Čím dále jsme se dostávali do džungle gastroenterologie a zkoumali účinky a vedlejší účinky grapefruitu, tím více jsme si říkali: “Proč to vůbec děláme?” Ale na zastavení už bylo pozdě.

Jaké jsou výhody grapefruitu?

Pro většinu zdravých lidí je grapefruit, stejně jako grapefruitová šťáva, bezpečný. Navíc stimuluje mozkovou činnost, zlepšuje paměť a koncentraci, zmírňuje deprese a apatii, zmírňuje nervozitu a normalizuje spánek.

“Z hlediska složení vitamínů a minerálů je grapefruit jedním z nejužitečnějších mezi ostatními citrusovými plody,” říká Larisa Fedotova, docentka oddělení nemocniční terapie a pohotovostní lékařské péče na Uralské státní lékařské univerzitě. — Grapefruit je bohatý na živiny, vitamíny a minerály, esenciální oleje a fytoncidy, antioxidanty a vlákninu, díky čemuž je atraktivní pro lidi, kteří se starají o své zdraví.

V grapefruitu najdete vitamíny B, A, PP, C a D a z minerálních látek draslík, hořčík, vápník a fosfor. Kůra tohoto citrusu je bohatá na silice, dužina zase na vlákninu a látky, které odbourávají cholesterol. Hořký film obklopující dužninu navíc obsahuje bioflavonoid naringin, který působí jako antioxidant a zmírňuje negativní účinky po požití alkoholu.

Ale navzdory tomu všemu odborníci doporučují používat jej opatrně, protože může způsobit mnohem více škody než užitku.

Alergický? Zapomeňte na grapefruity!

Jako každý jiný citrus, i grapefruit vyvolává alergie častěji než jiné ovoce, proto se nedoporučuje dětem do tří let. Miminkům se doporučuje podávat nejprve šťávu zředěnou vodou a teprve poté dužinu.

„Například u alergie na pyl trav je možná tzv. zkřížená alergie, kdy se stejné příznaky mohou objevit při konzumaci citrusových plodů, medu, kávy a dalších produktů a stupeň alergenní aktivity v citrusových plodech je vysoký, “ vysvětluje Larisa Fedotová. — U aspirinem vyvolaného bronchiálního astmatu je ovoce, které obsahuje přírodní salicyláty, kontraindikováno: pomeranče, grapefruity, citrony, hrozny, broskve, jablka, meruňky a další. Mezi vysoce alergenní potraviny patří také zelenina, ovoce a bobule, které jsou jasně červené a oranžové barvy, jako je grapefruit.

Pomáhají vám grapefruity zhubnout?

I když se hodně mluví o tom, že grapefruity pomáhají zhubnout, pro lidi s nadváhou a obezitou je lepší se tomuto citrusu držet dál. Kalorický obsah grapefruitu se pohybuje od 29 do 42 kcal na 100 gramů produktu v závislosti na odrůdě. Je také vhodné, aby se pacienti s diabetem zdrželi konzumace tohoto produktu a nahradili jej méně kalorickým a sladkým ovocem a bobulemi.

— Před více než patnácti lety zveřejnila Světová zdravotnická organizace doporučení, podle kterého bylo doporučeno sníst alespoň pět porcí zeleniny a ovoce denně jako prevence cukrovky, obezity, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Od té doby vládní programy pod heslem „5+ za den“ fungují v mnoha zemích. The Lancet Diabetes and Endocrinology však uvádí, že pití ovocných šťáv (čerstvě vymačkaných nebo rekonstituovaných) může být pro lidské zdraví stejně škodlivé jako pití slazených nápojů, protože oba obsahují přibližně stejné množství Sahary. Proto výzkumníci doporučili vypít ne více než 150 mililitrů šťávy denně, říká Larisa Fedotova.

ČTĚTE VÍCE
Jak pastinák krmit?

V současné době jsou ovocné šťávy vyloučeny ze seznamu zdravých potravin doporučených pro každodenní konzumaci. Je to dáno tím, že mnoho džusů, včetně těch pro dětskou výživu, obsahuje minimálně šest lžiček cukru (na 200 ml) – více než v Coca-Cole.

