Kiwi je unikátní tropické ovoce z rodu Actinidia. Je dostupná téměř po celý rok, má mnoho prospěšných vlastností a lze ji kombinovat s většinou potravin. V článku Lenta.ru vám řekneme, proč je kiwi užitečné, jak si vybrat nejchutnější a nejzralejší ovoce a jaké produkty se toto ovoce hodí.

  • Odkud se kiwi vzalo?
  • Užitečné vlastnosti ovoce kiwi
  • Potenciální poškození kiwi
  • Jak správně vybrat a skladovat kiwi?
  • Kiwi recepty

Odkud se kiwi vzalo?

Kiwi je bobule. Navzdory tomu, že vzhledově lze rozhodně zařadit mezi ovoce a v obchodech se nevyskytuje vedle jahod, ale někde mezi banány a pomeranči, z botanického hlediska je kiwi přesně bobule. Tomu napomáhá hustá slupka pokrytá chloupky a šťavnatá dužina s mnoha semeny, která se jako každá bobule dá jíst.

Zpočátku kiwi rostlo pouze v horách jihozápadní Číny, až bylo na začátku XNUMX. století přivezeno na Nový Zéland.

Tam se bobule nejprve nazývalo „čínský angrešt“ a pak místní chovatel zjistil, že se velmi podobá národnímu symbolu Nového Zélandu – ptáku kiwi. Od 1960. let se tedy nové pochoutce začalo říkat kiwi.

Nyní se kiwi pěstuje také v Itálii, Řecku, Chile, Arménii a dokonce i v Rusku – na jihu Dagestánu a na území Krasnodar. Existuje několik druhů kiwi; nejběžnější jsou ty se zelenou nebo žlutou dužinou.

Užitečné vlastnosti ovoce kiwi

Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů

Za prvé, kiwi je absolutním šampiónem v obsahu vitaminu C. Tento vitamin je silným antioxidantem, který chrání buňky těla před oxidačním poškozením, a také posiluje imunitní systém, snižuje riziko vzniku cukrovky a pomáhá tělu produkovat kolagen a neurotransmitery – chemické látky podílející se na přenosu informací mezi nervovými buňkami.

z denní hodnoty vitaminu C

obsažené ve 100 gramech kiwi

Odbornice na výživu Daria Barykina říká, že kromě vitaminu C obsahuje kiwi také vitaminy E a K, měď, draslík, hořčík a folát. Kiwi je navíc výborným zdrojem vlákniny a má nízký obsah kalorií, takže ho můžete klidně jíst a nemusíte se bát, že přiberete.

Podporuje trávicí systém

Kiwi je bohaté na nerozpustnou a rozpustnou vlákninu, která je prospěšná pro zlepšení trávení. Rozpustná vláknina pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a udržuje koncentraci prospěšných střevních bakterií, zatímco nerozpustná vláknina podporuje pravidelné vyprazdňování.

Kiwi obsahuje hodně vlákniny, která má příznivý vliv na trávení. Vzhledem k tomu, že kiwi má mírně projímavý účinek, lze jej použít k léčbě zácpy.

Daria Barykina, výživová poradkyně

Kiwi navíc obsahuje enzym aktinidin, který podporuje štěpení bílkovin a také napomáhá k efektivnějšímu vstřebávání potravy.

ČTĚTE VÍCE
Jak se rozmnožuje květ slézu?

Zdroj prospěšných rostlinných sloučenin

Kromě antioxidantů obsahuje kiwi také rostlinné sloučeniny zvané karotenoidy, které mají zdraví prospěšné a protizánětlivé účinky. Podle výzkumů vysoká koncentrace karotenoidů, vitaminu C a vitaminu E v krvi snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny.

Jiná studie na více než 17 XNUMX dospělých zjistila, že u těch, jejichž strava byla bohatá na potraviny obsahující karotenoidy, byla menší pravděpodobnost rozvoje symptomů deprese.

