Červená řepa má pro své blahodárné a léčivé vlastnosti široké využití v lidovém léčitelství. Příznivé vlastnosti řepy jsou způsobeny přítomností různých vitamínů v kořenové zelenině (skupina B, PP atd.), betainu, minerálů (jód, hořčík, draslík, vápník, železo atd.), bioflavonoidů. Používá se jako celkové tonikum, které zlepšuje trávení a metabolismus.

Řepa je dobrým zdrojem vitamínu C, mědi a fosforu. Řepa eliminuje toxiny v těle. Listy řepy obsahují hodně vitamínu A a kořeny obsahují vitamín C. Konzumace řepy zabraňuje vzniku nebo růstu zhoubných nádorů.

Obsah vitaminu B9 v řepě je ideální pro prevenci srdečních chorob. Příjem tohoto vitaminu je nezbytný pro tvorbu hemoglobinu, neboli prevenci anémie a leukémie. Řepa má vlastnosti proti stárnutí. Tyto vlastnosti se projevují díky přítomnosti kyseliny listové v řepě, která pomáhá vytvářet nové buňky.

Dalším důležitým prvkem při omlazení řepy je křemen, který je velmi důležitý pro dobré zdraví kostí, tepen a kůže. Přes všechny její výhody musíte vědět, že červená řepa není příliš zdravá pro ty, kteří mají slabý žaludek nebo mají vysokou kyselost. Červená řepa je vhodná pro lidi trpící zadržováním tekutin v těle a pro lidi trpící obezitou. Červená řepa čistí nejen ledviny, ale i krev, snižuje kyselost našeho těla a pomáhá čistit játra. Tato zelenina stimuluje náš mozek a odstraňuje toxiny, které se mohou hromadit v našem těle, udržuje dobré duševní zdraví a zabraňuje předčasnému stárnutí.

Červená řepa pomáhá tělu vstřebávat vitamín B a sama obsahuje mnoho vitamínů.

Vařená řepa a řepný vývar jsou dobrým projímadlem a diuretikem. Šťáva ze syrové řepy je prospěšná při hypertenzi.

Léčivé vlastnosti řepy

O léčivých vlastnostech stolní řepy můžeme mluvit donekonečna. Řepa je také užitečná při onemocněních jater. Řepa pomáhá posilovat stěny kapilár. Látky obsažené v kořenové zelenině mají vasodilatační, antisklerotické a zklidňující účinky. Podporují uvolňování přebytečné tekutiny z těla a jsou nezbytné pro normální činnost srdce. Červená řepa se doporučuje k prevenci a léčbě hypertenze, aterosklerózy a dalších onemocnění kardiovaskulárního systému.

Kořeny řepy obsahují mnoho pektinových látek, díky kterým mají dobré ochranné vlastnosti proti účinkům radioaktivních a těžkých kovů, pektinové látky také pomáhají eliminovat cholesterol a oddalují rozvoj škodlivých mikroorganismů ve střevech.

Řepa má také krvetvorné vlastnosti, díky vysokému obsahu železa a mědi v kořenech. Červená řepa se používá při různém stupni chudokrevnosti a při stavech spojených se sníženou pevností stěn cév.

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy rostlin existují?

Červená řepa je užitečná při vyčerpání organismu a ztrátě síly po nemoci. Doporučuje se pít čerstvou řepnou šťávu alespoň třikrát denně před jídlem.

Vlastnosti vařené řepy

Vařená řepa, na rozdíl od mnoha jiných druhů zeleniny, si dokáže zachovat své hlavní prospěšné vlastnosti. Faktem je, že vitamíny skupiny B a minerální soli nejsou příliš citlivé na teplo. Minerály v řepě jsou většinou zásadité povahy, což je vzhledem k naší převážně kyselé stravě značný přínos. Červená řepa obsahuje skupinu biologicky aktivních látek zvaných betainy, jedná se o methylované deriváty aminokyselin. Jedna taková látka se jednoduše nazývá betain; Vzhledem k tomu, že řepa je latinsky Beta, není těžké uhodnout, odkud se tento název vzal a kde byla taková látka poprvé nalezena. Betain z červené řepy podporuje vstřebávání bílkovin a snižuje krevní tlak, brzdí aterosklerózu a hlavně reguluje metabolismus tuků a předchází obezitě (zejména ztučnění jater). Jedním slovem, látka je užitečná ve všech ohledech; je přítomen jak v kořenové plodině, tak v listech řepy a při zahřívání se prakticky nezničí.

Lidé trpící urolitiázou a jinými metabolickými poruchami (různá onemocnění ledvin a močového měchýře) by měli konzumaci červené řepy omezit kvůli obsahu kyseliny šťavelové v ní.