Grapefruit proti drogám

Vědci napočítali více než sto léků, se kterými je grapefruit neslučitelný. Tato interakce způsobí život ohrožující vedlejší účinky. Proto se ani nepokoušejte zapíjet své léky grapefruitovým džusem.

— Grapefruit není kompatibilní s velkým množstvím léků, jako jsou léky na snížení krevního tlaku, statiny, k léčbě poruch srdečního rytmu atd. To je nebezpečné, protože lék se může stát toxickým pro tělo, vysvětluje gastroenteroložka nejvyšší kategorie Natalya Ilyina.

Zvažme situaci s poruchami srdečního rytmu. K tomu potřebujeme takový koncept, jako je QT interval. Tento termín označuje dobu, kterou srdce potřebuje ke stažení komor. Zvýšená srdeční frekvence určuje QT interval a je charakteristická pro komorovou tachykardii.

V roce 2019 tedy vědci provedli studii, které se zúčastnilo 40 dobrovolníků. Deset z nich byli pacienti s diagnostikovaným syndromem dlouhého QT intervalu a pili pouze grapefruitovou šťávu. Zbývajících 30 účastníků experimentu bylo zdravých a vypilo buď 2 litry grapefruitové šťávy (v rozdělených dávkách) nebo 400 mg antibiotika moxifloxacinu, s potvrzeným, ale nízkým rizikem polymorfní komorové tachykardie.

Po testování v první skupině EKG prokázalo významné zvýšení QT intervalu. U zdravých dobrovolníků způsobovaly grapefruitový džus i moxifloxacin stejné změny srdeční funkce.

Díky grapefruitové šťávě lze účinek léků zesílit nebo naopak potlačit. Pokud se tedy chystáte užívat léky dlouhodobě, má smysl poradit se s lékařem, zda je nelze kombinovat s grapefruitem.

Zvýšení síly léků způsobí bolesti hlavy, akutní selhání ledvin, problémy s dýcháním, otoky kloubů, rakovinu prsu, vnitřní krvácení a dokonce i náhlou smrt. Léky je nejlepší užívat obyčejnou vodou – neobsahuje žádné prvky, které s léky reagují. Chemikáliím obsaženým v grapefruitu obecně trvá až 3 dny, než opustí tělo, takže je špatné užívat lék i několik hodin po vypití šťávy.

Problémy s gastrointestinálním traktem? Žádný grapefruit!

“Grapfruity by neměli jíst lidé s peptickými vředy, chronickou gastritidou s vysokou kyselostí, onemocněním jater a ledvin, protože to způsobuje zhoršení,” říká Natalya Ilyina.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody cukety?

Je nežádoucí konzumovat toto ovoce při pankreatitidě, pyelonefritidě, cystitidě, hepatitidě, problémech v dutině ústní a nadměrná konzumace grapefruitů inhibuje funkci jater. Grapefruitová šťáva navíc ničí zubní sklovinu. Proto stojí za to osvojit si užitečný návyk: po požití citrusů si vypláchnout ústa filtrovanou vodou, ústní vodou nebo bylinkovým odvarem.

— Stejně jako lidem s onemocněním trávicího traktu se zdravým lidem nedoporučuje jíst grapefruit ráno nalačno, protože zvýšená kyselost žaludeční šťávy a přítomnost velkého množství vlákniny přispívají k podráždění žaludeční sliznice, a konzumace grapefruitu nebo grapefruitové šťávy v noci může také vést ke zvýšení hladiny cukru v krvi, říká Larisa Fedotova.

Ráno žádný grapefruit

Přestože není doporučená doba konzumace citrusových plodů, nejvhodnější dobou pro konzumaci ovoce je druhá snídaně, 3-4 hodiny po hlavní (asi 11 hodin), odděleně od ostatních jídel.

— Pro lepší vstřebávání se ovoce a zejména grapefruity nejlépe konzumují mezi hlavními jídly jako svačina. Neexistuje žádná konkrétní přísná norma pro konzumaci grapefruitu za den, ale neměli byste jíst více než jeden středně velký grapefruit, říká Larisa Fedotova. – Pokud opravdu chcete toto úžasné ovoce nebo šťávu z něj ve větším množství, nic zvláštního se nestane, ale přesto byste toho neměli zneužívat.

