Čím dále jsme se dostávali do džungle gastroenterologie a zkoumali účinky a vedlejší účinky grapefruitu, tím více jsme si říkali: “Proč to vůbec děláme?” Ale na zastavení už bylo pozdě.

Jaké jsou výhody grapefruitu?

Pro většinu zdravých lidí je grapefruit, stejně jako grapefruitová šťáva, bezpečný. Navíc stimuluje mozkovou činnost, zlepšuje paměť a koncentraci, zmírňuje deprese a apatii, zmírňuje nervozitu a normalizuje spánek.

“Z hlediska složení vitamínů a minerálů je grapefruit jedním z nejužitečnějších mezi ostatními citrusovými plody,” říká Larisa Fedotova, docentka oddělení nemocniční terapie a pohotovostní lékařské péče na Uralské státní lékařské univerzitě. — Grapefruit je bohatý na živiny, vitamíny a minerály, esenciální oleje a fytoncidy, antioxidanty a vlákninu, díky čemuž je atraktivní pro lidi, kteří se starají o své zdraví.

V grapefruitu najdete vitamíny B, A, PP, C a D a z minerálních látek draslík, hořčík, vápník a fosfor. Kůra tohoto citrusu je bohatá na silice, dužina zase na vlákninu a látky, které odbourávají cholesterol. Hořký film obklopující dužninu navíc obsahuje bioflavonoid naringin, který působí jako antioxidant a zmírňuje negativní účinky po požití alkoholu.

Ale navzdory tomu všemu odborníci doporučují používat jej opatrně, protože může způsobit mnohem více škody než užitku.

Alergický? Zapomeňte na grapefruity!

Jako každý jiný citrus, i grapefruit vyvolává alergie častěji než jiné ovoce, proto se nedoporučuje dětem do tří let. Miminkům se doporučuje podávat nejprve šťávu zředěnou vodou a teprve poté dužinu.

„Například u alergie na pyl trav je možná tzv. zkřížená alergie, kdy se stejné příznaky mohou objevit při konzumaci citrusových plodů, medu, kávy a dalších produktů a stupeň alergenní aktivity v citrusových plodech je vysoký, “ vysvětluje Larisa Fedotová. — U aspirinem vyvolaného bronchiálního astmatu je ovoce, které obsahuje přírodní salicyláty, kontraindikováno: pomeranče, grapefruity, citrony, hrozny, broskve, jablka, meruňky a další. Mezi vysoce alergenní potraviny patří také zelenina, ovoce a bobule, které jsou jasně červené a oranžové barvy, jako je grapefruit.

Pomáhají vám grapefruity zhubnout?

I když se hodně mluví o tom, že grapefruity pomáhají zhubnout, pro lidi s nadváhou a obezitou je lepší se tomuto citrusu držet dál. Kalorický obsah grapefruitu se pohybuje od 29 do 42 kcal na 100 gramů produktu v závislosti na odrůdě. Je také vhodné, aby se pacienti s diabetem zdrželi konzumace tohoto produktu a nahradili jej méně kalorickým a sladkým ovocem a bobulemi.

ČTĚTE VÍCE
Co nosil římský císař?

— Před více než patnácti lety zveřejnila Světová zdravotnická organizace doporučení, podle kterého bylo doporučeno sníst alespoň pět porcí zeleniny a ovoce denně jako prevence cukrovky, obezity, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Od té doby vládní programy pod heslem „5+ za den“ fungují v mnoha zemích. The Lancet Diabetes and Endocrinology však uvádí, že pití ovocných šťáv (čerstvě vymačkaných nebo rekonstituovaných) může být pro lidské zdraví stejně škodlivé jako pití slazených nápojů, protože oba obsahují přibližně stejné množství Sahary. Proto výzkumníci doporučili vypít ne více než 150 mililitrů šťávy denně, říká Larisa Fedotova.

V současné době jsou ovocné šťávy vyloučeny ze seznamu zdravých potravin doporučených pro každodenní konzumaci. Je to dáno tím, že mnoho džusů, včetně těch pro dětskou výživu, obsahuje minimálně šest lžiček cukru (na 200 ml) – více než v Coca-Cole.

Grapefruit proti drogám

Vědci napočítali více než sto léků, se kterými je grapefruit neslučitelný. Tato interakce způsobí život ohrožující vedlejší účinky. Proto se ani nepokoušejte zapíjet své léky grapefruitovým džusem.

— Grapefruit není kompatibilní s velkým množstvím léků, jako jsou léky na snížení krevního tlaku, statiny, k léčbě poruch srdečního rytmu atd. To je nebezpečné, protože lék se může stát toxickým pro tělo, vysvětluje gastroenteroložka nejvyšší kategorie Natalya Ilyina.

Zvažme situaci s poruchami srdečního rytmu. K tomu potřebujeme takový koncept, jako je QT interval. Tento termín označuje dobu, kterou srdce potřebuje ke stažení komor. Zvýšená srdeční frekvence určuje QT interval a je charakteristická pro komorovou tachykardii.

V roce 2019 tedy vědci provedli studii, které se zúčastnilo 40 dobrovolníků. Deset z nich byli pacienti s diagnostikovaným syndromem dlouhého QT intervalu a pili pouze grapefruitovou šťávu. Zbývajících 30 účastníků experimentu bylo zdravých a vypilo buď 2 litry grapefruitové šťávy (v rozdělených dávkách) nebo 400 mg antibiotika moxifloxacinu, s potvrzeným, ale nízkým rizikem polymorfní komorové tachykardie.

Po testování v první skupině EKG prokázalo významné zvýšení QT intervalu. U zdravých dobrovolníků způsobovaly grapefruitový džus i moxifloxacin stejné změny srdeční funkce.

Díky grapefruitové šťávě lze účinek léků zesílit nebo naopak potlačit. Pokud se tedy chystáte užívat léky dlouhodobě, má smysl poradit se s lékařem, zda je nelze kombinovat s grapefruitem.

ČTĚTE VÍCE
Jak připravit pryskyřici s medem?

Zvýšení síly léků způsobí bolesti hlavy, akutní selhání ledvin, problémy s dýcháním, otoky kloubů, rakovinu prsu, vnitřní krvácení a dokonce i náhlou smrt. Léky je nejlepší užívat obyčejnou vodou – neobsahuje žádné prvky, které s léky reagují. Chemikáliím obsaženým v grapefruitu obecně trvá až 3 dny, než opustí tělo, takže je špatné užívat lék i několik hodin po vypití šťávy.

Problémy s gastrointestinálním traktem? Žádný grapefruit!

“Grapfruity by neměli jíst lidé s peptickými vředy, chronickou gastritidou s vysokou kyselostí, onemocněním jater a ledvin, protože to způsobuje zhoršení,” říká Natalya Ilyina.

Je nežádoucí konzumovat toto ovoce při pankreatitidě, pyelonefritidě, cystitidě, hepatitidě, problémech v dutině ústní a nadměrná konzumace grapefruitů inhibuje funkci jater. Grapefruitová šťáva navíc ničí zubní sklovinu. Proto stojí za to osvojit si užitečný návyk: po požití citrusů si vypláchnout ústa filtrovanou vodou, ústní vodou nebo bylinkovým odvarem.

— Stejně jako lidem s onemocněním trávicího traktu se zdravým lidem nedoporučuje jíst grapefruit ráno nalačno, protože zvýšená kyselost žaludeční šťávy a přítomnost velkého množství vlákniny přispívají k podráždění žaludeční sliznice, a konzumace grapefruitu nebo grapefruitové šťávy v noci může také vést ke zvýšení hladiny cukru v krvi, říká Larisa Fedotova.

Ráno žádný grapefruit

Přestože není doporučená doba konzumace citrusových plodů, nejvhodnější dobou pro konzumaci ovoce je druhá snídaně, 3-4 hodiny po hlavní (asi 11 hodin), odděleně od ostatních jídel.

— Pro lepší vstřebávání se ovoce a zejména grapefruity nejlépe konzumují mezi hlavními jídly jako svačina. Neexistuje žádná konkrétní přísná norma pro konzumaci grapefruitu za den, ale neměli byste jíst více než jeden středně velký grapefruit, říká Larisa Fedotova. – Pokud opravdu chcete toto úžasné ovoce nebo šťávu z něj ve větším množství, nic zvláštního se nestane, ale přesto byste toho neměli zneužívat.

A pamatujte, že pro udržení zdravého životního stylu, udržení a zlepšení zdraví musíte jíst pestře. Většina potravin prostě neobsahuje všechny vitamíny a minerály, takže rozmanitost je důležitá pro uspokojení potřeb vitamínů a minerálů vašeho těla.

Co ještě stojí za to vědět o citrusových plodech a dalších produktech?

Pokud jste se již zásobili grapefruity v naději, že zhubnete, pak známe minimálně dalších osm potravin, které vám mohou pomoci zhubnout. Přečtěte si také, proč je kefír při dietách k ničemu a zda ho můžete pít na noc.

ČTĚTE VÍCE
Co se dává pod měkkou střechu?

No, pokud chcete jen něco lahodného, ​​zjistěte, se kterými nápoji je nejlepší kombinovat vaše oblíbená jídla, abyste objevili nové chutě.

Kdy je lepší jíst ovoce při hubnutí: ráno nebo večer

Vzhledem k tomu, že ovoce poskytuje rychlé nasycení těla, je díky obsahu cukru nejlepší konzumovat je v první polovině dne. Například ovoce k snídani. Přidejte si do kaše jablko a ráno snězte pár bobulí, aby vás to uklidnilo až do oběda. Pokud už večer nejste aktivní, k večeři se nejlépe hodí zelenina a celozrnné výrobky, například těstoviny.

Zdravé, syrové ovoce a zelenina obsahují dvakrát až třikrát více vitamínu C než vařená jídla a zachovávají si mikroživiny (minerály, vlákninu). Kombinace ovoce a zeleniny se dobře hodí do aperitivů, velkých salátů a misek.

Kdy můžete jíst ovoce: nalačno, v poledne nebo večer

Ovoce je bezesporu základní potravinou pro dobrý začátek dne. Poskytují nám velké množství energie a poskytují mnoho výhod pro náš trávicí systém. Ovoce je navíc považováno za jediné jídlo, které může zrychlit činnost mozku.

Předpokládá se, že vlastnosti ovoce jsou nejdůležitější pro správné fungování našeho těla. Obvykle se skládají z 95 % vody a fruktózy. To znamená, že dodají našemu tělu určité množství živin a také zajistí neustálou očistu našeho těla.

Ovoce je jednou z nejsnáze stravitelných potravin. Mohou se jíst kdykoli během dne. Navíc jejich obsah kalorií je stejný, ať už si je užíváte k snídani, mezi jídly nebo k dezertu.

Večeře, stejně jako každé jiné jídlo, by měla být vyvážená a pestrá, přičemž polovinu jídla tvoří zelenina a ovoce a druhá polovina potraviny bohaté na bílkoviny a sacharidy, například rýže, těstoviny z tvrdé pšenice, pečené brambory. Na druhou stranu, doprovázíme-li konzumaci ovoce škrobem, bramborami nebo masem, brání tomu, aby ovoce projevilo své blahodárné vlastnosti a bylo správně vstřebáno. Odborníci na výživu doporučují sníst 1 porci ovoce několik minut před nebo po jídle.

Jak dlouho po jídle můžete jíst ovoce?

Ovoce lze konzumovat do 20 minut po jídle. V tomto případě bude ovoce konzumované jako dezert smícháno s živinami jiných pokrmů. Bolus jídla, který bude obsahovat velké množství vlákniny, se promění v pastu zvanou chyme. Poté se dostává do střev a tam se vstřebává. Cukru obsaženému v ovoci nějakou dobu trvá, než se stráví.

ČTĚTE VÍCE
Je možné podávat propolis dětem?

40 minut po jídle je lepší se vyhnout ovocným svačinkám, protože žaludek již začal pracovat a nová porce jídla zpomalí a zhorší kvalitu trávení. Po těchto 40 minutách se fruktóza rychle vstřebá, protože to bude jediná potravina, kterou žaludek stráví. To může vést k nárůstu hmotnosti.

Mezi ovoce, které lze jíst nalačno, patří sušené ovoce. Zlepšují kyselost organismu a usnadňují proces nastartování střev. Sušené ovoce dokonale uspokojí hlad a potěší různé druhy. Borůvky můžete jíst i nalačno. Má nejen příjemnou chuť, ale má také mnoho prospěšných vlastností. Jedná se o jednu z nejlepších potravin pro detoxikaci, zejména díky vysokému obsahu vody borůvky rychle odstraňují toxiny z těla.

Proč nemůžete jíst ovoce po 16:XNUMX?

Ovoce není tráveno žaludkem, ale tenkým střevem. Když tedy jíte ovoce po hlavním jídle, stráví několik hodin v žaludku, než ho tělo vstřebá. Proto ty bolesti žaludku nebo zažívací potíže, které se někdy po jídle objevují. Ideální variantou, pokud si chcete dát ovoce na sladko, je tedy konzumovat ho vařené, nicméně ideální doba pro konzumaci ovoce je 17:00: 4-5 hodin po obědě a jednu až dvě hodiny před večeří. Ovoce tak nezasahuje do trávení oběda a umožňuje tělu zůstat syté až do večeře.

Kdy je lepší jíst banány ráno nebo večer?

Banány se zdají být perfektní volbou pro snídani na cestách, ale když se zapátráte hlouběji, zjistíte, že jíst banány samotné není tak dobrý nápad, protože obsahují 25 % cukru a jsou dost kyselé. Je však snadné najít dokonalou nutriční rovnováhu kombinací banánů s jinými potravinami. Pak se jeho hladina cukru stane stabilnější, což zpomalí trávení a povede k delší sytosti. Banán je skvělou snídaní v kombinaci s müsli, jogurtem nebo zamícháním například do povzbuzujícího smoothie z chia semínek. A pokud chcete svůj den začít sofistikovaněji, vyzkoušejte banánové palačinky.

Kdy je nejlepší jíst kiwi, pomeranče, ananas a mango?

Je obzvláště důležité, aby vám snídaně pomohla nabít energii na celý den. Navíc by měl uspokojit čtvrtinu denní energetické potřeby těla. Po dlouhém nočním půstu je důležité jíst potraviny bohaté na vitamíny, aby se tělo rychleji probudilo. Ke snídani je proto vhodnější ovoce. Pokud jde o jádro ananasu, obsahuje více bromelainu ve srovnání s dužinou. Proto je lepší jíst ananas jako svačinu k hlavním jídlům, abyste se vyhnuli zažívacím potížím, kdykoli během dne. Ananas nejen zlepšuje metabolismus, ale také snižuje nadýmání. Po těžkém jídle se doporučuje sníst pár kousků ananasu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí medinilla květina?

Kiwi je jednou z ovocných odrůd, které lze snadno zařadit do vašeho každodenního jídelníčku. Může být konzumován jako samostatný produkt nebo přidán do ovocných salátů, smoothies a čerstvých šťáv. Kiwi obsahuje velmi důležité množství vitamínu C a vlákniny.

Pokud jde o jiné ovoce, které je také bohaté na vitamín C, jako jsou citrony, pomeranče, grapefruity, hroznové víno, lze je konzumovat kdykoli během dne s přínosy pro tělo.

Například hroznové víno je nejlepší jíst čerstvé po celý den. Hodí se k vlašským ořechům, syrové šunce a rybám.