Hruška je ovocný strom z čeledi Rosaceae. Tato rostlina se objevila v prehistorických dobách, její domovinu se nepodařilo založit. Pěstování hrušek začalo zřejmě ve starověkém Řecku.

Od XNUMX. století se již na Rusi vyskytuje název hruška. Pravda, zpočátku se to nazývalo „hrusha“ a v XNUMX. století – „dula“ z polského slova. Nyní jsou známy tisíce odrůd hrušek, které jsou odolné vůči chladu a rostou i na Dálném východě.

Hrušky obsahují hodně arbutinu, látky s antibakteriálními vlastnostmi. Spolu s diuretickým účinkem hrušky díky hojnosti draslíku pomáhá arbutin v boji proti infekcím močových cest.

Zajímavostí je, že hrušky mají schopnost současně uvolnit a zpevnit stolici. Dužnina díky své vláknině stimuluje pohyb střev a při přejídání může způsobit průjem. Ale slupka a odvar z hrušek obsahují hodně tříslovin, které mají fixační účinek.

Složení a obsah kalorií hrušky

Kalorie na 100 gramů 57 kcal
Proteiny 0,36 g
Tuky 0,14 g
Sacharidy 13,1 g

Poškodit hrušku

„Hruška obsahuje hodně cukrů, neměla by se konzumovat, pokud máte cukrovku nebo peptické vředy. Toto ovoce je alergen a dětem by se mělo podávat opatrně. Hrušky obsahují hodně hrubé vlákniny a měly by se konzumovat s mírou, jinak můžete dostat průjem.

Hruška je sezónní ovoce, proto je nejlepší jíst ji v tuto dobu. Mimo sezónu jsou rostliny ošetřeny škodlivým karcinogenem,“ říká gastroenteroložka Olga Arisheva.

Využití hrušky v lékařství

Z hrušek se extrahují účinné látky, které se následně využívají při výrobě drog. Například arbutin s antiseptickými vlastnostmi je obsažen v lécích na léčbu ledvin a močových cest.

Probíhají také četné studie o prospěšných vlastnostech hrušek. Jeden z nich zkoumal vliv konzumace hrušek na zdraví srdce. Po tři měsíce konzumovali lidé středního a staršího věku hrušku, zatímco druhá skupina dostávala placebo. Ti, kteří jedli hrušku, měli tendenci snižovat krevní tlak, když srdce tlouklo.

Další studie byla provedena na myších. Byly studovány antidiabetické vlastnosti hrušek. Výtažek z hrušek brzdil rozvoj diabetu 2. typu.

Extrakt se také často používá v kosmetologii. Snižuje mastnotu pokožky, redukuje póry a obohacuje pokožku o vitamíny a rostlinné kyseliny.

Použití hrušek při vaření

Hruška je milována v mnoha zemích. Jedná se o velmi aromatické ovoce, ze kterého se připravují dezerty, ale i slaná jídla. Ve Švýcarsku vyrábějí zajímavý produkt – hruškový med. Jedná se o koncentrovanou zahuštěnou hruškovou šťávu.

ČTĚTE VÍCE
Jaká překližka se nebojí vody?

Salát s hruškou a kuřecím masem

Hruška má pikantní chuť, která se hodí k bílému masu

Uzené kuře 300 g
Zelí Peking 300 g
Hruška 1 kus.
Ořechy ořechů 50 g
Olivový olej 4 lžíce lžíce
Zrnitá hořčice 2 lžičky
Pepř, sůl chuť

Zelí, kuřecí maso a hustou hrušku nakrájíme na nudličky. Ořechy nasekejte nožem. Smíchejte všechny přísady.

Připravte dresink: smíchejte olej se solí, pepřem a hořčicí. Salát oblékněte a ihned podávejte.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Hrušková charlotta

Charlotte s hruškou je něžnější než s jablky. Vzhledem ke sladkosti ovoce může být cukru příliš, upravte podle chuti. Hrušky jsou dostatečně pevné, aby se při pečení nerozmočily.

Vejce jsou velká 2 kus.
Rostlinný olej 1 Art. lžíce
Mouka Sklo 1
Cukr Sklo 1
Prášek do pečiva 1 tsp
Sůl pinch
Střední hrušky 6 kus.

Do mísy rozklepněte vejce, přidejte sůl a cukr a několik minut šlehejte do pěny. Dále přidáme mouku s práškem do pečiva a jemně promícháme. Olej přidejte jako poslední.

Hrušky omyjte, zbavte semínek a nakrájejte na malé kostičky, slupku nemusíte odstraňovat. Jednu z hrušek nakrájejte podélně na tenké plátky.

Do těsta přidáme kostky hrušek a dobře promícháme. Formu vymažte olejem, vyložte těsto a uhlaďte. Nahoru položíme plátky hrušek do tvaru kytičky a lehce je vtlačíme do těsta.

Pečeme v troubě vyhřáté na 180 stupňů asi 30-40 minut podle tvaru. Připravenost zkontrolujte párátkem, po propíchnutí šarlotky bude suché.

Jak si vybrat a uložit hrušku

Hrušky se prodávají čerstvé, ale i sušené a sušené. Mějte na paměti, že koncentrace látek v sušeném ovoci se několikrát zvyšuje, takže obsah kalorií v takovém produktu je vyšší. Při výběru sušených hrušek dbejte na absenci plísní a parazitů.