A pamatujte, že pro udržení zdravého životního stylu, udržení a zlepšení zdraví musíte jíst pestře. Většina potravin prostě neobsahuje všechny vitamíny a minerály, takže rozmanitost je důležitá pro uspokojení potřeb vitamínů a minerálů vašeho těla.

Co ještě stojí za to vědět o citrusových plodech a dalších produktech?

Pokud jste se již zásobili grapefruity v naději, že zhubnete, pak známe minimálně dalších osm potravin, které vám mohou pomoci zhubnout. Přečtěte si také, proč je kefír při dietách k ničemu a zda ho můžete pít na noc.

No, pokud chcete jen něco lahodného, ​​zjistěte, se kterými nápoji je nejlepší kombinovat vaše oblíbená jídla, abyste objevili nové chutě.

Grapefruit je jedním z nejcennějších plodů pro zdraví, zejména pro obyvatele střední zóny a severních oblastí Ruska, kde je v chladném období málo místního ovoce a zeleniny a ty, které lze uchovat až do zimy, neobsahují příliš mnoho užitečné látky v důsledku tohoto skladování.látky. Není to však jediné – grapefruit patří hodnotou svého složení ke špičce, a to i ve srovnání s ostatními citrusovými plody – například v obsahu vitamínu C je dokonce před citrónem a mandarinkou. Lenta.ru zjišťovala, komu a proč může být toto tropické ovoce nejužitečnější a komu se nedoporučuje jej konzumovat.

  • Co je to grapefruit?
  • Zdravotní přínosy grapefruitu
  • Škodlivé vlastnosti grapefruitu
  • Jaký je nejlepší způsob, jak jíst grapefruit?
  • Výhody grapefruitové kůry a kůry
  • Recepty s grapefruitem
ČTĚTE VÍCE
Který strom Alláh zakázal?

Co je to grapefruit?

Podle klasifikace botaniků patří grapefruit do rodu Citrus, čeledi Rutaceae. Jeho plody rostou na stromech a tvoří hrozny jako hrozny – proto se jeho název skládá z anglických slov grape (“hrozny”) a fruit (“ovoce”).

Poprvé byl pěstován na ostrově Barbados. Předpokládá se, že grapefruit je kříženec pomela a pomeranče, který je výsledkem přirozeného křížení těchto dvou plodin.

Grapefruit je stálezelená rostlina vysoká až 15 metrů a ve volné přírodě se prakticky nikdy nevyskytuje. Nyní se pěstuje v Izraeli, Karibiku, Jižní Africe a Brazílii. Plody grapefruitu jsou velké, dužnina je šťavnatá, sladkokyselá a filmy oddělující segmenty mu dodávají hořkou chuť.

Existuje mnoho odrůd grapefruitu – asi 20. V podstatě se liší pouze barvou slupky a dužiny, která se liší od citrónově žluté po červenou. Plody dozrávají dlouho, celý rok a začínají se sbírat v únoru.

Jednou z důležitých výhod grapefruitu je jeho dlouhá trvanlivost, takže se dá jíst i syrový. Z tohoto tropického ovoce se však vyrábí i džemy, kandované ovoce, šťávy a éterické oleje.

Zdravotní přínosy grapefruitu

Endokrinoložka, nutriční specialistka CDC MEDSI na Belorusskaya a MMC na Michurinsky Prospekt Anna Krivosheeva v rozhovoru pro Lenta.ru poznamenala, že grapefruit je velmi bohatý na živiny, antioxidanty a vlákninu.

Jako extrémně nízkokalorický produkt obsahuje značné množství antioxidantů, vitamínů a minerálů, jako je hořčík, draslík, vápník, fosfor, které snižují krevní tlak a hladinu cukru v krvi.

Anna Krivosheeva, endokrinolog, odborník na výživu

Odborník dodal, že konzumace jednoho grapefruitu denně má příznivý vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Také prospěšné látky v ovoci snižují riziko vzniku urolitiázy. Obecně platí, že Krivosheeva identifikovala následující hlavní prospěšné vlastnosti tohoto ovoce.

