Červená, žlutá nebo zelená: která jablka jsou zdravější?

Vitamíny v jablku: které jsou obsaženy ve složení, kolik bílkovin, tuků a sacharidů

Červená, žlutá nebo zelená: která jablka jsou zdravější?

Jablko je pro tělo cenné ovoce, které obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, které posilují imunitní systém a aktivují obranyschopnost organismu. RIA Novosti, 14.05.2022

MOSKVA 6. března – RIA Novosti. Jablko je pro tělo cenným ovocem, které obsahuje mnoho vitamínů a minerálních látek, které posilují imunitní systém a aktivují obranyschopnost organismu.V jaké formě je nejlepší jablka konzumovat, jaké množství bílkovin, tuku a sacharidů obsahuje jablečná šťáva, jablečný džus, jablečný džus, džus, džus, džus, džus, džus, džus, jablko. jak správně skladovat ovoce a na co si dát pozor při nákupu – v materiálu RIA Novosti JablkaJablka jsou nejen chutné, ale také velmi zdravé ovoce, které je oblíbené po celém světě. Kromě vitamínů jablka obsahují vlákninu, která zlepšuje trávení a čistí střeva od toxinů. Konzumace jablek pomáhá zlepšit nejen fyzickou, ale i emocionální pohodu, dokonce pomáhají v boji proti depresím.Jaké vitamíny a minerály obsahují?Při konzumaci jablek dostává lidské tělo tyto prospěšné látky: „Díky svému jedinečnému složení jablka skvěle doplňují jídelníček člověka a pomáhají doplňovat denní zásoby vitamínů, což pomáhá udržovat požadovanou rovnováhu živin v těle,“ vysvětluje sanitární lékař Nikolaj Dubinin Příznivé vlastnosti pro tělo Nikolai Dubinin hovořil o vlivu jablek na tělo: Nejužitečnější jsou kyselá jablka, která se sklízejí na podzim. Nejlépe se konzumují čerstvá.“ Jablka obsahují vlákninu, která ovlivňuje trávení a pomáhá udržovat hladinu cholesterolu v normálních mezích. Jablka se doporučují těm, kteří mají obavy ze zácpy, průjmu, symptomů dráždivého tračníku, plynatosti a bolesti břicha. Fytonutrienty v jablkách pomáhají předcházet zhoubné degeneraci buněk.Slupka koncentruje flavonoidy (antioxidační látky, vitamín P, které působí na organismus antivirově a protizánětlivě) a antokyany (v červených jablkách) – přírodní barviva, mají dekongestantní a baktericidní efekt,“ komentuje Ksenia Chernaya je nutriční specialistka, naturopatka, spoluzakladatelka online školy PRO-Health.V jaké formě je nejlepší jablka jíst?Zpracování jablek a způsob přípravy ovlivňují přítomnost živin v tomto ovoci. Většina antioxidantů nalezených v jablkách je nejlépe uložena v ovoci, když je syrová. Vysoká teplota negativně ovlivňuje vlastnosti ovoce Odborníci také doporučují nekupovat jablka v obalech. Při výběru mezi jablečnými šťávami je nejlepší dát přednost přírodním. Takový produkt obsahuje přírodní enzymy a vitamíny, které se při výrobě komerční šťávy obvykle ničí. Jablečnou šťávu byste ale neměli konzumovat ve velkém množství, protože obsahuje hodně cukru Jak zachovat živiny Čím delší je trvanlivost jablka, tím méně živin má. Sníží se zejména množství vitamínu C. Ničí se při drcení, tepelné úpravě a dlouhodobém skladování ovoce.Letní odrůdy jablek mohou ležet asi tři až čtyři týdny, podzimní a zimní odrůdy – od sedmi měsíců do roku.Ovocné odrůdy jsou schopny odolávat teplotám dolů až -0 °C. Zároveň se při +5°C začnou zhoršovat. Ale pokud je tato možnost unavená, existuje poměrně málo zajímavých receptů a jídel s jablky ve složení. Například: Je jablečný džus zdravý Čerstvě vymačkaný nápoj má stejnou nutriční hodnotu jako samotné ovoce. Jablečná šťáva napomáhá k omlazení organismu a také snižuje riziko infarktu a mrtvice tím, že posiluje stěny cév. Kromě toho se přípravek doporučuje lidem trpícím zácpou. Jablečná šťáva zlepšuje činnost střev a normalizuje trávení. Šťáva z dužiny pomáhá tělu odstraňovat záněty a stabilizuje funkce nervového systému (má sedativní účinek), jablečná šťáva navíc podporuje tvorbu neurotransmiteru acetylcholinu v mozku. Tato látka zlepšuje paměť při Alzheimerově chorobě Jablečná šťáva obsahuje sacharózu, která se štěpí na glukózu a fruktózu. Proto je takový nápoj schopen mít pozitivní vliv na energetický metabolismus a také urychluje metabolismus buněk. Jablečná šťáva obsahuje 10,1 – 12 g sacharidů, přibližně 0,5 g bílkovin a 0,1 g tuku Pravidla pro konzumaci jablek Pokud má žaludek vysokou kyselost, nedoporučuje se jablka často jíst. Také nemůžete často jíst jablka s gastritidou a žaludečními vředy. Také byste neměli často jíst jablka s kostí, protože obsahují toxické látky. Požití velkého množství takových semen