Čerstvé hrušky si můžete koupit, i když nejsou úplně zralé. Dobře „dosáhnou“ za pár dní v teplé místnosti. Rozhodně byste neměli brát přezrálé lusky – velmi rychle se kazí.

Zkontrolujte slupku – neměly by na ní být žádné tmavé skvrny, měkké promáčkliny nebo červí dírky. Volná a příliš aromatická hruška je přezrálá a již začíná hnít. Tvrdé a bez zápachu, naopak nezralé.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je jiný název pro rajče?

Hrušky je lepší skladovat v lednici, tím se lhůta prodlouží minimálně o týden. Ovoce v místnosti začne rychle hnít a dozraje během několika dní. Hruška je jedním z nejhůře skladovatelných druhů ovoce.

Nejvhodnější dobou pro nákup je období sklizně, tedy léto a začátek podzimu.

Podzim je obdobím pozdních a zimních odrůd hrušní. Zralé plody jsou vhodné do přípravků, aromatických koláčů a zahřívacích kompotů. Hruška je nejen chutné, ale také zdravé ovoce, bohaté na vitamíny a vlákninu.

Jaké jsou výhody hrušek?

Šťavnaté plody sezónní hrušky jsou zásobárnou rostlinné vlákniny a vitamínů.

Plody hrušek obsahují téměř všechny užitečné látky:

  • vitamíny A, C, E, H, K, PP, skupina B;
  • makroprvky (vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, síra);
  • stopové prvky (železo, zinek, jód atd.);
  • organické kyseliny;
  • éterické oleje;
  • flavonoidy a fytoncidy.

Přestože jsou hrušky sladší než jablka, jsou nízkokalorické a obsahují více fruktózy než glukózy. To znamená, že k rozkladu nebude potřeba inzulín, což zabrání skokům v hladině cukru v krvi.

Z tohoto důvodu se hrušky doporučují lidem s onemocněním slinivky břišní, jako součást diety a pro dietu lidí s cukrovkou.

Hruška je hypoalergenní ovoce, bohaté na kyselinu listovou, a proto vhodné do jídelníčku dětí a těhotných žen.

Výzkum prokázal, že hruška může snížit hladinu cholesterolu a zlepšit trávení. Faktem je, že tyto plody (stejně jako jablka a pomeranče) obsahují hodně ligninu a gumy. Druhé se také říká měkká vláknina, která zbavuje tělo toxinů, zlepšuje trávení a vstřebávání prospěšných prvků. Lignin, nerozpustná vláknina, zase pomáhá gumám snižovat cholesterol a pomáhá čistit střeva.

Hrušky jsou bohaté na vitamín C a skvěle podpoří imunitní systém v období viróz a podzimních nachlazení, éterické oleje zvyšují obranyschopnost organismu a působí protizánětlivě.

Odvary a kompoty ze sušeného nebo čerstvého ovoce obsahují třísloviny – látky, které mají stahující účinek, což je užitečné při střevních potížích, zejména u dětí. Dospělým tento nápoj pomůže vyrovnat se se zácpou a zánětem močových cest.

Vzhledem k vysokému obsahu draslíku jsou hrušky užitečné při srdečních poruchách a nespavosti.

Ovoce můžete jíst dietně a nebát se přibírání. Nezapomínejte ale na moderování. Hrušky totiž obsahují přírodní cukry. 100 g ovoce obsahuje pouze 40 kcal a organické kyseliny z ovoce zlepšují trávení, zrychlují metabolismus, stimulují činnost ledvin a jater.

ČTĚTE VÍCE
Jaké je nebezpečí blesku?

Jak si vybrat lahodné hrušky v obchodě

Zralé měkké hrušky jsou nejzdravější. Je lepší zdržet se konzumace tvrdých a nezralých, aby se zabránilo exacerbaci gastrointestinálních onemocnění.

Neměli byste jíst hrušky s masem a vysoce kalorickými potravinami – to zhoršuje proces trávení. S čím dalším ovocem nekombinovat, přečtěte si materiál na odkazu.

Při nákupu ovoce v obchodě doporučuji vybírat plody lehce nedozrálé a dát jim možnost dozrát doma. Pokud si po návratu domů plánujete vychutnat ovoce, vyberte si zralé a šťavnaté hrušky podle těchto tipů.

Věnujte pozornost barvě

Barva hrušky závisí na její odrůdě – může být zelená, žlutá, červená. Hlavním kritériem kvality je však absence zabarvení a tmavých skvrn na ovoci.

Přivonět k tomu

Zralá a chutná hruška vyzařuje nádhernou jemnou vůni. Pokud je hruška bez zápachu, s největší pravděpodobností byla utržena ze stromu příliš brzy a doma nedozraje. Také by se nemělo kupovat ovoce zapáchající kvašením, kyselostí a zatuchlostí.

Zkontrolujte stopku

Pokud je ovoce dobré kvality, znamená to, že bylo sesbíráno včas a správně přepraveno. Stonka zralé hrušky proto ještě nestihla úplně zaschnout a je elastická a měkká na dotek. To je přesně to, co byste měli vzít, ale je lepší nechat ovoce se suchou a lámavou stopkou v obchodě.