Mnoho lidí podceňuje význam a schopnosti naklíčených zrn! A marně: vždyť právě klíčky dokážou udělat jídelníček člověka skutečně zdravým a maximálně prospěšným.

Proces klíčení semen různých rostlin je ve světě znám již dlouhou dobu. S popularizací správné výživy u nás se klíčky začaly objevovat v obchodech a klíčit se doma. Předpokládá se, že nejvíce na enzymy nejbohatší potravinou na celé planetě jsou klíčící semena.

Klíčky dokážou stimulovat metabolismus, kompenzovat nedostatek vitamínů a minerálů, zvyšovat imunitu a napomáhat očistě organismu. Požíráním klíčků dostává člověk celkem lehce stravitelnou potravu spolu s enzymy, které v naklíčeném zrnu plní funkci štěpení bílkovin, tuků a sacharidů.

Vědci prokázali, že intenzita enzymů v klíčících semenech dosahuje maximálně 3-5 dnů po začátku klíčení a po 6 dnech se obsah enzymů znatelně snižuje. Za stejné období se v klíčku syntetizuje obrovské množství antioxidačních vitamínů, skupiny B, C, D a P, mikroprvků – křemík, chrom, měď, selen, jód, výrazně se zvyšuje obsah vlákniny, karotenoidů a bioflavonoidů.

Různé druhy klíčků mají na tělo různé účinky.

Pšeničné, žitné a ovesné klíčky příznivě působí na nervový systém, zlepšují krvetvorbu, zabraňují tvorbě krevních sraženin, zlepšují činnost štítné žlázy, působí diuretikum a diaforetikum. Klíčky příznivě působí na gastrointestinální trakt, pomáhají obnovit střevní mikroflóru a pro vysoký obsah vlákniny ji šetrně čistí. Zlepšují také trávení a podporují hojení gastritidy, vředů a kolitidy. Obilné klíčky jsou užitečné při cukrovce, odstraňují toxiny a radionuklidy a doporučují se pro použití při prevenci aterosklerózy.

Pohankové klíčky – k naklíčení je vhodná pouze zelená, nezpracovaná pohanka. Pohankové klíčky mají sladkou chuť a rychle změknou, je potřeba je čas od času omýt, aby se odstranily tvořící se hlen a klíčky se nezkazily. Pohankové klíčky jsou užitečné při anémii, ztrátě krve a onemocnění kardiovaskulárního systému. Pomáhají zvyšovat hemoglobin a posilují stěny krevních cév.

Čočkové, fazolové a cizrnové klíčky mají řadu léčivých vlastností. Klíčky zabraňují anémii a pomáhají zvyšovat hemoglobin, jsou známé svými vlastnostmi proti nachlazení, díky velmi vysokému obsahu vitamínu C.

Hrachové klíčky jsou bohaté na inulin, snižují cholesterol a mají protinádorovou aktivitu.

Dýňové klíčky příznivě působí na duševní činnost, posilují paměť, zmírňují podráždění, stres a zlepšují spánek. Dýňové klíčky pomáhají normalizovat reprodukční systém, zvyšují potenci, aktivují metabolismus vody a soli a mají anthelmintický účinek.

ČTĚTE VÍCE
Jak posadit lidi na svatbu?

Sezamové klíčky obsahují hodně vápníku, proto se doporučují jako prevence osteoporózy, při problémech s pohybovým aparátem a také pro děti a těhotné ženy.

Jak správně naklíčit zrno?

1. Obilí nesmí být mořeno ani nijak upravováno.

2. Neměla by zde být žádná deformovaná semena.

3. Přítomnost jakéhokoli hmyzu je nepřijatelná.

4. Na základě výpočtu potřebuje jeden člověk 50-100 g klíčků.

5. Zrna důkladně opláchněte ve vodě.

6. Semena mohou být namočena po dobu 6 hodin. Ke konzumaci jsou vhodná pouze plnohodnotná zrna usazená na dně, případná plovoucí zrna je třeba odstranit.

7. Vlhká zrna položte do hluboké porcelánové, kameninové, skleněné nebo smaltované misky na vlhkou gázu (složenou v několika vrstvách).

8. Semena by měla klíčit při pokojové teplotě, ale mimo přímé sluneční světlo.

9. Čas od času je nutné zrníčka a gázu navlhčit. Semena by měla být vlhká, ale ne příliš mokrá, aby nezačal proces hniloby. Po dni (u některých plodin o něco méně, u některých o něco více) se vytvoří první klíčky s kořeny 1-3 mm. Hotové klíčky můžete skladovat v lednici 2-3 dny.

