Mrkev je jednou z nejrozšířenějších kořenových zelenin. Je nezbytná pro přípravu různých polévek, bez ní neuvaříte boršč nebo zelnou polévku, mrkev je potřeba na vinaigrettu a sledě pod kožich, my rádi tři syrové mrkve dochutíme máslem, zakysanou smetanou nebo majonézou – tím získáte zdravou a chutnou svačinu, která se velmi snadno připravuje.

Mrkev obsahuje obrovské množství užitečných látek: to je karoten, který se v lidském těle přeměňuje na vitamín A, vitamíny B, E, PP, K, kyselinu askorbovou. Mrkev je bohatá na minerály: draslík, fosfor, železo, měď, jód, zinek a další.

Dlouho se věřilo, že konzumace mrkve zlepšuje vidění. Ale zatím tato skutečnost nebyla potvrzena vědeckými výzkumy. Pravidelná konzumace mrkve má ale příznivý vliv na kardiovaskulární systém: mrkev pomáhá snižovat cholesterol a zlepšuje elasticitu cév. Mrkev také obsahuje hodně draslíku, což je vazodilatátor, což znamená, že pomáhá snižovat krevní tlak.

Další látka prospěšná pro srdce, kumarin, se také nachází v mrkvi a může pomoci snížit hypertenzi a chránit zdraví srdce.

Mrkev pomáhá posilovat imunitní systém, působí antibakteriálně a je bohatá na vitamín C.

Jíst mrkev léčí zuby a dásně. Zelenina obsahuje minerální antioxidanty, a když okusujete mrkev, stimuluje dásně, způsobuje nadměrné slinění a pomáhá bojovat proti bakteriím, které přispívají k tvorbě dutin. Konečně má mrkev hodně vlákniny, která zlepšuje trávení.

Ale jako každý zdravý produkt, i mrkev může mít na tělo negativní vliv, pokud jí jíte příliš mnoho nebo pokud trpíte chronickými nemocemi, u kterých je mrkev kontraindikována.

Čím může být mrkev škodlivá a kdo by ji měl jíst opatrně? Odpovědný klinický genetik a odborník na výživu Svetlana Perez de Montes Ratherick:

„Mrkev je úžasná kořenová zelenina, kterou je velmi zdravé přidat do vašeho jídelníčku. Zelenina jako taková nezpůsobuje škodu, ale její použití má určité kontraindikace.

Například pro slinivku a játra je extrémně obtížné zpracovat vitamín A, který je ve velkém množství obsažen v kořenové plodině ve formě betakarotenu. Proto by měla být kořenová plodina používána s opatrností pro ty, kteří trpí onemocněními těchto orgánů.

ČTĚTE VÍCE
Kolik dní trvá, než se vylíhne bažant?

Syrová mrkev může být nebezpečná kvůli vysokému množství hrubé vlákniny. Také šťáva z čerstvé mrkve může dráždit žaludeční sliznice, zhoršovat stav těch, kteří trpí žaludečními vředy. Takovým lidem se nedoporučuje jíst mrkev ani vařené.

Kdy jíst mrkev opatrně:

  • akutní pankreatitida a chronické onemocnění jater
  • diabetes mellitus
  • žaludeční vřed
  • kolitida, gastritida
  • alergická reakce na produkt je extrémně vzácná, ale pokud k tomu dojde, měli byste se zabývat játry a jejich schopností absorbovat vitamín A a tuky.

Dá se z mrkve zežloutnout?

Ano! Ale pouze s individuální nesnášenlivostí, pokud jíte hodně mrkve a dalších oranžových potravin a také pokud jste nositelem homozygotního patogenního polymorfismu BCMO1 zodpovědného za přeměnu betakarotenu na retinol (jeho přítomnost se zjišťuje genetickým testem ). V důsledku komplexu těchto důvodů mohou játra betakaroten špatně vstřebávat a nedostatečně jej přeměňovat na retinol. V tomto případě může osoba při nadměrné konzumaci oranžových potravin (mrkev, dýně, žlutá paprika a další) „zežloutnout“ – to je zvláště patrné na vnitřní straně dlaní a nohou a nasolabiální trojúhelník může také zežloutnout . Při nadměrném používání kořenové zeleniny můžete zaznamenat příznaky jako ospalost, nevolnost a zežloutnutí kůže. Proto by měl být jeho denní příjem omezen.

Která mrkev je zdravější – syrová nebo vařená?

Výhody vařené mrkve zůstávají téměř stejné jako čerstvé. Ale po tepelné úpravě se obsah lipidů a vlákniny v kořenové plodině snižuje, zelenina se stává lépe stravitelnou, zlepšuje činnost střevního traktu a zvyšuje produkci žaludeční šťávy. Proto je pro lidi s gastrointestinálními onemocněními a problémem absorpce lipidů lepší použít tepelně upravenou kořenovou plodinu.

U cukrovky je tomu naopak. Uvařená mrkev příliš „škrobí“ a svým vysokým glykemickým indexem tedy může zvýšit hladinu cukru v krvi.

Kolik mrkve můžete sníst denně?

Pokud nemáte žádné kontraindikace, můžete jíst syrovou mrkev až 250 gramů denně.

Pozornost! Samoléčba je nepřijatelná! V případě jakýchkoli zdravotních problémů byste se měli poradit s odborníkem.

Promluvme si o prospěšných vlastnostech mrkve a škodách, které mohou způsobit.

