Na Rusi se řepa konzumuje od desátého století a poprvé byla pěstována ve Středomoří v roce 2000 před naším letopočtem. E. Dnes je to jedna z nejběžnějších kořenových plodin, kterou šťastně pěstují letní obyvatelé a kupují přívrženci správné výživy. Nemluvě o národních jídlech – boršč, vinaigretta a sledě pod kožichem, bez řepy nemyslitelné.

V tomto článku se podíváme na to, která řepa – vařená nebo syrová – je zdravější, jak barva ovlivňuje její výhody a co vařit z červenofialové zeleniny.

  • Vařená řepa: klady a zápory
  • Syrová řepa: klady a zápory
  • Salát ze syrové řepy
  • Vařené řepné řízky

155 slov o výhodách řepy

  • Červená řepa je nízkokalorická kořenová zelenina (43 kcal na 100 g) s velkým množstvím pektinu, nerozpustné i rozpustné vlákniny (3 g na 100 g). Díky těmto vlastnostem je užitečný pro ty, kteří si hlídají váhu.
  • Řepa je bohatá na vitamíny a mikroelementy, včetně vápníku, fosforu, draslíku, selenu, železa a zinku.
  • Červená řepa obsahuje antioxidanty, které zabraňují tvorbě volných radikálů a oxidaci buněk a tyto procesy jsou považovány za příčinu stárnutí. Řepa má tak neobyčejně krásnou barvu díky antioxidantu betalainu, pigmentu, který působí proti tvorbě nádorů. Druhým důležitým antioxidantem ve složení, který chrání buňky před poškozením, je betain. Tyto dvě látky řadí řepu mezi deset nejlepších druhů zeleniny, co se obsahu antioxidantů týče.
  • Červená řepa prospívá srdci: snižuje hladinu cholesterolu, zlepšuje proces krvetvorby, chrání cévy před tvorbou krevních sraženin, snižuje krevní tlak.
  • Řepa se doporučuje konzumovat těhotným ženám kvůli velkému množství kyseliny listové, kterou obsahuje, což je vitamín zodpovědný za správnou tvorbu nervové trubice u plodu.
  • Řepa zlepšuje výkon a vytrvalost, dodává energii a také pomáhá zachovat paměť.

Vařená řepa: klady a zápory

Většina zeleniny vařením ztrácí své prospěšné vlastnosti a vlákninu. Řepa je výjimkou. I po upečení nebo uvaření zůstává komplexním sacharidem a zachovává si mnoho vlákniny a většinu živin.

Vařená řepa obsahuje méně kyselin, které dráždí střeva, a její pektiny absorbují škodlivé látky a přirozeně je odstraňují.

Vařená řepa působí jako mírné projímadlo. Nemá smysl klasifikovat takovou vlastnost jako výhodu nebo nevýhodu, protože může být užitečná nebo škodlivá v závislosti na situaci.

Ale! Při tepelné úpravě se ztrácí až 80 % dusičnanů, které regulují krevní tlak a zlepšují průtok krve. Navzdory tomu, že naprostá většina prospěšných látek ve vařené řepě zůstává zachována, některé se stále ničí. Patří mezi ně vitamín C, kyselina listová, vitamín B5.

ČTĚTE VÍCE
Kdy kvete Jaskolka tomentosa?

Vlastnosti vařené řepy:

  • vhodné pro osoby s gastrointestinálními onemocněními;
  • působí jako mírné projímadlo;
  • zvyšuje hladinu hemoglobinu;
  • čistí střeva a játra;
  • podporuje úbytek hmotnosti;
  • omlazuje tělesné buňky.

Jak vařit řepu

Vařenou řepou v tomto případě rozumíme zeleninu, která prošla tepelnou úpravou. Řepu lze péct: kořenovou zeleninu zabalte do alobalu a pečte v troubě na 180 stupňů, dokud nebude uvařená. Pokud chcete řepu doslova uvařit, omyjte ji, vložte do hrnce bez nakrájení, podlijte vodou a přikryté vařte. Tato metoda pomůže zachovat maximum živin.

Stará řepa o hmotnosti 220–300 g se vaří od začátku varu do měkka asi hodinu. Mladý – za 40 minut. Velmi malé (velikosti ženské pěsti) lze uvařit za 20–30 minut. Připravenost řepy je určena jednoduše: lze ji snadno propíchnout nožem.

Průměrná doba pečení pro malou řepu je 40–50 minut, pro větší – až jeden a půl hodiny. Life hack: před začátkem pečení zapíchněte do kořenové zeleniny špejli – zelenina se tak uvaří rychleji.