Podpora imunitního systému

Grapefruit obsahuje velké množství vitamínu C, který má antioxidační a imunomodulační vlastnosti. Také mnoho dalších vitamínů a minerálů, zejména vitamín A, obsažené v tomto ovoci, zlepšuje imunitu. Konkrétně vitamin A pomáhá ovlivňovat zánětlivé procesy a aktivuje ochranu proti některým infekčním onemocněním.

Pomoc s regulací hmotnosti

Grapefruit obsahuje vodu a vlákninu, která pomáhá zvýšit sytost a snížit příjem kalorií.

Posílení zdraví srdce a cév

Pravidelná konzumace grapefruitu zlepšuje srdeční činnost, snižuje rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění, jako je arteriální hypertenze a hypercholesterolémie. Tento účinek je dán především tím, že obsahuje látky, které hrají důležitou roli při udržování správné funkce kardiovaskulárního systému.

Za prvé, grapefruit je bohatý na draslík, minerál, který má pozitivní vliv na srdeční sval a krevní tlak.

ČTĚTE VÍCE
Jak zastřešit terasu na zimu?

z denní hodnoty draslíku

nalezený v polovině grapefruitu

Za druhé, vláknina v grapefruitu může také zlepšit zdraví srdce, protože vysoký příjem vlákniny je spojen se snížením krevního tlaku a cholesterolu.

Ochrana buněk před poškozením

Antioxidanty chrání buňky před poškozením volnými radikály a tím zpomalují proces stárnutí.

Nejdůležitější antioxidanty v grapefruitu

  • Vitamin C. Tento ve vodě rozpustný antioxidant chrání buňky před poškozením, které často vede ke kardiovaskulárním onemocněním a rakovině.
  • Beta karoten. V těle se přeměňuje na vitamín A a snižuje riziko vzniku některých chronických onemocnění a také ovlivňuje zrak, brání rozvoji makulární degenerace
  • Lykopen. Známý pro svou potenciální schopnost předcházet riziku vzniku některých typů rakoviny, zejména rakoviny prostaty. Také zpomaluje růst nádorů a snižuje vedlejší účinky konvenční léčby rakoviny

Snížení rizika ledvinových kamenů

Nejběžnějším typem ledvinových kamenů jsou kameny oxalátu vápenatého. Kyselina citronová nacházející se v grapefruitech jim dokáže účinně předcházet tím, že naváže vápník v ledvinách a vyplaví ho z těla ven. Kromě toho může kyselina citronová zvýšit objem a pH moči a vytvořit tak prostředí méně příznivé pro tvorbu ledvinových kamenů.

Ochrana kůže

Vitamin C pomáhá chránit pokožku před poškozením sluncem, stárnutím a záněty. Stimuluje také tvorbu kolagenu, který pomáhá hydratovat pokožku a vyhlazovat vrásky. Kromě toho grapefruit obsahuje alfa hydroxy kyseliny, které se používají v produktech péče o pleť pro zlepšení textury a elasticity pokožky.

Škodlivé vlastnosti grapefruitu

Přestože je grapefruit sám o sobě bezpečnou potravinou, za určitých okolností může být škodlivý.

Konzumace grapefruitu a jeho šťávy tak může vést k nežádoucím následkům při interakci s určitými léky.

Anna Krivosheeva, endokrinolog, odborník na výživu

Podle odborníka za to mohou látky v ovoci, které inhibují cytochrom P450, enzym nezbytný pro tělo k metabolizaci některých léků.

Léky, které interagují s grapefruity:

  • blokátory kalciových kanálů (používané k léčbě vysokého krevního tlaku, anginy pectoris);
  • statiny (na vysoký cholesterol);
  • imunosupresiva;
  • benzodiazepiny (proti úzkosti, nespavosti);
  • antikoagulancia (antitrombotika);
  • antihistaminika.

Grapefruit může také interagovat s antikoncepčními pilulkami: ačkoli to neovlivňuje jejich účinnost, může zvýšit riziko nežádoucích účinků, jako je nevolnost a citlivost prsou.

