Těžko říci, o čem se odborníci a příznivci zdravého životního stylu hádají ostřeji: o prospěšnosti ovoce jako takového nebo o tom, které z nich si zaslouží zvláštní poctu a které jsou téměř zapomenuty. Je to způsobeno chybějícím jasným systémem hodnocení – vysoký obsah některých užitečných mikroelementů nedělá ovoce bezpodmínečně zdravé. Například banány, pomeranče a různé druhy melounů jsou bohaté na draslík, ale jejich glykemický index – tedy schopnost zvyšovat hladinu krevního cukru – se velmi liší. Pokud je meloun klidně doporučován i diabetikům, pak se banán co do obsahu sacharidů rovná téměř rychlému občerstvení. Tomel a vodní meloun jsou vynikajícím zdrojem karotenoidů a vitamínů, ale tyto mikroelementy se nacházejí také v paprikách, mrkvi a dýni a cukru v této zelenině je mnohem méně. Konečně citrusové plody jsou zaslouženě spojovány s vitamínem C, ale také patří k hlavním hrozbám pro alergiky, na rozdíl od brokolice, kedlubny a kapusty, které jsou také znatelně bohaté na kyselinu askorbovou.
Bojovníci proti pesticidům používaným při pěstování zeleniny a ovoce situaci nijak neulehčují. Od roku 2004 jsou vedeny a pravidelně aktualizovány seznamy „špinavých“ a „čistých“: v prvním, oficiálně nazvaném Dirty Dozen, se vždy šlapou jablka, třešně a broskve, ve druhém s názvem Čistá patnáctka ananasy, melouny a kiwi. Účastníci jsou hodnoceni jednoduše podle přítomnosti nebo nepřítomnosti pesticidů na povrchu ovoce. Zdálo by se, že není co vytknout, ale ne všechno je zde tak jednoduché – kvalita a původ těchto chemikálií se mohou velmi lišit. Navíc „přírodní“ chemikálie, jejichž použití je povoleno při pěstování bio zeleniny a ovoce, mohou obsahovat podmíněně toxické látky, jako je oxid sírový. Výsledná škoda závisí na množství látky, ale tento faktor se při sestavování těchto seznamů také nebere v úvahu.
Obecně platí, že pokud budete kopat dostatečně usilovně, můžete najít usvědčující důkazy na jakémkoli ovoci, a proto je lepší je vybírat nikoli na základě kontroverzních seznamů, ale na základě osobních chuťových preferencí a sezónnosti.

Jsou plody také nezbytné, protože alkalizují?

Myšlenka alkalizovat tělo zaujala vyznavače zdravého životního stylu zhruba před deseti lety – strach z překyselení živočišnými produkty nutí své příznivce drtit zeleninu a bylinky v průmyslovém měřítku. Vědecká komunita je však k tomuto módnímu konceptu skeptická.
„Jídlo nemůže změnit acidobazickou rovnováhu krve – tělo vynakládá velké úsilí na její udržení, protože pokud se změní, zemřeme,“ komentuje Dr. George Gaitanos. — Překyselení krve je patologie, vyskytuje se např. u cukrovky 1. typu a dalších onemocnění. Ale ne kvůli tomu, co bylo na tvém talíři. Nicméně konzumace zásaditých potravin, jako je zelenina a zelenina, je dobrý nápad, protože to pomůže podpořit optimální buněčný metabolismus. Upozorňuji, že nemluvím o ovoci, protože s tím dostanete i dávku cukru. Pokud je vaším cílem alkalizace, vybírejte zeleninu – cukr dostanete tak jako tak, moderní lidé ho nemají nedostatek.“ Jednoduše řečeno, i když cítíte hmatatelnou potřebu takzvané alkalizace, spolehněte se na svazek petrželky a zelený salát, a ne na kýbl třešní.

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy celeru existují?

Opravdu by se měly jíst odděleně od zbytku jídla?

Ruku v ruce s teorií oddělování ovoce od zbytku potravy jde myšlenka, že se musí jíst nalačno – prý v kombinaci s jinými potravinami spouští procesy kvašení a hniloby v trávicím traktu. Věda dosud nenašla potvrzení ani jednoho, ani druhého. Řada studií naopak prokázala, že porce ovoce snědená krátce před hlavním jídlem předchází problému s přejídáním a podporuje trávení. Prvním je vysoký obsah vlákniny, druhým je prebiotická síla plodů: živí střevní mikroflóru.
Zde však stojí za to učinit důležité upozornění – pro ty, kteří jsou z nějakého důvodu nuceni kontrolovat hladinu cukru v krvi, je lepší zvolit jiné zdroje vlákniny a konzumovat ovoce ve velmi mírném množství.
Jinak neexistuje žádný vědecký základ pro dávat pomerančům samostatné jídlo, stanovit zvláštní denní dobu pro jablka nebo se bát rozdrobit broskev do ranní kaše.

Je ovoce ideální svačina?

Ano i ne – opět rozhodují nuance. Celé ovoce, jak bylo zmíněno výše, je skutečně schopné uspokojit potřeby těla v oblasti kalorií a základních mikroelementů, aniž by způsobilo horskou dráhu hladiny glukózy v krvi – nedojde k prudkému skoku ani následnému poklesu. Po odpolední svačině jablka nebo páru meruněk budete mít do oběda mírný hlad a po čokoládové tyčince, která je bohatá hlavně na cukr, budete mít neskutečný hlad. Je zřejmé, že první je zdravější a pohodlnější varianta. Studie ukázaly, že ovoce téměř lépe zasytí než vejce a hovězí maso. Je pravda, že stojí za to vzít v úvahu obsah vlákniny a cukru: čím více prvního a méně druhého, tím lépe. Ovoce se navíc vůbec nedoporučuje jíst nalačno lidem se slabým trávením, syndromem dráždivého tračníku, cukrovkou obou typů a řadou dalších nemocí.
Vědci dávají všem ostatním zelenou, aby jedli ovoce jako svačinu a kdykoli během dne.