Syrová řepa: klady a zápory

Čerstvá řepa obsahuje maximum živin a také více vlákniny než vařená, takže je užitečnější, když je potřeba zhubnout nebo si váhu udržet.

Nadměrná konzumace čerstvé řepy nebo šťávy však může vyvolat gastritidu, žaludeční vředy, nevolnost, pálení žáhy a průjem. Je to dáno tím, že zelenina obsahuje kyselinu citrónovou a šťavelovou, které by měli s opatrností konzumovat lidé se sklonem k onemocněním trávicího traktu a také k tvorbě ledvinových kamenů.

Vlastnosti syrové řepy:

  • má sedativní a diuretické vlastnosti;
  • snižuje krevní tlak;
  • posiluje stěny cév;
  • zlepšuje krevní oběh;
  • podporuje hubnutí a čištění těla;
  • užitečné při nedostatku železa.

Která řepa je zdravější a kolik jí můžete sníst?

Červená řepa je zdravá v jakékoli podobě! Vše závisí na individuálních vlastnostech vašeho těla a úkolech, které si stanovíte při zavádění červené řepy do svého jídelníčku. Pokud neexistují žádné zvláštní kontraindikace, jezte zeleninu vařenou i čerstvou.

Denní příjem červené řepy je 200 g. Pokud sníte o něco více, pak se samozřejmě nic špatného nestane. Pravidelná konzumace červené řepy ve výrazně větším množství se však nedoporučuje lidem s cukrovkou (kvůli relativně vysokému glykemickému indexu), v období exacerbace onemocnění trávicího traktu, dny a pankreatitidy, urolitiázy a zánětů slinivky břišní.

ČTĚTE VÍCE
Jak vyrobit rostliny na kmeni?

Salát z řepy s hruškou, špenátem a hořčicí

  • 200 g syrové řepy,
  • hruška
  • 70 g sýra feta,
  • hrst špenátu,
  • hrst vlašských ořechů,
  • lžička dijonské hořčice,
  • zlato,
  • olivový olej
  • citronová šťáva.

Smíchejte olivový olej, med a hořčici – to je budoucí omáčka. Řepu nakrájíme na tenké nudličky a pokapeme citronovou šťávou. Sýr nakrájíme na kostičky, hrušku na kostičky nebo plátky. Na talíř dáme špenát a poklademe směsí sýra, hrušky a červené řepy. Přelijeme omáčkou a posypeme ořechy.

Řepné řízky s telecím masem

  • 500 g mletého telecího masa,
  • 100 g vařené řepy,
  • Xnumx zakysaná smetana,
  • dvě lžíce mouky,
  • stroužek česneku,
  • sůl a pepř dle chuti.

Řepu uvaříme, vychladíme, oloupeme a nastrouháme. Smícháme s mletým masem, nasekaným stroužkem česneku, zakysanou smetanou. Sůl a pepř. Pokud chcete, přidejte nasekané bylinky – petržel nebo koriandr. Vytvarujte řízky, opečte je na rozpálené pánvi do zlatova a přendejte do zapékací mísy. Do pánve přidejte trochu vody a mouky, promíchejte, aby nebyly žádné hrudky. Vzniklou omáčkou přelijte řízky a pečte v troubě na 180 stupňů, dokud nebudou hotové.

Červená řepa je bohatá na vlákninu, draslík, vitamín C, železo a kyselinu listovou. Tyto živiny pomáhají regulovat krevní tlak, snižují záněty a zlepšují celkové zdraví. Červená řepa patří k cenově nejdostupnější zelenině, která je nenáročná na skladování i vaření. Přidání červené řepy do vaší stravy je snadné a můžete ji jíst každý den, pokud chcete, ale ne pro každého. Pojďme zjistit, jaké jsou výhody červené řepy a kdy byste měli být opatrní při zavádění této kořenové zeleniny do jídelníčku.

Materiál komentovala výživová poradkyně Alexandra Razarenova

Co je řepa

Červená řepa (Beta vulgaris) je velká kořenová zelenina z čeledi Amaranthaceae. Jsou podobné vodnicím a ředkvičkám, i když rostliny nejsou botanicky příbuzné. Existuje několik druhů řepy, včetně krmné a divoké, ale nejběžnější ve vaření je ta s bohatou rubínově červenou barvou. Řepa pochází ze Středomoří a snadno se pěstuje a dnes se pěstuje po celém světě.