18. března 2024 — 15:20

Mrkev není jen zelenina, ale skutečný dar přírody, který pomáhá udržovat zdraví a krásu. Od pradávna považovali Evropané tuto kořenovou zeleninu za symbol zdraví.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zasít jahody v létě?

Kalorický obsah mrkve

Mrkev je zásobárnou živin. Jedná se o nízkokalorický dietní produkt s vysokým obsahem vitamínů a minerálů.

Energetická hodnota mrkve na 100 g:

  • Kalorie: 32 kcal;
  • Bílkoviny: 1,3 g;
  • Tuky: 0,9 g;
  • Sacharidy: 6,9 g;
  • vápník: 0,233 mg;
  • Hořčík: 0,64 mg;
  • Fosfor: 2,17 mg.

Mrkev dále obsahuje vitamíny – karoten (přeměněn na vitamín A), B, E, PP, K, kyselinu askorbovou, vlákninu a minerální látky – železo, měď, jód, zinek, chrom, nikl a fluor.

Výhody mrkve

1. Posiluje srdce a cévy. Mrkev snižuje hladinu cholesterolu v krvi a zabraňuje rozvoji kardiovaskulárních onemocnění. Draslík rozšiřuje cévy a zvyšuje průtok krve. To pomáhá snížit stres na srdce a zlepšit krevní oběh, což je zvláště důležité pro lidi s vysokým krevním tlakem. Mrkev navíc obsahuje kumarin, látku, která snižuje hypertenzi a zlepšuje činnost srdečního svalu.

2. Posiluje imunitní systém. Díky obsahu vitaminu C mrkev stimuluje činnost bílých krvinek. Bojují s infekcemi a činí tělo odolnějším vůči různým infekcím a virům: posiluje se imunitní systém.

3. Zlepšuje činnost trávicího systému. Mrkev obsahuje vlákninu a hrubou vlákninu, které stimulují peristaltické pohyby a zvyšují sekreci žaludeční šťávy. Vláknina pomáhá předcházet zácpě, zajišťuje normální funkci střev a žaludku a chrání trávicí systém před nemocemi, včetně rakoviny tlustého střeva a konečníku. Pektin obaluje střevní stěny, snižuje zánět a podráždění a usnadňuje trávení.

4. Zabraňuje rozvoji rakoviny. Výzkumy ukazují, že konzumace mrkve bohaté na vlákninu může výrazně snížit pravděpodobnost rakoviny tlustého střeva. Ženy, které pravidelně konzumují syrovou zeleninu, mají navíc výrazně nižší riziko rakoviny prsu. Vědci z Newcastle University také prokázali, že i malé množství mrkve ve stravě – pouze jedna porce denně (80 g) – může výrazně snížit pravděpodobnost vzniku rakoviny. Jde o to, že beta-karoten, který je v zelenině přítomen, má antioxidační vlastnosti a chrání buňky před poškozením volnými radikály. To zabraňuje rakovinným procesům v těle.

5. Zlepšuje zdraví očí. Vitamin A chrání sítnici a zabraňuje různým onemocněním, jako je makulární degenerace a šedý zákal. Kromě toho mrkev obsahuje rhodopsin, protein důležitý pro fungování fotoreceptorů oka. Pomáhá tělu přizpůsobit se změnám a jasně vidět v různých světelných podmínkách. Pravidelná konzumace mrkve posiluje zrakové funkce, zabraňuje makulární degeneraci a chrání oči před škodlivými vlivy prostředí.

ČTĚTE VÍCE
Který strom plodí rychle?

7. Normalizuje hladinu cukru v krvi. Karotenoidy jsou přírodní pigmenty, které dodávají mrkvi její jasně oranžovou barvu. Mají antioxidační vlastnosti a snižují hladinu cukru v krvi. Karotenoidy zlepšují citlivost buněk na inzulín, kontrolují hladinu glukózy a zabraňují náhlým výkyvům hladiny cukru v krvi.

8. Zlepšuje zdraví pokožky. Jednou z nejcennějších složek mrkve pro pokožku je vitamín A. Je to silný antioxidant, který regeneruje buňky, urychluje hojení ran, snižuje záněty a zlepšuje texturu. To pomáhá v boji proti akné a post-akné. Masky na bázi mrkvového pyré a šťávy čistí a hydratují pokožku, dodávají jí zdravý a zářivý vzhled.

Mrkev lze konzumovat v jakékoli formě: syrová, vařená, pečená, smažená, stejně jako ve formě čerstvě vymačkané šťávy. Salát z čerstvé zeleniny je nejzdravější jídlo na stole.

Foto: Unsplash.com

Vaření si zachovává většinu živin, zatímco mrkev je křehčí a měkká. Šťávu můžete pít jako samostatný nápoj nebo ji pít jako přísadu do smoothies a koktejlů. Mrkev se přidává i do sladkých koláčů a pečiva.

Smrtí mrkev

Jako každý produkt může být mrkev pro tělo škodlivá. Jednou z kontraindikací konzumace oranžové kořenové zeleniny je individuální nesnášenlivost a alergické reakce.

Kojení Mrkev by měla být z jídelníčku vyloučena kvůli obsahu betakarotenu. Způsobuje změny barvy pokožky dítěte a zvyšuje citlivost na slunce.

Nadměrná konzumace mrkve vede k gastrointestinálním poruchám pro onemocnění jater. U nemocí jako např akutní pankreatitida, žaludeční vřed, enteritida, Konzumace této zeleniny se nedoporučuje bez konzultace s lékařem.