Podporuje kardiovaskulární zdraví

Kiwi pomáhá snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění. Bobule mohou také zabránit hromadění krevních destiček a rozvoji aterosklerózy, což je důležité zejména pro kuřáky, kteří jsou náchylní ke zvýšené tvorbě plaku.

Podle studie z roku 2012 se 102 mužskými kuřáky jedli účastníci tři kiwi denně po dobu 8 týdnů. Oproti kontrolní skupině, která kiwi do jídelníčku nezařadila, se u nich snížil krevní tlak a akumulace krevních destiček.

Kromě toho má kiwi podle Daria Barykina příznivý vliv na nervový systém, snižuje krevní tlak a zlepšuje kvalitu spánku.

Dobré pro krásu a zdravou pleť

Kiwi obsahuje antioxidanty a velké množství organických kyselin, které pomáhají odstraňovat odumřelé částečky pokožky a čistit ji. Proto lze bobule použít v maskách.

Kiwi navíc obsahuje přírodní kolagen, který dokáže napnout a omladit pokožku. Zbývající vitamíny pomáhají bojovat proti vyrážkám a zlepšují pleť.

Potenciální poškození kiwi

Kiwi nemá žádné specifické škodlivé vlastnosti, ale jeho použití má určité kontraindikace.

Alergie. Vzhledem k tomu, že kiwi je tropický host a pro ruské tělo neobvyklé, měli byste s ním být opatrní, protože může snadno způsobit alergickou reakci. Odborníci nedoporučují jíst více než dvě kiwi denně.

Průjem. Kvůli jeho projímavému účinku by ti, kteří mají sklony k žaludeční nevolnosti, měli konzumovat kiwi ve velmi malých množstvích.

Onemocnění ledvin. Díky vysokému obsahu minerálních látek, šťavelanů a vody může mít kiwi negativní vliv na fungování močového systému. Pro ty, kteří již trpí problémy s ledvinami, to způsobí nepohodlí a může dokonce vést k tvorbě ledvinových kamenů.

Gastritida Kiwi podporuje tvorbu žaludeční kyseliny, která může stimulovat podráždění sliznice a v důsledku toho zhoršit zánět žaludku.

Problémy se zubní sklovinou. Zubaři doporučují po konzumaci kiwi vypláchnout ústa. Bobule totiž může negativně ovlivnit sklovinu – opět kvůli vysoké kyselosti.

Jak správně vybrat a skladovat kiwi?

Kiwi je méně záhadný produkt než například meloun, takže abyste si vybrali chutné bobule, bude stačit pečlivě ho prozkoumat a dotknout se ho.

ČTĚTE VÍCE
Proč angrešt nemá ovoce?

Zralé plody by měly být suché, bez důlků nebo viditelného poškození. Jejich kůže by měla být drsná na dotek a neslupovat se, když po ní přejedete rukou. Tyto plody budou pod prsty mírně rozdrcené, ale pozor – pokud prohlubně zůstanou příliš hluboké a je pod nimi pocit prázdnoty, pravděpodobně je ovoce přezrálé a zkvašené. Vhodné nejsou ani příliš tvrdé, nezralé bobule, protože nebudou tak sladké a šťavnaté.

Kiwi skladujte nejlépe v lednici v otevřené nádobě. Kiwi byste neměli držet vedle ostře páchnoucích potravin, jako je hermelín nebo pepř. V opačném případě bude ovoce nepříjemně zapáchat.

je maximální trvanlivost zralého kiwi

Pokud ovoce úplně změklo, je lepší ho sníst do jednoho až dvou dnů.

Kiwi recepty

Kiwi je téměř univerzální bobule. Dá se jíst čerstvá, rozpůlit a lžící vydlabat dužinu, přidat do salátů, smoothies a omáček, použít jako náplň do koláčů a muffinů a také zmrazit a udělat z ní džem. Jediné výrobky, které se ke kiwi nehodí, jsou fermentované mléčné výrobky.