do těla (pokud sníte cca 2 kg jablek) může mít negativní dopad na lidské zdraví a vést k intoxikaci, aby plody nepoškodily tělo, ale naopak, abyste měli prospěch, musíte věnovat pozornost doporučením lékařů: Nejezte zkažené jablko, protože to nepřinese tělu žádný užitek, ale spíše způsobí rozrušení trávicího systému. V procesu hniloby se v jablku vyvíjí jedovatá látka mitoxin. Může způsobit tvorbu maligních buněk v těle.Neměli byste často jíst jablka pro lidi s cukrovkou a onemocněními gastrointestinálního traktu. Kromě toho je nutné snížit množství ovoce ve stravě dítěte do roku Po vydatném obědě nebo večeři byste neměli hned jíst jablka. Je třeba počkat asi dvě hodiny a teprve potom jíst ovoce. Tento přístup zlepší proces asimilace ovoce. Pro ty, kteří chtějí zhubnout, se doporučuje jíst jablka půl hodiny před snídaní nebo obědem.V den půstu je třeba sníst asi kilogram jablek. Taková strava pomůže nejen zbavit se nadbytečných kilogramů, ale také zlepšit zdraví.Někdy se místo čerstvých jablek jedí pečená jablka. Navzdory skutečnosti, že v této podobě ztrácejí některé ze svých prospěšných vlastností, je takové pečené ovoce považováno za dietní a prospěšné pro oslabené tělo. Odborníci je doporučují užívat lidem po operaci a také při nachlazení a chřipce. Pečená jablka jsou navíc užitečná při patologiích žaludku a střev.Celá jablka pečená v troubě pomáhají zbavit se kašle, působí také protizánětlivě a urychlují proces hojení člověka s vleklým onemocněním. navíc sušená jablka mají užitečné vlastnosti. Hlavním přínosem takového sušeného ovoce je zlepšení procesů trávicího systému. Sušená jablka jsou navíc zdrojem energie. V chladném období, kdy má lidský organismus nedostatek vitamínů, odborníci doporučují pít odvary ze sušeného ovoce. Sušené ovoce se doporučuje používat také těhotným ženám, starším lidem a dětem se slabým imunitním systémem Kontraindikace „Dobrá zralá jablka zpravidla nezpůsobují problémy. V některých případech je ale potřeba být opatrný. Vysoký obsah vlákniny může přispět k exacerbaci kolitidy a gastritidy a nadbytek kyselin může způsobit zánět žlučníku. To je zvláště nebezpečné, pokud máte rádi mono-diety.Příliš kyselá jablka mohou zničit a ztenčit vaši zubní sklovinu. Abyste tomu zabránili, musíte si pokaždé po požití těchto plodů vyčistit zuby nebo alespoň vypláchnout ústa,“ vysvětluje Nikolai Dubinin Příliš sladké odrůdy červených a žlutých jablek jsou u diabetiků kontraindikovány. Mají příliš vysoký glykemický index. Při cukrovce lze opatrně v malém množství používat pouze kyselé zelené odrůdy Jak vybrat dobrá jablka Většina lidí vybírá jablka podle barvy slupky a odrůdy. Na těchto kritériích závisí obsah živin a vitamínů v ovoci Která odrůda je lepší a zdravější Žlutá jablka obsahují hodně železa, pektinu a vlákniny. Pomáhají zlepšovat zrak, trávicí systém a také obnovují fungování imunitního systému.Zeleň je bohatá na kyselinu askorbovou. Pomáhají zlepšovat imunitu a posilovat lidský organismus. Taková jablka obsahují také hodně železa a nezpůsobují alergie u dospělých a dětí.Červená jablka jsou považována za nejsladší druh. Mají vysoký obsah fruktózy, která je pro člověka zdrojem energie. Nejužitečnější červené ovoce bude pro starší lidi, děti a sportovce.Také výhody ovoce a zeleniny přímo souvisí s podmínkami, za kterých byly pěstovány. Divoká jablka mají protizánětlivé vlastnosti.“ V ideálním případě jsou však nejprospěšnější plody, které mají stejný poměr fruktózy a glukózy. Jablko obsahuje více fruktózy než glukózy. V tomto ohledu je fruktóza tělem špatně absorbována. U sadových jabloní může být tato mezera samozřejmě menší. Ale mimo sezónu, v zimě, je v obchodech ovoce z dovozu, které je ošetřeno chemií. Doporučuji proto nepřehánět konzumaci čerstvých jablek z obchodu,“ dodává Ksenia Chernaya Jak jablka správně skladovat Při skladování jablka uvolňují etylen, který podporuje rychlé zrání a také rychlé kažení plodů uložených mezi řádky zeleniny a ovoce. Proto se doporučuje skladovat jablka odděleně od ostatních produktů, aby se jablka při delší přepravě a skladování neznehodnotila, jsou pokryta voskem a ošetřena speciálními prostředky, které zabraňují procesu hniloby. Před konzumací jablek je proto potřeba je důkladně opláchnout pod horkou vodou.“ Pro výběr jablek pro dlouhodobé skladování je třeba dbát na pevné plody s vhodnou chutí, silnou slupkou a bez poškození Optimální skladovací teplota je 0 °C, nejlépe na stinném místě.