Užitečné vlastnosti řepy. Šťáva z červené řepy. Léčba řepou a řepnou šťávou

Řepa. Užitečné a léčivé (léčivé) vlastnosti řepy. Jaké jsou výhody řepy? Šťáva z červené řepy. Léčba řepou a řepnou šťávou Řepná šťáva je nejcennější šťáva pro tvorbu červených krvinek a pro zlepšení krve obecně. Obecně je pro ženy užitečné, pokud pijí denně alespoň 0,5 litru smíchané s mrkvovou šťávou.

Řepa má dobré čistící vlastnosti, ale měli byste začít pít řepnou šťávu postupně, protože pití 1 sklenice vinné šťávy najednou může způsobit očistnou reakci, a to: mírné závratě nebo nevolnost. Praxe ukazuje, že zpočátku je lepší pít směs, kde převažuje mrkvová šťáva, a pak postupně zvyšovat množství řepné šťávy, aby tělo lépe vnímalo její očistný účinek. Obvykle stačí 1 až 1,5 sklenice šťávy (červené řepy) 2x denně.

Během menopauzy má tento postup mnohem větší trvalý účinek než účinek syntetických hormonálních léků.

Nejpozitivnější vlastností řepy je, že řepa obsahuje více než 50 % sodíku a pouze 5 % vápníku. To podporuje rozpustnost solí kyseliny šťavelové, které se hromadí v cévách v důsledku konzumace vařeného jídla. Šťáva z červené řepy je indikována na rozšířené nebo ztvrdlé žíly, případně zahuštění krve způsobující vysoký krevní tlak a další typy srdečních potíží.

ČTĚTE VÍCE
Proč je na podzim v domě mnoho much?

Obsah vápníku v řepě poskytuje všeobecnou výživu tělesným buňkám a obsah chlóru je čističem jater, ledvin a žlučníku, stimuluje lymfatickou činnost v celém těle.

Směs šťávy z mrkve a řepy je nejlepším přírodním stavitelem krve, zejména pro doplnění červených krvinek. Stimuluje tvorbu červených krvinek, zlepšuje paměť zejména při ateroskleróze a rozšiřuje cévy. U hypertenze, anémie, neurózy a nespavosti je nepostradatelný.

Šťávu z červené řepy je lepší nechat několik hodin v lednici, sebrat pěnu a použít smíchanou s mrkvovou šťávou v poměru 1:4. Čerstvá šťáva zlepšuje stav pacientů se zhoubnými nádory, nepijte více než 100 ml denně, šťáva se získává jak z kořenové zeleniny, tak z mladých nať.

Při zánětu hltanu a angíně kloktejte 5-6x denně. Vymačkejte sklenici šťávy a nalijte do ní 1 polévkovou lžíci. lžíci octa. Při tom usrkejte. Pokud máte rýmu, kápněte si ji do nosu. Při rýmě s hustým výtokem vypláchněte šťávou z převařené červené řepy. Při cukrovce pijte 1/4 šálku čerstvé šťávy 4x denně. Pokud máte chronickou rýmu, použijte pipetu k výplachu nosu vyluhovaným a fermentovaným řepným vývarem.

Zlepšuje sluch, zmírňuje hluchotu: uvařte oloupanou řepu, vymačkejte šťávu, kápněte 3-4 kapky do každého ucha.

  • O nás
  • Jobs
  • Zprávy
  • Internetový obchod
  • Výroba
  • Zanechat komentář
  • Užitečné informace
  • Obiloviny KWS A RAPOOL
  • +375 (17) 242-62-62
  • info@aknesvizh.by
  • Kontaktujte nás
  • Kontakty

Červená řepa je bohatá na vlákninu, draslík, vitamín C, železo a kyselinu listovou. Tyto živiny pomáhají regulovat krevní tlak, snižují záněty a zlepšují celkové zdraví. Červená řepa patří k cenově nejdostupnější zelenině, která je nenáročná na skladování i vaření. Přidání červené řepy do vaší stravy je snadné a můžete ji jíst každý den, pokud chcete, ale ne pro každého. Pojďme zjistit, jaké jsou výhody červené řepy a kdy byste měli být opatrní při zavádění této kořenové zeleniny do jídelníčku.

Materiál komentovala výživová poradkyně Alexandra Razarenova

Co je řepa

Červená řepa (Beta vulgaris) je velká kořenová zelenina z čeledi Amaranthaceae. Jsou podobné vodnicím a ředkvičkám, i když rostliny nejsou botanicky příbuzné. Existuje několik druhů řepy, včetně krmné a divoké, ale nejběžnější ve vaření je ta s bohatou rubínově červenou barvou. Řepa pochází ze Středomoří a snadno se pěstuje a dnes se pěstuje po celém světě.

