Jaký obsah tuku je nejzdravější mléko a proč je pro některé lepší se tohoto nápoje vzdát?

Mléko je důležitou součástí potravinového koše. Je nejen chutným produktem a základem mnoha pokrmů, ale také přirozeným zdrojem lehce stravitelných bílkovin, aminokyselin, vitamínů a minerálů.
Na pultech obchodů je široký výběr mléka, ale které je nejchutnější a proč je obsah tuku důležitý?

Jaké jsou výhody mléka?

Bakterie mléčného kvašení a mléčný tuk jsou prospěšné pro lidský organismus. Mléčný tuk obsahuje:

  • esenciální mastné kyseliny;
  • mono- a polynenasycené tuky;
  • lecitin;
  • vitamíny rozpustné v tucích A, E a D;
  • vápník a fosfor, které jsou nezbytné pro správný metabolismus.

Přírodní mléko obsahuje také vitamín cholin – tato látka je nezbytná pro zdravý spánek a činnost svalů a má řadu prospěšných vlastností:

  • posiluje paměť;
  • udržuje strukturu buněčných membrán;
  • přenáší nervové vzruchy;
  • zmírňuje zánět;
  • se aktivně podílí na metabolismu tuků.

Mléčné laktoglobuliny mají antibiotické vlastnosti a přímo souvisí s tvorbou protilátek, to znamená, že podporují naši imunitu.

V materiálu bylo diskutováno dalších pět nápojů, které pomohou posílit imunitní systém.

Jaký je obsah tuku v mléce?

Na pultech obchodů můžete vidět mléko s různými procenty: 0 %, 1 %, 2,5 %, 3,2 % a tak dále. Tato čísla udávají množství tuku obsaženého ve 100 ml mléka.

Obsah tuku ovlivňuje chuť, obsah kalorií a vlastnosti produktu. Čím je mléko tučnější, tím vyšší je jeho nutriční hodnota. Například 0,5 litru mléka s obsahem tuku 3,2 % obsahuje denní potřebu vápníku a 30 % denní potřeby sacharidů. Toto mléko má pozitivní vliv na střevní mikroflóru a pomáhá posilovat imunitní systém.

Pokud ale vaše tělo špatně tráví mléčný tuk, je lepší zvolit produkt s 1% obsahem tuku. A 2,5% mléko působí mírně močopudně, doporučuje se pít těm, kteří chtějí z těla odstranit toxiny, zbavit se otoků a posílit klouby.

Sklenice mléka s 2,5 % tuku má průměrně 150 kcal, 8 g tuku, 13 g sacharidů a 8 g bílkovin. Podobná porce nízkotučného produktu obsahuje pouze 86 kcal, není v něm vůbec žádný tuk a sacharidů a bílkovin je přibližně stejné množství jako v celém produktu.

Jaký obsah tuku v mléce je zdravější?

Veškeré mléko lze rozdělit do čtyř kategorií obsahu tuku.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí trubka ventilátoru?

Nízkotučné nebo nízkotučné

Do této kategorie patří mléko s obsahem tuku do 1 %. Obsahuje o polovinu méně živin a vitamínů, žádný vápník a vitamín D. Tento nápoj lze zvolit pouze ze zdravotních důvodů, například při dietě nebo obezitě.

Nízký obsah tuku

Mléko s obsahem tuku od 1 % do 2 %. Má příjemnou chuť, dostatečné procento tuku a průměrný obsah kalorií, obsahuje vitamíny a živiny.

Střední tuk

Mléko s obsahem tuku od 2,5 % do 3,5 %. Jedná se o průměrný obsah tuku v domácím mléce, který se volí při nákupu balených výrobků. Norma pro obsah tuku v mléce u krávy je 3,4 %. Toto mléko je považováno za nejvhodnější pro člověka. I po zpracování – pasterizaci a vaření – si zachovává nejvíce výhod.

Mléko je jedním z mála produktů, které mají choleretický účinek, a proto se používá při přípravě snídaní. Tento efekt zajišťují kapky mléčného tuku. A nízkotučný produkt v tomto případě bude v boji proti otokům k ničemu. Pokud nepociťujete zdravotní problémy, doporučuje se pít plnotučné mléko s obsahem tuku 2,5–3,2 %.

Mastný

Jedná se o mléko s obsahem tuku nad 4,5 %. Je velmi obtížné najít v obchodech mléko s přirozeným tukem, protože výrobci do něj často záměrně přidávají sebraný mléčný tuk, aby získali vysoké procento. Vesnické a farmářské mléko má v 90 % případů přesně toto procento tuku.