ČTĚTE VÍCE
Jak propagovat pivoňku Voronets?

Závisí výhody jablka na jeho barvě? Zelené jsou nejvoňavější, červené jsou jako obrázek, pruhované se rozplývají v ústech. Co ovlivňuje barvu jablek?

Barva jablka a chemické složení

Například zelená jablka obsahují zvláště vysoké množství chlorofylu, pigmentu, který také barví listy rostlin. U některých odrůd jablek se během zrání postupně rozkládá chlorofyl, který žloutne. Žlutá jablka obsahují velké množství karotenu, který je zodpovědný za zbarvení slupky. Červená jablka, stejně jako maliny, jsou obzvláště bohatá na antokyany, které chrání ovoce před škodlivým ultrafialovým zářením. Většina jablek není zbarvena jednou barvou, ale dvěma nebo dokonce třemi. Takové plody obsahují dvě nebo všechny tři barviva. Červené skvrny na slupce jablka se objevují v místech, kde slunce svítí nejsilnější.

Mnoho lidí věří, že červená nebo žlutá jablka obsahují mnohonásobně více cukru než zelená jablka, protože jsou sladší. Není to však tak docela pravda. Například žluté a zelené ovoce mají téměř stejné množství sacharidů. Chuť jablek není dána absolutním obsahem cukrů či kyselin, ale jejich poměrem.

Většina lidí považuje červená jablka za atraktivnější než zelená. A v tomto případě s největší pravděpodobností můžete věřit své intuici. Některé západní zdroje tvrdí, že červená jablka obsahují více vitamínů než zelená. Ruští vědci raději porovnávají zimní, podzimní a letní místní odrůdy, barva jako taková je nezajímá. Kromě toho se ukazatele mohou značně lišit v závislosti na regionu a povětrnostních podmínkách (u rostlinných surovin se to děje neustále).

Kůra z červeného jablka

Slupka červených jablek je zásobárnou antioxidantů. Foto: Africa Studio/Shutterstock/PHOTODOME

Slupka červených jablek obsahuje mnohem více antioxidantů, takzvaných lapačů volných radikálů, a to je ověřený fakt. Antokyan, který dodává slupce jablek červenou barvu, také podporuje zdraví cév. Tento flavonoid váže volné radikály, které vznikají v důsledku oxidačního stresu, a tím způsobuje předčasné stárnutí buněk. Čím jsou červená jablka zralejší, tím více anthokyanů obsahují. Podle tohoto parametru budou nezralé zámořské plody, sklizené příliš brzy, vždy horší než místní, které se nechaly dozrát.