Kiwi smoothies

  • kiwi – 1 kus;
  • banány – 1 kus;
  • jablko – 1 kus;
  • mletá lněná semínka – 2 polévkové lžíce;
  • zelený salát – 50 gramů;
  • voda – 1 sklenice;
  • med – 1 lžička.

Všechny ingredience nakrájejte na kostičky a rozmixujte v mixéru na hladké pyré.

Sendviče s kiwi a česnekem

  • pšeničná bageta – 130 gramů;
  • tvrdý sýr – 150 gramů;
  • česnek – hřebíček 2;
  • kiwi – 2 kusy;
  • majonéza podle chuti.
  1. Sýr nastrouháme na středním struhadle, česnek protlačíme lisem.
  2. V samostatné misce smíchejte strouhaný sýr, nasekaný česnek a majonézu. Míchat.
  3. Kiwi nakrájejte na tenké plátky, bagetu na plátky silné asi 1,5 centimetru. Jde hlavně o to, aby se chleba nepomačkal a neroztekl se. Na přání lze bagetu opéct.
  4. Na každý plátek chleba položte směs sýra a česneku a navrch dejte plátek kiwi.

Salát s kiwi a jahodami

  • jahody – 150 gramů;
  • kiwi – 1 kus;
  • listy hlávkového salátu;
  • sezam – 0,5 lžíce;
  • med – 1 lžička;
  • olivový olej – 1,5 lžíce;
  • citronová šťáva – 1 polévková lžíce;
  • sójová omáčka – podle chuti.
  1. Jahody zbavíme listů a nakrájíme na silnější plátky. Kiwi oloupeme a nakrájíme na poloviční kroužky.
  2. Listy salátu nakrájíme nadrobno.
  3. Smíchejte olivový olej, citronovou šťávu, sójovou omáčku a med na zálivku.
  4. Všechny ingredience smícháme a přelijeme dresinkem. Navrch nasypte sezamová semínka.

Kiwi je exotické ovoce s neobvyklou chutí. Po celém světě je ceněn nejen pro své chuťové vlastnosti, ale také pro bohaté vitamínové složení a blahodárné vlastnosti. Lékařky Brunilda Nazario, Sally Kuzemchak a Jane Lucas vysvětlily, jak kiwi působí na tělo a v jakých případech může ublížit.

ČTĚTE VÍCE
Jak silná má být lodžie zateplena?

Klíčové informace o výhodách a škodách kiwi, které jsou dále podrobně popsány v článku, jsou uvedeny v tabulce níže.

Výhody kiwi Omezení a vedlejší účinky kiwi
– obsahuje cholin, důležitý prvek pro tvorbu neurotransmiteru acetylcholinu;
— bohaté na flavonoidy a karotenoidy, které snižují riziko vzniku rakoviny;
– zlepšuje průtok krve a zvyšuje hemoglobin díky niacinu;
– podporuje metabolismus sacharidů a podílí se na krvetvorbě díky thiaminu;
— riboflavin ve složení má pozitivní vliv na vidění;
— posiluje kardiovaskulární systém a imunitu;
– pomáhá při kloubních onemocněních, vysokém krevním tlaku, krvácení;
– léčí onemocnění dýchacího systému;
– snižuje hladinu cukru v krvi;
– zmírňuje zácpu a střevní nepohodlí;
– podporuje hojení ran a popálenin.
— aktinidin v kompozici může způsobit alergie se svěděním a potížemi s dýcháním;
— při zavádění do stravy je nutná opatrnost kvůli riziku alergií;
— kontraindikováno pro onemocnění ledvin, vředy, gastritidu;
– Měl by být používán s opatrností při užívání betablokátorů a léků na ředění krve kvůli lékovým interakcím.

Popis, složení a výhody kiwi

Trendem moderní společnosti je zdraví. Pro jeho zachování a posílení se většina lidí obrací na nejjednodušší a časem prověřenou metodu – obohacování ovocem a bobulemi. Kiwi je jedním z nich.