Dalším nepříjemným účinkem grapefruitu na organismus je, že při časté konzumaci může poškodit zubní sklovinu.

Kyselina v citrusových plodech může poškodit sklovinu. Pro ochranu zubů se doporučuje ihned po požití kyselých potravin vypláchnout ústa vodou.

Také lidé s gastrointestinálními problémy mohou být citliví na kyselinu v grapefruitech. Pokud máte gastroezofageální refluxní chorobu, konzumace potravin s vysokým obsahem kyseliny může zvýšit hladinu žaludeční kyseliny a zhoršit příznaky. Pokud máte gastritidu nebo peptické vředy, měli byste se také vyhnout konzumaci grapefruitů a jiných kyselých potravin.

ČTĚTE VÍCE
Jak udělat dračí dech ve 2?

A samozřejmě časté jsou alergie na citrusové plody. Vyskytuje se častěji u těch, kteří trpí alergií na pyl, stromy nebo trávu, uzavřel lékař.

Jaký je nejlepší způsob, jak jíst grapefruit?

Ne před spaním

Je třeba mít na paměti, že pokud budete jíst grapefruit v noci, bude to kvůli velkému množství vlákniny navíc zatěžovat trávicí systém. V důsledku toho bude mít osoba problémy se spánkem.

Grapefruit je lepší konzumovat dvě až tři hodiny před spaním.

Ne na lačný žaludek

Také podle Anny Krivosheeva byste neměli jíst grapefruit na lačný žaludek – to může vyvolat exacerbaci chronických gastrointestinálních onemocnění. A nemusíte ho jíst hned po vyčištění zubů – jen abyste nepoškodili zubní sklovinu.

Stejná pravidla platí pro grapefruitový džus. Mimochodem, šťáva je méně zdravá než samotné ovoce, protože neobsahuje vlákninu, ale glukóza je přítomna ve vysoké koncentraci, a proto se také zvyšuje obsah kalorií.

Výhody grapefruitové kůry a kůry

Užitečná je i kůra a kůra z grapefruitu, můžete z nich připravit odvary, které zlepšují trávení, posilují imunitu, pomáhají při onemocněních dýchacích cest.

Grapefruitový esenciální olej má antibakteriální a protizánětlivé účinky díky vysokému obsahu vitamínů a antioxidantů. Používá se jako pomocná léčba při zánětu ledvin a hepatitidy, používá se také v kosmetologii ke zlepšení stavu vlasů a nehtů.

Recepty s grapefruitem

Salát s krevetami a avokádem

Ingredience na krevety a avokádový salát:

  • grapefruit – 1 kus;
  • loupané krevety – 250 gramů;
  • avokádo – 1 kus;
  • okurka – 1 kus;
  • olivový olej – 50 gramů;
  • salát – 1 svazek;
  • česnek, sůl, pepř – podle chuti.

Příprava salátu z krevet a avokáda:

  1. Na olivovém oleji orestujte stroužek česneku, poté česnek vyjměte a krevety vložte na dvě až tři minuty do oleje.
  2. Nakrájejte okurku a oloupané avokádo. Z grapefruitu odstraňte blány a dužinu nakrájejte na kostičky.
  3. Salát natrhejte rukama a vložte do salátové mísy, navrch přidejte zbylé ingredience, dříve připravené a promíchané. Sůl a pepř.

Kuře s grapefruitem

Ingredience na grapefruitové kuře:

  • kuře, nejlépe brojler – 1 kus;
  • grapefruit – 2 kusy;
  • sladká paprika – 3 polévkové lžíce;
  • olivový olej – 1 polévková lžíce;
  • sůl, pepř podle chuti.

Příprava kuřete z grapefruitu:

  1. Kuřecí tělo potřete solí zvenčí i zevnitř. Papriku důkladně promícháme s olivovým olejem a touto směsí potřeme kuře.
  2. Grapefruit není potřeba odstraňovat z kůže, nakrájet ho spolu s ním na plátky a ty vložit dovnitř kuřete.
  3. Vložte do trouby a pečte hodinu a půl na 180 stupňů.
  4. Krátce před koncem vaření položte kolem kuřete plátky grapefruitu, kterými pokrm ozdobíte.