Všechny části řepy jsou jedlé – od kořene až po listy. Posledně jmenované byly zvláště ceněny Řeky, Římany a Egypťany pro jejich léčivé vlastnosti [1]. Kořeny řepy se konzumují vařené, smažené nebo syrové, samotné nebo v kombinaci s jakoukoli zeleninou a masem. Používá se také jako přírodní barvivo a k výrobě šťáv.

ČTĚTE VÍCE
Jak uchovat víno déle?

Nutriční hodnota a obsah kalorií v řepě

Řepa je nízkokalorický produkt, který se skládá z téměř 90 % vody.

Na 100 g syrové řepy je [2]:

  • Betain je to, čemu řepa vděčí za sytě červenou barvu [3]. Tento přírodní rostlinný pigment má antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Snižuje také riziko rozvoje cévních onemocnění a zlepšuje výkonnost [4].
  • Folát, draslík, hořčík a vitamín C. Kyselina listová hraje klíčovou roli v základních funkcích tělesných buněk. Draslík udržuje normální hladinu tekutin, hořčík je zodpovědný za zdraví kostí a srdce a vitamín C podporuje imunitní systém.

„Řepa je jedním z lídrů v obsahu jódu, který je důležitý pro lidi s nedostatkem jódu. Obsahuje kyselinu citrónovou, šťavelovou, jablečnou, vinnou a organické kyseliny a je také bohatá na vlákninu včetně pektinu, který ovlivňuje střevní mikroflóru,“ říká nutriční terapeutka Alexandra Razarenova..

Zdravotní přínos řepy: 5 faktů

Bez ohledu na to, která slabika ve slově řepa je zdůrazněna, její přínos pro tělo zůstává nezměněn. Zde jsou některé osvědčené vlastnosti této kořenové zeleniny:

1. Snižuje krevní tlak

Řepa obsahuje dietní dusičnany, které se v těle přeměňují na oxid dusnatý. Uvolňuje a rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak a riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění [5]. Jedna studie zjistila, že pití 250 ml šťávy z červené řepy denně po dobu čtyř týdnů bylo dostatečné ke snížení krevního tlaku u pacientů s hypertenzí [6]. Jiné studie spojují konzumaci řepy se sníženým rizikem infarktu myokardu [7].

2. Ovlivňuje funkci střev

Vláknina a velké množství vody v řepě napomáhá gastrointestinálnímu traktu a předchází různým poruchám včetně zácpy [8]. Díky své dietní vláknině a nízkému počtu kalorií může být řepa zahrnuta do vyvážené stravy pro hubnutí. Existují studie, že vláknina nejen usnadňuje trávení potravy, ale také snižuje produkci hormonů způsobujících hlad [9].

3. Zvyšuje vytrvalost

Pití řepné šťávy zvyšuje vytrvalost a zlepšuje sportovní výkon, podle několika studií. Vědci naznačují, že klíčovou roli v tom hrají dusičnany [10]. Například jeden placebem kontrolovaný experiment ukázal, že muži, kteří pravidelně pili řepný džus, byli schopni zlepšit svůj výkon na rotopedu ve srovnání s druhou skupinou. V testech prováděných na hlodavcích, doplňky řepné šťávy zvýšily průtok krve do končetin [11].

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenují věci na boty?

4. Bojuje se záněty

Řepa je bohatým zdrojem antioxidačních sloučenin, které chrání buňky před volnými radikály. Hlavní roli v tomto procesu hraje ve svém složení betain. Bylo prokázáno, že zabraňuje nebo zmírňuje progresivní poškození jater, udržuje střevní integritu a funkci tukové tkáně [12]. Studie na myších zjistila, že suplementace řepnou šťávou po dobu 28 dnů zmírnila oxidaci lipidů a proteinů a poškození DNA. Jiná studie zjistila, že užívání perorálních kapslí vyrobených z výtažků z červené řepy zmírňuje zánět a bolest u pacientů s osteoartrózou [13].

5. Zlepšuje funkci mozku

Dusičnany v řepě pomáhají zlepšovat mozkové funkce zvýšením průtoku krve [14]. Studie mezi skupinou lidí s diabetem 2. typu zjistila, že reakce během testu kognitivních funkcí u těch, kteří konzumovali 250 ml řepné šťávy denně po dobu dvou týdnů, byla o 4 % rychlejší ve srovnání s kontrolní skupinou [15]. Vědci však uznávají, že v této oblasti je stále zapotřebí dalšího výzkumu.