Je jablečná slupka zdravá?

Jablka obsahují minerální látky, důležité stopové prvky, dále betakaroten, vitamín E, vitamín C a celý arzenál vitamínů skupiny B: B1, B2, B6 a navíc kyselinu listovou. Kdo ale ovoce rád loupe, dostane méně než 30 % užitečných složek, protože právě slupka sezónních jablek obsahuje až 70 % vitamínů a dalších složek potřebných pro tělo. Nechybí ani pektin, který dodává pocit plnosti, zlepšuje trávení a pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Kromě toho jsou ve slupce „skryty“ fytonutrienty, které pomáhají redukovat cukry a zmírňují zánět.

ČTĚTE VÍCE
Proč z piva rostou prsa?

Jak konzumace jablek chrání před cukrovkou

Konzumace jablek snižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu o 28 %, tvrdí vědci z Harvardu (USA). Mohou za to polyfenoly, které pomáhají předcházet poškození beta buněk slinivky břišní. Velká část těchto látek se nachází ve slupce a semenech. Pokud již došlo k rozvoji cukrovky, nemusíte jablka vylučovat ze stravy, ale musíte je jíst podle pravidel. Čím dříve jablko ztmavne, tím je zdravější: polyfenoly jsou také zodpovědné za ztmavnutí dužiny po rozkrojení jablka. Jablka s velkým množstvím polyfenolů jsou navíc často kyselejší, což se evropským výrobcům nelíbilo, začali vyvíjet odrůdy s minimálním obsahem těchto prospěšných látek. V sezóně byste proto měli dát přednost místním odrůdám, ideálně pěstovaným na vlastním pozemku. Mimochodem, alergie na jablka, která obsahují hodně polyfenolů, je velmi vzácná.

Jablečná semínka: přínos nebo škoda?

Rakouští vědci odhalili, co všechno obsahují semena jablek. Foto: noompanajon/Shutterstock/PHOTODOM

V létě 2020 mikrobiologové z Grazu (Rakousko) zjistili, že když sníte celé jablko, tělo přijme asi 114 milionů bakterií, pokud bez semen, pak počet bakterií klesne na 10 milionů. Autoři studie poznamenávají: mikroorganismy jsou nezbytné pro zdravou střevní flóru a trávicí systém. Vaření zabíjí většinu bakterií, takže syrové ovoce a zelenina jsou zvláště důležitým zdrojem střevní mikroflóry.

Semena jablek obsahují nejen bakterie, ale také jód, prospěšný stopový prvek, který podporuje zdraví štítné žlázy. Chcete-li jej extrahovat, semena budou muset být žvýkána. Nebojte se jíst jablka se semínky kvůli amygdalinu, který se ve střevech přeměňuje na kyselinu kyanovodíkovou. Jak poznamenal kanál „Život není jen cukr“, aby došlo k otravě, musíte sníst asi 200 semen najednou.

Které odrůdy jablek jsou zdravější?

Celkově vzato jsou dobrá jakákoli jablka, je důležité si uvědomit, že jejich dužnina je zdravější než šťáva (i čerstvě vymačkaná), místní odrůdy jsou zdravější než ty dovážené. Většina vitamínů je obsažena ve slupce, nezbavujte se jí, pokud jíte jablka z vlastní dachy.

Jaká jablka mohou být škodlivá, řekl lékař z Yamalu

Barva jablek závisí na množství přírodních fytonutrientů. Odrůdy jablek s červenou a žlutou slupkou jsou sladší, zelená jablka jsou kyselá. Lidem s vysokou kyselostí v žaludku se nedoporučuje jíst zelená jablka, protože obsahují více kyseliny jablečné, která nepříznivě ovlivňuje žaludeční sliznici.

ČTĚTE VÍCE
Eho se brouci bojí?

odborník na výživu v Yamalském centru pro veřejné zdraví a lékařskou prevenci

Kůra jablek obsahuje mnoho užitečných látek, vitamínů a mikroelementů, ale stojí za to připomenout, že v zimě a na jaře lze dovážená jablka zpracovat pro dlouhodobé skladování a přepravu, zdůraznila Elena Butorina. Proto je lepší jíst taková jablka bez slupky. Nejužitečnější jablka jsou ta, která dozrávají v období léto-podzim, říká lékař Yamal.