10. Pro získání zelených klíčků se doba klíčení prodlouží na 7-10 dní.

11. Hotová naklíčená zrna můžete jíst 1 polévkovou lžíci denně nebo je přidávat do připravených, nebo ještě lépe hotových jídel. Naklíčená zrna se musí důkladně rozžvýkat.

Důležité: Jakékoli klíčky jsou kontraindikovány v případech, kdy se nedoporučuje velké množství vlákniny nebo existují kontraindikace lékaře. Nejprve byste měli vědět, že při použití jakýchkoli naklíčených rostlin je možná individuální nesnášenlivost a alergické reakce. Společná konzumace obilovin a mléčných výrobků může vést k plynatosti – nadměrné tvorbě plynů ve střevech.

Správnou konzumací klíčků získáme jako potravu skutečný živý produkt obsahující maximum esenciálních vitamínů a antioxidantů, které nás dokážou ochránit před nemocemi, léčit a prodlužovat mládí a krásu.

Klíčky jsou super zdravé jídlo. Ale je potřeba si na to zvyknout. Nabízím návod pro začátečníky: které jsou nejchutnější, jak je naklíčit a proč jsou klíčky dobré k snídani, ale raději je nejíst na noc.

ČTĚTE VÍCE
Jak střídat zeleninové pyré?

Zobrazení 89948
podíl
Přidat do oblíbených

Na sazenice jsem se zeptal kandidátky biologických věd Natalyi Shaskolské. Studuje tento produkt více než 15 let, jí ho denně a doporučuje následovat její vedení ze tří důvodů. Za prvé, klíčky rychle léčí střevní mikroflóru. S jejich pomocí je možné vyléčit dysbakteriózu, gastritidu a kolitidu. Za druhé, chrání buňky před volnými radikály, hlavními viníky nemocí a předčasným stárnutím. Zatřetí, klíčky obsahují maximum vitamínů a mikroelementů – dokonce více než zelenina z letní chaty.

Co je lepší klíčit

Pšenice, žito, oves, mungo a čočka jsou nenáročné a velmi rychle klíčí. Len a rýže mají složitější charakter – déle se líhnou a vyžadují neustálou pozornost. Nejchutnější jsou ovesné, slunečnicové a pšeničné klíčky. Sezam a amarant jsou mírně hořké.

Existují klíčky, které jsou užitečné pro každého, bez výjimky, jako pohanka. Ostropestřec mariánský, silný čistič jater, je ale kontraindikován u žlučových kamenů. Obilné klíčky byste neměli jíst, pokud trpíte nesnášenlivostí lepku.

Kde získat semena

Čočka, zelené mungo a cizrna (cizrna) se prodává v běžných obchodech. Bezpluchý oves, žito a pšenice – v lékárnách. Zbytek si budete muset objednat online nebo najít v obchodech se zdravou výživou. V Moskvě si můžete koupit semena a hotové klíčky ve výzkumném a výrobním centru Rostok.

Jak klíčit klíčky

Nejprve je třeba semena namočit v jakékoli čisté hluboké nádobě na 8–12 hodin. Poté důkladně opláchněte vodou, vložte zpět do mísy a volně přikryjte gázou nebo talířkem. Po 12 hodinách se v tomto vlhkém prostředí objeví klíčky.

Jak a kdy jíst klíčky

Důležité je zvyknout si na klíčky postupně. Přidejte 1-2 lžičky. do müsli, smoothies, ovocných a zeleninových salátů, pyré, smícháme s tvarohem a jogurtem. Dobře žvýkejte a pijte džus nebo čaj.

Je lepší smíchat dva různé druhy klíčků (řekněme pohanku a oves, sezam nebo amarant a pšenici) a každé dva měsíce tuto sadu měnit.

Za dva až tři měsíce můžete množství zvýšit na 3–4 lžičky. za den (60–70 g), ale to je maximum. Při přípravě teplých pokrmů nepřidávejte klíčky: při vaření jejich hodnota prudce klesá. Pokrmy (například kaše, polévky, dušená jídla) by měly být studené.

ČTĚTE VÍCE
Kdy sbírat chmel na semena?

Klíčky –ranní jídlo. Pokud si je dáte odpoledne nebo před spaním, nebudete schopni usnout kvůli silnému stimulačnímu účinku.

Kam ukládat

Na horní polici chladničky při +2–5 stupních po dobu pěti dnů. Klíčky se nejlépe cítí ve skleněné nádobě s volně uzavřeným víkem. Před konzumací nezapomeňte klíčky opláchnout pod tekoucí vodou. Natalya Shaskolskaya trvá na tom, že před klíčením a konzumací musí být zrna dezinfikována: namočte na tři až pět minut do slabého roztoku manganistanu draselného a několikrát opláchněte vodou.