Pro koho je řepa kontraindikována?

Jako u každého jídla není častá konzumace červené řepy prospěšná pro každého. Hlavní rizika jsou spojena s oxaláty (soli kyseliny šťavelové) [16], které jsou přítomny v jejím složení. Tato organická sloučenina může mít v určitých případech negativní účinky:

  • Zvýšené riziko ledvinových kamenů. Nejběžnějším typem jsou kalcium-oxalátové kameny, následované kalciumfosfátovými kameny a kameny z kyseliny močové [17].
  • Biturie – je vyjádřena zbarvením moči růžové nebo červené. To je zpravidla neškodné a mizí s poklesem spotřeby řepy [18].
  • Oxalát v řepě může zvýšit hladinu kyseliny močové, což může zhoršit dnu [19].

Řepa obsahuje poměrně hodně cukrů. Na 100 g červené řepy připadá až 8,7 g mono- a disacharidů. „Lze ji zařadit mezi produkty s vysokým glykemickým indexem, takže řepě by se měli vyhýbat lidé s poruchami metabolismu sacharidů, inzulínovou rezistencí a cukrovkou,“ radí Alexandra Razarenová.

Pro svůj projímavý účinek je kontraindikován u osob se syndromem dráždivého tračníku a u osob se sklonem k průjmům. Také podle Alexandry Razorenové řepa zvyšuje hladinu kyselosti žaludeční šťávy, takže peptické vředy, erozivní onemocnění a překyselení by byly kontraindikací pro konzumaci.

Alergické reakce jsou také možné, zvláště pokud je v anamnéze senná rýma. “V období květu stojí za to vyloučit z jídelníčku kořenovou zeleninu, která způsobuje exacerbaci alergií,” Razarenova věří.

ČTĚTE VÍCE
Jakou zeleninu si vzít na piknik?

Jak vařit červenou řepu

Řepa se při vaření používá po staletí. Přidává se do teplých i studených polévek, salátů, pečiva, nakládaných nebo se jí syrové jako svačina. Optimální porce řepy je asi 50–70 g syrové nebo 100–150 g pečené či vařené.

Jak správně vařit řepu:

  1. Pro začátek by měla být řepa důkladně omyta z půdy pod tekoucí vodou.
  2. Zelenina se vloží do studené vody v pánvi tak, aby byla zcela pokryta vodou.
  3. Řepa se vaří v průměru 40 minut až hodinu, podle velikosti hlíz.
  4. Připravenost můžete zkontrolovat propíchnutím řepy vidličkou nebo nožem – měly by být měkké.
  5. Po scezení horké vody řepu zchladíme. Chcete-li to provést, můžete hlízy uchovávat ve studené vodě nebo je zabalit do fólie a dát je na 10 minut do mrazáku. Jakmile zelenina vychladne, bude snazší ji loupat.

Řepa může být také:

  • pečeme v troubě;
  • dusíme na pánvi;
  • vařit v pomalém hrnci nebo v páře;
  • vařit v mikrovlnné troubě.

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Řepa je užitečná v jakékoli formě. Při tepelném zpracování prakticky neztrácí své vlastnosti. Vařením se samozřejmě snižuje obsah vitamínů skupiny B, zejména B9, B5, ale i vitamínu C. A pokud chceme většinu těchto látek zachovat, vyplatí se řepu vařit nebo upéct ve slupce.

Syrová řepa se konzumuje s větší opatrností. Kořenovou zeleninu je vhodné kupovat doma pěstovanou. Tímto způsobem minimalizujeme potenciální poškození dusičnanů, které lze využít při průmyslovém pěstování.

Vaření řepy v mikrovlnné troubě je jedním z nejrychlejších způsobů, jak získat hotový produkt s minimálním časem. Složením se tato řepa nebude nijak zásadně lišit od té vařené v rendlíku.

Jak skladovat řepu

Řepa je nenáročná na skladování a při splnění podmínek přečká zimu ve sklepě nebo jiných skladovacích zařízeních. Celé hlízy je lepší uchovávat na chladném místě, jinak se na nich může objevit bílý povlak plísně.

Řepu lze zmrazit. K tomu se hodí stejně vařené i syrové hlízy. Hlízy můžete předem nakrájet na kousky nebo nasekat – takto se uvaří rychleji.

Na uskladnění řepy se hodí obyčejná lednice a při velké úrodě lze truhlíky umístit na balkon. Aby si zelenina uchovala své vlastnosti déle, jsou hlízy posypány pilinami nebo ponořeny do písku.