Kiwi pochází z Číny, a proto se mu někdy říká kustovnice čínská. Tyto plody patří do rodu Actinidia, rostou na velkých stromovitých liánách. Dnes se kiwi pěstuje v Chile, USA, Rusku, Francii, Španělsku, Itálii a na Novém Zélandu.

Kiwi je bobule, většina odrůd má rozmazanou kůži. Barva dužiny ovoce je převážně zelená, existuje však odrůda se žlutou dužinou. V průměru jedna bobule váží 75 g, velké plody mohou dosáhnout 150 g. Kiwi má svěží chuť, která připomíná kombinaci angreštu, banánů, jahod, jablek, třešní a ananasu.

Struktura

Kiwi je ceněno nejen pro svou příjemnou chuť, ale také pro bohatý obsah vitamínů B₃, B₅, C, E. Bobule obsahují makroprvky (draslík, vápník, sodík, hořčík, síra, fosfor, chlór) a mikroprvky (mangan, železo, zinek).

Kiwi obsahuje cholin, organickou sloučeninu, která hraje klíčovou roli při vytváření ochranného obalu nervů a fosfolipidů nacházejících se v lidských buněčných membránách. Bobule obsahuje flavonoidy a karotenoidy. Mají protinádorový účinek – zabraňují vzniku rakovinných útvarů a na buněčné úrovni chrání tkáně před oxidací.

Plody jsou bohaté na niacin, který zvyšuje hemoglobin, zlepšuje průtok krve a rozšiřuje cévy. Bobule obsahuje thiamin – ve vodě rozpustnou sloučeninu, která zajišťuje metabolismus sacharidů v mozku, tkáních, játrech, podílí se na krvetvorbě, zpomaluje proces stárnutí. Kiwi obsahuje také riboflavin, který má pozitivní vliv na zrakové funkce.

ČTĚTE VÍCE
Potřebujete opařit kopřivy?

Kolik kalorií obsahuje kiwi? Ovoce je nízkokalorické – obsahuje asi 60 kcal. Bílkoviny – 1,14 g, tuky – 0,52 g, sacharidy – 14,66 g.

Jaké nemoci léčí kiwi?

Kiwi pomáhá snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění, posiluje imunitní systém, snižuje zátěž průdušek a plic. Bobule se aktivně používají pro následující podmínky:

  • Nemoci kloubů, dna, revmatismus.
  • Vysoký krevní tlak.
  • Vnitřní krvácení.
  • Nemoci dýchacího systému (astma, tuberkulóza, černý kašel).
  • Helminthické invaze.
  • Nemoci dýchacích cest.
  • Zvýšená koncentrace cukru v krvi.
  • Zácpa, střevní potíže, jak vysvětlila MUDr. Brunilda Nazario.
  • Rány a popáleniny.

Kiwi díky vysokému obsahu vlákniny v potravě zlepšuje trávení a člověk se cítí sytý na dlouhou dobu.

Jaké jsou výhody kiwi pro ženy? Ovoce pomůže zachovat mládí, pružnost pokožky, krásu vlasů a nehtů. Kiwi neutralizuje účinky náhlých hormonálních výkyvů a bojuje proti bolesti během menstruace.

Těhotné ženy, jíst bobule, se vyhnou obrovskému problému – anémii. Nedostatek hemoglobinu může negativně ovlivnit dítě. Kvůli hladovění kyslíkem dochází v mozku plodu k nevratným změnám a dítě se může narodit s vývojovými poruchami. Kyselina listová, která se nachází v kiwi, se podílí na syntéze nervových trubic dítěte a pomáhá předcházet potratu.

Jaké jsou výhody kiwi pro muže? Bobule zmírňuje příznaky erektilní dysfunkce, zvyšuje sexuální touhu a zlepšuje kvalitu a množství semenné tekutiny.

Aplikace, možná poškození a kontraindikace

Většina lidí dává přednost konzumaci ovoce čerstvé. Z kiwi můžete vyrobit želé, zavařeniny, džemy, marmelády a přidat je do salátů a dezertů. Kiwi se stále více stává jednou z hlavních součástí marinád. Zelené bobule rychle udělají i velmi tuhé maso mnohem měkčí.