A o tom, jaké máslo je lepší vybrat, jsme si řekli v článku.

Kdo by neměl pít mléko?

Navzdory všem výhodám mléka existuje řada důvodů, proč omezit spotřebu tohoto produktu nebo jej vyloučit ze stravy:

  • deficience laktázy;
  • alergie na plnotučnou mléčnou bílkovinu – kasein;
  • urolitiáza;
  • obezita a metabolické problémy;
  • onemocnění žlučníku.

Naplňte svůj jídelníček pouze přírodními a čerstvými produkty! Vybírejte mléko s krátkou trvanlivostí a osvědčenými značkami. Dávejte na sebe pozor a buďte zdraví!

Nakupování potravin bylo kdysi jednoduché. Zajděte ještě dnes do supermarketu a najdete v regálech tolik bezlepkových, vegetariánských a veganských alternativ, že může být těžké vědět, kterou si vybrat. V dnešní době existuje nejen několik druhů mlék živočišného a rostlinného původu, ale také mnoho protichůdných názorů na to, které mléko je pro vás lepší.

ČTĚTE VÍCE
Který den zasít papriku?

Ať už chcete přejít z živočišného mléka na rostlinné, abyste podpořili svou novou veganskou stravu, snažíte se zhubnout nebo preferujete chuť, čtěte dále a dozvíte se o nutričních výhodách nejoblíbenějších mlék.

Nejdostupnější druhy mléka jsou:

  • Kravské mléko
  • Sójové mléko
  • Ovesné mléko
  • Mandle mléko
  • Konopné mléko
  • Rýžové mléko
  • Kokosové mléko

JAKÉ MIKROELEMENTY JSOU V MLÉKU?

Níže je uveden rozpis živin nalezených v různých typech mléka.

Typ mléka Bílkoviny (g) tuk (g) cukr (g) vápník (mg)
Celá kráva 3,5 3,7 4,6 124
Středně tlustá kráva 3,6 1,8 4,7 124
Kráva s nízkým obsahem tuku 3,6 0,3 4,8 130
Sója (slazená/obohacená) 3,2 2.5 2,2 134
Sója (neslazená/obohacená) 2,4 1,6 0.2 119
Ovesné vločky (neslazené) 1 0.7 3,8 4.5
Ovesné vločky (neslazené / obohacené) 1 1,5 3,8 119
Mandle (obohacené/slazené) 0,5 0,1 3,1 124
Mandle (obohacené/neslazené) 0,4 1,1 0,1 119
Mandle (netříděné/neslazené) 0.9 2,1 0,5 18,6
Konopné mléko 0,1 2,6 1,6 124

Vědět, jaké druhy živočišných a rostlinných mlék jsou k dispozici, je jedna věc, ale pochopit, které mléko je pro vaše zdraví nejlepší, je věc druhá. Zde analyzujeme nejběžnější dostupné druhy mléka a diskutujeme o jejich výhodách a nevýhodách, abychom vám pomohli najít tu nejlepší volbu pro vás.

KRAVSKÉ MLÉKO
Nejrozšířenějším typem mléka je mléko kravské, které je přirozeně bohaté na vápník a bílkoviny.

V průměru 100 ml kravského mléka (polotučného) obsahuje:

  • Kalorie – 47
  • Tuk – 1,8 g
  • Bílkoviny – 3,6 g
  • Cukr – 4,7

Klady kravského mléka

Kravské mléko je výborným zdrojem vápníku, lze jej tedy využít k posílení pohybového aparátu. Bílkoviny v kravském mléce jsou také bohaté na aminokyseliny, které lze zase využít k udržení svalové hmoty a zlepšení metabolického zdraví při hubnutí. Navíc se jedná o nejlevnější variantu.

Nevýhody kravského mléka

Kravské mléko navíc obsahuje laktózu s vysokým obsahem cukru, kterou mnoho lidí špatně snáší. Pokud se chcete vyhnout konzumaci živočišných produktů, rostlinná alternativa kravského mléka je dobrým místem, kde začít.

Nezpracované kravské mléko může také obsahovat stopy antibiotik a čehokoli dalšího, co kráva zkonzumovala, takže pokud máte obavy o čistotu kravského mléka, je nejlepší zůstat u verze z obchodu.

