Ořešák je vynikající plodina, jejíž plody lze využít v nejrůznějších oblastech. Existují dokonce technické jakosti, ze kterých se vyrábí olej pro průmyslové potřeby. Nejvíce se ale používají při vaření. V různých klimatických pásmech zeměkoule roste široká škála ořechoplodých rostlin. Ruští amatérští zahradníci mohou také pěstovat několik druhů těchto stromů, přizpůsobených pro přežití a plodování nejen v jižních a středních oblastech, ale také v severních zeměpisných šířkách naší země.

Ořech

Jedním z nejznámějších a nejrozšířenějších druhů ořechonosných rostlin je ořešák. Jedná se o vysoký (až 25 m vysoký), rozložitý strom, schopný pokrýt svým stínem velké plochy. Jeho stáří může dosáhnout 300-400 let. K opylení dochází vlivem větru, takže samčí i samičí květy se nacházejí na stejném stromě. Na podzim se tlusté kožovité oplodí otevírají a ořechy (kulovitá semena) padají na zem. Uvnitř je jádro, které se používá jako potrava.

Ořech není schopen odolat nízkým teplotám, proto roste hlavně v teplých zemích, kde zimní teploty neklesají pod 25-28ºС: jižní oblasti Ruska, Ukrajiny, Turecka, Íránu, Číny.

Ořešák je velmi nenáročný na péči a nevyžaduje složitá agrotechnická opatření. Zároveň při pěstování sazenic přímo z ořechů musíte vzít v úvahu, že mají nízkou klíčivost. Zpočátku, když je strom ještě malý, lze v jeho blízkosti pěstovat jiné zahradní plodiny. Po několika letech však jeho objemná koruna začne vytvářet velmi hustý stín, který brání rozvoji jiných rostlin.

Při nízkých teplotách mladé sazenice vymrzají, proto je třeba je na zimu přikrýt. V budoucnu se veškerá péče omezí na zavlažování během zvláště suchých letních období. Z jedné rostliny můžete za sezónu nasbírat více než 40 kg chutných a zdravých ořechů.

Biologicky aktivní látky se nacházejí ve všech částech rostliny: v kůře, listech, oplodí, skořápce, jádrech. Odvar nebo nálev z listů má baktericidní, hojivý účinek. Chutný a vysoce výživný olej získaný z ořechových jader zlepšuje imunitu, chrání před karcinogeny a podporuje odstraňování radionuklidů. Doporučuje se užívat těhotným a kojícím ženám, starším lidem, s vysokým krevním tlakem, nemocemi kardiovaskulárního systému a v mnoha dalších případech.

Líska, líska nebo oříšek

Téměř všude u nás najdete v lesích lísku. Mnoho zahradníků vykopává výhonky tohoto keře v nejbližším lese a vysazuje je na zahradě. Jedná se o jeden z nejnáročnějších keřů pro pěstování ve volné půdě, s vysokou vitalitou, nenáročností a dekorativností. Používá se nejen k získání chutného a zdravého ovoce a ořechů, ale také jako přirozená bariéra, zelený živý plot. Zvláště vysoce dekorativní jsou odrůdy vyšlechtěné jako výsledek selekce, známé jako červené a zelené lískové ořechy. Od svých divokých příbuzných se navíc liší vyšším výnosem a mrazuvzdorností. U nás se pěstováním lískových ořechů na počátku 20. století zabýval slavný ruský šlechtitel I.V. Michurin.

ČTĚTE VÍCE
Jak nejlépe hnojit trávník v létě?

Líska patří do čeledi břízy a je to keř, který vytváří četné výhonky. Ve svém přirozeném prostředí doslova „zachycuje“ podrost, vybírá si slunná, dobře osvětlená místa, někdy z lísky tvoří skutečný les. Na osobním pozemku je vhodné zasadit ne jeden, ale několik keřů různých odrůd najednou, a to navzdory skutečnosti, že na jedné rostlině jsou samčí i samičí květiny a k opylení dochází pomocí větru. Při pěstování červenolistých odrůd lískových ořechů je nutné mezi ně vysadit alespoň jeden exemplář se zelenými listy.

Líska (líska) kvete ještě dříve, než začnou kvést listy. V závislosti na oblasti růstu to může být na začátku března až dubna, kdy teplota dosáhne 13-14ºС. Plod lískového ořechu je jednosemenný ořech s hustou skořápkou a plusem (obal listů). Stupeň zralosti je dán stavem švestky, jakmile začne usychat a žloutnout, je nutné sklízet. Pokud to není provedeno včas, matice vypadnou.

Líska preferuje volnou, úrodnou půdu. Výsadby musí být pravidelně zalévány a půda musí být kypřena, aby se odstranil plevel. Na podzim se na rostliny aplikují organická hnojiva: kompost, hnůj. Prořezávání a tvorba koruny zahrnuje ztenčení a odstranění mladého růstu. Není možné zkracovat větve, protože plody se tvoří na loňských porostech.

Lískové ořechy a lískové ořechy mají vynikající chuť, vysoký obsah kalorií a bohatý obsah mikroelementů a vitamínů. Silice, třísloviny a prospěšné kyseliny se nacházejí nejen v ořeších, ale také v listech a kůře. Farmakologické přípravky s obsahem lísky se používají při léčbě onemocnění kůže, ledvin a jater.

Jádra se konzumují jak čerstvá, tak po zpracování. Obzvláště populární je ořechový olej, který je žádaný v kulinářském, kosmetickém, nátěrovém a mýdlovém průmyslu. A koláč zbývající po vymačkání se používá k výrobě chalvy.

mandle

Abych byl spravedlivý a upřímný, tento strom (keř) není ořech. Je součástí čeledi růží, rodu švestek a podrodu mandloně. Po opylení vytvářejí její květy peckovinu. Jádra, která se po dozrání ovoce odstraňuje, se nazývá mandle.

Mnoho let před začátkem našeho letopočtu rostl tento strom ve Středomoří a střední Asii. Je světlomilná a odolná vůči suchu. Ale v podmínkách středního Ruska je nepravděpodobné, že z něj bude možné získat ovoce nebo dokonce květiny. Mohou ji však pěstovat zahradníci v jižních oblastech naší země. Dobře roste v Číně, na Slovensku, v České republice a Kalifornii.

ČTĚTE VÍCE
Proč se brusinky nekazí?

Ve svém přirozeném prostředí mandle obvykle rostou jako keře nebo malé skupiny stromů. V centrálních oblastech naší země se pěstují mandloně stepní (mandle fazolové). Ten, stejně jako dekorativní trojlaločné mandle, které mají vysokou mrazuvzdornost, se vysazují jako zelený živý plot, jako originální dekorace náměstí a parků.

Mandle jsou blízkým příbuzným třešňových švestek, třešní, meruněk a broskví. Dá se tedy pěstovat nejen výsevem semen (semen) do země, ale také roubováním na sazenice těchto stromů. Protože je to vynikající květní stonek, vysazuje se na včelíny. Pro získání úrody musí na místě vyrůst několik stromů (keřů).

Pro výsadbu sazenic by měly být přiděleny slunné oblasti s hlinitou nebo písčitohlinitou půdou s nízkou hladinou podzemní vody. Rostliny je třeba pravidelně zalévat, kontrolovat úroveň kyselosti půdy (4,5-7,5), uvolnit půdu a odstranit plevel. Mandle tvoří bohaté kořenové výhonky, které by měly být také odstraněny. Pro bohaté kvetení je třeba každoročně aplikovat minerální hnojiva.

Mandžuský ořech

Pro amatérské zahradníky v severních oblastech, kde zimní teploty klesají pod 30-40ºС a někdy dosahují -50ºС, kteří chtějí mít na svém pozemku ořech, existuje alternativa k ořechu – mandžuský ořech. Tato rostlina není o nic menší než její jižní příbuzná, dosahuje výšky 25-30 ma životnost je asi 250 let.

Jedná se o rychle rostoucí okrasnou plodinu, kterou lze množit semeny – výsevem ořechů přímo do země. Silná koruna s velkými, širokými listy může „pokrýt“ poměrně velkou plochu a poskytuje ochranu nejen před slunečním zářením, ale také před deštěm. Kromě toho fytoncidy vylučované listy odpuzují komáry, mouchy a další hmyz a čistí vzduch od prachu a škodlivých škodlivin. Proto jsou rekreační oblasti často uspořádány pod „stanem“ tvořeným mandžuským ořechem.

Ale strom produkuje spíše mizivou úrodu ovoce. Ořechy jsou relativně malé velikosti a mají velmi pevnou skořápku, kterou je těžké rozlousknout i kladivem. A jeden ořech obsahuje velmi málo dužiny. Jako potravina se používají jen zřídka. Současně se k přípravě přípravků používají plody a listy, které mají antimikrobiální vlastnosti:

  • urychlení růstu vlasů, odstranění lupů;
  • k boji proti houbovým onemocněním nehtů a nohou;
  • účinek na hojení ran.

Džem se vyrábí z nezralého ovoce: chutný a výživný. Dužina ořechů obsahuje 45 % tuku, což je užitečné, pokud potřebujete vyváženou stravu.

Lancaster Nut

Jedná se o relativně novou kulturu, která byla uměle vypěstována úplnou náhodou. Vědci z botanické zahrady v Lancasteru vysadili v sousedních oblastech dvě různé odrůdy ořešáků, šedý a ve tvaru srdce. Výsledkem jejich spontánního opylení byl nový hybrid, který si „osvojil“ pozitivní vlastnosti obou „rodičů“. Při formování koruny mohou být spodní větve opatrně odříznuty zahradními nůžkami, což umožňuje pronikání slunečního světla skrz listy. Velké ořechy obsahují pod skořápkou chutná jádra a nejsou tam vůbec žádné mezistěny.

ČTĚTE VÍCE
Jakého králíka si mám pořídit?

Plodovat začíná v šestém roce po výsadbě. Každým rokem je úroda bohatší. Z dvacetileté rostliny seženete 8 kbelíků ořechů. Plody se netvoří jednotlivě, jako například u vlašského ořechu, ale ve shlucích po 10-12 kusech a mají neobvyklý protáhlý, zploštělý tvar.

Hybrid není náročný na půdu, ale špatně snáší transplantaci, takže je vhodné jej okamžitě zasadit na trvalé místo. Výsev se provádí na podzim, ořechy se umístí do mělkých (5-7 cm) otvorů a posypou je tenkou vrstvou zeminy nebo je jednoduše zakryjí spadanými listy. Hlavní výhodou, kterou ruští zahradníci již ocenili, je, že ořech Lancaster je odolný vůči nízkým teplotám. Další výhodou této rostliny je, že po dosažení 5-6 let věku nevyžaduje zálivku. Díky silnému kořenovému systému, který proniká do hlubokých vrstev půdy, produkuje vlastní vodu.

Vzhledem ke své vysoké přirozené imunitě je strom zřídka postižen chorobami, takže není třeba jej stříkat speciálními prostředky na hubení škůdců. Jediná věc, o kterou se bude muset zahradník postarat, je aplikace hnojiv dvakrát ročně: na jaře a na podzim.

Díky svým supervýživným vlastnostem a jasné chuti mohou být ořechy perfektní svačinkou i „vrcholem“ komplexního pokrmu. Řekneme vám, jaké jsou hlavní výhody 10 nejoblíbenějších ořechů a jak je vařit.

Ořechy jsou úžasný produkt. Jsou chutné a syté, vhodné pro jakýkoli typ diety – od veganské po keto diety, lze je přidat do různých jídel nebo jíst samostatně jako výživnou svačinku. Všechny ořechy jsou vynikajícím zdrojem zdravých nenasycených tuků, vlákniny, vitamínů a minerálů. Ale přesto se liší složením a svými nejdůležitějšími vlastnostmi. Je čas zjistit, co je na každém z oblíbených ořechů zvláštní, a vytvořit si svůj vlastní dokonalý mix.

1. Kešu ořechy

Oblíbené mezi vegany i vegany, protože kešu oříšky bohaté na bílkoviny tvoří úžasný smetanový sýr a další mléčné výrobky. A tyto ořechy jsou ideální i do asijských jídel: salátů, kari, smažených nudlí a rýže.

Kešu oříšky mají vysoký obsah mědi (více než třetinu denní hodnoty v hrsti ořechů), poskytují silnou antioxidační ochranu [1] a napomáhají vstřebávání mnoha důležitých vitamínů a minerálů. Dále obsahuje hodně hořčíku (posiluje kosti a nervový systém) a železa (okysličuje tělo).

ČTĚTE VÍCE
Jak vidět tuberkulózu?

2. Vlašský ořech

Tyto ořechy obsahují 65 % tuku a všechny jsou zdravé. Mají vysoký obsah esenciálních mastných kyselin omega-3 (více jen v rybách a chia semínkách), což snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění a zánětlivých procesů [2], [3].

Ne nadarmo má vlašský ořech tvar mozku. Díky velkému množství polyfenolů, vitamínu E a stejných omega-3 ve složení mohou tyto ořechy zlepšit paměť, koncentraci a snížit úzkost [4].

3. Arašídy

Ve skutečnosti to nejsou ořechy, ale skutečné fazole. Proto je v arašídech, stejně jako v jiných luštěninách, hodně bílkovin a málo sacharidů [5]. To znamená, že arašídové máslo bez přidaného cukru je zdravou a výživnou polevou na sendviče a doplňkem vašich oblíbených jídel (vegani je často používají jako hustou omáčku).

Arašídy jsou bohaté na vitamíny skupiny B, které nám často chybí. Například vitamín B1 zlepšuje funkci mozku, B3 snižuje krevní tlak a reguluje nervový systém a B9 (kyselina listová) zajišťuje normální růst a dělení buněk.

4. Cedr

S piniovými oříšky byste to neměli přehánět – jsou dost tučné a kalorické, ale skvěle poslouží jako dochucení salátů, těstovin, cereálií a dalších jídel. Pokud je budete jíst pravidelně, ale trochu, můžete snížit riziko vzniku metabolického syndromu a kardiovaskulárních onemocnění.

Cedr je bohatý na hořčík a fosfor, které posilují kosti, a také na zinek, minerál, který hraje důležitou roli ve fungování imunitního systému [6]. Nakonec je cedr bohatý na vitamín E, silný antioxidant, který chrání tělo na buněčné úrovni.

5. Mandle

Ideální ořechy pro ty, kteří chtějí zlepšit fungování trávicího systému a vyrovnat váhu [7], [8]. Za prvé, mandle mohou zlepšit stav mikroflóry a zvýšit růst prospěšných bifidů a laktobacilů. Za druhé, tento ořech obsahuje hodně – ale ne příliš – tuků (většinou zdravých nenasycených), dostatek bílkovin a málo cukru.

Mandle vytvářejí lahodné a výživné mléko, sýr a máslo. A mandlové lupínky jsou perfektním doplňkem dezertů a ovocných salátů. Ale lidé s onemocněním ledvin a žlučníku by měli jíst mandle opatrně: obsahují hodně oxalátů, které mohou zhoršit patologii těchto orgánů.

6. Lískový ořech

Stejně jako ostatní ořechy i lískové ořechy snižují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi [9] a také snižují riziko vzniku zánětlivých procesů v těle a zlepšují tonus cév.

ČTĚTE VÍCE
Proč mravenci zahradě škodí?

Lískové ořechy mají vysoký obsah biotinu (katalyzátorový vitamín, který pomáhá tělu uvolňovat energii z bílkovin, tuků a sacharidů), vitamínů skupiny B a na ořechy rekordní množství hořčíku – v 50 gramech lískových ořechů je asi 85 % denní hodnoty této důležité minerál, který zlepšuje naše duševní schopnosti a normalizuje spánek.

7. Brazilský ořech

Tyto neuvěřitelně výživné „smetanové“ ořechy jsou ve skutečnosti semeny jednoho z největších stromů v amazonských tropech. Jsou nejbohatším zdrojem selenu (jeho nedostatek je častější u lidí, kteří dodržují rostlinnou stravu) – tento minerál funguje jako silný antioxidant a zlepšuje imunitu [10].

Výzkumy potvrzují, že pravidelná konzumace malých porcí para ořechů (do 50 gramů) může snížit riziko rozvoje Alzheimerovy choroby, zlepšit metabolismus lipidů a snížit oxidační stres (stav, kdy se naše tělo pomalu odbourává na buněčné úrovni).

8. Pistácie

Nejméně kalorické ořechy [11]. V pistáciích je spousta vlákniny užitečné pro střevní mikroflóru a esenciální aminokyseliny – hlavní stavební kámen našeho těla. Díky tomuto složení tyto ořechy rychle a na dlouhou dobu zasytí a jsou proto ideální svačinou.

Hlavní je vybrat si nesolené pistácie, jinak hrozí, že se unesete a značně překročíte denní příjem sodíku (a to je plné nejen otoků, ale i zdravotních problémů).

9. Makadamie

Hlavní příznivé vlastnosti těchto exotických ořechů jsou spojeny se zlepšením činnosti kardiovaskulárního systému, posílením cév a snížením hladiny cholesterolu [12], [13]. Důvodem jsou zdravé nenasycené tuky, které ve složení makadamie převažují. Jedna zajímavá studie ukázala, že strava bohatá na tyto ořechy má na tělo stejný léčivý účinek jako speciální léčebná dieta American Heart Association [14].

Makadamie je důležitou součástí paleo a keto diety, sama o sobě může být kompletní svačinou a rozdrcená může být použita jako dresink do polévek, poke a grilovaných pokrmů.

10. Pekanový ořech

Dokonalé dezertní ořechy jsou tradičně spojovány se sladkým pečivem a jsou k nim opravdu skvělým doplňkem. Ale samotný pekanový ořech obsahuje velmi málo cukru, zato hodně zdravých tuků a bílkovin.

Pekanový ořech je bohatý na antioxidanty (stále stejný vitamín E a polyfenoly), vápník, hořčík, fosfor a zinek – obecně obsahuje kompletní sadu „oříškových benefitů“ [15]. Pekanové ořechy lze sypat na zmrzlinu a smetanové dezerty, zapékat s nimi v muffinech a brownies, přidávat do krémových polévek a k masu či zelenině pečenému v troubě.

  • Zdravé mozkové svačiny, které opravdu fungují
  • 10 potravin bohatých na živiny
  • 8 potravin, které vám dodají energii stejně jako káva