Kiwi se také používá v kosmetologii, protože jeho složky pomáhají zlepšovat stav pokožky. Vitamín C, na který je bobule bohatá, ovlivňuje tvorbu kolagenu a vitamín E chrání pokožku před škodlivými účinky ultrafialového záření.

Výrobci přidávají extrakt z kiwi do peelingů a masek, které pleť čistí, tonizují a vyživují a vyrovnávají pleť. Bobule aktivně odlupuje odumřelé buňky, rozjasňuje pleť a bojuje proti pigmentaci.

Produkty na bázi kiwi si můžete připravit doma:

  • plátky bobulí se aplikují na obličej, aby se zvlhčily;
  • kostky ledu s přídavkem kiwi se používají k čištění a tónování obličeje;
  • Účinné regenerační, hojivé a výživné masky se získávají smícháním ovoce s medem, vejci, banánem, kaki, esenciálními oleji a dalšími přírodními složkami prospěšnými pro pokožku.
ČTĚTE VÍCE
K čemu jsou cvrčci?

Jaký je správný způsob, jak jíst kiwi?

Téměř všechny odrůdy kiwi mají pubescentní kůži. Mnoho lidí se ho rozhodne vyřadit, ale kůže obsahuje nejvyšší koncentraci vitamínů a vlákniny, tvrdí nutriční specialistka Sally Kuzemchak. Chcete-li maximalizovat zdraví svého těla, je lepší jíst bobule bez loupání.

Chloupků se můžete zbavit silným tlakem vody nebo nožem. Pokud je slupka příliš hustá, zalévejte kiwi perlivou vodou po dobu 2-3 hodin, po čase slupka změkne.

Bobule je lepší konzumovat půl hodiny před nebo po jídle. V tomto případě kiwi zlepšuje trávení a zmírňuje nepohodlí po těžkém jídle. Kolik kiwi můžete sníst za den? Nepoužívejte nadměrně bobule – je přípustné jíst ne více než 3-4 ovoce denně.

Možná poškození a kontraindikace

Kiwi obsahuje aktinidin, biologicky aktivní látku, která může vyvolat alergické reakce. Alergie se projevuje svěděním, dýchacími potížemi a zarudnutím kůže. Jak poznamenává Jane Lucas, bobule mohou dokonce vést k anafylaxi.

Abyste se ujistili, že nedojde k žádné alergické reakci, zařaďte kiwi do svého jídelníčku postupně. Pokud nejsou pozorovány žádné negativní příznaky, postupně zvyšujte porci.

Kromě anamnézy alergických reakcí existují další kontraindikace konzumace bobule. Kdo by neměl jíst kiwi? Plod zlikvidujte, pokud máte onemocnění ledvin, vředy, gastritidu, poruchy slinivky břišní nebo máte sklon k průjmu.

Při užívání betablokátorů používejte kiwi opatrně, protože v těle může být nadbytek draslíku. Při současné konzumaci bobulí a léků na ředění krve je nutná konzultace s lékařem. Kiwi může interferovat s účinky léků.

Kiwi je bohaté na vitamíny a mikroelementy, které nejen zlepšují zdraví mnoha orgánů a systémů těla, ale mohou také zabránit rozvoji nebezpečných onemocnění. Pokud neexistují žádné kontraindikace pro použití, jezte každý den správné množství bobulí, abyste udrželi své tělo zdravé.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Brunilda Nazario. Zdravotní přínosy kiwi // WebMD. — 2020. — 16. září. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/health-benefits-kiwi
  2. Jane S. A. Lucas, Stella A. Lewis, Jonathan O’B Hourihane. Alergie na kiwi: recenze // PubMed. — 2003. — Prosinec. — 14 (6). — Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14675467/
  3. Sally Kuzemchak. 6 důvodů, proč milovat kiwi // WebMD. — 2019. — 22. července. — Režim přístupu: https://blogs.webmd.com/food-fitness/20190722/6-reasons-to-love-kiwi