ČTĚTE VÍCE
Jak zpracovat citronové listy?

Kravské mléko také obsahuje více kalorií a tuku než rostlinné alternativy, takže pokud se snažíte snížit kalorie, možná budete chtít přejít na jiný typ mléka.

SÓJOVÉ MLÉKO
Sójové mléko je rostlinný nápoj vyrobený ze sójových bobů nebo sójového proteinu.

V průměru 100 ml sójového mléka (neslazeného/obohaceného) obsahuje:

  • Kalorie – 39
  • Tuk – 1,6 g
  • Bílkoviny – 2,4 g
  • Cukr – 0,2 g

Výhody sójového mléka

Sójové mléko je snad nejoblíbenější volbou mezi vegetariány, vegany a lidmi s intolerancí na laktózu kvůli své podobnosti s polotučným kravským mlékem. Sójové mléko bohaté na vápník, bílkoviny a zdravé tuky je skvělým způsobem, jak přidat vápník do vaší stravy.

Nevýhody sójového mléka

Sójové boby obsahují kyselinu fytovou, která může ovlivnit schopnost vašeho těla absorbovat základní minerály, jako je vápník, hořčík, železo a zinek.

OVESNÉ MLÉKO
Ovesné mléko se vyrábí z ovsa a vody a má přirozeně sladkou a jemnou chuť, která se dobře hodí k čaji a kávě.

V průměru 100 ml ovesného mléka (neslazeného) obsahuje:

  • Kalorie – 42
  • Tuk – 0,7 g
  • Bílkoviny – 1 g
  • Cukr – 3,8 g

Výhody ovesného mléka

Kromě toho, že je ovesné mléko sladké a snadno pitelné, neobsahuje alergeny, včetně lepku, laktózy a tuku, a když je obohacené, obsahuje vitamín D, železo, vápník, draslík a vlákninu.

Nevýhody ovesného mléka

Ovesné mléko obsahuje méně bílkovin než kravské mléko a další rostlinné alternativy – pokud nemáte ve stravě dostatek bílkovin, můžete zůstat u mléka, které nabízí o něco více.

MANDLOVÉ MLÉKO
Mandlové mléko lze vyrobit z mletých celých mandlí a vody nebo mandlového másla a vody a má sladkou oříškovou chuť.

V průměru 100 ml mandlového mléka (opevněného/neslazeného) obsahuje:

  • Kalorie – 22
  • Tuk – 1,1 g
  • Bílkoviny – 0,4 g
  • Cukr – 0,1 g

Výhody mandlového mléka

Mandlové mléko s nízkým obsahem kalorií, nabitým vitamínem E, draslíkem, železem a vlákninou a nejvyšším obsahem vápníku ze všech ořechových mlék je vynikající výživnou alternativou běžného mléka.

Nevýhody mandlového mléka

Mandlové mléko má ve srovnání s některými jinými mléčnými výrobky nízký obsah bílkovin.

KONOPNÉ MLÉKO
V průměru 100 ml konopného mléka obsahuje:

  • Kalorie – 21
  • Tuk – 2,6 g
  • Bílkoviny – 0,1 g
  • Cukr – 1,6 g
ČTĚTE VÍCE
Kdy můžete zasadit hřebíček?

Toto mléko vyrobené z vody a konopných semínek je dobrou alternativou živočišného mléka. Přestože se konopné mléko vyrábí ze stejné rostliny, která se používá jako lék, neobsahuje žádnou psychoaktivní látku, takže mléko nemá žádné psychotropní účinky.

Výhody konopného mléka

Konopí je bohaté na aminokyseliny, díky čemuž je dobrým zdrojem bílkovin a vysokým obsahem omega-3.

Nevýhody konopného mléka

Konopné mléko neobsahuje tolik vápníku jako některé jiné možnosti a může být také o něco dražší.

Když si vyberete typ mléka, který je pro vás nejlepší, zvažte chuť, výživu a obsah laktózy. Vyplatí se také zamyslet nad svým jídelníčkem celkově – přijímáte dostatek vápníku, bílkovin a vitamínů z jiných potravin? Pokud ano, můžete si vybrat typ mléka, které pijete, pouze podle toho, co preferujete. Pokud ne, můžete svůj jídelníček doplnit volbou nutričně hodnotného mléka.

Než změníte svůj jídelníček, nezapomeňte se poradit s odborníkem na výživu, abyste zjistili, zda je to bezpečné pro vaše zdraví.