Patisson je jednoletá bylina z čeledi Cucurbitaceae, rostlina má keřovou nebo polokeřovou formu s velkými, poměrně tuhými listy. Květy jednotlivé, stejného pohlaví, jednodomé, žluté. Plodem tykve je dýně. V závislosti na odrůdě rostliny se tvar a barva plodů může výrazně lišit, například tvar může být zvonovitý nebo talířovitý; a barva je bílá, žlutá, zelená, někdy se skvrnami a pruhy. Podle chuti plody patissonu připomínají chřest nebo artyčok.

Rodištěm tykve, stejně jako všech rostlin z čeledi Pumpkin, je Jižní Amerika, kde se pěstovaly před 5000 lety. Ve starověkém Egyptě se tykve a další tykve pěstovaly také, ale do Evropy se tyto rostliny dostaly až po dobytí Jižní Ameriky Španěly. Patisson se pěstuje po celém světě, rostlina je ve volné přírodě neznámá.

Patissons se používají stejně jako cuketa. Neobvyklý tvar těchto plodů je ideální pro nádivku, a pokud odříznete „víko“ a trochu – základ (pro stabilitu), vyjměte dužinu, vložte dovnitř nějakou nádivku (zelenina, rýže, smažené mleté ​​maso) a pečeme, nedopadne to hůř než v hrnci a pokrm podávaný v tykvi ozdobí každý stůl. Kromě plodů lze jíst výhonky, květy a mladé listy tykve.

Užitečné vlastnosti patissonu

V mladém věku jsou patizony nejchutnější a nejvýživnější. Obsahují od 4 do 12 % sušiny, hrubé bílkoviny, pektin, tuky, cukr. Navíc jsou cukry přítomny především ve formě glukózy a fruktózy, což zvyšuje jejich stravitelnost.

Patissons jsou cenným zdrojem minerálních solí: draslíku, vápníku, fosforu. Obsahují sodík, železo, měď, kobalt, molybden, titan, hliník, lithium, zinek a další stopové prvky. Ve žlutém ovoci jsou také vitamíny B1, B2, karoten a kyselina askorbová. Mimochodem, obsahují více vitamínu E než cuketa a dýně.

Díky nízkému obsahu kalorií a vysokému obsahu vlákniny jsou patizony široce používány v dietní výživě. Normalizují metabolismus, předcházejí onemocněním kardiovaskulárního systému, ledvin a jater.

Patisony se používají k prevenci a léčbě aterosklerózy, hypertenze a anémie.

Kromě toho vědci zjistili, že pomerančové patizony pomáhají odstraňovat cholesterol z těla a také obsahují 3-5krát více luteinu než jiné odrůdy. Jakmile se lutein dostane do krve, začne působit jako antioxidant, který zabraňuje tvorbě krevních sraženin, posiluje imunitní systém a neutralizuje volné radikály, které způsobují různá onemocnění. Antioxidanty jsou klíčem k mládí a dlouhověkosti. Další užitečnou vlastností luteinu je příznivý vliv na zrak, který je pro seniory velmi důležitý.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je jiný název pro křen?

Semínka tykve obsahují až 50 % jedlého oleje, což je vysoce výživný proteinový a vitamínový produkt vynikající kvality. 100 ml obsahuje 603 kcal. Kromě oleje je v semenech mnoho dalších aktivních složek, jako jsou glykosidy, pryskyřice, nenasycené mastné kyseliny. Pokud jde o obsah lecitinu (430 mg %), jsou téměř stejně dobré jako vejce bohatá na tuto sloučeninu.

Pro otoky, pro normalizaci fungování nervového a endokrinního systému, se semena loupou a melou na prášek v mlýnku na kávu. Vezměte 1-2 polévkové lžíce. lžíce třikrát až čtyřikrát denně, 15 až 20 minut před jídlem, zapít vodou. Snadná stravitelnost a nutriční hodnota činí tyto plody nepostradatelnými při zhoršené funkci jater a ledvin. Podporují vstřebávání bílkovinných potravin, lepší separaci žluči a obnovu glykogenu v játrech.

Šťáva z tykve odstraňuje přebytečné soli z těla, zlepšuje činnost střev a zklidňuje nervový systém.

Nebezpečné vlastnosti patissonu

Jedinou škodou patissonu je, že je kontraindikován pro lidi se střevními poruchami, protože zelenina může situaci pouze zhoršit.

Patisony v konzervě by neměly jíst děti do deseti let, stejně jako lidé s cukrovkou, nemocemi slinivky, ledvin a trávicího traktu. Lidé s nízkým krevním tlakem by si měli dávat pozor na squashové pokrmy. Jinak tento produkt již nemá žádné kontraindikace.

Dýni, stejně jako cuketu, můžeme naplnit masem a zapéct v troubě. Vyzkoušejte recept z videa a určitě budete spokojeni!

Pokračování v tématu:

  • Barvy ovoce a zeleniny – jaká barva je podle vědců užitečná
  • Chemické složení a kalorický obsah zeleniny (40+ živin)
  • Zeleninové šťávy, prospěšné a nebezpečné vlastnosti každého druhu

Byl pro vás tento článek užitečný?

Jak užitečný byl materiál?

  • Tento článek mi zlepšil život
  • Tento článek byl informativní
  • ještě mám otázku

Jak to můžeme zlepšit?

  • Článek obsahuje nesprávné informace
  • Článek neobsahuje informace, které hledám
  • ještě mám otázku

Sdílej se svými přáteli:

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Taťána Eliseeva
šéfredaktor projektu Food+
Zeptejte se

Podívejte se také na vlastnosti jiné zeleniny:

Sezónní produkty z našeho katalogu: