Plody s hustou tmavě zelenou slupkou jsou poměrně oblíbeným a vyhledávaným produktem. Je bohatý na zdravé tuky, antioxidanty a různé vitamíny a minerály. Kromě toho je avokádo velmi výživné: 100-160 kcal na 200 g.

Nejčastěji se používá k přípravě všech druhů sendvičů, chlebíčků, rohlíků, smoothies a poke. Zelená dužina ovoce se přidává i do salátů. V tomto článku vám řekneme, jak si vybrat lahodné avokádo, proč byste měli tento produkt zařadit do svého jídelníčku, a podělíme se o zajímavé recepty.

Užitečné informace o avokádu

Původ Domovinou avokáda je Mexiko, ale dnes roste i v jiných teplých zemích, jako je Chile, Dominikánská republika, Peru atd. Strom může dosáhnout výšky až 20 m.
Ovoce nebo zelenina Složení ovoce připomíná spíše zeleninu, ale je klasifikováno jako ovoce, protože roste na stromě a má velké semeno
Vlastnosti Pomáhá posilovat imunitní systém, bojovat proti nespavosti a podrážděnosti. Snižuje hladinu cholesterolu, normalizuje činnost nervového, trávicího a kardiovaskulárního systému a zpomaluje proces stárnutí.
Možná újma Salicyláty v dužině mohou způsobit alergie a slupka a pecka jsou toxické a neměly by se jíst. Kvůli kalorickému obsahu avokáda se nedoporučuje lidem s nadváhou.

Druhy avokáda

Existuje několik stovek odrůd tohoto ovoce. Nejoblíbenější z nich jsou:

  • Hass – při zrání získává tmavou slupku; tato odrůda nese jméno zahradníka, který ji vyvinul, Rudolfa Hasse;
  • fuerte – protáhlý s malou kostí;
  • ettinger – jeho dužina připomíná sýr a zralé plody této odrůdy mají příchuť piniových oříšků;
  • Královská černá je avokádo kulatého tvaru, pojmenované pro velmi tmavý odstín své slupky.

Fotografie zralého avokáda

Návod krok za krokem, jak si v obchodě vybrat to správné chutné a zralé avokádo

Existuje několik jednoduchých pravidel, které vám pomohou vybrat zralé ovoce. Jejich dodržováním nepřeplatíte zkažené avokádo a nebudete muset čekat, až ovoce dozraje.

1. Pozor na barvu ovoce

Vypovídá o mnoha věcech, včetně zralosti. Avokádo s tmavou slupkou jsou obvykle připravená k jídlu. To platí pro odrůdu Hass, oblíbenou v našich obchodech. Neplatí to však pro každou odrůdu. Například plody odrůd Fuerte a Zutano mají „klasický“ zelený odstín: při zrání netmavnou ani nezesvětlují.

2. Zkontrolujte poškození

Podívejte se na slupku ovoce. Nemělo by mít poškození, skvrny, velké vybouleniny, řezy nebo jiné vady.

ČTĚTE VÍCE
M krmit kozy v zimě?

Ale textura slupky nezávisí na době zrání – pouze na odrůdě avokáda. Například u plodů odrůdy Fuerte by měl být hladký, u Ettinger a Zutano by měl být také hladký a velmi tenký. Avokáda Hass a Rid mají hrbolatou kůži a Ryan má na kůži také „pupínky“, ale ty jsou vzácné.

3. Podívejte se pod stopku

To vám umožní vědět, jakou barvu má dužnina, aniž byste zařezávali do ovoce. Pohodlné, když stojíte před výběrem v obchodě.

Hnědá dužnina avokáda značí přezrálost, zelená dužina zralé plody. Ale i zde existují variace v závislosti na odrůdě. Dužnina zralého avokáda odrůd Fuerte, Pinkerton a Zutano může být žlutá nebo dokonce bílá.

Jak nechat dozrát avokádo

Proces zrání ovoce závisí na ethylenu. Jedná se o plyn, který rozkládá vnitřní stěny ovoce a přeměňuje škrob na cukr. V přírodních podmínkách se tvoří poměrně pomalu. Mimochodem, díky tomu lze avokádo skladovat po dlouhou dobu.

Pokud jste si ale koupili nezralé ovoce, měli byste ho dát alespoň na teplé místo – jeho zrání se v chladu zpomaluje. Proces můžete urychlit jinými způsoby.