Pšeničné klíčky

Chuť: sladký.

Na co jsou bohaté: draslík (850 mg / 100 g), fosfor (1100 mg / 100 g), hořčík (400 mg / 100 g), železo (10 mg / 100 g), zinek (20 mg / 100 g), vitamíny E (21 mg / 100 g) a skupina B.

Výhody: normalizuje střevní mikroflóru a metabolismus (indikováno při gastritidě, kolitidě, obezitě, cukrovce, alergiích), zlepšuje krevní oběh, posiluje nervový systém, vlasy a nehty, omlazuje pokožku.

Jak klíčí: snadné a rychlé, ale stále trochu pevné.

Ovesné klíčky

Chuť: mléčně-oříšková, šťavnatá.

Na co jsou bohaté: vitamíny C, E a K, vápník, železo, hořčík, křemík, chrom, zinek.

Výhody: zlepšení střevní mikroflóry, posílení imunitního systému a nervového systému, odstranění žluči a toxických látek; Vynikající lék na anémii z nedostatku železa, gastrointestinální onemocnění a cukrovku. Pomáhají rychleji se zotavit po mrtvici, s Parkinsonovou chorobou a roztroušenou sklerózou.

Jak klíčí: snadno a rychle. Ke klíčení je vhodný pouze oves nazývaný „nahý oves“.

Fazolové klíčky (cizrna, zelená mag, čočka)

Chuť: nasládlá, šťavnatá, s pikantní dochutí.

Na co jsou bohaté: proteiny a vitamín C (42,32 mg / 100 g).

Výhody: posílení imunitního systému, nejlepší pro prevenci chřipky a nachlazení. Velmi užitečné pro těhotné ženy a kojící matky – změkčují toxikózu a nasycují tělo bílkovinami.

Jak klíčí: snadno a rychle.

Pohankové klíčky

Chuť: nasládlá, s lehkou bylinkovou dochutí.

Na co jsou bohaté: rutin (tento bioflavonoid posiluje stěny cév), draslík (380 mg / 100 g), vápník, hořčík (až 200 mg / 100 g), mangan (1,56 mg / 100 g), kobalt (3 mg / 100 g ), bór, křemík, železo (8 mg/100 g), vitamíny C (26 mg/100 g) a skupina B.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody moruší?

Výhody: pomáhá při cévních onemocněních (od aterosklerózy, ischemie, tromboflebitidy až po křečové žíly a hemeroidy), velké krevní ztráty, normalizuje krevní tlak, zlepšuje látkovou výměnu při obezitě a cukrovce.

Jak klíčí: Pouze zelená (ne smažená) pohanka produkuje klíčky. Odstraní se z něj vrchní vrstva slupek, aniž by došlo k poškození embrya. Při klíčení pohanka, stejně jako len, vylučuje sliz – je nutné jej smýt tekoucí vodou.

Amarant klíčí

Chuť: ořechová, lehce nahořklá, proto nejlépe slazená medem.

Na co jsou bohaté: skvalen (látka, která stimuluje obohacování těla kyslíkem), vitamin E, polynenasycené mastné kyseliny a bílkoviny. Amarantový protein je identický s proteinem v lidském mateřském mléce.

Výhody: zlepšit činnost ledvin, jater, srdce a žláz s vnitřní sekrecí, snížit hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi, zmírnit projevy toxikózy u těhotných žen, zvýšit imunitu, potlačit růst rakovinných buněk.

Jak klíčí: náladový. Vytvořte pro ně ideální podmínky: omytá semínka rozprostřete na rovnou plochu (podnos, propolisová mřížka), zalijte 1-2 mm vody a přikryjte dalším plochým předmětem. Jednou až dvakrát denně navlhčete vodou (ale nezaplavujte), pokud semena vyschnou.

Sezamové sazenice

Chuť: ořechový s hořkostí.

Na co jsou bohaté: především vápník (100 g obsahuje více než denní norma, až 1470 mg); plus draslík (497 mg/100 g), fosfor (616 mg/100 g), hořčík (540 mg/100 g), železo (až 10,5 mg/100 g), vitamin C (34 mg/100 g).

Výhoda: posilují kostru, nehty a zubní sklovinu, pomáhají rychleji se zotavit po zlomeninách, artróze, artritidě a osteoporóze. Zvláště užitečné pro děti v období výměny zubů, těhotné a kojící ženy, stejně jako starší osoby.

Jak klíčí: ne bez obtíží. Přístup je stejný jako u amarantu (viz výše).