Všechny části řepy jsou jedlé – od kořene až po listy. Posledně jmenované byly zvláště ceněny Řeky, Římany a Egypťany pro jejich léčivé vlastnosti [1]. Kořeny řepy se konzumují vařené, smažené nebo syrové, samotné nebo v kombinaci s jakoukoli zeleninou a masem. Používá se také jako přírodní barvivo a k výrobě šťáv.

ČTĚTE VÍCE
Kdy kvete Viola Wittrock?

Nutriční hodnota a obsah kalorií v řepě

Řepa je nízkokalorický produkt, který se skládá z téměř 90 % vody.

Na 100 g syrové řepy je [2]:

  • Betain je to, čemu řepa vděčí za sytě červenou barvu [3]. Tento přírodní rostlinný pigment má antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Snižuje také riziko rozvoje cévních onemocnění a zlepšuje výkonnost [4].
  • Folát, draslík, hořčík a vitamín C. Kyselina listová hraje klíčovou roli v základních funkcích tělesných buněk. Draslík udržuje normální hladinu tekutin, hořčík je zodpovědný za zdraví kostí a srdce a vitamín C podporuje imunitní systém.

„Řepa je jedním z lídrů v obsahu jódu, který je důležitý pro lidi s nedostatkem jódu. Obsahuje kyselinu citrónovou, šťavelovou, jablečnou, vinnou a organické kyseliny a je také bohatá na vlákninu včetně pektinu, který ovlivňuje střevní mikroflóru,“ říká nutriční terapeutka Alexandra Razarenova..

Zdravotní přínos řepy: 5 faktů

Bez ohledu na to, která slabika ve slově řepa je zdůrazněna, její přínos pro tělo zůstává nezměněn. Zde jsou některé osvědčené vlastnosti této kořenové zeleniny:

1. Snižuje krevní tlak

Řepa obsahuje dietní dusičnany, které se v těle přeměňují na oxid dusnatý. Uvolňuje a rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak a riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění [5]. Jedna studie zjistila, že pití 250 ml šťávy z červené řepy denně po dobu čtyř týdnů bylo dostatečné ke snížení krevního tlaku u pacientů s hypertenzí [6]. Jiné studie spojují konzumaci řepy se sníženým rizikem infarktu myokardu [7].

2. Ovlivňuje funkci střev

Vláknina a velké množství vody v řepě napomáhá gastrointestinálnímu traktu a předchází různým poruchám včetně zácpy [8]. Díky své dietní vláknině a nízkému počtu kalorií může být řepa zahrnuta do vyvážené stravy pro hubnutí. Existují studie, že vláknina nejen usnadňuje trávení potravy, ale také snižuje produkci hormonů způsobujících hlad [9].

3. Zvyšuje vytrvalost

Pití řepné šťávy zvyšuje vytrvalost a zlepšuje sportovní výkon, podle několika studií. Vědci naznačují, že klíčovou roli v tom hrají dusičnany [10]. Například jeden placebem kontrolovaný experiment ukázal, že muži, kteří pravidelně pili řepný džus, byli schopni zlepšit svůj výkon na rotopedu ve srovnání s druhou skupinou. V testech prováděných na hlodavcích, doplňky řepné šťávy zvýšily průtok krve do končetin [11].

ČTĚTE VÍCE
Je možné vysazovat kosatce v létě?

4. Bojuje se záněty

Řepa je bohatým zdrojem antioxidačních sloučenin, které chrání buňky před volnými radikály. Hlavní roli v tomto procesu hraje ve svém složení betain. Bylo prokázáno, že zabraňuje nebo zmírňuje progresivní poškození jater, udržuje střevní integritu a funkci tukové tkáně [12]. Studie na myších zjistila, že suplementace řepnou šťávou po dobu 28 dnů zmírnila oxidaci lipidů a proteinů a poškození DNA. Jiná studie zjistila, že užívání perorálních kapslí vyrobených z výtažků z červené řepy zmírňuje zánět a bolest u pacientů s osteoartrózou [13].

5. Zlepšuje funkci mozku

Dusičnany v řepě pomáhají zlepšovat mozkové funkce zvýšením průtoku krve [14]. Studie mezi skupinou lidí s diabetem 2. typu zjistila, že reakce během testu kognitivních funkcí u těch, kteří konzumovali 250 ml řepné šťávy denně po dobu dvou týdnů, byla o 4 % rychlejší ve srovnání s kontrolní skupinou [15]. Vědci však uznávají, že v této oblasti je stále zapotřebí dalšího výzkumu.

Pro koho je řepa kontraindikována?

Jako u každého jídla není častá konzumace červené řepy prospěšná pro každého. Hlavní rizika jsou spojena s oxaláty (soli kyseliny šťavelové) [16], které jsou přítomny v jejím složení. Tato organická sloučenina může mít v určitých případech negativní účinky:

  • Zvýšené riziko ledvinových kamenů. Nejběžnějším typem jsou kalcium-oxalátové kameny, následované kalciumfosfátovými kameny a kameny z kyseliny močové [17].
  • Biturie – je vyjádřena zbarvením moči růžové nebo červené. To je zpravidla neškodné a mizí s poklesem spotřeby řepy [18].
  • Oxalát v řepě může zvýšit hladinu kyseliny močové, což může zhoršit dnu [19].

Řepa obsahuje poměrně hodně cukrů. Na 100 g červené řepy připadá až 8,7 g mono- a disacharidů. „Lze ji zařadit mezi produkty s vysokým glykemickým indexem, takže řepě by se měli vyhýbat lidé s poruchami metabolismu sacharidů, inzulínovou rezistencí a cukrovkou,“ radí Alexandra Razarenová.

Pro svůj projímavý účinek je kontraindikován u osob se syndromem dráždivého tračníku a u osob se sklonem k průjmům. Také podle Alexandry Razorenové řepa zvyšuje hladinu kyselosti žaludeční šťávy, takže peptické vředy, erozivní onemocnění a překyselení by byly kontraindikací pro konzumaci.

Alergické reakce jsou také možné, zvláště pokud je v anamnéze senná rýma. “V období květu stojí za to vyloučit z jídelníčku kořenovou zeleninu, která způsobuje exacerbaci alergií,” Razarenova věří.

Jak vařit červenou řepu

Řepa se při vaření používá po staletí. Přidává se do teplých i studených polévek, salátů, pečiva, nakládaných nebo se jí syrové jako svačina. Optimální porce řepy je asi 50–70 g syrové nebo 100–150 g pečené či vařené.

ČTĚTE VÍCE
Jak rostou pivoňkové růže?

Jak správně vařit řepu:

  1. Pro začátek by měla být řepa důkladně omyta z půdy pod tekoucí vodou.
  2. Zelenina se vloží do studené vody v pánvi tak, aby byla zcela pokryta vodou.
  3. Řepa se vaří v průměru 40 minut až hodinu, podle velikosti hlíz.
  4. Připravenost můžete zkontrolovat propíchnutím řepy vidličkou nebo nožem – měly by být měkké.
  5. Po scezení horké vody řepu zchladíme. Chcete-li to provést, můžete hlízy uchovávat ve studené vodě nebo je zabalit do fólie a dát je na 10 minut do mrazáku. Jakmile zelenina vychladne, bude snazší ji loupat.

Řepa může být také:

  • pečeme v troubě;
  • dusíme na pánvi;
  • vařit v pomalém hrnci nebo v páře;
  • vařit v mikrovlnné troubě.

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Řepa je užitečná v jakékoli formě. Při tepelném zpracování prakticky neztrácí své vlastnosti. Vařením se samozřejmě snižuje obsah vitamínů skupiny B, zejména B9, B5, ale i vitamínu C. A pokud chceme většinu těchto látek zachovat, vyplatí se řepu vařit nebo upéct ve slupce.

Syrová řepa se konzumuje s větší opatrností. Kořenovou zeleninu je vhodné kupovat doma pěstovanou. Tímto způsobem minimalizujeme potenciální poškození dusičnanů, které lze využít při průmyslovém pěstování.

Vaření řepy v mikrovlnné troubě je jedním z nejrychlejších způsobů, jak získat hotový produkt s minimálním časem. Složením se tato řepa nebude nijak zásadně lišit od té vařené v rendlíku.

Jak skladovat řepu

Řepa je nenáročná na skladování a při splnění podmínek přečká zimu ve sklepě nebo jiných skladovacích zařízeních. Celé hlízy je lepší uchovávat na chladném místě, jinak se na nich může objevit bílý povlak plísně.

Řepu lze zmrazit. K tomu se hodí stejně vařené i syrové hlízy. Hlízy můžete předem nakrájet na kousky nebo nasekat – takto se uvaří rychleji.

Na uskladnění řepy se hodí obyčejná lednice a při velké úrodě lze truhlíky umístit na balkon. Aby si zelenina uchovala své vlastnosti déle, jsou hlízy posypány pilinami nebo ponořeny do písku.