  • Ovoce vložte do sáčku (plastového nebo papírového) a nechte chvíli odležet. V tomto případě se ethylen rozptýlí mnohem méně.
  • K avokádu můžete dát jablko, banán nebo kiwi. Tyto produkty také uvolňují plyn, který začne absorbovat nezralé ovoce. Místo ovoce můžete použít bílou rýži nebo pšeničnou mouku.
  • Vložte ovoce do trouby. K tomu je potřeba ho pevně zabalit do alobalu a vložit do trouby vyhřáté na 100-110°C. Doba závisí na tvrdosti avokáda – od 10 do 30 minut.
  • Můžete také použít mikrovlnnou troubu. Chcete-li to provést, propíchněte slupku ovoce na několika místech vidličkou a poté ji nechte 30–60 sekund zahřát.

Lahodné recepty s avokádem

Toto oblíbené a zdravé ovoce má široké využití ve vaření. Jeho bohaté složení, zajímavá textura dužiny a příjemná chuť z něj činí vynikající přísadu pro přípravu nejrůznějších pokrmů. Vybrali jsme pro vás několik receptů s avokádem.

1. Avokádový salát

Výživné a světlé. Zde můžete přidat jakoukoli zeleninu, kterou máte v lednici. Čím více jich bude, tím bude pokrm chutnější.

Složení

okurka 1 kus.
Tomato 1 kus.
Salát listí 1 paprsek
String fazole 80 g
brokolice 80 g
Sladká paprika 1 kus.
avokádo 1 kus.
červená cibule 1 kus.
Olivový olej 2 lžíce lžíce
Citronová šťáva 1 Art. lžíce
Kopr 1 paprsek
Sůl Chuť
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody kaktusových ostnů?

příprava

Uvařte brokolici a zelené fazolky, vychladněte. Zbylou omytou zeleninu a bylinky nakrájejte podle potřeby a vložte je do salátové mísy spolu s brokolicí a fazolemi.

V míse smícháme olej a citronovou šťávu, touto směsí zeleninu okořeníme, osolíme a důkladně promícháme.

2. Avokádové sendviče

Perfektní recept na snídani. Takovým předkrmem však lze ozdobit i sváteční stůl.

Složení

Toastový nebo žitný chléb 4 kusy
avokádo 1 kus.
Kuřecí vejce 4 kus.
Citronová šťáva 1 tsp
Mletý pepř Chuť
Sůl Chuť

příprava

Kousky chleba opečte z obou stran na suché pánvi. Avokádo oloupejte a rozmačkejte vidličkou do hladka.

Vejce rozbijte do samostatných sáčků a pevně je svažte. Vložte je na 3-4 minuty do vroucí vody.

Každý kousek chleba potřeme avokádovou pastou a poklademe vejci. Hotové chlebíčky dochutíme pepřem, solí a pokapeme citronovou šťávou.

3. Avokádové rolky

Jednoduchý recept, který si zamilují milovníci asijské kuchyně. K jeho přípravě budete potřebovat zralé avokádo.

Složení

Krátkozrnná rýže 200 g
avokádo 1 kus.
Lehce osolený losos nebo pstruh 100 g
Nori 1 kus.
Rýžový ocet 2 lžíce lžíce
Sůl Chuť
Cukr Chuť

příprava

Rýži důkladně propláchneme ve studené vodě a uvaříme do měkka. Sůl a cukr rozmícháme v octě a přidáme k rýži.

Avokádo a lehce osolenou rybu nakrájíme na nudličky.

Na plát nori položte rýži, pak lososa nebo pstruha a poté avokádo. Roládu srolujte pomocí podložky a nakrájejte na malé kousky.

4. Avokádové smoothie

Tento nápoj na bázi avokáda se připravuje rychle a snadno. Krásně to vypadá a chutná

Složení

Jablko 1 kus.
avokádo 1 kus.
Kiwi 1 kus.
máta Chuť
Citronová šťáva 30 ml

příprava

Omyté ovoce oloupejte a rozdrťte mixérem na homogenní hmotu. K ovoci přidejte mátu a citronovou šťávu a směs znovu rozmixujte mixérem.

Hotové smoothie nalijeme do sklenic a podáváme.

5. Avokádový šťouch

Barevný pokrm zpestří stálou nabídku. Produkty v jeho složení lze obměňovat podle vaší chuti.

Složení

Krevety 60 g
Quinoa 100 g
okurka 1 kus.
avokádo 1 kus.
Cherry tomatoes 5 kus.
Olivový olej 1 Art. lžíce
Sladká chilli omáčka 20 ml
pomerančový džus 1 tsp
Citronová šťáva 1 tsp
Sesame Chuť

příprava

Quinou vařte, dokud nebude hotová. V misce smíchejte citronovou a pomerančovou šťávu a přidejte citrusovou směs do vychladlých cereálií.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou tam podzimní květiny?

Oloupané krevety orestujte na olivovém oleji na vysoké teplotě a poté je smíchejte se sladkou chilli omáčkou. Zeleninu nakrájíme na malé kousky, cherry rajčata napůl.

Do hlubokého talíře dejte quinou, pak krevety a nakonec zeleninu. Vršek hotového pokrmu posypeme sezamovými semínky.

Odborné recenze o výhodách avokáda

komentáře výživová poradkyně Nelly Klimová:

— Avokádo je ovoce, které obsahuje mnoho prospěšných látek pro lidský organismus. Jeho použití podporuje:

  • zlepšit srdeční činnost, protože obsahuje mnoho mononenasycených tuků, které snižují hladinu cholesterolu v krvi a snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění;
  • zachování zdraví pokožky, protože ovoce obsahuje vitamín E, díky kterému je pružnější a pružnější;
  • zlepšit trávení – díky vlákninám, předcházet zácpě;
  • snížení rizika rakoviny – díky antioxidantům;
  • zlepšená paměť (vitamín K snižuje rychlost ztráty paměti a myšlení a také zvyšuje koncentraci);
  • udržení zdravé hmotnosti, protože ovoce dokonale saturuje a snižuje chuť k jídlu;
  • zlepšené vidění (lutein a zeaxantin u plodu zabraňují rozvoji šedého zákalu).

Celkově je avokádo ovoce, které pomáhá udržovat zdraví a pohodu těla.

Oblíbené otázky a odpovědi

Ještě více užitečných informací naleznete v této sekci. Odbornice na výživu Nelly Klimova odpovídá na časté dotazy čtenářů.

Jak se běžné avokádo liší od avokáda hass?

Liší se vnějšími vlastnostmi i chutí. Avokádo Hass je oblíbenější odrůda, která má tmavě zelenou slupku (přezrálé mají hnědý odstín) a jemnou, krémovou texturu. Má také bohatší chuť než běžné avokádo.

Složením jsou podobné: oba obsahují mononenasycené tuky, vlákninu, vitamíny E a K, antioxidanty a další prospěšné látky. Avokádo Hass však obsahuje více tuku a kalorií než běžné.

Kolik kalorií v avokádě?

100 g avokáda obsahuje asi 200 kcal.

Kolik avokáda můžete sníst denně?

Pokud neexistují žádné kontraindikace, můžete jíst jedno ovoce denně. Ale u onemocnění štítné žlázy, stejně jako pankreatitidy a cholecystitidy, se doporučuje snížit spotřebu na 1/4-1/2 ovoce denně. Navíc by se avokádo nemělo jíst nalačno.

Co dělat, když jsou uvnitř avokáda tmavé žilky?

To může být známka přezrálosti nebo zkažení. Proto je třeba ovoce před konzumací zkontrolovat na čerstvost a kvalitu.

Pokud žíly nejsou příliš tmavé a neovlivňují většinu buničiny a není tam žádný silný zápach, pak lze avokádo použít jako jídlo.

ČTĚTE VÍCE
Jaké místo má ráda aloe?

Pokud jsou však žilky velmi tmavé a postihují hodně dužiny a navíc je tam hořká chuť a nepříjemný zápach, je lepší ovoce vyhodit.

Na co si dát pozor při výběru avokáda? Jak vybrat dobré a chutné?

Aligátor hruška pochází z tropů – to je druhý název avokáda. Toto ovoce je známé pro své blahodárné vlastnosti a neobvyklou chuť. Bohaté na vitamíny, zdravé tuky a vhodné pro přípravu mnoha pokrmů: smoothies, guacamole, pudinky, bowls.

Zde je návod, jak vybrat dobré avokádo, abyste získali co největší užitek.

Co je užitečné avokádo a kolik kalorií v něm

Avokádo je přírodní superpotravina s působivou nutriční hodnotou a obsahem vitamínů. Plody avokáda jsou bohaté na kyselinu listovou, hořčík, sodík, draslík, vitamín E, K, C a antioxidanty proti stárnutí (karotenoidy), které pomáhají udržovat pokožku a cévy mladé.

Toto ovoce je vynikajícím zdrojem mononenasycených tuků, zejména kyseliny olejové (omega-9). Snižuje záněty v těle a zabraňuje rozvoji rakoviny a cukrovky.

Vysoce kalorické ovoce – až 160 kcal na polovinu průměru a asi 100 kcal na 212 g zralé dužiny. Ve srovnání s jiným ovocem má avokádo nízký obsah cukru: pouze 1,8 g na 100 g. Plody mají nízký glykemický index, který chrání před výkyvy hladiny cukru v krvi.

Avokádo je navíc bohaté na zdravou vlákninu, která pomáhá kontrolovat chuť k jídlu, „živí“ přátelské bakterie ve střevech a předchází mnoha nemocem: obezitě, mrtvici, depresím.

Zelenou olejovou dužinu lze použít jako masku na obličej, tělo a vlasy. Tento postup vyživuje a nasycuje pokožku a vlasy užitečnými stopovými prvky, zlepšuje elasticitu horní vrstvy dermis a stav vlasů.

Jak si vybrat zralé avokádo

V supermarketech jsou prezentovány plody různých odrůd: Royal Black, Hass, Pinkerton, Fuerte, Reed, Gwen a další. Liší se tloušťkou a barvou kůže, měkkostí a velikostí.

Chcete-li vybrat zralé a chutné ovoce, můžete použít univerzální návod.

Odhadněte váhu a velikost

Správný tvar ovoce je hruškovitý a protáhlý, ne více než 20 cm.Hmotnost velkého zralého avokáda je asi 300 g, zvláště cenné jsou plody střední a velmi malé velikosti – váží 100 až 200 g. Vyznačují se nejvyšší koncentrací živin a chuť dužiny jsou intenzivnější.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu mají hrozny Lydia?

Podívejte se na barvu

Zralé plody jsou zpravidla tmavší, ale to neplatí pro všechny odrůdy. Nejčastěji je barva slupky zralého ovoce na vnější straně sytě zelená. Buničina má světle zelenou barvu, přechází do žlutého odstínu (blíže k jádru). Čerstvé avokádo má velkou pecku s tlustou slupkou s hustým jádrem a bronzově hnědou nebo tmavě olivovou barvu.

dotkněte se avokáda

Ovoce jemně zatlačte prstem:

  • pokud se na povrchu nevytvořil důlek, pak ovoce ještě nedosáhlo zralosti, bude trvat několik dní, než dozraje;
  • pokud po lisování zůstane důlek a slupka se nevyrovná, znamená to, že ovoce je přezrálé. Můžete si ho koupit, ale je lepší ho sníst v den nákupu, jinak se může druhý den ráno objevit hniloba a avokádo bude nutné vyhodit.

Vyhodnoťte stonek

U nezralých plodů je stopka světlá, nevysušená a pevně drží. Po vyzrání se stává suchým a tmavým. Pokud ji trochu zatáhnete, zcela nebo částečně se oddělí od plodu. Pokud místo u stopky vyschlo a ztmavlo, pak je ovoce přezrálé, a pokud při lisování vytéká šťáva, je avokádo dokonale zralé.

protřepejte ovoce

Pokud se při třepání ozve klepání, ovoce je připraveno ke konzumaci. Protože po dozrání se kost snadno oddělí od dužiny. Absence zvuku znamená nezralost ovoce.

Jak skladovat avokádo

Zralé ovoce by mělo být zabaleno do papíru a umístěno do spodní části chladničky. Nakrájené avokádo pokapeme citronovou šťávou a zakryjeme potravinářskou fólií nebo dáme do vzduchotěsné nádoby. Nakrájené ovoce by nemělo být skladováno déle než dva dny.

Recept na zdravý avokádový pudink

Budete potřebovat:

  • avokádo – 1 ks;
  • mandlové, kokosové nebo konopné mléko – 1/2 šálku;
  • prášek z kakaových bobů – 3 polévkové lžíce. l.;
  • med nebo stevia – 2 polévkové lžíce. l. nebo 5 kapek;
  • vanilkový extrakt – 1 lžička;
  • extrakt z máty (volitelně) – 3 kapky.

Všechny ingredience rozmixujte v mixéru nebo kuchyňském robotu do hladka. Vychladíme a podáváme.