Mozek je jedním z nejsložitějších orgánů lidského těla. Bez něj není možná ani duševní práce, ani normální fyziologie. K jeho fungování jsou zapotřebí různé aminokyseliny, polynenasycené tuky Omega 3 a Omega 6, vitamíny (zejména vitamíny E a C), voda a mnoho dalších látek a sloučenin.

Nejprospěšnější potraviny pro mozek

Mořské ryby a mořské plody – základní složka stravy, zaměřená na zlepšení činnosti mozku a celého nervového systému. Fosfor, jód, minerály, Omega-3 mastné kyseliny pomáhají mozku udržet výkonnost a mládí. Ovlivňují snížení hladiny „špatného“ cholesterolu, čištění stěn cév od tukových plátů a aktivní saturaci mozkových buněk kyslíkem a živinami.

Vejce. Vaječný žloutek obsahuje cholin, který vyživuje mozkové buňky a neurony, bez kterých se nemohou tvořit a existovat. Pokud jíte vejce pravidelně, stačí sníst 1-2 vejce denně.

Mléko Mléko je pro mozek nezbytné, protože obsahuje tryptofan, látku, která je zdrojem pro syntézu serotoninu, hormonu radosti. Antioxidant glutathion, který vědci nedávno objevili v mléce, navíc zlepšuje funkci neuronů a pomáhá udržovat zdravý rozum do vysokého věku.

Obiloviny. Oves, pšenice, ječmen, hnědá rýže a otruby z nich obsahují hodně kyseliny listové a thiaminu, tedy vitamínu B6. Kaše a celozrnné pečivo jsou tedy užitečné nejen jako prostředek ke zlepšení metabolismu, ale také jako výborný stimulátor krevního oběhu a zlepšení mozkové činnosti.

Ořechy. Semena a ořechy se používají jako samostatné občerstvení a jako další přísada do jídel. Obsahují vše, co mozkové buňky potřebují: vitamíny E a B; kyselina listová; Omega-3 a Omega-6 mastné kyseliny atd., minerální látky včetně hořčíku a draslíku. Ořechy, jako jsou mandle, vlašské ořechy, kešu, arašídy, lískové ořechy, pekanové ořechy a všechny druhy semínek vyživují mozek, dodávají spoustu energie, zlepšují paměť, zlepšují náladu a dokonce snižují známky deprese.

Zelená a listová zelenina, bylinky. Zelení obsahuje tolik vitamínů důležitých pro duševní činnost, že i jediná nasycovací dávka může pomoci: zapamatovat si či zapamatovat si velké množství cenných informací; zvýšit produktivitu duševní činnosti; zmírnit únavu. Zelení za tyto výsledky vděčí velkému množství vitamínů B a kyselině listové.

Bobule Vitamíny, cukry, vláknina, antioxidanty, flavonoidy z bobulí pomáhají při těžké psychické zátěži, zlepšují koordinaci a paměť, zachovávají mládí a zvyšují výkonnost buněk.

ČTĚTE VÍCE
Kde se loví kaprovité ryby?

Sušené ovoce. Bohaté složení vitamínů a minerálů dělá ze sušeného ovoce nezbytný produkt pro ty, kteří chtějí, aby jejich hlava fungovala rychle a dobře. Sušené meruňky, rozinky, sušené švestky, fíky, datle a další sušené ovoce a bobule snižují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi, čistí cévy mozku od cholesterolových plaků, zlepšují paměť a koncentraci a pomáhají udržovat dobrou koordinaci.

Zlato. Med je uznávaným léčitelem kardiovaskulárního a nervového systému. Při neustálé duševní práci je ve stravě rozhodně potřeba jako prostředek k pročištění krve a cév od „špatného“ cholesterolu a zlepšení mozkové cirkulace.

Čaj. Jak černý, tak zelený čaj obsahují katechiny. Tyto unikátní látky pomáhají zlepšit mozkovou činnost, dobře si pamatují informace, relaxují a rychleji obnovují sílu. Čaj je lepší pít ráno a odpoledne.

Turmeric. Kurkuma je užitečná pro mozek, protože dokáže zmírnit zánět v mozkové tkáni, obnovit neurony, zničit benzoát sodný, který narušuje spojení mezi mozkovými buňkami, působí jako antioxidant, který chrání buňky před stárnutím, a dodává pozitivní náladu díky produkci hormony dopamin a serotonin.

Zázvor Koření štiplavé chuti a svěží vůně je velmi prospěšné pro srdce, cévy a mozkové buňky. Zázvor se používá jako ředidlo krve, zlepšuje cerebrální oběh a při pravidelném užívání výrazně zlepšuje paměť, zabraňuje rozvoji Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

Lemon Hodnota citronu pro mozek je spojena především s jeho vysokým obsahem vitamínu C, draslíku, hořčíku a dalších minerálů. Citron pomáhá čistit cévy od nahromaděného cholesterolu, zabraňuje únavě a zmírňuje stres.

Čistá voda. Mozek nemůže normálně fungovat bez dostatečného množství tekutin v těle. Často je pocit chronické únavy a ospalosti známkou nedostatku vlhkosti v těle. Nejlepší způsob, jak doplnit zásoby tekutin, a tím ochránit mozek před dehydratací, je pít běžnou pitnou vodu: nejlépe se vstřebává bez dalších kalorií, jako je ovocná šťáva.

Vědci z University of East Anglia v Norwichi zjistili, které šťávy mají největší přínos pro zdraví mozku. Příznivý účinek pití přírodních šťáv se projevuje snížením rizika vzniku neurologických onemocnění. Závěry vědců byly experimentálně potvrzeny. Celkem vědci provedli 10 experimentů zahrnujících lidi. Vědci zavedli do jídelníčku dobrovolníků čerstvé citrusové plody a šťávy z těchto plodů.

ČTĚTE VÍCE
Jak ošetřit ostružiny proti rzi?

Hlavní pozornost vědců byla zaměřena na vlastnosti pomeranče, grapefruitu, limetky a citronu.

Nakonec se ukázalo, že nezáleží na tom, z jakého ovoce je šťáva vyrobena, hlavní je, že je to citrus. Prospěšné vlastnosti uvedených plodů se projevily stejným způsobem.

Polyfenoly poskytují šťávám tuto kvalitu. Tato sloučenina díky svým vlastnostem pomáhá odstraňovat toxiny z těla a také zabraňuje zánětlivým procesům. Ale prospěšné vlastnosti šťáv z citrusových plodů se nejzřetelněji projevují v mozku. Snižují nejen riziko rozvoje mozkových onemocnění, ale také posilují paměť. Odborníci doporučují denně konzumovat citrusové šťávy vyrobené z přírodních surovin, pokud neexistují kontraindikace nebo individuální nesnášenlivost produktu.

Autor: Igor Žur Editor internetových zdrojů
Související novinky: