Každý ví, že ořechy jsou nejen chutné a zdravé, ale také neposkytují škodlivé prázdné sacharidy, ale vybrat si je je složitější než rozlousknout kokos holýma rukama. Ačkoli se zdá, že ořechy jsou hladké a chutné, mohou chutnat hořce nebo chutnat jako plíseň. Proč odborníci na výživu nedoporučují brát ořechy v průhledném obalu, ačkoli je v něm produkt jasně viditelný? Jsou ořechy ve skořápce zárukou kvality nebo prase v žitě?

Existuje mnoho otázek: Chcete-li jej uložit do skříně nebo chladničky, musíte jej před jídlem umýt, co dělat, když zvlhne?

Mandle jsou oříškem krásy, protože drží rekord mezi ořechy v obsahu vápníku, bílkovin, vitamínů PP (niacin, kyselina nikotinová), které zlepšují mikrocirkulaci, B2 (riboflavin, laktoflavin) nezbytných pro krásu nehtů, pokožky a vlasů. Mandle obsahují také hodně vitamínu E, který je nezbytný pro syntézu například kolagenu. A kešu oříšky obsahují nejvíce zinek, měď, železo, sodík, hořčík, které chrání srdce a posilují nervový systém. Piniové oříšky také zlepšují paměť. Jsou však nepostradatelné pro zdravou funkci ledvin, metabolismus kostí a pojivové tkáně.

Cedrová jádra jsou unikátní také tím, že jsou hlavním zdrojem polynenasycených mastných kyselin), které si lidské tělo neumí syntetizovat. A lískové ořechy jsou dobré pro děti.

Elena Tichomirova, nutriční specialistka: „Kyselina listová, která je obsažena v lískových oříšcích, je pro děti nesmírně potřebná, protože se podílí na tvorbě a vývoji nervové soustavy. Lískové ořechy obsahují také karotenoidy – jedná se o provitamíny A, které se nazývají lutein a zeaxantin. Jsou zodpovědní za imunitu a bystrý zrak.“

A pouze 5 gramů para ořechů denně je naplněno selenem (Se), bez kterého je pro tělo tak obtížné bojovat s viry a jehož nedostatek je pozorován u většiny Rusů (80 %). Pistácie mají tolik vitamínu A a vlašské ořechy jsou nejvyváženější. Jsou pro krásu i pro zdraví, chrání před Alzheimerovou chorobou a schizofrenií.

Všeho je dobré s mírou. Tady jde taky o ořechy. Například vlašské ořechy je lepší jíst ne více než 7 kusů denně, pokud nejsou akutní střevní onemocnění a krev není příliš hustá. Lískové ořechy jsou kontraindikovány u chronických onemocnění jater a para ořechy bohužel také neobsahují vůbec užitečné radium (Ra), které se hromadí v kostech a může způsobit zlomeniny i rakovinu, takže to nemůže být více než 6 jadérek denně.

ČTĚTE VÍCE
Kdy kvetou pokojové kaktusy?

Kešu a mandle obsahují hodně oxalátů – solí kyseliny šťavelové, které mohou škodit ledvinám a žlučníku a brání vápníku dostat se k zubům a kostem. A samozřejmě všechny ořechy jsou velmi kalorické. Mandle obsahují téměř polovinu obsahu tuku (49 % tuku), lískové ořechy mají ještě více (61 % tuku), ale i tyto a ještě kaloričtější vlašské ořechy (65 % tuku) a para ořechy (66 % tuku) předbíhají piniové oříšky (68 % tuku).tuk).

Tím, že ořechy obsahují hodně tuku, je velmi obtížné je skladovat. Tuky rychle oxidují a ořechy hořknou, takže je samozřejmě ideální je před nákupem vyzkoušet a určitě si dát pozor na trvanlivost. Je lepší vybrat ty, které mají trvanlivost šest měsíců, a je lepší vzít ořechy ve skořápce, ale měly by být bez třísek nebo prasklin.

Ořechy můžete také zatřást a dbát na to, aby jádra uvnitř nechrastila. Pokud se ozve zvuk, znamená to, že ořechy uschly, shnily nebo je sežrali škůdci. Pokud kupujete na váhu, pak ideálně strčíte ruku hlouběji do tašky. Pokud je vlhko, znamená to, že ořechy byly drženy ve vodě, aby byly těžší. Ty se rychle zkazí.

Ruslan Bagautdinov, generální ředitel společnosti na výrobu ořechů: „Je velmi důležité, aby na ořechách nebyly žádné plísně. To může být viděno jako černý nebo šedý povlak. Může být žlutý, může být zelený. Pokud vidíte alespoň jeden ořech s takovým povlakem, buďte si jisti, že všechny ořechy jsou bohužel ovlivněny. Proč je to nebezpečné? To je nebezpečné, protože tyto houby produkují aflatoxin, druh jedu, který ovlivňuje játra.“

Program OurPotrebNadzor nám připomíná: ideální skladování všech ořechů je ve skleněné nádobě nebo nádobě v lednici. Chlad, tma a nedostatek kyslíku brání olejům v ořechách oxidovat. Pokud jej ale potřebujete skladovat déle než dva měsíce, měli byste ořechy dát do mrazáku, kde vám vydrží déle než rok. Víko nádoby musí být vzduchotěsné, protože ořechy velmi dobře absorbují cizí pachy a vlhkost. Je třeba si uvědomit, že arašídy nejsou ořechy. Ačkoli se arašídy obvykle nazývají ořechy, jsou to ve skutečnosti fazole, příbuzní fazolí a hrachu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se med odčerpává?

Lískové ořechy jsou plodem lombardského ořechu. Plody jsou pokryty tvrdou skořápkou a jádro tvoří asi polovinu hmotnosti. Keř může dorůst až 10 metrů na výšku a roste ve volné přírodě v jihovýchodní Evropě a Malé Asii. Lískové ořechy začínají kvést brzy na jaře a první ořechy se na nich objevují začátkem podzimu.

Lískové ořechy jsou často zaměňovány s lískou. Mezitím poslední jmenovaný je divokým předkem lískových ořechů; líska má malé a méně aromatické ořechy. Když se začal pěstovat, byla vyvinuta speciální odrůda – líska. Často se mu i nadále říká lískový ořech.

Tento ořech byl znám již v dobách starověkého Řecka. Lískové ořechy jsou považovány za jeden z nejchutnějších a nejaromatičtějších ořechů, zejména mladé ovoce – „mléčné ořechy“. Mladé jádro lísky nestihne získat tvrdou vnitřní slupku, zůstává bílé a jemné a křupe na zubech. Staré ovoce má výraznější oříškovou chuť, ale slupka se musí oloupat zvlášť.

Složení a obsah kalorií lískových ořechů

Kalorie na 100 g 700 kcal
Proteiny 16 g
Tuky 66 g
Sacharidy 9,9 g

Výhody lískových oříšků

Lískové ořechy jsou velmi výživné a jsou považovány za „kalorickou bombu“ – jejich energetická hodnota předčí i čokoládu. Hrstka lískových oříšků vám proto dokáže doplnit síly na dlouhou dobu. Často ho jedí sportovci a lidé zabývající se aktivní fyzickou prací.

Tento ořech obsahuje až 60 % mastných olejů, které se skládají z glyceridů kyseliny olejové, stearové a palmitové. Chrání a posilují cévy a jsou důležité i ve fázi aktivního růstu. Lískové ořechy obsahují hodně bílkovin, které jsou nezbytné pro stavbu tělu vlastních buněk.

Lískové ořechy obsahují také spoustu vitamínů B1, B2, C, E; stejně jako minerály: draslík, železo, kobalt, fosfor, vápník, zinek. Tato spojení jsou nezbytná pro normální fungování všech systémů a orgánů.

Lískové ořechy mohou jíst lidé s cukrovkou kvůli jejich nízkému glykemickému indexu. Konzumace ořechů zároveň sníží riziko cévních komplikací.

Hazelnut Harm

Lískové ořechy jsou považovány za alergen, stejně jako mnoho ořechů. Proto musí být tento produkt zaveden do stravy dětí a alergiků opatrně, aby nezpůsobil ostrou reakci. Během exacerbace onemocnění žaludku a střev se nedoporučuje jíst ořechy, aby nedošlo k podráždění sliznice. Pro nemocná játra mohou být lískové ořechy také příliš těžkým jídlem.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou příklady symbiózy?

— Denní spotřeba lískových ořechů je do 30–40 gramů. Jedno jádro obsahuje v průměru 2–3 gramy, takže můžete sníst dvě porce 5–8 ořechů denně, doporučuje výživový poradce Dilara Achmetova.

Využití lískových ořechů v lékařství

Lískové ořechy obsahují látku zvanou paklitaxel, která se používá k léčbě některých typů rakoviny. Paclitaxel byl nalezen ve všech částech lískového stromu náhodně, když vědci z Oregonu hledali příčinu houbové choroby na stromě. Ukázalo se, že ořechy produkují látku, která se má chránit před plísněmi, které infikují keř. Paklitaxel inhibuje schopnost buňky reprodukovat se a zabraňuje růstu maligních nádorů. Zatím však není známo, zda bude mít užívání ořechů v čisté formě nějaký účinek na léčbu onkologie. K terapii se používá speciálně izolovaná látka.

Lískové ořechy prospívají srdci a cévám, pro vysoký obsah draslíku se doporučují lidem se zdravým srdcem. V lidovém léčitelství se z listů lísky vyrábí močopudný čaj. Má posilující vlastnosti a pomáhá odstraňovat toxiny.

Olej z lískových oříšků se používá v kosmetologii. Vyživují pokožku, dělají masky na vlasy a nehty a přidávají je do peelingů jako základ, aby nepoškodily pokožku pevnými částicemi. Dužnina z lískových oříšků se dříve používala jako barvivo na vlasy. Ořech jim dodal kaštanový nádech.

Použití lískových ořechů při vaření

Lískové ořechy se jedí nejen v čisté formě, ale přidávají se také do různých jídel, dokonce i do polévek. A z drcených ořechů dělají kozinaki, ořechové máslo.

Ořechové sušenky bez mouky

Zdravé cukroví pro ty, kteří se starají o svou postavu nebo nejí lepek, který je bohatý na pšeničnou mouku. Můžete použít jakékoli ořechy, které máte rádi. Lze vařit s praženými i čerstvými ořechy

mandle 65 g
Lískové ořechy 65 g
Cukr 55 g
Vejce bílé 1 kus.

Ořechy umelte v hmoždíři nebo mixéru na jemnou strouhanku, neměňte je na mouku. Dále smícháme ořechovou strouhanku s cukrem. Zvlášť ušlehejte bílek z jednoho velkého vejce nebo dvou malých do tuhých bílých špiček.

Smícháme s ořechovou směsí, podle chuti dosolíme. Pomocí lžičky přendejte ploché sušenky na pečicí papír.

Pečte v troubě vyhřáté na 170 stupňů na středním patře asi 10 minut – cukroví by se mělo nelepit, ale stále zůstat měkké. Vypněte troubu a nechte sušenky uvnitř ještě 40–50 minut vychladnout a uschnout.

ČTĚTE VÍCE
Proč se pivo vaří z ječmene?

Oříškové mléko

Ořechové mléko je alternativou živočišného mléka. Mohou ho pít lidé, kteří mají zakázané mléčné výrobky, a může jednoduše zpestřit chuť mnoha známých jídel. Ořechové mléko lze pít v čisté formě, přidávat do smoothies, kávy a pečiva. Lískové ořechy je nutné používat syrové. Mléko lze skladovat v lednici po dobu 3 dnů. Po přípravě mléka není potřeba dort vyhazovat – lze jej přidat do jakéhokoli pečiva

Lískové ořechy 100 g
Pitná voda 400 ml (plus 300 ml na namáčení)
med nebo cukr chuť

Vyloupané ořechy namočíme na 10 hodin do studené vody. Poté zbylou vodu slijte – lískové ořechy z ní část nasají. Opláchněte ořechy. Část slupky se může odloupnout – pak ji odstraňte.

Ořechy vložte do mixéru vybaveného nožovým nástavcem, přidejte novou vodu a mixujte 5 minut. Během šlehání směs zbělá a na povrchu se objeví pěna.

Dále sceďte mléko přes gázu. Vymačkejte dužinu a použijte ji kdekoli – přidejte do omáčky, sušenek, smoothie. V základní podobě je oříškové mléko chuťově neutrální. Chuť můžete diverzifikovat pomocí jakýchkoli přísad – kakaa, soli, mleté ​​skořice, medu.

Jak vybírat a skladovat lískové ořechy

Lískové ořechy se prodávají ve skořápkách nebo již vyloupané, pražené nebo syrové. Je lepší zvolit ořechy ve skořápce, protože po oloupání lískové ořechy rychle ztrácejí své prospěšné vlastnosti a netrvají dlouho. Vezměte prosím na vědomí, že při třepání uvnitř ořechu je slyšet charakteristický zvuk klepání – to je válcování zralého jádra.

Vitamíny jsou nejvíce nasycené syrové ořechy, i když jsou poměrně těžko stravitelné. Pokud máte problémy se zažíváním, čerstvé lískové ořechy lze mírně ohřát na pánvi. Po tepelné úpravě se ořechový protein lépe vstřebává.

Lískové ořechy je lepší skladovat v látkových sáčcích na tmavém, suchém a chladném místě. Lískové ořechy byste neměli skladovat v igelitových sáčcích, protože v nich může kvůli špatnému odpařování vlhkosti růst plíseň. Uzavřené ořechy si uchovávají své výhody až 3 roky. Loupané lískové ořechy je nejlepší sníst během pár měsíců.