu organismu. Ale sezónní zelenina a ovoce v Rusku mají své vlastní období zrání. A právě v této době jsou plody obzvláště bohaté na živiny. Postupem ukládání se zmenšují.

  • 1 Racionální normy pro spotřebu potravin. URL: https://minzdrav.gov.ru/opendata/7707778246-normpotrebproduct/visual
  • 2 Khatko Z. N. Analýza spotřeby ovoce a zeleniny u různých skupin obyvatelstva. Nové technologie. 2019. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=40802264
  • 3 Rospotrebnadzor doporučuje: sezónní produkty června. URL: https://77.rospotrebnadzor.ru/index.php/press-centr/10856-rospotrebnadzor-rekomenduet-sezonnye-produkty-iyunya

Podolskikh Anna Petrovna Vedoucí redaktor